Eerste woning - jaren 30

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 14:48
Hoi alle!

Wij hebben een jaren 30 woning gekocht waar wij als het goed is feb 2022 kunnen intrekken.
Dit is ons eerste huis en ik moet er eerlijk gezegd nog achterkomen of ik twee linker of twee rechter handen heb. Gelukkig is de woning netjes onderhouden en verwacht ik niet al te veel werk. Hier wat hoofdpunten van de woning:

- 2001/2006: respectievelijk dak vernieuwd en geïsoleerd.
- 2003: hele woning voorzien van dubbelglas (ook glas in lood).
- 2010: badkamer vernieuwd
- 2015: nieuwe keuken, nieuwe groepenkast, nieuwe CV ketel, nieuw dak aanbouw/keuken.
- 2020: spouwmuren voor en achter geïsoleerd.
- 2021: achtergevel reinigen en opnieuw laten voegen.

Wat moet er wel gebeuren?

De ondervloer beneden moet eruit, want er is zwam geconstateerd op de balken. Na wat onderzoek doen leek hij mij slim om dit direct aan te pakken. Houten balken eruit en laten vervangen door een schuimbeton vloer met vloerverwarming. Ik las goede dingen over de Faber comfort vloer.

Nu vraag ik mij af wat nog meer slim is om direct aan te pakken. Ons budget is niet super groot, maar wellicht zijn er nog belangrijk dingen om direct te controleren/aan te pakken? Ik dacht bijvoorbeeld aan:

- Leidingwerk meteen controleren en evt vervangen als de vloer er toch uitmoet
- Oude schouw in de woonkamer laten verwijderen

Alle input is welkom. Total noob hier 8)7 Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Is de bekabeling van het elektra vergvangen? ( bij het vervangen van de groepenkast )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:42
Een schouw houdt niet op bij het plafond in de woonkamer - let erop dat je geen "hangende" stukken overhoudt. Ook de schoorsteen op het dak moet eraan geloven, of is die al weg?

Bij onze woning steunde het plafond op de rand van de schouw. Dus bij verwijdering moesten ook de balken worden verlengd tot aan de spouwmuur/binnenmuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
corporalnl schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:52:
Is de bekabeling van het elektra vergvangen? ( bij het vervangen van de groepenkast )
Ik geloof van wel, maar moet ik even nalopen.
Gramser schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:04:
Een schouw houdt niet op bij het plafond in de woonkamer - let erop dat je geen "hangende" stukken overhoudt. Ook de schoorsteen op het dak moet eraan geloven, of is die al weg?

Bij onze woning steunde het plafond op de rand van de schouw. Dus bij verwijdering moesten ook de balken worden verlengd tot aan de spouwmuur/binnenmuur.
Ja het gaat puur om het verwijderen van een lelijke schouw waardoor er meer ruimte in de woonkamer is. Kan het kwaad om de schoorsteen (als die er nog is) te laten staan? Maar ik las idd online dat dit een vrij ingewikkelde klus kan zijn. Zal dus een expert moeten vinden die hierna kan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:05
Bij zo’n oude woning had ik eerst een bouwkundig expert ernaar laten kijken en je laten adviseren.

Meestal kom je er dan namelijk achter dat er veel meer moet gebeuren dan wat je zelf denkt.

Ik ken mensen die na het zien van een bouwkundig rapport direct nee zeiden tegen de woning omdat er veel te veel aan gedaan moest worden.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Een paar foto’s van de schouw zouden wel helpen qua uitleg, want het is lastig je er een voorstelling van te maken zo.

Anyway, laat je niet direct afschrikken. Vloer eruit ziet er ook altijd al heftig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
DutchKel schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:56:
Bij zo’n oude woning had ik eerst een bouwkundig expert ernaar laten kijken en je laten adviseren.

Meestal kom je er dan namelijk achter dat er veel meer moet gebeuren dan wat je zelf denkt.

Ik ken mensen die na het zien van een bouwkundig rapport direct nee zeiden tegen de woning omdat er veel te veel aan gedaan moest worden.
Had ik moeten vermelden, maar die hebben we laten doen. Daar kwam dus het vervangen van de vloer uit en het vervangen van een bitumen dak van de uitbouw. Verder een paar kleine dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Laat ook je riolering nakijken, als alles toch open ligt loont het omdat meteen door DykaSono te laten vervangen, incl. standleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-06 21:01
Als je die nieuwe vloer er in laat leggen, is het verreweg het verstandigst om direct vloerverwarming (in iedergeval beneden) aan te leggen. Dan ben je wat dat betreft meteen klaar voor een evt toekomstige warmtepomp bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
Gramser schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:05:
Een paar foto’s van de schouw zouden wel helpen qua uitleg, want het is lastig je er een voorstelling van te maken zo.

Anyway, laat je niet direct afschrikken. Vloer eruit ziet er ook altijd al heftig uit.
Hier een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhzNXj8rlvSg3hCHSjk04Bhkev0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0N9Gfjh6ng5KNWBgjKcaOZ1T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Gefeliciteerd! Punt van aandacht zijn en waren bij mij de kozijnen, deuren en hang en sluitwerk. Kierende kozijnen, deuren met slecht hang en sluitwerk, sloten die slecht werken (op zijn). Slecht of niet geïsoleerde dak van aanbouw (enkelsteens). Condens ontwikkeling in de aanbouw, vanwege slechte isolatie.

Verder valt het wel mee hoor. :+

[ Voor 18% gewijzigd door pizzacabonara op 19-10-2021 22:00 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
En welk deel wil je dan precies weg hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:04

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Laten we beginnen met de kitsch kandelaars. Het is een gashaard, ik zou het gas afkoppelen en een houtkachel terugzetten. Moet je misschien een wijder rookkanaal terugplaatsen. Zelfs een lege schouw zal er beter uitzien dan deze kachel. De schouw zelf zou ik iig laten staan: je koopt een jaren 30-woning toch ook voor de details?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:18
Matterport! Prijs je gelukkig: de verkopers van mijn 'nieuwe' jaren 30 huis ook gebruikt gemaakt van Matterport. Dat maakt het zoveel handiger om je verbouwing te plannen als je de sleutels nog niet hebt. Nu kun je immers in het huis rondlopen en zaken opmeten wanneer je wilt :) We krijgen in december de sleutel, paar maanden klussen, en in maart trekken we erin.

Gefeliciteerd met je aankoop! Leuk huis zo te horen, en fijn dat het in goede staat is. Scheelt heel wat geregel en geklus.

Hoeveel budget heb je? Zo kunnen we een inschatting maken van wat realistisch is in jouw geval.

Paar tips:
Als je duurzaamheid belangrijk vindt, kijk dan op de langere termijn. Ik zou je aanraden om het Paris Proof Plan van Lars Boelen te kopen en door te nemen. Erg goede tips, en helpt je om een verduurzamingsplan te maken voor jouw huis.

Wij gaan ook de vloer eruit halen en vervangen door een betonvloer. Voordeel van Faber schuimbeton is dat je beton meteen ook je isolatie is. Faber gebruikt meestal anhydriet als dekvloer, maar dat storten ze meestal in een laag van 6cm, en het drogen duurt 1 week per cm. Als je sneller klaar wil zijn hebben ze sinds kort ook een dekvloer van vloeibaar zandcement, dan ben je in 3 weken klaar.

Wat doe je met je keuken? Ik lees dat die in 2015 is geplaatst. Keukens in jaren 30 huizen zijn meestal op een betonnen plaat met granito/terrazzo-dekvloer. Laat je die vloer zitten? Of vervang je deze vloer ook meteen mee met de rest van de begane grond? Ik zou zeggen: als je de vloer eruit haalt, doe het dan meteen goed -> zo heb je overal op de begane grond dezelfde vloeropbouw/isolatie/verwarming. Zo vermijd je bijvoorbeeld dat je in de woonkamer vloerverwarming hebt, en je in de keuken moet bijverwarmen dmv een radiator/infraroodpaneel, etc. Als je keukenvloer eruit haalt, dan zal je de keuken met beleid moeten demonteren, ergens tijdelijk opslaan, en terug monteren nadat de dekvloer is geplaatst. Bewerkelijk, maar keukens monteren en demonteren is geen rocket science. Maar je houdt natuurlijk altijd het risico dat er iets misgaat, en je bv. een kast of je werkblad beschadigt.

Als je de vloer in de keuken er niet uithaalt, en je houdt een radiator in de keuken, dan moet je die hoogstwaarschijnlijk vervangen door een radiator op lage temperatuur, omdat je bestaande radiator waarschijnlijk niet genoeg warmte zal kunnen leveren door het water van lage temperatuur van de vloerverwarming.

Hoe is de riolering? Nog het oorspronkelijke 'gres' of vernieuwd naar PVC? Als het nog gres is, is de vervanging van je vloer het ideale moment om dat ook aan te pakken.

Dubbelglas: dubbelglas is niet zomaar dubbelglas, er bestaan veel variaties in. Als het dubbelglas in 2003 vervangen is, dan is er een grote kans dat het Thermopane is, en geen HR-glas is. Dat maakt qua isolatiewaarde heel wat uit. Dit kun je checken in de metalen afstandshouder tussen de glasplaten, of door een vlam voor het raam te houden. Je geeft aan dat jullie budget niet hoog is: alle ramen vervangen door HR++ glas zijn de kosten niet. Ik heb een offerte voor 24m² HR++ glas met een U-waarde van 1 (normaal HR++ glas heeft een isolatie/U-waarde van 1,1, maar je wint 10% door gebruik te maken van kunststof 'warm edge' afstandhouders. Meerkost is minimaal, maar isoleert wel 10% beter) voor 3500€. En nog een belangrijk punt: je radiatoren staan op dit moment onder de ramen. Dat zorgt ervoor dat 'koudeval' minimaal is. Als je vloerverwarming plaatst, dan verdwijnen de radiatoren, en dan is er niets dat de koudeval tegenhoudt. Je gaat dan een koude toch voelen in de buurt van de ramen. De enige manier om daar iets aan te doen is beter isolerende beglazing, of dikke gordijnen oid.

Zoals anderen hebben aangestipt: de schouw is een issue. Je moet dit met beleid doen, zodat de schouwdelen boven de begane grond niet naar beneden komen denderen. Wij hebben een schouw die dubbel zo groot lijkt als die van jou. We hadden ze graag helemaal verwijderd, of in elk geval wat verkleind.
Ik heb een paar constructeurs benaderd, maar ze zeiden allemaal dat ze niets konden zeggen totdat we het stucwerk van de schouw gestript hebben, zodat ze kunnen zien hoe de schouw is gemetseld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaVELzz1psoy1YyHmhdWAjPz0AY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BbMaHm1csaGipVfy8BmobGRw.png?f=fotoalbum_large

Als je een schouw wilt houden, en je verwacht ook je gasleiding te blijven houden, dan zou ik lekker een gashaard laten zitten. Hout zorgt voor meer lokale overlast door rookontwikkeling en fijn stof, electrische haarden zijn bijna allemaal prut met peren (buiten, in mijn mening, de kalfire e-one. Veel beter dan andere e-haarden, maar ook net niet denk ik).

Hoe is het dak geïsoleerd? Heb je daar info over, bv in je bouwkundig rapport of de vragenlijst? Als dat tussen 2001 en 2006 is gebeurd, is de kans groot dat ze niet erg veel isolatie hebben aangebracht. Als je het nu zou doen, zou je dan waarschijnlijk dubbel of 3x zoveel gebruiken. Langs de andere kant, de grootste isolatiewinst zit in de eerste isolerende cm, en de winsten worden steeds kleiner naarmate je dikker gaat. Als je weet hoe het geïsoleerd is, kun je inschatten of het de moeite is om het dak opnieuw te doen. Als je het dak sowieso gaat openmaken, is het waarschijnlijk wel de moeite om de isolatie te verwijderen en opnieuw te plaatsen, of de oude isolatie aan te vullen.

Dak aanbouw: Er is zes jaar geleden een nieuw dak geplaatst. Hoezo moet dit nu al vervangen worden? Weet je hoe het geïsoleerd is? Als dat niet of niet goed gedaan is, dan is het vervangen van het dakleer het perfecte moment om dat ook te doen. Kost je misschien 1000-1500€ extra. Je kan ook witte TPO dakbedekking overwegen, zorgt ervoor dat het platte dak minder opwarmt en je comfortabeler zit in de zomer. Groendak is nog een optie, krijg je vaak subsidie voor.

Ga je zonnepanelen plaatsen? No-brainer als je dak goed is en goed ligt (oost-west is ook meer dan prima, zelfs noord eigenlijk), maar dan moet je dak wel goed zijn :P idealiter hoef je de hele levensduur van zonnepanelen niets meer aan de buitenkant van je dak doen. Ik zou een dakdekker laten komen om je dak te bekijken, zij doen dit gratis. Zo weet je meteen of je eerst nog bepaalde zaken moet aanpakken.

Hoe zit het met je glas in lood? Hebben ze dat in dubbelglas geplaatst, of opgelost met een voorzetraam?

Hoe staat het met ventilatie? Je hebt in elk geval een goede ventilator in je badkamer nodig. Dat is essentieel als je schimmel wil vermijden. Om warmteverliezen te minimaliseren kun je denken aan een Sudwind Ambientika die de warmte terugwint: die gaat horizontaal door je gevel naar buiten. Als je sterk gaat isoleren dan moet je daar nog beter over nadenken: isoleren is ventileren.

Keuken: gaskookplaat vervangen voor inductie is no-brainer: veel comfortabeler, veel minder fijn stof, gemakkelijker schoon te maken, etc. Je moet wel liefst een driefase aansluiting hebben in de keuken. Die kun je meteen laten trekken als je vloer eruitligt.

Verwarming: door je vloerverwarming ga je op lage temperatuur verwarmen. Dit kan betekenen dat je huidige radiatoren in de ruimtes zonder vloerverwarming niet meer goed warm zullen worden. Zij zijn immers bedoeld voor temperatuur op hoge verwarming. Dit kan met name een probleem zijn in de slaapkamers, zolder en badkamer. Airco's kunnen erg goed verwarmen, met een koelfunctie in die zomer als mooie bijkomstigheid.

Tot slot: hier nog een klein blog over een duurzame renovatie van een jaren 30-huis. Kan voor inspiratie zorgen over hoe je kan renoveren met respect voor de oude details van het huis.

[ Voor 13% gewijzigd door marvel27 op 21-10-2021 11:04 ]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartoow
marvel27 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

Matterport! Prijs je gelukkig: de verkopers van mijn 'nieuwe' jaren 30 huis ook gebruikt gemaakt van Matterport. Dat maakt het zoveel handiger om je verbouwing te plannen als je de sleutels nog niet hebt. Nu kun je immers in het huis rondlopen en zaken opmeten wanneer je wilt :) We krijgen in december de sleutel, paar maanden klussen, en in maart trekken we erin.

Gefeliciteerd met je aankoop! Leuk huis zo te horen, en fijn dat het in goede staat is. Scheelt heel wat geregel en geklus.

Hoeveel budget heb je? Zo kunnen we een inschatting maken van wat realistisch is in jouw geval.

Paar tips:
Als je duurzaamheid belangrijk vindt, kijk dan op de langere termijn. Ik zou je aanraden om het Paris Proof Plan van Lars Boelen te kopen en door te nemen. Erg goede tips, en helpt je om een verduurzamingsplan te maken voor jouw huis.

Wij gaan ook de vloer eruit halen en vervangen door een betonvloer. Voordeel van Faber schuimbeton is dat je beton meteen ook je isolatie is. Faber gebruikt meestal anhydriet als dekvloer, maar dat storten ze meestal in een laag van 6cm, en het drogen duurt 1 week per cm. Als je sneller klaar wil zijn hebben ze sinds kort ook een dekvloer van vloeibaar zandcement, dan ben je in 3 weken klaar.

Wat doe je met je keuken? Ik lees dat die in 2015 is geplaatst. Keukens in jaren 30 huizen zijn meestal op een betonnen granito/terrazzo-vloer geplaatst. Laat je die zitten? Of vervang je deze vloer ook meteen mee? In dat geval zal je de keuken moeten demonteren, opslaan en terugplaatsen.

Hoe is de riolering? Nog het oorspronkelijke 'gres' of vernieuwd naar PVC? Als het nog gres is, is de vervanging van je vloer het ideale moment om dat ook aan te pakken.

Dubbelglas: dubbelglas is niet zomaar dubbelglas, er bestaan veel variaties in. Als het dubbelglas in 2003 vervangen is, dan is er een grote kans dat het Thermopane is, en geen HR-glas is. Dat maakt qua isolatiewaarde heel wat uit. Dit kun je checken in de metalen afstandshouder tussen de glasplaten, of door een vlam voor het raam te houden. Je geeft aan dat jullie budget niet hoog is: alle ramen vervangen door HR++ glas zijn de kosten niet. Ik heb een offerte voor 24m² HR++ glas met een U-waarde van 1 (normaal HR++ glas heeft een isolatie/U-waarde van 1,1, maar je wint 10% door gebruik te maken van kunststof 'warm edge' afstandhouders. Meerkost is minimaal, maar isoleert wel 10% beter) voor 3500€. En nog een belangrijk punt: je radiatoren staan op dit moment onder de ramen. Dat zorgt ervoor dat 'koudeval' minimaal is. Als je vloerverwarming plaatst, dan verdwijnen de radiatoren, en dan is er niets dat de koudeval tegenhoudt. Je gaat dan een koude toch voelen in de buurt van de ramen. De enige manier om daar iets aan te doen is beter isolerende beglazing, of dikke gordijnen oid.

Zoals anderen hebben aangestipt: de schouw is een issue. Je moet dit met beleid doen, zodat de schouwdelen boven de begane grond niet naar beneden komen denderen. Wij hebben een schouw die dubbel zo groot lijkt als die van jou. We hadden ze graag helemaal verwijderd, of in elk geval wat verkleind.
Ik heb een paar constructeurs benaderd, maar ze zeiden allemaal dat ze niets konden zeggen totdat we het stucwerk van de schouw gestript hebben, zodat ze kunnen zien hoe de schouw is gemetseld.

[Afbeelding]

Als je een schouw wilt houden, en je verwacht ook je gasleiding te blijven houden, dan zou ik lekker een gashaard laten zitten. Hout zorgt voor meer lokale overlast door rookontwikkeling en fijn stof, electrische haarden zijn bijna allemaal prut met peren (buiten, in mijn mening, de kalfire e-one. Veel beter dan andere e-haarden, maar ook net niet denk ik).

Hoe is het dak geïsoleerd? Heb je daar info over, bv in je bouwkundig rapport of de vragenlijst? Als dat tussen 2001 en 2006 is gebeurd, is de kans groot dat ze niet erg veel isolatie hebben aangebracht. Als je het nu zou doen, zou je dan waarschijnlijk dubbel of 3x zoveel gebruiken. Langs de andere kant, de grootste isolatiewinst zit in de eerste isolerende cm, en de winsten worden steeds kleiner naarmate je dikker gaat. Als je weet hoe het geïsoleerd is, kun je inschatten of het de moeite is om het dak opnieuw te doen. Als je het dak sowieso gaat openmaken, is het waarschijnlijk wel de moeite om de isolatie te verwijderen en opnieuw te plaatsen, of de oude isolatie aan te vullen.

Dak aanbouw: Er is zes jaar geleden een nieuw dak geplaatst. Hoezo moet dit nu al vervangen worden? Weet je hoe het geïsoleerd is? Als dat niet of niet goed gedaan is, dan is het vervangen van het dakleer het perfecte moment om dat ook te doen. Kost je misschien 1000-1500€ extra. Je kan ook witte TPO dakbedekking overwegen, zorgt ervoor dat het platte dak minder opwarmt en je comfortabeler zit in de zomer. Groendak is nog een optie, krijg je vaak subsidie voor.

Ga je zonnepanelen plaatsen? No-brainer als je dak goed is en goed ligt (oost-west is ook meer dan prima, zelfs noord eigenlijk), maar dan moet je dak wel goed zijn :P ik zou een dakdekker laten komen om je dak te bekijken, zij doen dit gratis. Zo weet je meteen of je eerst nog bepaalde zkaen moet aanpakken.

Hoe zit het met je glas in lood? Hebben ze dat in dubbelglas geplaatst, of opgelost met een voorzetwand?

Hoe staat het met ventilatie? Heb je een goede ventilator in je badkamer? Dat is essentieel als je schimmel wil vermijden. Om warmteverliezen te minimaliseren kun je denken aan een Sudwind Ambientika die de warmte terugwint.

Keuken: gaskookplaat vervangen voor inductie is no-brainer: veel comfortabeler, veel minder fijn stof, gemakkelijker schoon te maken, etc. Je moet wel liefst een driefase aansluiting hebben in de keuken. Die kun je meteen laten trekken als je vloer eruitligt.

Verwarming: door je vloerverwarming ga je op lage temperatuur verwarmen. Dit kan betekenen dat je huidige radiatoren in de ruimtes zonder vloerverwarming niet meer goed warm zullen worden. Zij zijn immers bedoeld voor temperatuur op hoge verwarming. Dit kan met name een probleem zijn in de slaapkamers, zolder en badkamer. Airco's kunnen erg goed verwarmen, met een koelfunctie in die zomer als mooie bijkomstigheid.

Tot slot: hier nog een klein blog over een duurzame renovatie van een jaren 30-huis. Kan voor inspiratie zorgen over hoe je kan renoveren met respect voor de oude details van het huis.
toon volledige bericht
Heel erg bedankt voor het meedenken en het geven van je tips. Duurzaamheid vind ik zeker belangrijk en hier willen wij op termijn ook aandacht aan gaan besteden. Maar eerste woning en dus nog weinig kennis hierover, wel een nieuwe hobby om in te duiken :)

Wij hebben 20k budget (beetje afhankelijk van hoe het bouwdepot meewerkt). Wij gaan dit weekend proberen een plan te maken en deze uiteraard hier delen. Benieuwd wat jullie ervan denken.

Btw ik zie nu door jou pas dat er ook in die tool te meten is. Geweldig! Handig, want wij krijgen pas in februari de sleutel. Wellicht kunnen wij eerder de woning in om te kijken/meten.

[ Voor 1% gewijzigd door Bartoow op 20-10-2021 20:11 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik denk dat als je 20k budget hebt en je de vloer eruit wilt halen en evt je schouw je budget ook wel snel op is. Ook beetje afhankelijk van je vloerkeuze natuurlijk (visgraat , eiken of pvc of …)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Die 20k budget, is dat helemaal alles wat je hebt? Denk eraan dat verhuizen ook geld kost.

Die 20k is al snel voor de helft op aan alleen verhuizen. Ik tel tegenwoordig al 10k voor alleen een verhuizing zonder ingrijpende veranderingen (wel zelf de muren afwerken). Er komen altijd nog onverwachte kosten bij.

Als 20k je totale budget is dan kun je denk ik nu beter even afzien van grote veranderingen en je beter richten op de verhuizing. Dadelijk heb je alles aangepast naar wens maar kun je er niet wonen omdat je budget op is.

Ik zou een meerjarenplan maken hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvel27
DutchKel schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 01:43:Denk eraan dat verhuizen ook geld kost.

Die 20k is al snel voor de helft op aan alleen verhuizen. Ik tel tegenwoordig al 10k voor alleen een verhuizing zonder ingrijpende veranderingen (wel zelf de muren afwerken).
10k voor een verhuizing? Jij laat zeker een stoet Lamborghinis aanrukken om je spullen te verhuizen :P ik heb drie jaar geleden nog verhuizers ingehuurd voor 1000€ (zelf dozen gekocht en ingepakt, zij deden de rest). In het huis hebben we met wat vrienden en familie voor 150€ muren geverfd. Welke andere kosten reken jij nog mee dan?

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
Ik verwacht ook dat de verhuiskosten redelijk gaan meevallen. Ik woon zelf nog op een studentenkamer, dus veel te verhuizen is er niet :)

Maar we zullen zeker komend weekend in onze planning/begroting de verhuiskosten meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
marvel27 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:03:
[...]

10k voor een verhuizing? Jij laat zeker een stoet Lamborghinis aanrukken om je spullen te verhuizen :P ik heb drie jaar geleden nog verhuizers ingehuurd voor 1000€ (zelf dozen gekocht en ingepakt, zij deden de rest). In het huis hebben we met wat vrienden en familie voor 150€ muren geverfd. Welke andere kosten reken jij nog mee dan?
Er moet natuurlijk altijd een nieuwe keuken en badkamer in. Toch? Niet?

:+

Hier ook hoor. Verhuizing van de kust naar midden des lands, 1 vrachtwagen, 4 of 5 mannetjes, dacht 2500,- ofzo waarbij zij de (leen)dozen leverden en wij zelf inpakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
marvel27 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:03:
[...]

Heb jij nooit dat je nog het een en ander moet halen aan klusmateriaal om iets op te hangen of heb je alles gratis bij de bouwmarkt gekregen?

Verhuizen is meer dan alleen wat meubels naar een nieuw huis brengen.

Ik doe ook nog de muren behangen waar nodig is. De lampen ophangen, eventueel als ik naar een grotere woning ga nieuwe lampen halen en ophangen. Het zijn afzonderlijk maar kleine bedragen, maar alles opgeteld zit je al snel aan 10k.

Edit: Ik lees dat @Bartoow van een studentenkamer af komt, dan gok ik dat hij ook niet veel gereedschap in huis heeft. Dan hoop ik dat je veel kunt lenen van ouders en/of vrienden anders gaat je budget er wel heel snel doorheen.

Ps de verhuizing zelf kan met een paar vrienden een stuk goedkoper. Huur voor 1 of 2 dagen een verhuisbusje wat een fractie is van de kosten van een verhuisbedrijf. Maar aan de kosten om je huis een klein beetje naar wens in te richten ontkom je gewoon niet aan. Ik heb daar tot nu toe elke keer 10k voor gerekend en kwam daar gelukkig mee uit, behalve de laatste verhuizing daar zit inmiddels meer dan 100k in, maar dat is ook een vrijstaande nieuwbouw woning.

Alles wat je laat doen is ontzettend duur (bv raamdecoratie). Als je het zelf kunt dan kun je daar al veel op besparen, maar ook de materiaalkosten zijn tegenwoordig ontzettend gestegen qua prijs dus reken je niet rijk.

[ Voor 34% gewijzigd door DutchKel op 21-10-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
DutchKel schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:06:
[...]
Heb jij nooit dat je nog het een en ander moet halen aan klusmateriaal om iets op te hangen of heb je alles gratis bij de bouwmarkt gekregen?

Verhuizen is meer dan alleen wat meubels naar een nieuw huis brengen.

Ik doe ook nog de muren behangen waar nodig is. De lampen ophangen, eventueel als ik naar een grotere woning ga nieuwe lampen halen en ophangen. Het zijn afzonderlijk maar kleine bedragen, maar alles opgeteld zit je al snel aan 10k.
Ja natuurlijk! Er komen links en rechts zeker nog extra bedragen bij die gelinkt zijn aan het verhuizen en 'woonklaar' maken van je huis, zoals schilderen, nieuwe afdekplaten voor je oude vergeelde wandcontactdozen, hier en daar een plint, etc. Verbouwen kost altijd meer en duurt altijd langer dan je denkt. Maar volgens mij komen deze cosmetische kosten never nooit niet aan een bedrag van 10k. Nieuwe lampen en andere decoratie-elementen kun je natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Je kan ook gouden lampen kiezen, die passen goed bij de lambo's ;)
DutchKel schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:06:
[...]
Edit: Ik lees dat @Bartoow van een studentenkamer af komt, dan gok ik dat hij ook niet veel gereedschap in huis heeft. Dan hoop ik dat je veel kunt lenen van ouders en/of vrienden anders gaat je budget er wel heel snel doorheen.

Ps de verhuizing zelf kan met een paar vrienden een stuk goedkoper. Huur voor 1 of 2 dagen een verhuisbusje wat een fractie is van de kosten van een verhuisbedrijf. Maar aan de kosten om je huis een klein beetje naar wens in te richten ontkom je gewoon niet aan. Ik heb daar tot nu toe elke keer 10k voor gerekend en kwam daar gelukkig mee uit, behalve de laatste verhuizing daar zit inmiddels meer dan 100k in, maar dat is ook een vrijstaande nieuwbouw woning.

Alles wat je laat doen is ontzettend duur (bv raamdecoratie). Als je het zelf kunt dan kun je daar al veel op besparen, maar ook de materiaalkosten zijn tegenwoordig ontzettend gestegen qua prijs dus reken je niet rijk.
Erg goede tips van @DutchKel, zeker met het oog op besparen. En raamdecoratie is inderdaad erg duur. Nog een tip: niet alles hoeft meteen verbouwd te worden. Soms is het beter om een tijd in het huis te wonen zodat je je huis leert kennen, en beter weet wat je wel en niet wilt aanpakken. Het kan gebeuren dat je in het begin denkt 'dat moet er als eerste uit', maar dat je na een tijd in het huis gewoond te hebben merkt dat het eigenlijk helemaal niet storend is.

Wat gereedschap betreft: dat klopt, je gaat heel wat klusspullen moeten aankopen @Bartoow, ook als je amper gaat verbouwen :P want nu je een huis hebt ga je altijd hier en daar dingen te fixen hebben, en je kan niet voor elke scheet altijd maar je (schoon)vader of een klusjesman laten komen. Maar eerlijk gezegd, met de Parkside-lijn van de Lidl en anders bouwmarkt huismerk kom je al een heel eind. Denk aan een goede klopboor (deze bad boy in het bijzonder), plus een gereedschapskoffer, een waterpas, een koevoet, een set bitjes en boorkopjes, schroevendraaiers, een steek/moersleutelset, een zeskantsleutelset en een zaag, en je kan verder. Klaar voor 300-400€. Ook handig als housewarmingcadeau trouwens. Als je binnen een paar jaar meer ervaring hebt en weet wat je doet, en misschien grotere projecten wil doen, kun je overwegen om echt goed materiaal te kopen. Maar qua prijs/kwaliteit voor een onervaren klusser die geen grote projecten gaat doen is Parkside+bouwmarkt huismerk meer dan prima. Ik spreek uit ervaring :)

[ Voor 105% gewijzigd door marvel27 op 21-10-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 12:16
Hoe dan ook, als je jong bent en je hebt een budget van 20K dan zou ik al die optische details links laten liggen en precies doen wat marvel27 zegt, investeren in de dingen waar je het beste in kan investeren voor je er in gaat. Schuimbeton zou niet mijn voorkeur hebben omdat je geen kruipruimte meer hebt, maar als je rotte balken hebt en 20K budget dan zéker wel.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

DutchKel schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 01:43:
Die 20k budget, is dat helemaal alles wat je hebt? Denk eraan dat verhuizen ook geld kost.

Die 20k is al snel voor de helft op aan alleen verhuizen. Ik tel tegenwoordig al 10k voor alleen een verhuizing zonder ingrijpende veranderingen (wel zelf de muren afwerken). Er komen altijd nog onverwachte kosten bij.

Als 20k je totale budget is dan kun je denk ik nu beter even afzien van grote veranderingen en je beter richten op de verhuizing. Dadelijk heb je alles aangepast naar wens maar kun je er niet wonen omdat je budget op is.

Ik zou een meerjarenplan maken hiervoor.
Nvm

[ Voor 6% gewijzigd door pizzacabonara op 21-10-2021 13:31 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:55
Makkelijk schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:24:
Hoe dan ook, als je jong bent en je hebt een budget van 20K dan zou ik al die optische details links laten liggen en precies doen wat marvel27 zegt, investeren in de dingen waar je het beste in kan investeren voor je er in gaat. Schuimbeton zou niet mijn voorkeur hebben omdat je geen kruipruimte meer hebt, maar als je rotte balken hebt en 20K budget dan zéker wel.
Het is wel de goedkoopste manier om een goed geïsoleerde betonvloer in je huis te krijgen. Met 20k zeker een optie om te overwegen.

20k ben je ook nog wel een keer doorheen, dus nu focussen op op punten die je later niet meer aanpakt. Zoals die betonvloer en daarna moet je de muren waarschijnlijk toch wel weer laten bijwerken. Dus dan kun je net zo goed meteen all the way gaan. Extra stopcontacten er bij op de plekken waar je ze nodig denkt te hebben en de boel weer mooi strak laten stucen. De keuken is nog niet oud en zou dan hergebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
De vraag is ook: wat heb je nu echt aan een kruipruimte, als je voldoende loze leidingen aanbrengt voor je het beton stort en je ervoor zorgt dat je rioleringsbuis in goede staat is? Vergeet ook de nadelen niet, zoals mogelijke vochtproblemen, juiste ventilatie nodig, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 12:16
marvel27 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:49:
De vraag is ook: wat heb je nu echt aan een kruipruimte, als je voldoende loze leidingen aanbrengt voor je het beton stort en je ervoor zorgt dat je rioleringsbuis in goede staat is? Vergeet ook de nadelen niet, zoals mogelijke vochtproblemen, juiste ventilatie nodig, etc.
Ja nee, zeker hoor met dit budget en een vloer die al gaar is en dit budget. Grote kans dat ik uiteindelijk hetzelfde zou doen als ik alle opties tegen elkaar zou afzetten qua kosten. Als je maar zorgt dat alles supernetjes is voor je het volstort, en op de toekomst voorbereid.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
marvel27 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:17:
[...]

En als een airco geen optie is kunnen de huidige radiatoren vervangen worden door lage temperatuur radiatoren, of zelfs low H2O radiatoren.

March of the Eagles

Pagina: 1