Distributieriem + Gegevens autogarage

Pagina: 1
Acties:

• Tosun
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01 13:07
Hallo allemaal,

Ik sta nu op ongeveer 184.000km met mijn Hyundai Getz. Hoe kom ik erachter dat het ooit een keertje is vervangen? In onderhoudsboekje staat niets, onder het motorkap wel een tekst over de riem maar niet ingevuld.

Wel is het zo dat bij 90.000km in 2012 is gedaan. De vraag is, kan ik de garage bellen en vragen of zij het nog weten (door in het systeem op te zoeken)? Of word er vrijwel niets opgeslagen?

Dank U

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:46

Detmer

Professioneel prutser

Als je de garage belt kunnen ze het je waarschijnlijk wel vertellen. Zo heb ik het ook wel eens gedaan :)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:53

-tom-562

Oliesjeik

Ik snap je vraag niet. Je geeft aan dat je riem bij 90.000 km is vervangen.
Voor dat soort Aziatische auto's staat er vaak een interval van 90.000 km of 10 jaar. Nu komt het niet op de kilometer nauwkeurig, maar met 184k (dus 94k na vorige interval) lijkt het mij verstandig om de riem gewoon te vervangen (inclusief spanner, evt. looprol en de waterpomp)

[ Voor 37% gewijzigd door -tom-562 op 19-10-2021 16:14 ]

Vaak bu'j te bang!

• Tosun
-tom-562 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:12:
Ik snap je vraag niet. Je geeft aan dat je riem bij 90.000 km is vervangen.
Voor dat soort Aziatische auto's staat er vaak een interval van 90.000 km of 10 jaar. Nu komt het niet op de kilometer nauwkeurig, maar met 184k (dus 94k na vorige interval) lijkt het mij verstandig om de riem gewoon te vervangen (inclusief spanner, evt. looprol en de waterpomp)
In het onderhoudsboekje bij 90.000km staat er "grote onderhoudsbeurt" vinkje, dat gedaan is door de vorige eigenaar. Maar niet exact wat er allemaal gedaan is, en de vraag of ik dit achter kan halen door de garage te bellen..

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 10:12
Tosun schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

In het onderhoudsboekje bij 90.000km staat er "grote onderhoudsbeurt" vinkje, dat gedaan is door de vorige eigenaar. Maar niet exact wat er allemaal gedaan is, en de vraag of ik dit achter kan halen door de garage te bellen..
Dat ligt er aan of de garage zin heeft om te kijken en bijhoudt wat ze aan welke auto hebben gedaan.

Daar kom je maar op 1 manier achter.

Je mag ook mij het kenteken en de garage doorsturen dan bel ik voor je en dan DM ik je wel hun antwoord.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Google is your friend:

https://www.hyundai-forum...nance-schedule-pdf.54993/

Bij 90k staat er "replace" bij de timing belt. Dus ja, als het een nette dealer is, dan is hij vervangen bij 90k

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:06

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Als er bij dat aangegeven interval een grote beurt is gedaan en ze zouden de distr riem etc NIET hebben vervangen is het ook tijd voor een andere garage.... Tenzij het toen wel is voorgelegd, maar er door de klant (TS?) niet voor is gekozen.

[ Voor 21% gewijzigd door superduper op 19-10-2021 16:28 ]

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 23:42
Wat is de interval waarop de distributieriem voor jouw auto moet worden vervangen?

Als dat de 90.000 Km is van die "grote onderhoudsbeurt" kan je er na 184.000 km er wel vanuit gaan dat ie toen is vervangen.
Is ie niet vervangen heb je erg veel geluk gehad en zou ik m meteen laten vervangen.
Is ie wel vervangen rond de 90.000km zou ik de riem nu ook laten vervangen.

Aan alles komt een eind.

• superduper
  • Laatst online: 18:06

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Jaapio_B schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:28:
Wat is de interval waarop de distributieriem voor jouw auto moet worden vervangen?

Als dat de 90.000 Km is van die "grote onderhoudsbeurt" kan je er na 184.000 km er wel vanuit gaan dat ie toen is vervangen.
Is ie niet vervangen heb je erg veel geluk gehad en zou ik m meteen laten vervangen.
Is ie wel vervangen rond de 90.000km zou ik de riem nu ook laten vervangen.
Dat is idd de moraal van dit verhaal: vervangen die hap dus! hoe dan ook.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:53

-tom-562

Oliesjeik

Tosun schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Maakt uiteindelijk toch niet uit wat het antwoord is, ook al is die wel vervangen of niet vervangen. Hij moet toch bij 180.000 vervangen worden zoals hierboven aangegeven (en wat ik al dacht :P)

Vaak bu'j te bang!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:08
Tosun schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:57:
Hallo allemaal,

Ik sta nu op ongeveer 184.000km met mijn Hyundai Getz. Hoe kom ik erachter dat het ooit een keertje is vervangen? In onderhoudsboekje staat niets, onder het motorkap wel een tekst over de riem maar niet ingevuld.

Wel is het zo dat bij 90.000km in 2012 is gedaan. De vraag is, kan ik de garage bellen en vragen of zij het nog weten (door in het systeem op te zoeken)? Of word er vrijwel niets opgeslagen?

Dank U
Hoelang heb je de auto en hoeveel KM heb je er mee gereden?

Ze geven ( bij een getz ) 90.000 interval of 6 jaar. Dan kan je heel snel rekenen.

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-11 06:43
En deel het antwoord als je belt, ik vind het nu al spannend!

• Tosun
Ik heb de garage gebeld waarop 90.000km staat vermeld. En zij kunnen niets van 2012 achterhalen. Dus hierbij volgende week woensdag voor m'n apk met nieuwe distributieriem gepland. Dank U

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:31
Vaak wordt door garages een datum van vervanging opgeschreven op de 'kap' waar de distributieriem inzit. Misschien even kijken of je daar toevallig iets ziet?

• SniperGuy
  • Laatst online: 14:35
Kap eraf halen en de staat van de riem controleren.
Buiten de maximale leeftijd in KM's is er ook nog een maximale leeftijd qua tijdsduur dat een riem vervangen moet worden.
Pagina: 1