[Win 10] Afsluit problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvddesign
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21-07-2024
Mijn vraag

Beste Tweakers,

Ik heb al langere tijd problemen met het geheel afsluiten van mijn computer. Na via het Start menu Power > Shutdown te selecteren lijkt de computer normaal af te sluiten, het blauwe Windows scherm die aangeeft dat de computer wordt afgesloten wordt getoond, waarna vervolgens mijn monitoren uit en op standby gaan.

Ik geloof dat de fans zichzelf ook uitschakelen, alleen blijft het led lampje bij de power knop branden, alsmede mijn headset (die een rode licht heeft), hieraan kan ik zien dat er nog stroom op de computer staat en hij niet volledig afgesloten is.

Relevante software en hardware die ik gebruikWat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd te wachten tot hij zichzelf afsluit maar zelfs na langere tijd (bijv. 15 minuten) gebeurd er niets. De enige manier om mijn computer volledig af te sluiten is door de power knop enkele seconden ingedrukt te houden.

Als ik mijn computer via command prompt (cmd) afsluit met het
code:
1
shutdown /s /f /t 0
commando sluit hij wel af, maar dit is natuurlijk niet de bedoeling.

Iemand enig idee wat er gaande is en hoe ik dit kan oplossen? Ik zou denken dat er nog een proces in de achtergrond loopt, maar als zelfs mijn scherm zichzelf al op standby zet zou ik niet verwachten dat er nog processen lopen.

Gigabyte B650 AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 5 7600X | MSI Radeon RX 6650 XT MECH 2X 8G OC | G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F16GX2-RS5K | Samsung 980 Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GtrCraft
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:17
Heb je al geprobeerd snel opstarten in energiebeheer uit te zetten?
Dat lost meestal dit soort problemen op en is ook niet nodig als je een ssd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvddesign
GtrCraft schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:15:
Heb je al geprobeerd snel opstarten in energiebeheer uit te zetten?
Dat lost meestal dit soort problemen op en is ook niet nodig als je een ssd hebt.
bedankt voor de reactie.

Ik heb inderdaad een SSD (Samsung 970 EVO 1TB), op mijn desktop draaien.

Ik ben deze oplossing meerdere malen online tegengekomen op zoek naar een oplossing maar lijkt niet aanwezig te zijn op mijn computer.

overigens wordt erbij verteld dat deze optie mijn computer inderdaad op deze manier "actief" zou houden, en wanneer je vervolgens op de power knop drukt zou de PC dan weer snel opstarten, dit is echter niet het geval en hier reageert de PC niet op, moet de power knop enkele seconden ingedrukt houden om hem af te sluiten.

EDIT: ik heb de optie tevoorschijn gehaald door slaapstand in te schakelen (waar de optie aan gekoppeld is) via het command prompt (cmd) met het commando:
code:
1
powercfg -h on

toen ik vervolgens terug ging naar het energiebeheer > knoppen was de optie aanwezig maar niet selecteerbaar, ik heb vervolgens de opties ingeschakeld die niet beschikbaar waren, en de optie uitgeschakeld.

Ik zal laten weten of dit een oplossing was voor het probleem zodra ik genoeg getest heb.

[ Voor 23% gewijzigd door rvddesign op 19-10-2021 15:36 ]

Gigabyte B650 AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 5 7600X | MSI Radeon RX 6650 XT MECH 2X 8G OC | G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F16GX2-RS5K | Samsung 980 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvddesign
So far so good, tot nu toe heeft de computer normaal afgesloten zonder problemen. Dit deed hij echter in het verleden ook soms en toen keerde het probleem weer terug, dus ik houd het nog even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvddesign
Het probleem toonde zich vandaag helaas weer, en de fast-sleep optie is nog steeds uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylentic
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-01 14:47
Je computer is afgesloten alleen hebben sommige USB poorten op je moederboard de functionaliteit als een constante voeding. Ik gebruik deze functionaliteit voor het opladen van mijn wireless headset als mijn PC uitstaat. Ik merkte het ook met mijn toetsenbord of muis dat deze wel uitgingen maar als ik de muis verschoof of een toetst aanraakte dat de RGB weer aan ging. Niet alle poorten hebben normaal deze functie.

Als je deze functionaliteit niet wil kan je het normaal uitzetten in je BIOS. Ik weet alleen niet meer exact hoe deze optie heet.

Hoop dat dit helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Laatst online: 01-05 20:55
Ik heb laatst mijn PC bijna het zolderraam uitgegooid omdat ik niet wist hoe dit te fixen.

Control Panel\System and Security\Security and Maintenance\Reliability Monitor kan je wel wat richting geven maar heeft mij uiteindelijk niet geholpen.

Dit is mijn setup wellicht overlapt er wat:

#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
1MoederbordenMSI B350M MORTAR
1VideokaartenNvidia GeForce GTX 1070 Founders Edition
1BehuizingenFractal Design Define Mini C Window
1MonitorenBenQ BL3200PT Zwart
1VentilatorenFractal Design Dynamic X2 GP-12 Wit, 120mm
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3200C15D-16GTZKW
1VoedingenCorsair RM550x
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB

Ik heb uiteindelijk een clean install windows 10 gedaan wat alle problemen heeft opgelost. (Beetje bazooka / mug oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvddesign
Sylentic schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:04:
Je computer is afgesloten alleen hebben sommige USB poorten op je moederboard de functionaliteit als een constante voeding. Ik gebruik deze functionaliteit voor het opladen van mijn wireless headset als mijn PC uitstaat. Ik merkte het ook met mijn toetsenbord of muis dat deze wel uitgingen maar als ik de muis verschoof of een toetst aanraakte dat de RGB weer aan ging. Niet alle poorten hebben normaal deze functie.

Als je deze functionaliteit niet wil kan je het normaal uitzetten in je BIOS. Ik weet alleen niet meer exact hoe deze optie heet.

Hoop dat dit helpt!
Ik heb dit bekeken, maar de computer is niet afgesloten; het blijkt dat:

- stroom nog gewoon aanstaat (led brand naast de power-knop)
- de monitor op stand-by gaat
- de muis wel uit lijkt te zijn
- toetsenbord num-lock nog aanstaat
- niet slechts USB poorten (de headset en keyboard) te zijn, de fans (CPU, 1 achter, 1 boven, en 3 voor) staan ook nog gewoon te draaien.

en aan blijft staan, ik heb ruim een uur gewacht voor ik de power-knop enkele seconden ingedrukt heb gehouden om hem af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

waarom heb je 2666 Ram gekocht, en niet 3200 ?

Je hebt ook nog 2 verschillende sticks, waar de een 1.2v is en de ander 1.5v...

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylentic
  • Laatst online: 06-01 14:47
Hmm,

Probeer je pc is af te sluiten via CMD/Powershell

code:
1
Shutdown -f -t 00

code:
1
Shutdown /f /t 00

Ik merk namelijk op me werk nu en dan dat mensen hun computer uitzetten of rebooten maar als je in Task manager kijkt onder de CPU staat de pc al een maand aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvddesign
Hackus schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 17:20:
waarom heb je 2666 Ram gekocht, en niet 3200 ?

Je hebt ook nog 2 verschillende sticks, waar de een 1.2v is en de ander 1.5v...
Ik heb geen 3200 gekocht omdat deze niet beschikbaar was. Initieel had ik alleen de Kingston HyperX Fury HX426C16FB/16 en toen had ik hetzelfde probleem. Toen ik opzoek ging naar een 2e geheugen stick was deze niet meer beschikbaar dus had, na onderzoek of dit oké was (wat het was als ze op de zelfde snelheid draaiden), de Kingston Fury Beast KF426C16BB1/16 aangeschaft.

Maar hoe is dit precies relevant, en heeft het verschillende voltage invloed gezien ik voor ik de 2e memory stick aanschafte ook het probleem had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvddesign
Sylentic schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:40:
Hmm,

Probeer je pc is af te sluiten via CMD/Powershell

code:
1
Shutdown -f -t 00

code:
1
Shutdown /f /t 00

Ik merk namelijk op me werk nu en dan dat mensen hun computer uitzetten of rebooten maar als je in Task manager kijkt onder de CPU staat de pc al een maand aan.
Daar ben ik van op de hoogte, echter wil ik mijn computer niet zo afsluiten, het moet gewoon normaal kunnen lijkt mij. En normaals, het is geen slaapstand, de PC blijft gewoon aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je wilt dezelfde latjes, tenminste dezelfde specs en ook zelfde Voltage.
Lees eens uit of het ram nu geheel op 1,2v draait.
Heb je beide ook in 1 channel zitten (A2-B2) bank 2en4 vanaf cpu bekeken.
klokt je ram ook op 2666 nu ?

Om wat meer uit te sluiten, heb/maak ikzelf altijd een 128GB SSD, met verse W versie om te testen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvddesign
Hackus schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:28:
Je wilt dezelfde latjes, tenminste dezelfde specs en ook zelfde Voltage.
Lees eens uit of het ram nu geheel op 1,2v draait.
Heb je beide ook in 1 channel zitten (A2-B2) bank 2en4 vanaf cpu bekeken.
klokt je ram ook op 2666 nu ?

Om wat meer uit te sluiten, heb/maak ikzelf altijd een 128GB SSD, met verse W versie om te testen.
Snap dat de zelfde uiteraard het beste is maar dat was geen mogelijkheid, daarom heb ik gekeken of ik deze eerst kon aanschaffen, wat zou moeten kunnen.

Ze zitten in de slots die het moederbord (op de afbeelding de 2e en 4e) aangeeft eerst te gebruiken.

Volgens Speccy draaien beide modules op 1.2v. waar zie ik of hij op 2666 staat? (lijkt me overigens de enige mogelijkheid sinds ze beide 2,666 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

rvddesign schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:40:
[...]

Snap dat de zelfde uiteraard het beste is maar dat was geen mogelijkheid, daarom heb ik gekeken of ik deze eerst kon aanschaffen, wat zou moeten kunnen.

Ze zitten in de slots die het moederbord (op de afbeelding de 2e en 4e) aangeeft eerst te gebruiken.

Volgens Speccy draaien beide modules op 1.2v. waar zie ik of hij op 2666 staat? (lijkt me overigens de enige mogelijkheid sinds ze beide 2,666 zijn.
speccy heb je niet aan. CPU-Z of Thaiphoon.

In je bios kun je ook lezen welke snelheid er staat. standaard zal het 2133 zijn, als je zelf niets wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvddesign
Hackus schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:44:
[...]

speccy heb je niet aan. CPU-Z of Thaiphoon.

In je bios kun je ook lezen welke snelheid er staat. standaard zal het 2133 zijn, als je zelf niets wijzigt.
HWMonitor geeft ook aan dat ze beide op 1,2v draaien.

Pagina: 1