Accu opladen met bijna lege batterijen: bestaat er iets voor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 14:45
Met nogal wat apparaten die ik op batterijen werken verslijt ik, helaas, een xxl-pakje aan batterijen op jaarbasis.

Vaak merk ik dat b.v. als speelgoed niet meer goed werkt die batterijen het nog prima even doen in b.v. een afstandbediening. Maar een volledige recyclestraat in huis is nogal lastig bij te houden en ook herlaadbare batterijen zijn helaas niet altijd een optie (b.v. voor je kerstartikelen wil je ze na nieuwjaar toch eruit halen voor ze weer gaan lekken of in je brandmelders waar ze niet in mogen).

Daarom vroeg ik me af of er niets te verkrijgen is op de markt (daar waar ik misschien niet goed zoek / kijk) waarbij het restje uit die batterijen kan worden gehaald om zo een grotere accu te voeden.
Of doet wecycle dat al voor ons allemaal als we batterijen inleveren, zodat de energie niet verloren gaat?

Beste antwoord (via willyb op 19-10-2021 20:37)

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
willyb schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:06:
Met nogal wat apparaten die ik op batterijen werken verslijt ik, helaas, een xxl-pakje aan batterijen op jaarbasis.

Vaak merk ik dat b.v. als speelgoed niet meer goed werkt die batterijen het nog prima even doen in b.v. een afstandbediening. Maar een volledige recyclestraat in huis is nogal lastig bij te houden en ook herlaadbare batterijen zijn helaas niet altijd een optie (b.v. voor je kerstartikelen wil je ze na nieuwjaar toch eruit halen voor ze weer gaan lekken of in je brandmelders waar ze niet in mogen).

Daarom vroeg ik me af of er niets te verkrijgen is op de markt (daar waar ik misschien niet goed zoek / kijk) waarbij het restje uit die batterijen kan worden gehaald om zo een grotere accu te voeden.
Of doet wecycle dat al voor ons allemaal als we batterijen inleveren, zodat de energie niet verloren gaat?
Ik heb al meerdere AA -> USB powerbankjes gehad. In zo'n powerbank kan je 4 AAtjes kwijt en dan komt er 5 volt uit de usb uitgang.
Mijn conclusie: Je hebt daar maar weinig aan, want ze zijn zo leeg. Eigenlijk vind ik ze niet de moeite waard.
Je hebt zulke powerbanks ook voor oplaadbare AA accus, bv de GP X411 of panasonic BQ-CC87. Mijn ervaring is dat met alkaline batterijen de powerbank functie wel werkt, maar dus wel heel snel leeg is.

Mijn werkwijze is als volgt:
Ik gebruik vrijwel alleen nog maar AA eneloops. (de nieuwe ladda's uit Japan van Ikea zijn ook prima)
Ik heb er meer (extra) dan ik normaal gesproken nodig heb in een bakje verzameld. Is een accu leeg, dan gaat hij in de lader en daarna erbij in het bakje (of weer gelijk in het apparaat waar ze uitkomen.)
Je pakt op die manier altijd een volle accu.
Met kerst gebruik ik gewoon de extra accu's en na de kerst gaan ze weer terug in het bakje.

Volgens mij bespaar je zo heel wat meer, dan het willen persen van het laatste beetje energie uit die alkaline batterij.

[ Voor 5% gewijzigd door wouter3 op 19-10-2021 20:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:25
Vraag het me af of het rendabel is om het laatste kliekje eruit te halen.

Wecycle haalt alle bruikbare materialen eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik gebruik alleen nog maar oplaadbare batterijen, probleem opgelost. Bij kerstartikelen gaan ze na gebruik weer in de lader en vervolgens in de kast.

Ik snap niet dat wegwerp alkaline batterijen nog niet verbannen zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:13:
Ik gebruik alleen nog maar oplaadbare batterijen, probleem opgelost. Bij kerstartikelen gaan ze na gebruik weer in de lader en vervolgens in de kast.

Mijn kersthuisjes werken niet op oplaadbare 1,2v batterijen. Die hebben 1,5 nodig. :') Da's de enige reden dat ik nog alkalinebatterijen heb, naast de oplaadbare die ik gebruik voor alle andere dingen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:15
SmurfLink schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:45:
[...]

Mijn kersthuisjes werken niet op oplaadbare 1,2v batterijen. Die hebben 1,5 nodig. :') Da's de enige reden dat ik nog alkalinebatterijen heb, naast de oplaadbare die ik gebruik voor alle andere dingen.
Je kunt eens nikkel-zink proberen, die zijn 1,6V.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Juist die dingen die je jaarlijks een keertje gebruikt kunnen toch prima met oplaadbare batterijen?

Maar goed. Als je zoveel apparatuur hebt dat het een issue is, dan zou overstappen op bedraad o.i.d. een stuk beter zijn voor het milieu (en de portemonnee), denk ik dan :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31

BrZ

Nobel idee, maar de energie in een (AA) batterij is compleet waardeloos. Als je van een volle batterij uit gaat met 4 Wh (wat aan de hoge kant is), dan zou diezelfde energie je zo'n 0,001 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat jij bedoelt is eigenlijk een soort van joule thief. Zoiets is/was er wel in de vorm van de Batterizer maar dat was ook geen succes.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Ik heb al meerdere AA -> USB powerbankjes gehad. In zo'n powerbank kan je 4 AAtjes kwijt en dan komt er 5 volt uit de usb uitgang.
Mijn conclusie: Je hebt daar maar weinig aan, want ze zijn zo leeg. Eigenlijk vind ik ze niet de moeite waard.
Je hebt zulke powerbanks ook voor oplaadbare AA accus, bv de GP X411 of panasonic BQ-CC87. Mijn ervaring is dat met alkaline batterijen de powerbank functie wel werkt, maar dus wel heel snel leeg is.

Mijn werkwijze is als volgt:
Ik gebruik vrijwel alleen nog maar AA eneloops. (de nieuwe ladda's uit Japan van Ikea zijn ook prima)
Ik heb er meer (extra) dan ik normaal gesproken nodig heb in een bakje verzameld. Is een accu leeg, dan gaat hij in de lader en daarna erbij in het bakje (of weer gelijk in het apparaat waar ze uitkomen.)
Je pakt op die manier altijd een volle accu.
Met kerst gebruik ik gewoon de extra accu's en na de kerst gaan ze weer terug in het bakje.

Volgens mij bespaar je zo heel wat meer, dan het willen persen van het laatste beetje energie uit die alkaline batterij.

[ Voor 5% gewijzigd door wouter3 op 19-10-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
TMDC schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Wat jij bedoelt is eigenlijk een soort van joule thief. Zoiets is/was er wel in de vorm van de Batterizer maar dat was ook geen succes.
Ik bedoelde dit niet, maar het is wel een gaaf concept!
Iets van transfer van die 10 batterijen die wellicht nog 1/3 capaciteit hebben naar 1 herlaadbare batterij was mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
wouter3 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:04:
[...]

Met dit als google search kreeg ik eindelijk een hit: https://www.amazon.com/Ve...arger-97928/dp/B007MLHS2S . Bam, het bestaat dus wel! Helaas momenteel niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
wouter3 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:04:
[...]

En dan kom ik dus toch in de problemen: NEST Protects ondersteunen dit expliciet niet (en die wil ik graag wel zo betrouwbaar houden als dat ze moeten zijn). Voor de kerstverlichting en speelgoed is het eens te proberen natuurlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyb
revolution-nl schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:13:
Ik zou dat ook heel graag zien, want zodra we dat doen (in EU verband) gaat alles waar je het in moet duwen vanzelf werken met het betere alternatief (of wordt het nog erger en wordt het helemaal niet vervangbaar, wat bv. playmobil soms nu al doet, waarbij je je speelgoed dus helemaal kunt weggooien nadat het leeg is)
Pagina: 1