Veranda / terrasoverkapping rookvrij voor buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 11:43
.

[ Voor 99% gewijzigd door ikswarom op 14-07-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:33
Super tof dat je dit wilt oplossen zodat de buren er geen last meer van hebben!
Ik weet niet hoe, dus kan je geen advies geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:54
Een ventilator lijkt me niet echt te werken, zeker als er meerdere personen staan te roken onder de overkapping. Dan ga je eerder de rook nog wat meer rondwaaien.
Ik zou eerder denken aan een stevige afzuiging naar buiten, eventueel met een schouwtje. Dan zal de overkapping niet vol rook blijven staan. Maar die voeg tussen de gevelsteen en het hout zou ik toch ook dichtmaken. Misschien met een zwelband?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikswarom
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-06 11:43
Arator schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:04:
Een ventilator lijkt me niet echt te werken, zeker als er meerdere personen staan te roken onder de overkapping. Dan ga je eerder de rook nog wat meer rondwaaien.
Ik zou eerder denken aan een stevige afzuiging naar buiten, eventueel met een schouwtje. Dan zal de overkapping niet vol rook blijven staan. Maar die voeg tussen de gevelsteen en het hout zou ik toch ook dichtmaken. Misschien met een zwelband?
Zo'n zwelband is in feite een schuimrubber stripje die je tussen de naden kan doen? Deze zit er namelijk al (zie foto). Tenzij je iets anders bedoelt. Daarom wilde ik het iets anders aanpakken door kit of pur te gebruiken. Ik weet niet of dat echt zal werken.

Een afzuiging lijkt mij ook wel verstandig, alleen hebben we een schuinlopend polycarbonaat dak. Ik zou niet echt weten wat voor ventilatie daar het beste bij zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10
Er is maar heel weinig rook nodig om een penetrante stank te ervaren.

Vergeet deur open, ventilator of afzuiging. Het is namelijk geen totaaloplossing.

Wat werkt is de openingen dichtmaken. Grootste kans zijn de aansluitingen rondom, maar met wat pech ook tussen de panelen.

Voordeel is dat het luchtdicht maken erg eenvoudig is met bv kit.

Het zou al helpen als de buren kunnen aangeven waar ze het waarnemen. Je kunt het ook testen met een bus luchtverfrisser natuurlijk. Rooktabletten geef ik minder kans op succes.

Overigens kan het mogelijk efficienter opgelost worden aan de kant van de buren. Hun kant is immers afgewerkt en dus volstaat een randje kit rondom bij de aansluitingen. Beide zijden doen kan ook, doet elk zijn deel en split de (minimale) kosten.

* Rukapul heeft bij de ene buren in het verleden de aansluitingen tussen muur en kozijnen afgekit (afzuigkap die lucht lekte in spouw) en bij de andere buren de overgang tussen de schuren (buurjongen die niet nat wilde worden bij het wietroken en dat dus in de schuur deed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Is de rooklucht afzuigen door een (koolstof)filter naar buiten een optie?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-06 15:37
lichte onderdruk in de ruimte genereren en dan een buis naar de andere kant naar buiten?

of die muur volledig luchtdicht afsluiten kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:39
ikswarom schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:17:
[...]

Zo'n zwelband is in feite een schuimrubber stripje die je tussen de naden kan doen? Deze zit er namelijk al (zie foto). Tenzij je iets anders bedoelt. Daarom wilde ik het iets anders aanpakken door kit of pur te gebruiken. Ik weet niet of dat echt zal werken.

Een afzuiging lijkt mij ook wel verstandig, alleen hebben we een schuinlopend polycarbonaat dak. Ik zou niet echt weten wat voor ventilatie daar het beste bij zou passen.
Nog een strook zwelband er tussen, juiste dikte.
Daarna afkitten.
Desnoods ook alle naden tussen de rabatplanken.
Als de rest aan die kant verder ‘lucht dicht’ zit kan je er weinig aan doen denk ik.

Uit ervaring (onze buurvrouw rookt buiten, want d’r man heeft slechte longen… |:( ) weet ik dat die lucht overal naar binnen komt.

Wij hebben vorig jaar zelf een overkapping gezet, beste investering ooit.
Het scheelt wel wat qua lucht, maar toch.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Pagina: 1