Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 20:31
Hallo,

Ik zocht eigenlijk een algemeen topic maar vond niet echt een passende...
Dan maar deze...

Mijn huidige situatie.

Ik heb 2 circuits
Circuit 1: thermostaat type viesmann vitotrol 200, deze stuurt de vloerverwarming op het gelijkvloers aan (geen chauffages daar)
Circuit 2: thermostaat zelfde type in badkamer ouders, deze stuurt meerdere chauffages aan:
- badkamer ouders
- badkamer kids
- slaapkamer kids (2)
- Zolder

Nu is de vraag... Of ik er goed aan zou doen alles slim te maken.

Indien ja, hoe? Slimme thermostaten gebruiken? Slimme thermostaatkranen gebruiken? Icm temperatuurmeters...
Nu heb ik boven ook thermostaatkranen op de chauffages (niet slim) maar als ik alles wil regelen, stel bv in slaapkamer kids X wil ik het warm.
Dan moet ik eerst alle kranen dichtdraaien op circuit 2 behalve die van kids X (die moet ver genoeg open) en vervolgens moet ik de thermostaat in badkamer hoger zetten dan dat de temp daar is, anders schiet hij niet in gang.
Verre van ideaal dus.

Wat en hoe doen? Ik had ook gehoord dat je beter vloerverwarming niet regelt/aan/uitzet. Klopt dat?
Veel vragen dus :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Volgens mij bestaan er maar twee systemen met zoneregeling, dat zijn Tado en Honeywell evo.
https://www.tado.com/be-nl/
https://getconnected.hone...nl-be/thermostats/evohome

Ik weet niet precies wat chauffages zijn, maar als dat gewoon belgisch voor radiator is, dan kunnen daar vast van die slimme knoppen op.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

klinkt alsof waterzijdig inregelen nodig is:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Verder vind je in het topic ook veel andere bruikbare tips.

• skank
jeroen3 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:34:
Volgens mij bestaan er maar twee systemen met zoneregeling, dat zijn Tado en Honeywell evo.
https://www.tado.com/be-nl/
https://getconnected.hone...nl-be/thermostats/evohome

Ik weet niet precies wat chauffages zijn, maar als dat gewoon belgisch voor radiator is, dan kunnen daar vast van die slimme knoppen op.
Chauffages zijn idd radiatoren :)
Excuses voor de woordkeuze lol

Ik kijk even naar die tado en evo.
Slimme kranen kunnen idd op de radiatoren.
Maar wat doe je dan best?
De thermostaten ook vervangen?
En dan nog es de kranen?
Want met enkel de kranen stuur ik de ketel niet aan toch.

Geen nest ofzo?

• skank
Tazzios schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:37:
klinkt alsof waterzijdig inregelen nodig is:
Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Verder vind je in het topic ook veel andere bruikbare tips.
Das echt een ENORME brok he :)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Klopt, maar je moet niet verwachte dat als een fabrikant zijn product 'slim' noemt dat je na vervangen van wat kranen het op magische wijze over de gewenste temperatuur wordt en je gas verbruik daalt.

Aan je een aantal van je vragen te zien weet je ook niet hoe de slimme kranen werken dus, inlezen moet je sowieso. >:)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:38

DukeBox

loves wheat smoothies

skank schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:46:
En als aanvulling op @jeroen3 tado kan (nog) niet overweg met meerdere VV zones waar dat met Evo Home wel kan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:47
Tazzios schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:59:
Klopt, maar je moet niet verwachte dat als een fabrikant zijn product 'slim' noemt dat je na vervangen van wat kranen het op magische wijze over de gewenste temperatuur wordt en je gas verbruik daalt.
Precies, mijn Tado moedigt alleen maar aan om meer te stoken. Enige wat er slim aan is (als je geen abo erbij wilt) is dat je via internet de thermostaat kan bijregelen. Alle andere slimme opties zijn vooral handmatig de boel goed instellen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• skank
DukeBox schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

En als aanvulling op @jeroen3 tado kan (nog) niet overweg met meerdere VV zones waar dat met Evo Home wel kan.
Ik heb maar 1x vloerverwarming, dus geen issue voor mij.
Ff de verschillen zoeken tussen die 2 dan.. Ik zou ook graag integratie hebben met HA
Dus weet dat niet zo wat goed is v die 2

• skank
Tazzios schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:59:

Aan je een aantal van je vragen te zien weet je ook niet hoe de slimme kranen werken dus, inlezen moet je sowieso. >:)
Dat begrijp ik uiteraard ook wel.
Ik zal het topic eens doorlezen en nog eens doorlezen en dan de voornaamste zaken eruit halen.
Maar feit is dus wel dat ik toch best de thermostaten vervang door tado/evo en de kranen op de radiatoren.En dan uiteraard ook nog goed inregelen (daar zal ik dan hulp nodig bij hebben ) vooral van het topic dan?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

skank schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:06:
Dus weet dat niet zo wat goed is v die 2
Evo Home heeft een cloud API, Evo kan ook met een USB device (bestaat ook als zelfbouw) direct worden aangestuurd buiten de cloud om. Tado is volgens mij het zelfde al zijn bepaalde functies alleen beschikbaar via een abonnement.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:17

aex351

I am the one

Er zijn nogal wat slimme radiatorknoppen op de markt. Ik weet niet precies hoe het zit wanneer je ook een CV ketel hebt (heb ervaring met stadsverwarming), maar je zal dan waarschijnlijk ook een slimme centrale thermostaat moeten hebben. Nest is daar een voorbeeld van.

Echter, er zijn ook vele malen goedkopere alternatieven op de markt dan Tado of Evo Home. Tado is vooral populair omdat het leuk eruit ziet en een leuke app heeft en in grote zaken verkocht wordt. Vermoed dat degene die erachter zit ook al aardig in het geld zit waardoor ze dat zo hebben weten te pushen. Maar goed, dat is een vermoeden. De reviews zijn niet heel goed en er zit geloof ik ook een abonnement aan vast.

< dit stukje webruimte is te huur >

• skank
DukeBox schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Evo Home heeft een cloud API, Evo kan ook met een USB device (bestaat ook als zelfbouw) direct worden aangestuurd buiten de cloud om. Tado is volgens mij het zelfde al zijn bepaalde functies alleen beschikbaar via een abonnement.
Het liefst wil ik zonder de cloud, ik wil alles lokaal.
Ik wil niet dat indien EVO eruit gaat, ik mijn eigen verwarming niet kan regelen.

Een abonnement wil ik ook zeker niet.
Die 2 zaken komen er zoiezo niet in, als dat bij beide vereisten zijn.

Ik zie dat evo ook een "scherm" heeft om alles te regelen.
Dit hoeft voor mij ook niet.
Al heb ik uiteraard wel een thermostaat nodig in de living/badkamer
Maar echt bedienen zou ik via mijn tablet aan de muur kunnen doen (via HA dashboard).

Dus waar begin ik dan zo?
Speelt het merk/type van mn ketel een rol in dit alles?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

skank schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:18:
Ik wil niet dat indien EVO eruit gaat, ik mijn eigen verwarming niet kan regelen.
[..]
Ik zie dat evo ook een "scherm" heeft om alles te regelen.
Dit hoeft voor mij ook niet.
Dat is een beetje tegenstrijdig. Wat bedoel je precies met 'indien EVO eruit gaat' ?
Het hele systeem kan zonder de cloud werken maar het hart van het systeem is het 'scherm'. Via het scherm wordt ook de cloud verbinding opgezet om bijv. het systeem met een app aan te sturen of een 3rd party dienst zoals IFTTT, google home etc.
Al heb ik uiteraard wel een thermostaat nodig in de living/badkamer
Dat is het scherm maar dat hoeft natuurlijk niet aan je muur te hangen, het kan ook in de kast staan met een losse temp. sensor voor de living.
Speelt het merk/type van mn ketel een rol in dit alles?
Meestal niet, tenzij deze een afwijkende manier van aansturen heeft (dus geen OT en/of aan/uit regeling).

• jeroen3
skank schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:46:
[...]

Chauffages zijn idd radiatoren :)
Excuses voor de woordkeuze lol

Slimme kranen kunnen idd op de radiatoren.
Maar wat doe je dan best?
De thermostaten ook vervangen?
En dan nog es de kranen?
Want met enkel de kranen stuur ik de ketel niet aan toch.

Geen nest ofzo?
Nest is niet echt een slimme thermostaat, dat is een cloud thermostaat. Dat ding regelt matig en heeft nog eens een offset door zijn eigen warmteontwikkeling als het scherm te vaak aan is.

Ik heb hem dan ook vervangen voor een honeywell t6, en die regelt de cv veel beter. Maar de app is niet zo goed als google home, echter is de app 100% optioneel.

Op basis van jouw en andere comments zou ik verder onderzoeken of die honeywell evo financieel uit kan. Honeywell is over het algemeen erg goed in thermostaten, dus ik gok dat je daar goed zit, maar kostbaar.

Er zijn wellicht nog andere, minder consument gerichte, systemen van bijvoorbeeld de ketel fabrikant. Wellicht loont het om nog even een cv installateur te bellen wat zij er van denken.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

jeroen3 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:30:
Honeywell is over het algemeen erg goed in thermostaten, dus ik gok dat je daar goed zit, maar kostbaar.
Kostbaar zeker maar je hoeft niet meteen ieder ventiel/thermostaat te vervangen alleen die in ruimtes waar je een eigen warmte vraag wilt, je kan later altijd nog uitbreiden.

Af en toe komen er goede deals langs wat zo de helft kan schelen en als je alles goed inzet zou je in theorie ook kunnen besparen op je energie gebruik wat weer tegemoet komt in de kosten. Persoonlijk was comfort' voor mij de drijfveer. Iedereen kan in zijn eigen kamer de temp. een graadje warmer zetten als het niet comfortabel is. Zeker met de afgelopen corona tijd heeft dat zijn vruchten afgeworpen.
Waar je gebruikelijk de woonkamer/keuken ook warm stookt was dat in ons geval niet zo, iedereen werkte op zijn eigen (slaap/werk)kamer en zo hoefden we alleen die kleinere ruimtes op te warmen indien nodig.

• skank
Klopt, maar begin ik dan met de thermostaten slim te maken , of eerst de kranen?
Met indien evo eruit gaat, bedoel ik dan de cloud..
Kan ik die dan niet meer bedienen via HA ?
of lokaal dan?

Mijn cv installateur is tegen dergelijke thermostaten (geheel onterecht denk ik) , maar dat heb je met wat oudere maar wel ervaren ratten in het vak :)

Om ook een voorbeeld te geven.
Op de thermostaat nu kan ik volgende settings kiezen
:- uit
- alleen warm water
- warm water en verwarming
- spaarstand (iets lagere temperatuur voor korte periode bv boodschappen)
- party stand (iets langer verwarmen)

Ik vergeet die zaken aan te passen, zo staat hij al de hele zomer warm water en verwarming aan maar wel in spaarstand :)
Ook als ik op vakantie ga...
Om dergelijke zaken automatisch te laten lopen ,kan ik wel winst boeken toch?
Dan misschien ook nog winst in de ketel instellingen...

• jeroen3
Afhankelijk van het model ketel heeft warm water aan/uit wellicht weinig invloed.

Als ik dit lees heb je al voldoende aan een gewone weekthermostaat. En geen zoneregeling. Honeywell heeft ook daar voldoende keus. Met of zonder app.
Maar de ketelfabrikant waarschijnlijk ook.

• wolf40
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-10-2021
Hi allemaal, dit topic komt t dichtstbij mijn vraag.

Ik overweeg om mijn 4 slaapkamers (tussen de 10m2 en 20m2) te voorzien van elektrische convectorkachels:

kunnen dit soort apparaten als hoofdverwarming?
weten jullie goede merken?
hebben jullie tips voor me?

Mijn dank is groot!

• skank
jeroen3 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:48:
Afhankelijk van het model ketel heeft warm water aan/uit wellicht weinig invloed.

Als ik dit lees heb je al voldoende aan een gewone weekthermostaat. En geen zoneregeling. Honeywell heeft ook daar voldoende keus. Met of zonder app.
Maar de ketelfabrikant waarschijnlijk ook.
Misschien moet ik idd eerst de vraag stellen of ik zoneregeling nodig heb?
Ik vermoed van wel gezien ik 2 circuits heb toch?

Overigens is het wel verstandig bv vloerverwarming snachts uit te zetten...? Heeft dat niet meer energie nodig dan om overdag terug op peil te kirijgen?

Of indien ik geen zoneregeling nodig heb, moet ik dan wel een andere thermostaat?
Want dan is dit toch hetzelfde als nu?
Behalve dat ze niet slim zijn.
En moet ik dan eigenlijk 2 thermostaten hebben? 1 vloerverwarming GLV en 1 voor radiatoren boven, of kan ik die van boven weglaten, maar hoe stuur ik dan de ketel aan dat hij moet verwarmen of niet..

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:06
wolf40 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:10:
Hi allemaal, dit topic komt t dichtstbij mijn vraag.

Ik overweeg om mijn 4 slaapkamers (tussen de 10m2 en 20m2) te voorzien van elektrische convectorkachels:

kunnen dit soort apparaten als hoofdverwarming?
weten jullie goede merken?
hebben jullie tips voor me?

Mijn dank is groot!
Denk dat je voor die vraag beter een apart topic kan aanmaken.

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-11 20:55
Er zijn veel meer merken dan Honeywell of tado.
Google eens op zone regeling of etage regeling.
Bij mij thuis gebruiken wij Watts Vision, gaat top.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:11

bert pit

asdasd

@skank Een zone regeling stuurt per zone de CV aan. Dus als je de kinderkamer wilt verwarmen zaterdagmiddag om 13.30, dan kun je dat instellen. Alle andere zones staan dan dicht, anders worden die ook mee verwarmd. Het is dus een alles of niets situatie.

De vloerverwarming kun je natuurlijk altijd laten meelopen, echter mis je dan juist de controle waardoor het weer te warm kan worden op de benedenverdieping. Dus deze kun je regelen met een zone klep.

Zo'n systeem werkt zeer efficiënt geeft veel comfort op de juiste plek en op het juiste moment en bespaart gas.
Ik heb zelf Evohome, omdat ik ook een stuk vloerverwarming heb. Bovendien was dat een paar jaar geleden het meest doorontwikkelde systeem.

Of je de vloerverwarming in de nacht moet laten meelopen, daar hoef je niet over na te denken. Je programmeert de temperatuur die je op een bepaald tijdstip wilt bereiken en Evohome doet de rest.

[ Voor 12% gewijzigd door bert pit op 19-10-2021 21:37 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1