Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 15:54
Wij hebben een Itho Daalderop hybride warmtepomp/CV combinatie. Ons gasverbruik is nog best hoog, 1800 m3/j, en daarom overweeg ik om een zonneboiler+extra warmtepomp toe te voegen (Hewalex 3 kW). Met de huidige subsidies kost dat relatief weinig en ik denk dat ik dit met hulp van een loodgieter wel aangesloten krijg.

Ik loop wel tegen een paar vragen aan:
  1. Als ik de 2e warmtepomp aansluit op de afvoer van onze ventilatiesysteem, hoe gaat dat dan in de praktijk (als warmtepomp draait/als warmtepomp niet draait/in combinatie met de 1e warmtepomp/enz.)
  2. Hoe verzorg je de regeling van zo'n systeem; zaken als 'CV-water door het boilervat, mits dit warmer is dan dat CV-water' enz.
De huidige installatie ziet er schematisch zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLlvqC-qY45e_5IsBOtlIxZQP7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vPDWbg6ghltRQSfxcsDkS4Fb.png?f=fotoalbum_large

Toelichting; er zijn dus 2 verwarmingscircuits, een Lage Temperatuur (LT) circuit voor de vloerverwarming beneden en een Hoge Temperatuur (HT) circuit voor de radiatoren op de 1e verdieping. Daarnaast maakt de CV het sanitair warm water. Het LT-circuit wordt opgewarmd door de warmtepomp (de Coolcube) maar als die het niet aan kan dan wordt dit water naverwarmd (overgenomen?) door de CV-ketel.

Mijn idee voor de nieuwe situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IM5BceCXaT9svYklQ8F2IVCW28M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w5zIJCjksrD04sO1yXngVKha.png?f=fotoalbum_large

Het boilervat is dan gevuld met sanitair warmwater, het wordt opgewarmd door de zonnecollector (foutief aangeduid met ZB) en door de warmtepomp (Hewalex 3 kW) en er loopt nog een spiraal doorheen voor het HT-circuit (foutief aangeduid met LT-circuit!).

We hebben in de CV-ruimte waar dit alles staat ook de afzuiginstallatie staan voor de interne ventilatie (type C, dus roosters in de ramen en centrale afzuiging in keuken, toilet en badkamer). Op dit moment zit de afvoer van die 'warme' ventilatielucht met een T-stuk op de aanvoer van de warmtepomp; als de warmtepomp draait dan krijgt 'ie niet alleen lucht van buiten maar ook warmte lucht van binnen. Dat ziet er dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tgRMRMihbeznJONkWKbvDfElLw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4893STsATFP7pVV3vdy1yvTg.png?f=fotoalbum_large

Mijn idee is om die afvoer van warme ventilatielucht straks aan te sluiten op de 2e warmtepomp, want die draait immers veel vaker; tussen april en oktober staat de vloerverwarming uit, maar warm water hebben we het hele jaar nodig. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYAR6L3_NhyeK4KwCVTVcWnCmqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WtMrkzIYs9mP6zUaRz67aJj4.png?f=fotoalbum_large

In de aanvoer van de 1e warmtepomp zit dan een niet-meer-gebruikt T-stuk, daar zou ik de afvoer van de 2e warmtepomp op aan kunnen sluiten, maar dat is wellicht niet zo'n goed idee:
als de 1e warmtepomp uit staat (geen vloerverwarming), dan zal die afvoerlucht onbelemmerd naar buiten kunnen (via de aanvoerbuis van de 1e warmtepomp), maar
als de 1e warmtepomp aan staat, dan wordt die gevoed met al flink afgekoelde ventilatielucht uit de 2e warmtepomp. Dat is niet heel goed voor het rendement van de 1e warmtepomp, denk ik.

Ik kan de afvoer van de 2e warmtepomp ook aansluiten op de afvoer van de 1e warmtepomp, met een nieuw T-stuk; dat is waarschijnlijk verstandiger.

Mijn vragen:
Als ik de 2e warmtepomp aansluit op de afvoer van onze ventilatiesysteem, hoe gaat dat dan in de praktijk?
  • als de warmtepomp niet draait, kan de ventilatielucht dan wel door die pomp heen naar buiten?
  • als de warmtepomp wél draait, dan staat er dus een krachtige pomp te trekken achter de ventilatiepomp. Gaat dat werken? Heb ik dan enorme afzuiging in mijn huis (m.a.w. is het debiet van zo'n Hewalex hoog vergeleken met een reguliere ventilatiepomp?)
Hoe verzorg je de regeling van zo'n systeem; zaken als 'CV-water door het boilervat, mits dit warmer is dan dat CV-water' enz.?
Ik lees hier op Tweakers.net regelmatig over mensen die zelf iets gemaakt hebben, maar ik heb daar nul ervaring mee. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn warmtepomp een beetje intelligent aangestuurd wordt (bijv. zorgen dat 'ie stopt als het boilervat warm genoeg is)? En mijn vraag hierboven, hoe regel ik dat het CV-water door het boilervat gaat, maar niet als dat vat kouder is dan het CV-water? Ik zie wel iets voor met wat temperatuursensoren en een RPi of zo, maar zijn daar relatief eenvoudige oplossingen voor?

Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?
Behalve de praktische aspecten zoals 'hoe groot kan een boilervat maximaal zijn als het bij ons op zolder terecht moet komen in een ruimte van <1 meter breed plaatselijk, via 2 trappen of via een zolderraam van beperkte afmertingen', zijn er nog andere zaken die ik niet heb genoemd maar die wel belangrijk zijn?

Wat betreft de energie: We hebben nu 4600 Wp zonnepanelen en er is ruimte om nog flink wat bij te plaatsen, op de andere kant van het dak (=NW) en/of op de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 21:12
Zover ik weet is het vermogen en volumedebiet van zo`n cube gedimensioneerd op wat je ongeveer maximaal wilt ventileren.

Kun je niet beter die Cube ongestoord laten hangen en kiezen voor een warmtepomp met een buitenunit?
https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc09j3e5.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 22:36
hier gaat wel even het een en ander mis. als ik eerlijk ben.
hoe stook je is de eerste vraag benden 24/7 dezelfde temp ?
hoe stook je boven 2de circuit /tweede themostaat ook 24/7 ?
kortom er mag wel even wat meer informatie komen.
boven kan je technisch gezien wel naar wat grotere radiatoren omschakelen.
als je kwa verbuik omlaag wilt. ik vermoedt dat daar wel wat zit. zie de tabel.
https://www.henrad.eu/hen...ds/2013/07/CORR_TABLE.pdf
en eventueel kan je er nog slimme radiator ventilatoren onder plaatsen.
en eventueel kan je nog naar ltv radiaren. (als dat technisch kan)

verder die 2,5 kw voor beneden verdiepeing is prima zou ik zo laten.
de warmte pomp heeft lauw warme lucht nodig om goed te werken.
(ja ik weet niet warom ik gelijk aan lauw warme sla moet denken)

een zonneboiler welke vervolgens op je cv ketel aansluit is goed idee.
dan douche je toch de helft van het jaar net even wat goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
busscherski schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:10:
Zover ik weet is het vermogen en volumedebiet van zo`n cube gedimensioneerd op wat je ongeveer maximaal wilt ventileren.
Ik denk dat je je vergist; de Cool Cube heeft een aansluiting op de buitenlucht. Dat ik er de binnenluchtventilatie met een soort T-stuk op heb aangesloten wijkt af van de standaard-aansluitmethode zoals Itho Daalderop 'm presenteert.
Kun je niet beter die Cube ongestoord laten hangen en kiezen voor een warmtepomp met een buitenunit?
https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc09j3e5.html
Ja, dat is misschien niet zo'n gek idee. Maar dan eerst eens nagaan hoe ik de efficiëntie van ons hogetermperatuur-gedeelte kan verhogen, door de cv-leidingen te isoleren, door reflectie achter de radiatoren te plaatsen, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Allereerst: dit is een hele trage reactie van mij, en met een reden. Kort na mijn vraag en jullie antwoorden heb ik mij ziek gemeld omdat ik tegen een burnout aan leek te zitten. Niet meer kunnen ontspannen, slecht slapen, alsmaar nieuwe gedachten... Daarom alles on hold gezet, dus ook dit project.
Nu gaat het weer beter en na het bestuderen van de nieuwe gasprijzen was ik weer extra gemotiveerd om hiermee aan de slag te gaan!
miciel schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 04:17:
hier gaat wel even het een en ander mis. als ik eerlijk ben.
hoe stook je is de eerste vraag benden 24/7 dezelfde temp ?
hoe stook je boven 2de circuit /tweede themostaat ook 24/7 ?
kortom er mag wel even wat meer informatie komen.
Allereerst; ja, ik denk ook dat ons gasverbruik te hoog is.
Beneden staat de vloerverwarming overdag van 7-22:30 uur op 20 graden en 's nachts op 19 graden. Hij warmt 's ochtends op mbv de warmtepomp, doet daar een paar uur over (lage temperatuur, max 35 graden) en blijft dan de rest van de dag uit, tenzij het buiten flink vriest en waait.
Boven wordt de badkamer elke ochtend en avond verwarmd, van 17,5 naar 21 graden, de rest van de dag staat hij weer op 17,5.
De andere slaap- en werkkamers staan standaard op 16 a 18 graden, maar kunnen handmatig tijdelijk hoger worden gezet. Dat doe ik in mijn werkkamer bijna elke dag, op 21 graden. Ik neem dan de draagbare thermostaat mee zodat de CV reageert op de temperatuur in mijn (kleine) werkkamer.
boven kan je technisch gezien wel naar wat grotere radiatoren omschakelen.
als je kwa verbuik omlaag wilt. ik vermoedt dat daar wel wat zit. zie de tabel.
https://www.henrad.eu/hen...ds/2013/07/CORR_TABLE.pdf
en eventueel kan je er nog slimme radiator ventilatoren onder plaatsen.
en eventueel kan je nog naar ltv radiaren. (als dat technisch kan)
Ik heb onze energierekening nog eens kritisch bekeken en het is inderdaad rendabel om nu kosten te gaan maken als ik daarmee ons gasverbruik naar beneden kan brengen.
Zoals ik als reactie op @busscherski al schreef: eerst het standaardwerk als leidingisolatie en radiatorfolie, maar daarna ook een grotere of een LTV-radiator op mijn werkkamer, al dan niet gecombineerd met die ventilatoren, zodat het met een CV-temperatuur van 50 graden toch nog voldoende warm wordt hier.
verder die 2,5 kw voor beneden verdieping is prima zou ik zo laten.
de warmte pomp heeft lauw warme lucht nodig om goed te werken.
(ja ik weet niet warom ik gelijk aan lauw warme sla moet denken)

een zonneboiler welke vervolgens op je cv ketel aansluit is goed idee.
dan douche je toch de helft van het jaar net even wat goedkoper.
Ja, de kleine warmtepomp lijkt het beneden goed om temperatuur te krijgen, anders zou hij niet maar 1x per dag aanslaan.
Ik zie er tegenop om een hele zonneboiler-installatie te (laten) plaatsen; gesleep met dat vat, nog veel meer gesleep met die collectoren. Maar het levert uiteindelijk wel weer een aardige besparing op. En als er een zonneboiler komt, dan komt daar ook zo'n Hewalex warmtepomp bij; die kost na subsidie netto niks meer, mits ik 'm ook gebruik voor verwarmingsondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-05 22:36
om even met een andere deur in huis te vallen. kijk de itho wartepomp combinatie is niet slecht.
echter er zijn inmiddels mensen die toch zijn over gegaan op een buiten unit.
een buiten unit brengt namelijk meer op in voorjaar en najaar.
echter je moet wel rekening houden met allemaal installatie regels.

vraagje je stookt dus zone 2 aan/uit en zone 1 modulerendt ?
wat is je ketel temperatuur tijdens de warmtevraag van zone 2
wat is je ketel temperatuur tijdens een wamrte vraag van zone 1
de ketel wat begrenzen in kw en water temp kan ook wel zinvol zijn.

edit.
het probleem bij vloerverwarming is dat er nog geen moduelrende zoneregeling voor bestaat.
je je hebt een hce 20. maar die is bedraad/ onduidelijk of dat deze samenwerkt met itho combinatie.
ja dan moet je de itho warmte pomp aanslutien op de hce 20 op een thermostaat ingang,
en de cv ketel als een wartme bron aansluten. en wat kleppen op de juiste plekken zetten.
zodat je wartme pomp ten alle tijde gewoon de vloer warm kan stoken. maar dan heb ik
nog niet het hogere water temperatuurprobleem opgelost. kut halve post voor niks getypt.
(in theorie kan het zou je het werkendt moeten kunnen krijgen. maar ik geef geen garantie)

als je alles bij elkaar zou zetten. en een hoge temperatuur vloerverdeler neemt. (het kan opzich wel)
dan krijgt je wamrte pomp het weer moeilijk ermee. moet die weer veel vaker werken.
maar dan stookt je ketel wel weer netjes modulerend. maar je moet wel doorstroming hebben.
er kan maar 1 modulerende thermostaat aan je systeem enkel een spider bedraad zonder aps etc.
je krijgt minder rendement uit je warmte pomp. hij moet dan immers 50 graden water gaan maken.

eigenlijk stoken ze stiekem bij zonder dat er ook echt een warmte vraag is.
waardoor een zoneregeling niet altijd nodig is. wat thermostaat kranen boven
is bij een warmtepomp vaak voldoende. en benden heb je vloerverwarming.
ht die weleens dicht loopt. eigenlijk moet je dan nog 1 a 2 radiotoren hebben
die altijd open staan zodat de warmte pomp zijn temperatuur kwijt kan.

omdat je op zoek bent naar wat meer rendement en toch ook wat meer opties wilt.
kwa zoneregeling thermostaat kranen etc. kan je kijken naar een echte wartme pomp.
zoals bijv de remeha elga. hierbij geldt eigelijk hetzelfde benden een kamer thermostaat
boven thermostaatkranen. en 1 a 2 radiatren permant open voor de warmte pomp.
eventueel kan je nog een buffervat plaatsen. van 25 liter zodat je voldoende inhoud hebt.

en dan een ventilatie warmte pomp boiler nemen om wat je elga opwekt weer om te zetten
in warm water. met na verwarming van de cv ketel. dan douche je ook vrij goedkoop.

(en om eerlijk te zijn er is geen geschikte zoneregeling bij ventiletie warte pompen.
/normale warmte pompen. men heeft gewoon nog niks ervoor verzonnen wat wel jammer is.
het probleem is ik ben niet slim genoeg om wat te verzinnen. software schrijven is niet mijn ding.

het is inmidels het zoveelste topic waarin we tegen deze uitdaging aanlopen.
ik ga alvast een patent aanvragen en wat maken. nee geintje. maar het zou wel leuk zijn.
dan noemen we het de tweakers zone regeling. ;) de vraag gaat vaker voorbij komen.

nog wel een leuk topic voor je om door te lezen met het oog op wat je wilt.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2069540

egenlijk is de solomax een tapwater warte pomp met een buffervat.
dus de warmte gaat dan weer niet in je cv. er is namelijk niet genoeg
warmte om beide te vullen. het is dus of cv of warm water.

en bij cv gebruik moet er nog een hele regeling en een pomp bij.
dat de pomp sopt met pompen als het vat te koud wordt. er een klep sluit.
en mogenlijk ook nog dat de cv aangaat, zodat er toch een wamrtevoorziening is.
en dan heb je weer geen modulerende regeling. maar als je technis bent.
kan je dat wel maken. maar software schrijven is niet persee mijn ding.
(het is dat ik geen regeltechniek heb gesturdeerdt maar het wel te maken hoor)

[ Voor 86% gewijzigd door miciel op 30-11-2021 04:41 ]

Pagina: 1