Jong occasion aankoopadvies nodig

Pagina: 1
Acties:

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-10 20:48
Verhaal:
Ik heb 2 private lease contracten achter de rug en wil graag een jong occasion kopen omdat het uiteindelijk goedkoper is.
Daarom kijk ik naar occasions die circa 3\4 jaar oud zijn. Waarvan al ruim 10 tot 15 duizend euro is afgeschreven. Met leuke opties erop.

Ik rijd niet veel, circa 10/15 duizend km per jaar en ben opzoek naar een mooi\sportief “uitziende” hatchback (of kleine SUV) wagen.
Voor mij is comfort belangrijk, daarom dat ik kijk naar een B\C segment auto.

Ik wil minimaal 4 jaar verder kunnen met de auto.

Momenteel heb ik niet echt een budget. Zit zelf tussen de 20 en 30 duizend te denken. De reden hiervoor is omdat de auto’s die ik hier beneden benoem rond de 25 duizend kosten.
Heb zelf geen haast, ik wil de auto pas in februari kopen. Want dan lever ik mijn huidige lease auto weer in.
Ik ben misschien iets te vroeg met de topic maar is wel fijn om van te voren te weten wat ik juist wil en niet wil. En natuurlijk jullie tips.

Ik wil in ieder geval een auto met een bovag garantie kopen. Dus de goedkope marktplaats auto’s skip ik wel. Wil geen risico lopen. Ookal zijn het jonge auto’s.

Opties die ik belangrijk vind:
1-) Automaat; voor mij is het belangrijk dat ik de auto niet voel\trillen tijdens het schakelen
2-) Liefst boven de 110pk
3-) Benzine of Hybride (mild Hybrid kan ook)
4-) Achteruitrijcamera
5-) Automatische verlichten
6-) Autohold
7-) Adaptive Cruise Control
8- ) Apple Carplay
9-) Climate Control
10-) Automatische handrem
11-) Zwart\donker binnendak; Ik vind de zwarte dakjes veel mooier,moderner en sportiever uitzien dan de standaard bruinige\creme hemeldak.

Mogelijke kandidaten:
Het liefst rijd ik in een Duitser. Ik ben gek op Audi’s…BMW…Mercedes & Volkswagen. Dat zegt mijn hart.
Maar mijn hersenen zeggen: "Nee dombo!,neem een Aziaat! Die zijn betrouwbaar".

Het liefst:

Mazda 3 (+2019 type)
Het is mooi…het is Japans(betrouwbaar)…en alle opties zitten er zo goed als op! Kan niks negatief bedenken behalve dat een Mazda niet veel gekocht & verkocht word in Nederland.

Volkswagen Golf 7.5 (+2017 type)
De meeste mensen vinden het saai\oke maar ik vind het mooi.
Ik wil dan wel een in de “Highline Business R” uitvoering met zwarte hemeldak. Deze zijn best prijzig…je komt bijna op GTE\GTI prijzen terecht voor een 125\150pk motortje van een gewone benzine Golf.

Volkswagen Golf 7.5 GTE (+2017 type)
Een Golf maar dan met alle opties erop plus hybride!
Lastig om een GTE te vinden met facelift maar ze zijn er wel, voornamelijk import auto’s.

Ik ben wel een beetje bang omdat ik enge verhalen lees dat de motor\hybride van deze wagens best duur is om te repareren. Maar zou dat ook voorkomen bij een auto die minder dan een ton op de teller heeft?

===========================================================================
Update:
Volkswagen Golf's vallen weg.

Ik heb momenteel ook een Golf (private lease) maar er is vandaag bij mij ingebroken. De gehele infortainment systeem...airco roosters & simkaart dingetje is gejat.

Ik weet dat ze meestal naar Golfjes of BMW's zoeken voor inbraken.

Ik zou dit niet opnieuw willen beleven, vooral niet als het om privé eigendom gaat.
===========================================================================

Ook mogelijk maar meer als 2e keus:
Kia XCeed
Toyota Corolla
Toyota CHR
Ford Focus (2019 type)
Volkswagen Polo (2018 type)

Mogelijk maar te duur in aanschaf:
Audi A3 (2020 type)
Audi A1 (2018 type)
BMW 4 of 3 serie (vanaf 2015)
Mercedes A klasse (2018 type)

Vragen aan jullie:
Welke zou jij nemen en waarom?
En welke auto zou jij het liefst vermijden?
Zouden jullie import auto’s vermijden?
Wat is jullie ervaring met deze wagens?
Wat is jullie ervaring met bovag garantie of kopen bij dealers?
Moet ik ergens voor oppassen? Bij de dealer zit je op de wolken natuurlijk.

Hebben jullie nog tips?
Laten we zeggen dat ik een mooie auto heb gevonden bij een garage met bovag garantie.
Hoe kan ik het beste nog onderhandelen?
Zal ik de auto ook technisch laten controleren (checkup) via een ander garage? Want ik ben een leek op het gebied van motor-technische dingen en ken niemand die er echt kennis van heeft.
Kost circa 200\300 euro begreep ik maar geeft me wat zekerheid. Dit doen mensen zelden bij een jong occasion maar het blijft een duur aankoop.
De bovag garantie is ook zekerheid maar het zal maar net gebeuren dat je net na 6 maanden dure defecten krijgt.

Ik wil niet voor gekke dure reparaties staan ieder jaar.
Want je geeft al uit aan zo een dure auto.

[ Voor 12% gewijzigd door Atsiz op 20-10-2021 18:18 ]

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-11 16:39
Ik zelf rij een CHR uit 2019, die heeft alles op de apple carplay na, daarvoor moet je de versie van 2020 of nieuwer nemen.

Hij zit heerlijk en rijdt heerlijk, de CVT is super soepel, ik rij nu tijdelijk een Mini automaat en dat is echt een waardeloze automaat en heel schokkerig. De CVT is alleen iets luider, omdat deze altijd in het gunstige toerental wilt zitten. Wat ik ook erg mis bij de Mini is autohold functie, als je die eenmaal hebt, wil je niet meer anders, gewoon voor een stoplicht je voeten van de pedalen kunnen houden.

De CHR staat op het 4de hybride platform en sinds de komst van de Prius heeft de hybride techniek van Toyota zich wel al bewezen. Ik rij er gemiddeld 1-20 L/km mee en ik heb een vlotte rijstijl, ik heb de 1.8 versie.

Uiterlijk is persoonlijk, ik vindt hem iig erg mooi en anders. Ik heb namelijk weer niks met een Golf, die zie je op elke straathoek wel staan.

Wat ik heb gedaan, is een lijstje gemaakt van de type auto's waar ik interesse in had en ben gaan proefrijden. Je moet echt een klik krijgen, in eerste instantie liet ik de CHR nog effe liggen, omdat de hybride versie wel veel duurder was, maar na er eenmaal in gereden te hebben was ik verkocht.

Wat ik ook een erg fijne auto vond, was de Mazda CX3, reed ook erg lekker.

[ Voor 17% gewijzigd door DBC87 op 19-10-2021 16:29 ]

• Atsiz
DBC87 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:24:
Ik zelf rij een CHR uit 2019, die heeft alles op de apple carplay na, daarvoor moet je de versie van 2020 of nieuwer nemen.

Hij zit heerlijk en rijdt heerlijk, de CVT is super soepel, ik rij nu tijdelijk een Mini automaat en dat is echt een waardeloze automaat en heel schokkerig. De CVT is alleen iets luider, omdat deze altijd in het gunstige toerental wilt zitten. Wat ik ook erg mis bij de Mini is autohold functie, als je die eenmaal hebt, wil je niet meer anders, gewoon voor een stoplicht je voeten van de pedalen kunnen houden.

De CHR staat op het 4de hybride platform en sinds de komst van de Prius heeft de hybride techniek van Toyota zich wel al bewezen. Ik rij er gemiddeld 1-20 L/km mee en ik heb een vlotte rijstijl, ik heb de 1.8 versie.

Uiterlijk is persoonlijk, ik vindt hem iig erg mooi en anders. Ik heb namelijk weer niks met een Golf, die zie je op elke straathoek wel staan.

Wat ik heb gedaan, is een lijstje gemaakt van de type auto's waar ik interesse in had en ben gaan proefrijden. Je moet echt een klik krijgen, in eerste instantie liet ik de CHR nog effe liggen, omdat de hybride versie wel veel duurder was, maar na er eenmaal in gereden te hebben was ik verkocht.

Wat ik ook een erg fijne auto vond, was de Mazda CX3, reed ook erg lekker.
Ik had een Corolla en CHR als huurauto tijdens vakantie. Ze reden wel goed!

Mijn grootste ergenis is de stuur en scherm met knopjes. Waarvan de beeld wazig(pixel) achtig is.

Dit hebben ze met de nieuwe Yaris Cross wel opgelost maar duurt nog wel wat jaartjes voordat ze de schermen in andere wagens gaan updaten.

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:02
Lexus is 300h.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:52

tomtom901

Moderator General Chat
Seat Ibiza iets voor je?

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:49
Elektrisch niets voor je (gezien laag aantal te rijden km’s)? E-golf, mx30, mg zs ev, zelfs een model S past in dit budget.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:54

SeatRider

Hips don't lie

STIMPPYYY schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:12:
Elektrisch niets voor je (gezien laag aantal te rijden km’s)? E-golf, mx30, mg zs ev, zelfs een model S past in dit budget.
Een Model S in die prijsklasse heeft al wel een paar ton achter de wielen (ex taxi), en bovendien komt de klap daar later als de korting op de wegenbelasting wordt afgebouwd.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-11 19:25
Als ik je tekst doorneem ga ik er van uit dat je in het c-segment zoekt. Een hatchback of sedan is dan voldoende qua ruimte?
Hieronder jouw vragen, maar allereerst een opmerking. Je zoekt echt in de verkeerde tijd, lees maar eens wat nieuws over de occasionprijzen de afgelopen weken.

Welke zou jij nemen en waarom?
Uit jouw voorstellen? Mazda 3. Mooiste, sportief en Mazda is qua restwaarde vergelijkbaar met Volkswagen. Daarbij is de betrouwbaarheid goed op orde, tenminste in mijn ervaring.

En welke auto zou jij het liefst vermijden?
Altijd subjectief, maar voor mij Volkswagen. Saai in mijn ogen en heb er geen gevoel bij.

Zouden jullie import auto’s vermijden?
Niet perse, in deze tijden wordt er super veel geïmporteerd vanwege de hoge occasionprijzen.
Wij hebben bij onze laatste auto ook een import gekocht. Maar wel via de dealer en een die altijd in het dealernetwerk is onderhoud is geweest. Je krijgt er dan ook veel documentatie bij en een garantie van de dealer dat er geen grote schades zijn geweest en de km stand klopt en alle beurten gedaan zijn. In ons geval liep de fabrieksgarantie ook nog door.
Wij zochten een Hyundai Tucson met 1.6 t-gdi motor. Die is hier niet veel verkocht en de prijs was relatief hoog voor een vrij standaardmodel. In Duitsland was deze veel beter verkocht, door de import is er aan of van relatief betaalbare opties naar Nederland gehaald. Plus nog een uitvoering die hier nooit verkocht is, met wat leuke extra's.

Wat is jullie ervaring met deze wagens?
Prima dus als je zelf blijft nadenken,ga niet voor die goedkoopste importauto bij de handelaar op de hoek.

Wat is jullie ervaring met bovag garantie of kopen bij dealers?
Met beide goede ervaring. Maar ik heb altijd meer gelet op het gevoel dat ik bij de dealer of het autobedrijf had. Dit is lastig te omschrijven maar een beetje vertrouwensding. Probeer zo goed mogelijk in te schatten hoe gemakkelijk men zou zijn als je met problemen terug komt. Natuurlijk kun je altijd bij geschillen verder opschalen, maar dat wil je het liefst voorkomen.
Ik heb ook wel eens auto's laten staan, omdat ik het verhaal allemaal te gladjes vond en geen goed gevoel had bij een bedrijf. Je koopt geen brood hé, men mag best zijn best voor je doen.

Moet ik ergens voor oppassen? Bij de dealer zit je op de wolken natuurlijk.
Zijn ook genoeg dealers die de particulier helemaal niet zo interessant vinden of gewoonweg vervelende gasten zijn. Vraag gewoon goed door en voeg je eigen gevoel. Je zoekt geen superzeldzame auto's, bevalt het niet dan zijn er genoeg andere autobedrijven op de wereld.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-11 18:35
Weet je zeker dat je nu een auto wil kopen ? Ik denk dat een auto in dit segment wellicht goedkoper is dan private lease maar reken je met een realistische restwaarde ?

Wat is een benzine auto van 8-9 jaar nog waard over 4-5 jaar .

Lastig hoor, eigenlijk 1 advies koop ook iets wat je mooi vindt en terug omkijkt naar het parkeren ;-)

• DBC87
Atsiz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:28:
[...]

Ik had een Corolla en CHR als huurauto tijdens vakantie. Ze reden wel goed!

Mijn grootste ergenis is de stuur en scherm met knopjes. Waarvan de beeld wazig(pixel) achtig is.

Dit hebben ze met de nieuwe Yaris Cross wel opgelost maar duurt nog wel wat jaartjes voordat ze de schermen in andere wagens gaan updaten.
De Corolla heeft wel een update, maar de CHR niet, maar daar zijn ook andere systemen voor te krijgen die je in kan bouwen, dat is wat ik wil gaan doen.

De CT200H is idd ook een goede optie zoals al voorgesteld. Of een NX300H waar de kop van af is.

• Atsiz
De SUV types zien er goed uit! Zowel de 250/300h als de UX modellen. Je ziet ze zelden op straat.

Alleen ze beginnen vanaf 32 duizend 8)7 Kom je in de buurt van Mercedes prijzen.

• Atsiz
Ik vind de sportieve uitvoering van de Seat toch wel duur. Rond de 20 duizend. Terwijl het een goedkopere alternatief zou moeten zijn.
Dan heb ik liever toch de andere merken en typen auto's die ik benoemd heb.

• Atsiz
STIMPPYYY schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:12:
Slechte ervaring met elektrisch rijden. Dus ik vermijd ze nog.

Vooral de benoemde auto's omdat de range daarvan erg beperkt is, ookal rijd ik niet vaak lange afstanden.

Een Model S durf ik niet aan want ze stammen uit 2013 of 2014 met bijna 3 ton op de teller.
En volgens een paar YouTube videos gaan een hoop digitale dingen stuk die dan vervangen moeten worden.

Plus de Model S zien er echt erg gebruikt uit. Alsof het 10 eigenaren heeft gehad. Vreselijke toestand met die lerenstoelen.

• Atsiz
wd200 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:28:
Weet je zeker dat je nu een auto wil kopen ? Ik denk dat een auto in dit segment wellicht goedkoper is dan private lease maar reken je met een realistische restwaarde ?

Wat is een benzine auto van 8-9 jaar nog waard over 4-5 jaar .

Lastig hoor, eigenlijk 1 advies koop ook iets wat je mooi vindt en terug omkijkt naar het parkeren ;-)
Ik zou wel moeten in februari, anders zit ik zonder auto.

En private lease is toch duurder. Dusja dat word dan automatisch kopen.

Daarom wil ik ook 1 auto kopen met sportieve(niet qua motor maar qua uiterlijk\interieur) uitvoeringen. Vind ik er stoer en mooi uitzien. Kan ik 2 keer omkijken voordat ik wegloop bij de auto haha :P

[ Voor 14% gewijzigd door Atsiz op 20-10-2021 11:15 ]

• Atsiz
DBC87 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:51:
[...]

De Corolla heeft wel een update, maar de CHR niet, maar daar zijn ook andere systemen voor te krijgen die je in kan bouwen, dat is wat ik wil gaan doen.

De CT200H is idd ook een goede optie zoals al voorgesteld. Of een NX300H waar de kop van af is.
De CT modellen zojuist gekeken en zelfs de 2021 model ziet er uit als een auto van 15 jaar oud qua interieur :X
Qua uiterlijk is het net als de Volkswagen Golf...mooi maar niet spannend. Vind ik dus wel goed.
Maar de binnenkant...jeejtje 8)7

De NX en UX-en zijn vanaf 32 duizend. Veels te duur.

Verwijderd

Ben je toevallig ZZP'er? Zoja, zou je naar een youngtimer kunnen kijken. En dan meteen naar het hoge segment. S-klasse, A6 A8, etc.

• Atsiz
Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:36:
Ben je toevallig ZZP'er? Zoja, zou je naar een youngtimer kunnen kijken. En dan meteen naar het hoge segment. S-klasse, A6 A8, etc.
Helaas...geen ZZP'er.

En een lease auto is ook niet mogelijk van de zaak.

Dus word het eigen centjes uitgeven.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:49
Atsiz schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:10:
[...]

Slechte ervaring met elektrisch rijden. Dus ik vermijd ze nog.

Vooral de benoemde auto's omdat de range daarvan erg beperkt is, ookal rijd ik niet vaak lange afstanden.

Een Model S durf ik niet aan want ze stammen uit 2013 of 2014 met bijna 3 ton op de teller.
En volgens een paar YouTube videos gaan een hoop digitale dingen stuk die dan vervangen moeten worden.

Plus de Model S zien er echt erg gebruikt uit. Alsof het 10 eigenaren heeft gehad. Vreselijke toestand met die lerenstoelen.
Fair enough, persoonlijk vind ik de Leaf best een mooie auto. Ook een behoorlijke accupakket.

Volgens mij noem je al een erg mooie/goede auto. Mazda 3. Vind zelf een Golf 7.5 ook mooi in de uitvoering zoals jij die beschrijft. Misschien nog naar Alfa kijken (hoewel die geen Hatchback hebben uitgebracht recentelijk. Giulietta blijft wel een vd mooiste die ik ken). Anders ouder type S3 (RS3) of Golf R?

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:45
Heb zelf een Hyundai i30 (diesel). Die hebben leuke opties met ACC, verwarmd stuur, stoelen. Geventileerde stoelen. Android auto en Apple carplay. Denk alleen niet dat ze er zijn met donker binnendak.

Kia ceed zal ongeveer gelijk zijn. En hebben vaak nog fabrieksgarantie

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:30
Zat exact in hetzelfde schuitje als jou.. zelfde budget, zelfde wensen etc. Uiteindelijk voor een passat variant gegaan met een zwik opties. Weinig KM, binnen budget, ruimtelijk en fijne automaat :)
Nog geen spijt van gehad iig..

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-10 13:43

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Fiesta ST 2018+ :9

• quinten010
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02 17:12
CT200H mist alleen Apple Carplay. Rijd er gemiddeld 5,4l op 100km mee met een "sportieve" rijstijl. En als ik echt mijn best doe 5,0. Erg betrouwbare auto en vooral comfortabel. Zou wel kijken naar een CT met facelift grill die ziet er een stuk beter uit.

Verwijderd

Je budget en de auto's die je noemt .. far out of my league. Maar 1 tip: automatische verlichting .. Ik heb 't .. vind het niets. Het werkt, uiteraard, niet op Flevo-polderwegen. Maar het werkt ook niet bij mist (let maar op, de auto's zonder licht, zijn nieuw) of regen. Zoiets als een verwarmde voorruit, lijkt leuk, je hebt er weinig aan.
Just my 2 cents.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:35
Atsiz schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:38:
Verhaal:
Ik wil in ieder geval een auto met een bovag garantie kopen. Dus de goedkope marktplaats auto’s skip ik wel. Wil geen risico lopen. Ookal zijn het jonge auto’s.

Ik wil niet voor gekke dure reparaties staan ieder jaar.
Want je geeft al uit aan zo een dure auto.
Mijn tip; houdt de overweging m.b.t. onverwachte kosten wel rationeel. Met een auto zoals hier door jou genoemd heb je het bijvoorbeeld €3.000,- per jaar aan kosten voor afschrijving. Met het kilometrage dat je noemt wellicht gemiddeld wellicht €500 aan onderhoudskosten.

Het klopt dat onverwachte kosten altijd vervelend zijn maar probeer het wel in verhouding te zien. Een jaar met dubbele onderhoudskosten verandert niet al te veel aan het totaalplaatje inclusief afschrijving.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 20-10-2021 15:18 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Atsiz
assje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:17:
[...]

Mijn tip; houdt de overweging m.b.t. onverwachte kosten wel rationeel. Met een auto zoals hier door jou genoemd heb je het bijvoorbeeld €3.000,- per jaar aan kosten voor afschrijving. Met het kilometrage dat je noemt wellicht gemiddeld wellicht €500 aan onderhoudskosten.

Het klopt dat onverwachte kosten altijd vervelend zijn maar probeer het wel in verhouding te zien. Een jaar met dubbele onderhoudskosten verandert niet al te veel aan het totaalplaatje inclusief afschrijving.
Het blijft lastig rekenen.

Maar een private lease auto die ik wil kost circa 500 euro per maand.
En je kan er niet van af...zit er dan circa 4 jaar aan vast.
En na 4 jaar moet je de auto weer inleveren en zit je zonder auto.

En tijdens het inleveren moet je ook honderden tot duizend euro betalen aan eigen risico voor ieder krasje en deukje die je natuurlijk opbouwt in 4 jaar tijd.

Dus een private lease contract kost mij al 20 duizend euro.
(Natuurlijk zit daar al een hele goede verzekering + wegenbelasting al in)

• Atsiz
Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:15:
Je budget en de auto's die je noemt .. far out of my league. Maar 1 tip: automatische verlichting .. Ik heb 't .. vind het niets. Het werkt, uiteraard, niet op Flevo-polderwegen. Maar het werkt ook niet bij mist (let maar op, de auto's zonder licht, zijn nieuw) of regen. Zoiets als een verwarmde voorruit, lijkt leuk, je hebt er weinig aan.
Just my 2 cents.
Daar heb je wel een punt!
Ik zou daar wel zonder mee kunnen leven.

Ik wil aan knopjes draaien als het echt nodig is. Voor de rest wil ik zoveel mogelijk automatisch.

Zelfs de handrem. Ik vind een normale handrem ouderwets...dat kraak geluid....omhoog tillen...
bij mijn huidige auto druk ik op een knopje en klaar.

Plus de auto interieur ziet er veel strakker uit zonder zo een ouderwetse handrem.

Luxe problemen weet ik :P

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Volkswagen ID3 of Tesla model 3 kopen, evt met de kop eraf, dan de kosten die je bespaard aan brandstof en wegenbelasting gebruiken om verschil in aankoop in te lopen.

• Atsiz
Sethro schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:40:
Volkswagen ID3 of Tesla model 3 kopen, evt met de kop eraf, dan de kosten die je bespaard aan brandstof en wegenbelasting gebruiken om verschil in aankoop in te lopen.
Ik geloof niet echt dat ik kan besparen door een auto van 51 duizend euro te kopen.

Wegenbelasting op deze wagens zullen over enkele jaren ook komen.

En met mijn huidige elektrische auto ben ik alleen "iets" goedkoper dan benzine. En zodra ik op snelladers ben, ben ik net zo duur als benzine uit.

Dat komt omdat ik geen eigen oprit en zonnepanelen heb.

Dus elektrisch rijden is duurder dan benzine, voor mij. Die 25/30 duizend euro verschil ga je echt niet terug verdienen met een paar euro goedkoper rijden en wegenbelasting.

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 14:48
Mijn belangrijkste tip: lees je wat in en ga proefrijden. Veel proefrijden.

Je merkt dan van de modellen wat je bevalt wat je niet bevalt en gaat steeds beter zaken merken als wegligging en soepel rijden. Ook merk je hoe verschillende dealers je benaderen. Houd je zak geld bij de hand totdat je een interessant aanbod krijgt na de proefrit bij een bedrijf waar je vertrouwen in hebt.

Aan alle auto’s zit risico. Ooit een auto met historie etc. gekocht bij een Bovag dealer. Maar na hettekenen kwam er van alle zwart op wit gezette beloftes niets terecht. Bovag kan in extreme gevallen bemiddelen, maar heeft niets in te brengen bij Bovag dealers. Dus onder de streep is het een nutteloos label. Helaas. Uiteindelijk heeft die dealer de zaken na wat druk gezet te hebben zonder Bovag opgelost, maar dat was niet prettig. Uiteindelijk zijn we zelfs naar de lokale merkdealer doorgestuurd op zijn kosten. Die loste alles vlot en kundig op.

Uiteindelijk daar ook de auto in onderhoud gegeven. Dat ging boven verwachting. Tot we verhuisden en na de goede merkdealer ervaring bij een merkdealer in een andere stad terecht kwamen. Wat een puinhoop daar. Inmiddels is die hun dealerschap voor het merk ook kwijt trouwens.

En meningen verschillen altijd. Dus je zal zelf moeten kiezen.

Om aan te geven dat het soms verrassend kan lopen: Onze nieuwe 2e hands hebben we uiteindelijk bij Carnext gekocht. We hadden onze zinnen gezet op een recente Golf, maar die vonden we minder prettig rijden dan we hadden verwacht vanuit reviews etc. Wij houden van iets sportievere onderstellen en vonden zelfs de sportonderstellen van de Golf 7.5 zompig…ik bedoel: te comfortabel. Bij Carnext adviseerden ze ons eens een Seat Leon te proberen toen een BMW niets werd, ze hadden een mooie met adaptieve dempers staan. Ik wilde geen seat, maar ben toch meegelopen….en vond hem tot mijn verbazing echt mooi. Sowieso zijn de meeste lease auto’s redelijk volgehangen met opties. Deze helemaal. Sportstoelen, donkere bekleding en voorzien van alle gemakken inclusief Carplay, adaptieve cruisecontrol, automatische LED verlichting, en DSG automaat want Seat is ook Volkswagen groep natuurlijk. Toch even proefgereden en beiden waren we verkocht. Maar altijd opletten. Zelfs de oudste auto wordt bij veel dealers gereconditioneerd, waardoor deze bijna nieuw lijkt in de showroom. De lak wordt gepolijst en gepoetst, het interieur grondig gereinigd en van “nieuwe auto” geur voorzien.

Technisch wordt er vooral optisch gerepareerd. Geen bedrijf gaat voor de verkoop versleten onderdelen vervangen als die niet opvallen. Veel dealers doen zelfs niets anders dan wassen en stofzuigen. Is een band slecht? Dan wordt deze verwisseld met het reservewiel….

En ook het automatische licht van de Seat werkt goed trouwens: bij het dagrijlicht branden standaard ook de led achterlichten en ziet de regensensor van de ruitenwissers water, dan gaan de koplampen gewoon op dimlicht. Ook automatisch grootlicht werkt goed, al ziet hij nog wel eens een slecht verlichtte fietser op een landweggetje niet waardoor hij dan op groot licht blijft.

Verder nette afhandeling, de volledige historie is bekend. Die kan je online thuis al bekijken. Pre: Zijn er riemen vervangen, zijn de bougies vervangen bij hogere tellerstanden, etc. Pas op als er meerdere electronica storingen of terugkerende andere storingen verholpen moesten worden. Bij oudere VW Golf GTE’s moet de accu vervangen zijn als terugroepactie na een vochtprobleem wat een deel van de GTE’s had. Ook heeft Carnext nog wel eens facelift GTE’s aangekocht. net als Pon dealer deze af en toe heeft.

Ook hier wel alles zelf nalopen. Tot wanneer zit er een APK op, wanneer is het volgende reguliere onderhoud nodig.
Kloppen de bonnen met het kenteken en serienummer van de auto. Werken alle knoppen. Werkt de stoelverwarming op zitting en rug, werkt de climate control, werkt de achterruit verwarming etc.

Kijk er met een zaklamp onder of houd je telefoon er onder: zweten de schokdempers? Zijn de remschijven erg verroest? Is er veel steenslag op de voorkant te zien die ze er blijkbaar niet weg konden polijsten…. Is de uitlaat roestvrij, zie je onder de motorkap de productiedatum op aandrijfriemen staan en lijken die logisch? Zitten er oliesporen op het koelvloeistof reservoir (lekke koppakking geweest?) of is die schoon? Hoe staan de vloeistof niveau’s? Is het koplamp glas helder of al aan het vergelen. Is de lak egaal, zijn de naden overal even breed bij motorkap en deuren (=slecht herstelde schade als dit afwijkt). Til een mat op waar dat kan, is de lakkleur hetzelfde etc., bandenprofiel meten, zijn de banden egaal gesleten? Welke productiedatum (code) staat op de banden en is dit minder dan 5 jaar terug ivm. droogtescheurtjes etc.

Bij de proefrit kijken hoe hij spoort: rijdt hij goed rechtuit, hoor je rare geluiden, kraken, piepen? Schakelt de DSG automaat soepel en blijft hij zonder inhouden en bijgeluiden in een vlotte sprint? Oudere DSG automaten sneuvelen nog relatief snel. De modellen vanaf zo’n 2015 zijn beter en zouden zo’n 150.000 km mee kunnen. Soms slippen ze al na nog geen 50.000 km! Bij voortschrijdende slijtage gaan ze schokken. Schakelt hij snel genoeg? Of wil je stuurflippers om zelf te schakelen.

Alles wat je ziet lossen ze nog op en daarna krijg je garantie mee. Wij hebben een aankoopkeuring laten doen bij Carrec in Soesterberg (Autoweek stond daar die dag toevallig ook voor hun klokje rond rubriek op de brug). Alles prima. En alles waar bij de km stand slijtage moest zijn klopte.

Let er wel op dat bijna alle ex lease auto’s weg gaan bij de lease als er een grote beurt aan komt.Dus tel dat op bij de aankoopkosten. Ook moet je ongeveer weten hoe lang banden, DSG automaten etc. mee gaan om onverwachtte hoge kosten te voorkomen

Dus kortom: genoeg werk om met zo min mogelijk risico een 2e hands auto te kopen. En wil je voordelig rijden koop dan vanaf januari 2022 een 2e hands EV met EV subsidie. De kop in kilometers en prijs er af, geen wegenbelasting, niet duur tanken, koop subsidie, weinig onderhoud door gebrek aan veel bewegende delen. Dan denk ik aan een Kia Niro EV voor een goede range of een Hyundai Ionic als je ook met minder toe kan. Accu’s zit meestal 8 jaar garantie op en Kia heeft vaak nog iets over van de 7 jaar garantie en Hyundai van de 5 jaar garantie op de rest. Van die laatste verkopen ze trouwens ex carshare modellen met relatief weinig kilometers en goede uitrusting. Voor wie een 2e autobzoekt misschien de moeite.

[ Voor 6% gewijzigd door ucsdcom op 20-10-2021 17:53 ]

• Atsiz
Update:
Volkswagen Golf's vallen weg.

Ik heb momenteel ook een Golf (private lease) maar er is vandaag bij mij ingebroken. De gehele infortainment systeem...airco roosters & simkaart dingetje is gejat.

Ik weet dat ze meestal naar Golfjes of BMW's zoeken voor inbraken.

Ik zou dit niet opnieuw willen beleven, vooral niet als het om prive eigendom gaat.

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
rij zelf ook chr top .
enige kosten waren de beurt en banden .

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
CHR zou ik echt ontwijken als je ruim zoekt. Ik ben zelf 192cm, en zeker als ik achter het stuur zit, is er op de achterbank nauwelijks ruimte, zit ik met m'n kop tegen het plafond aan. Het is gewoon echt te krap.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-11 13:00
Mercedes C350E, plugin hybride met standaard automaat, genoeg vermogen. Alleen Apple carplay ontbreekt (i.i.g op de modellen uit 2015), Adaptive Cruise Control is een optie.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03:48
In jouw geval zou ik me niet te druk maken om de techniek. Als je een auto van hooguit 2 jaar oud koopt, met bijbehorende lage kilometerstand, dan is er nog niks echt versleten. Je kunt je druk maken over verroeste remschijven of zwetende schokdempers, maar na 2 jaar zijn die dingen nog wel heel.

Ik zou wel even goed opletten of alles werkt. Inklappende spiegels, stoelverwarming, verlichting, alles wat met een knopje bediend wordt even uitproberen. En uiteraard beoordelen of hij fijn rijdt, geen vervelende geluiden of trillingen maakt en check even of de airco koelt.

Als je een dergelijke auto koopt, dan zou ik er wel garantie bij willen, zeker een halfjaar. Met een beetje mazzel zit er nog fabrieksgarantie op, zo niet, dan zou ik denk ik wel een paar 100 euro bijbetalen voor een halfjaar Bovag garantie.

• keesdewit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 20:46
Mercedes C63s AMG kan ik je aanraden ;)

Edit: Wie wil er nou Apple car play

[ Voor 33% gewijzigd door keesdewit op 20-10-2021 22:42 ]

• keesdewit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 20:46
Gijs007 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 20:00:
Mercedes C350E, plugin hybride met standaard automaat, genoeg vermogen. Alleen Apple carplay ontbreekt (i.i.g op de modellen uit 2015), Adaptive Cruise Control is een optie.
De C350e is ook een aanrader. Ik heb hem 4 jaar gereden als leaseauto. Erg fijne auto.

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-11 16:24
Ben ik nog op tijd voor suggesties?

- Prius plus
- Auris hybrid TS

Automaat, benzine, zuinig, ruim, betrouwbaar, no-nonsens

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-11 21:14
Outlander PHEV.

Groot, degelijk en door het halftarief MRB (nog) goedkoop rijden.

• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
Als je graag een 'Duitse' auto wilt rijden maar je hebt geen zin in inbraken, waarom schaf je dan geen Skoda Octavia aan? Je moet voor dat budget zeker een versie met de door jou gewenste opties kunnen vinden. M'n pa had er eentje, 1.6 liter TDI met 110 PK uit 2015. Fenomenale auto, met een top van 200 km/u, dat ding ging als de brandweer en was toch behoorlijk zuinig. Ga voor een benzineversie met vergelijkbaar vermogen, en importeer die uit Duitsland of Tsjechië...

[ Voor 11% gewijzigd door Pianist1985 op 21-10-2021 01:35 ]

• Frans92
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 10:19

Frans92

VFR800

Verwijderd schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:15:
Just my 2 cents.
Het stukje over de automatische verlichting moet ik je gelijk in geven. Dat werkt niet (altijd) even goed. Al doet mijn auto (Fiesta uit 2013) het wel behoorlijk goed met regen/mist.

Voorruitverwarming moet ik je volledig ongelijk in geven. Dat is echt een enorme plus aan een auto. Niet je voorruit hoeven krabben en zeer snel ontwasemen. Echt ideaal!

@Atsiz uiteindelijk zullen auto's van zo'n jonge leeftijd vrij weinig mankeren. Je kan natuurlijk een auto treffen die compleet is afgetrapt in 2 jaar tijd, maar die kans lijkt me vrij klein. Als je niet in de klasse Golf GTI, Mercedes A45 AMG zoekt, dan zal het allemaal wel meevallen.
Zet per maand het bedrag opzij wat je minder gaat betalen ten opzichte van de private lease en dan heb je ook een mooi potje voor onderhoud.

XBL: DonFrans

• DBC87
corset schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 18:34:
CHR zou ik echt ontwijken als je ruim zoekt. Ik ben zelf 192cm, en zeker als ik achter het stuur zit, is er op de achterbank nauwelijks ruimte, zit ik met m'n kop tegen het plafond aan. Het is gewoon echt te krap.
Hoe groot is de kans dat je 5 grote volwassenen in de auto mee neemt? Ik heb regelmatig meerdere mensen mee in de CHR en ik ben zelf 198cm. Ik zou niet achter mezelf kunnen zitten, dat is waar, maar dan zet ik de kleinste achter me en dat gaat prima.
Ik heb de auto voor mezelf en dat ik mensen kan mee nemen is mooi mee genomen. Als mensen van mijn auto afhankelijk zijn om ergens te kunnen komen, regelen ze zelf maar een grotere auto :D als het niet groot genoeg is. Ik heb nog geen kinderen en is dit voor ons tweeën groot zat.

Het is ook meer een coupé en dat merk je wel. Mijn moeder en haar vriend hebben een Opel Mokka en een Nissan Qashqai, deze zijn niet veel groter of kleiner, maar wel een stuk hoger in interieur, dat scheelt al gouw 10cm.

Ook heeft de CHR de accu achterin, hierdoor is er minder bagageruimte en al helemaal als je een reservewiel hebt.

Verwijderd

ucsdcom schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:38:

Kijk er met een zaklamp onder of houd je telefoon er onder: zweten de schokdempers? Zijn de remschijven erg verroest? Is er veel steenslag op de voorkant te zien die ze er blijkbaar niet weg konden polijsten…. Is de uitlaat roestvrij, zie je onder de motorkap de productiedatum op aandrijfriemen staan en lijken die logisch? Zitten er oliesporen op het koelvloeistof reservoir (lekke koppakking geweest?) of is die schoon? Hoe staan de vloeistof niveau’s? Is het koplamp glas helder of al aan het vergelen. Is de lak egaal, zijn de naden overal even breed bij motorkap en deuren (=slecht herstelde schade als dit afwijkt). Til een mat op waar dat kan, is de lakkleur hetzelfde etc., bandenprofiel meten, zijn de banden egaal gesleten? Welke productiedatum (code) staat op de banden en is dit minder dan 5 jaar terug ivm. droogtescheurtjes etc.

Bij de proefrit kijken hoe hij spoort: rijdt hij goed rechtuit, hoor je rare geluiden, kraken, piepen? Schakelt de DSG automaat soepel en blijft hij zonder inhouden en bijgeluiden in een vlotte sprint? Oudere DSG automaten sneuvelen nog relatief snel. De modellen vanaf zo’n 2015 zijn beter en zouden zo’n 150.000 km mee kunnen. Soms slippen ze al na nog geen 50.000 km! Bij voortschrijdende slijtage gaan ze schokken. Schakelt hij snel genoeg? Of wil je stuurflippers om zelf te schakelen.
Als je een soort tutorial zoekt over deze checks: zie Wheeler Dealers: het lijkt wel of Mike Brewer dit stukje geschreven heeft !

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-11 14:48
Verwijderd schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 07:15:
[...]

Als je een soort tutorial zoekt over deze checks: zie Wheeler Dealers: het lijkt wel of Mike Brewer dit stukje geschreven heeft !
Wat grappig! Zo zie je maar: door te doen en je gezonde verstand er bij te houden kom je een heel eind. Bij het kopen van een 2e hands auto ben je ook als amateur die eens in de zoveel jaar iets koopt op jezelf aangewezen.

En niets is lekkerder wegrijden als je weet dat je alles naar beste kunnen hebt uitgezocht. Als je al iets meer onderzoek doet dan de gemiddelde consument die alleen kijkt of hij mooi glimt, dan maak je een verstandigere keus en sta je door onderbouwing van je punten sterker bij de prijs onderhandeling. Al is de onderhandelruimte wel enorm aan het krimpen. (Zie de advertenties met standaard “meeneemprijs” en de EV advertenties met prijzen die opeens ex BTW blijken). Ook bij Carnext valt vooral controle/herstel te regelen. Geen prijsverlaging.

Maar goed: je zou maar verliefd worden op een occasion model die je vindt. Dan heb je pas echt een probleem. Vraag je altijd af voor welke prijs/voorwaarden je het doet en voor welke prijs/voorwaarden je weg zou lopen. En doe dat laatste dan ook als het je niet zint.

[ Voor 11% gewijzigd door ucsdcom op 22-10-2021 08:25 ]

• Atsiz
Het lijkt wel alsof de occasion prijzen met de dag duurder worden...wat je vorig jaar voor 25 kon kopen is nu voor minimaal 28k te koop.

En jammer genoeg niet veel Mazda 3 rijders :)
Vooral niet in automaat.

• KaleVis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07-2024
Atsiz schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:39:
Het lijkt wel alsof de occasion prijzen met de dag duurder worden...wat je vorig jaar voor 25 kon kopen is nu voor minimaal 28k te koop.

En jammer genoeg niet veel Mazda 3 rijders :)
Vooral niet in automaat.
Je kan ook kijken naar een 2014-2019 model. Daar kan je voor 270 euro Carplay in laten zetten en dan ben je voor 14-25K klaar afhankelijk van het bouwjaar en opties. :)

Ik rij zelf al 3,5 jaar in alle tevredenheid met een 2014 Mazda 3, welke ik uit Duitsland heb gehaald.

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-11 20:40
Als er een Maxda 3 op je lijstje hebt staan, dan zit je echt wel goed hoor. Prachtige wagens!

Zelf rij ik het liefste met een Kia/Hyundai. Volgeladen met opties en gewoon verschrikkelijk betrouwbaar en kwalitatief goed. Ik zou nooit in een VW stappen als ik daar zelf voor moet betalen. Te risicovol qua inbraken, te risicovol qua betrouwbaarheid en eigenlijk zijn ze ook wel een beetje saai. Toch zeker vergelijken met menig Mazda-model.

Ikzelf ervaar ook dat het interieur van een Mazda toch echt van een hogere kwaliteit is vergeleken met gelijksoortige Volkswagens (Seats, Skodas, ...).

• Atsiz
KaleVis schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:38:
[...]

Je kan ook kijken naar een 2014-2019 model. Daar kan je voor 270 euro Carplay in laten zetten en dan ben je voor 14-25K klaar afhankelijk van het bouwjaar en opties. :)

Ik rij zelf al 3,5 jaar in alle tevredenheid met een 2014 Mazda 3, welke ik uit Duitsland heb gehaald.
Ik zou ook een 2017 model kunnen overwegen, 1 ouder model dus.
Maar die beginnen ook rond de 20 duizend...verschilt niet veel van de nieuwe Mazda 3 uit 2019.

In Duitsland is de oude Mazda 3 net zo duur als hier.

Alleen de nieuwe Mazda 3 is daar goedkoper mja daar komt dikke Nederlandse BPM op en ben je ook net zo duur uit denk ik.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:58
Ik zag de Focus ook bij je (2e keus) lijstje staan en als je dan een ST-line of ST binnen je budget kunt krijgen heb je wel een heerlijk rijdende auto. Zelf rij ik in een 2019 wagon (dus ben wat bevooroordeeld) en dat is een heerlijke, ruime en heel erg comfortabele auto.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Atsiz
Indien de Mazda3 2017 (facelift versie van de 2015) versie goedkoper zou zijn, zou ik die zeker overwegen!

De Mazda3 2015 versie zou ook kunnen...maar dan zou ik afscheid moeten nemen van de automaat en dat lijkt me pijnlijk.

• Atsiz
Ik zou wellicht elektrisch rijden nog kunnen overwegen omdat ik een berekening heb gedaan waardoor ik ruim 1000 euro per jaar bespaar op brandstof.

Mja er zijn geen leuke elektrische auto's. Rond de 30 duizend euro.

Een ID.3 van buiten ziet er ok\leuk uit maar van binnen ziet het er armzalig uit. Goedkope A segment stoelen....harde plastic...het oogt totaal niet sportief.

Een interieur van een Mazda 3...Audi A3...of een Mercedes A klasse is toch wel heel anders.
Zelfs een Volkswagen Golf voelt veel luxer aan.

Ik heb letterlijk alle elektrische auto's bekeken van ieder merk.

En de mooie wagens beginnen dus vanaf 50 duizend euro...wat ik echt niet ga of kan uitgeven.
Denk aan een Polestar 2...Mercedes EQA...
Pagina: 1