Hallo. ik heb advies nodig. Ik woon momenteel al bijna 4 jaar in mijn huidige huurwoning. Ik woon samen met 3 anderen. de eerste 2 jaar had ik een onderhuurconstructie. ik stond niet op het contract met de huurbaas, maar stond wel ingeschreven op het adres, had toegang tot de gezamenlijk rekening waarmee wij (de hoofhuurder en ik) ons geld overmaakten. ook was de huurbaas op de hoogte dat ik hier woonde. ik had af en toe contact met hun. vervolgens heb ik een tweejarig (tijdelijk) contract gekregen met de huurbaas. hier sta ik dus wel op het contract met de huurbaas. nu loopt dit contract bijna af en wil de huurbaas mij er misschien uit hebben. ik woon hier al wel heel lang, dit was altijd bekend, sta er ook al lang ingeschreven, en heb toegang en bewijs tot de rekeningen dat ik altijd netjes mijn huur heb betaald maar ik weet niet of dat mij huurbescherming geeft. ik zou graag willen weten wat mijn rechten wel of niet zijn en of ik er dus uitgezet kan worden op het moment dat mijn tijdelijke contract binnenkort afloopt.
Vraag
Alle reacties
Even los van alle andere vragen....
Bij een tijdelijk huurcontract moet minimaal 1 maand van te voren aangegeven worden dat het contract niet verlengd gaat worden. Heeft de huurbaas dat niet gedaan dan heb je nu de-facto en de-juro een huurcontract voor onbepaalde tijd.
Als je nog niet binnen die 3 maanden zit dan wordt dit een stuk complexer.
Bij een tijdelijk huurcontract moet minimaal 1 maand van te voren aangegeven worden dat het contract niet verlengd gaat worden. Heeft de huurbaas dat niet gedaan dan heb je nu de-facto en de-juro een huurcontract voor onbepaalde tijd.
[ Voor 0% gewijzigd door Croga op 19-10-2021 13:52 . Reden: Excuses! Het blijkt 1 maand te zijn! ]
Anoniem: 472287
https://www.woonbond.nl/w...tijdelijk-contract-woning
Geen huurbescherming. Het klinkt niet als een woningcorporatie, mocht het dat wel zijn heb je nog een kans.
5 jaar tijdelijk mag - daar zit je hoe dan ook onder.
Geen huurbescherming. Het klinkt niet als een woningcorporatie, mocht het dat wel zijn heb je nog een kans.
5 jaar tijdelijk mag - daar zit je hoe dan ook onder.
@Croga goed punt maar op deze pagina lees ik minimaal 1 maand
https://www.rijksoverheid...-recht-op-huurbescherming
Het contract wat de TS getekend geeft hier waarschijnlijk verdere uitsluitsel over.
https://www.rijksoverheid...-recht-op-huurbescherming
Het contract wat de TS getekend geeft hier waarschijnlijk verdere uitsluitsel over.
Anoniem: 472287
Hoe kom je daar bij, en heb je daar een bron van?Croga schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:48:
Even los van alle andere vragen....
Bij een tijdelijk huurcontract moet minimaal 3 maanden van te voren aangegeven worden dat het contract niet verlengd gaat worden. Heeft de huurbaas dat niet gedaan dan heb je nu de-facto en de-juro een huurcontract voor onbepaalde tijd.
Een tijdelijk contract eindigt juist van rechtswege op de einddatum zonder dat daar extra communicatie voor nodig is.
Ik heb hem in ieder geval al aangepast naar 1 maandAnoniem: 472287 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:53:
Hoe kom je daar bij, en heb je daar een bron van?
Een tijdelijk contract eindigt juist van rechtswege op de einddatum zonder dat daar extra communicatie voor nodig is.
Wat betreft je stelling: BW 7.271 lid 1 zegt dat minimaal een maand voor afloop van het contract de verhuurder kenbaar moet maken dat er geen verlenging plaats zal vinden. Doet hij dat niet dan zal het tijdelijke huurcontract van rechstwege omgezet worden in een contract voor onbepaalde termijn aangezien er geen tweede tijdelijk contract mogelijk is.
(Overigens: Er zijn veel meer contracten die niet zomaar eindigen. Ook een arbeidsovereenkomst bepaalde tijd eindigt niet zonder extra communicatie. Ook daar moet de werkgever op tijd aangeven dat er niet verlengd gaat worden anders wordt het gewoon stilzwijgend verlengd. Privé personen zijn wat dit soort dingen betreft erg goed beschermd in Nederland)
[ Voor 21% gewijzigd door Croga op 19-10-2021 13:59 ]
Tip: heb je rechtsbijstand? Haal die erbij, zo niet ga naar het juridisch loket .kayduit schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:44:
Hallo. ik heb advies nodig. Ik woon momenteel al bijna 4 jaar in mijn huidige huurwoning. Ik woon samen met 3 anderen. de eerste 2 jaar had ik een onderhuurconstructie. ik stond niet op het contract met de huurbaas, maar stond wel ingeschreven op het adres, had toegang tot de gezamenlijk rekening waarmee wij (de hoofhuurder en ik) ons geld overmaakten. ook was de huurbaas op de hoogte dat ik hier woonde. ik had af en toe contact met hun. vervolgens heb ik een tweejarig (tijdelijk) contract gekregen met de huurbaas. hier sta ik dus wel op het contract met de huurbaas. nu loopt dit contract bijna af en wil de huurbaas mij er misschien uit hebben. ik woon hier al wel heel lang, dit was altijd bekend, sta er ook al lang ingeschreven, en heb toegang en bewijs tot de rekeningen dat ik altijd netjes mijn huur heb betaald maar ik weet niet of dat mij huurbescherming geeft. ik zou graag willen weten wat mijn rechten wel of niet zijn en of ik er dus uitgezet k an worden op het moment dat mijn tijdelijke contract binnenkort afloopt.
Denk zeker dat het een huurbescherming dingetje kan zijn. ( verhuurders vergissen zich hier heel vaak mee )
Pagina: 1