Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Achtergrond: Ik werk in het MBO als docent. Daar geef ik aan verschillende technische richtingen praktijk en de bijbehorende theorielessen. De komende jaren zal ik de ICT-klas ook voorzien van lessen. Daarbij wil ik ze zoveel mogelijk verschillende facetten van ICT meegeven. Eén van deze facetten is een stuk netwerkbeheer. Enige punt is dat het op een Entree-opleiding is (MBO 1). We zijn daardoor geen vakopleiding, toch maken de meeste studenten wel een bewuste keuze omdat ze een bepaalde richting op willen. Omdat er een potje vrij is gekomen wegens het niet doorgaan van een investering dit jaar is er nog ruimte voor zinnige dingen.

Ik zoek een?
Netwerk setup met verschillende onderdelen. Omdat ik thuis Ubiquiti heb hangen ben ik daar redelijk in thuis. (geen netwerkprofessional maar het draait goed en stabiel) Op deze kennis heb ik een boodschappenlijstje gebaseerd. Mogelijk zijn er nog andere merken die één omgeving hebben voor het instellen van het hele netwerk, zoals Ubiquiti doet in z'n controller of op de UDM.

Wat is je budget?
Er is geen grenzeloos budget, ik moet alleen goed kunnen motiveren waarom ik bepaalde zaken wil aanschaffen voor mijn lessen. Is het nodig of is het speelgoed voor mijzelf? Wat steekt de student er van op etc.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals beschreven ben ik aardig thuis in Ubiquiti. Mocht er een ander merk zijn die het complete pakket kan bieden én één omgeving hebben voor het instellen dan kan dat ook een mogelijkheid zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem gaat zelfstandig draaien, doorgaans zonder internetverbinding. Het wordt dus een LAN zonder WAN. (in overleg met ICT van ons ROC zou het misschien wel mogelijk kunnen zijn, ik sluit het niet uit) Het geheel komt in een afsluitbare 19" kast te hangen zodat studenten lekker met kabeltjes los kunnen gaan.

Omdat ik een zo divers mogelijk netwerk wil met wat (overkill) mogelijkheden, heb ik gekozen voor een UDM met een (PoE)switch en een AP AC Lite. Zo heb ik een dashboard, router, switch en wifi in een totaalpakket. Een reden voor de UDM is omdat die fiber kan gebruiken op z'n LAN aansluiting, wat de USG Pro niet kan. Zo kunnen we ook met fiber gaan knutselen.

Wat heb je bij elkaar gezocht?
Onderstaande lijst heb ik bij elkaar gezocht. Er moeten nog keystones en patchkabeltjes bij, wat op zich peanuts is op het totaalbedrag.

Wat verwacht je van medetweakers?
Misschien een bevestiging, mogelijke aanvulling of misschien een idee voor een alternatief.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1KabelsUbiquiti UniFi ODN 0.5m€ 5,95€ 5,95
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Pro Switch Gen 2 (24-poorts)€ 395,94€ 395,94
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 74,90€ 74,90
1Modems en routersUbiquiti UniFi Dream Machine Pro€ 367,84€ 367,84
1NetwerkaccessoiresDigitus DN-91410-LF€ 15,82€ 15,82
1NetwerkaccessoiresUbiquiti UF-MM-10G SFP+ Module€ 37,01€ 37,01
Totaal€ 897,46

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:00
Waarom zulk prijzig spul?

Waarom niet:
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) (router)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) (switch)
tweedehands cloud key (controller)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) (AP)

Past allemaal prima in een 10" kastje en uiteindelijk kun je dezelfde lessen geven. Glasvezel / SFP kun je ook los laten zien zonder in te pluggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 19-10-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ubiquiti is (nofi) prima om de basis te snappen, maar in the end hebben ze er natuurlijk geen drol aan.
EIgenlijk wil je ze bekend maken met Cisco, Juniper, Fortigat of ander enterprise spul waar ze zich ook nog eens in kunnen certificeren.
Ok, iets steilere leercurve en dan kan op niveau 1 een hobbel zijn. Maar school hoeft ook niet altijd makkelijk te wezen. School is er om op te leiden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Djarune Ik ben het met je eens, deze kleine apparaten kunnen praktisch hetzelfde en hebben dezelfde interface etc. Enige is dat ik geen 10" kastje heb en die eigenlijk ook niet naast mijn 19" kast wil hebben. Voor dit soort spullen heb ik een 19" kast (waar dankzij een andere Tweaker een paar rackmounted PC's en een console in zitten).

Ook in het kader van "cable management" wil ik het ook graag in die grote kast doen, daar kan ik 2 studenten tegelijkertijd mee aan het werk zetten. Bovendien heeft mijn doelgroep niet snel de kans om in een 19" rack aan het sleutelen te gaan, ze zullen eerder op een servicedesk functie uitkomen, uitzonderingen daargelaten die onze opleiding alleen als toegangskaartje nodig hebben tot niveau 2/3/4 en het daarna nog ver kunnen schoppen.

Dat het prijzig is ben ik met je eens. Mocht TP-link eenzelfde systeem hebben (19" + centraal instellen met een controller o.i.d.) voor minder geld dan kan dat ook een serieuze optie zijn.

@The Eagle Uiteraard wil ik studenten niet merkafhankelijk maken. Ik weet ook dat school is om te leren, daar komen mijn studenten voor en dat wil ik ze ook meegeven. Helaas is mijn doelgroep zo ontzettend gevarieerd dat ik niet voor iedereen een systeem aan kan schaffen. We hebben 1 jaar de tijd om ze iets bij te brengen, daarna gaan de studenten hopelijk door naar niveau 2 of 3, in een enkel geval. Sommige willen de creatieve kant op terwijl anderen willen programmeren. Sommige studenten krijgen het maken van een netwerkkabel nog niet voor elkaar terwijl anderen al uitgebreid met VM's en Linux terminal bezig zijn. Sommige raken de weg in de BIOS al kwijt terwijl anderen zonder service manual een laptop compleet uit elkaar halen en weer correct in elkaar zetten zonder iets over te houden.

Bij ons worden geen certificaten gehaald voor aparte onderdelen. Als je bovenstaande weet dan kun je bedenken dat dat ook geen haalbare zaak is voor een groot aantal studenten bij ons.

En dat het geld mag kosten... Ach, mijn laatste investering was 3 jaar geleden: 10 USB wifi sticks die direct uit de doos werken onder Windows 10 én 10 SSD's zodat het installeren van Windows 10 een beetje vlot gaat. Verder vermaak ik me low budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Natuurlijk mag het geld kosten. Kennis is veel waard! Unifi heb ik zelf ook en je kan er best een hoop van leren maar ik vind de UI wel (meer en meer) consumentengericht worden. Maar aangezien je studentengroep zo divers is en ze niet allemaal evenveel kennis hebben is het wel fijn als het ook gewoon makkelijk kan. Je wil ze dan niet ontmoedigen met cli’s en netwerkapparatuurfabrikant specifieke domeinkennis.

Misschien 2 ap ac’s lite om ‘t roamen tussen 2 ap’s te demonstreren? Met de network map op de smartboard 😁. Dat is op zich echt wel mooi van unifi.

En ook wel lekker om female to female keystones te halen voor in het patchpaneel. LSA is teveel gekloot.

Het argument om voor de udm pro te gaan ivm fiber vind ik niet zo sterk. Je kan ook losse fiber ethernet switches halen, bovendien ga je toch niet WAN. En de controller die ingebakken zit in de UDM pro? No thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Toch mijn lijstje besteld. Enige wat veranderd is is de USW 24 POE naar een USW 16 POE (gen2). De 24-poorts versie is uitverkocht en/of moeilijker leverbaar schijnt zo. Omwille van de prijs dan maar voor de 16 gegaan, die voldoet op zich ook prima.

Nu alleen nog op zoek naar andere hardware voor een paar rack-PC's die k gekregen heb. Core 2 Duo processoren met Windows 10 is niet heel denderend. Daar komt nog bij dat ik van 1 van de 3 rack-PC's een web- en back-upserver wil maken. Die back-upserver is voor VEEAM back-ups in een gedeelde map. De webserver voor mijn GLPI installatie die ik wil gaan gebruiken om studenten opdrachten te geven door middel van tickets op hun eigen naam. Ook gaat deze GLPI de laptops uit een groot laptopproject administreren zodat er een duidelijk beeld komt van hoeveel laptops er in omloop zijn.
Pagina: 1