[BBG][November 2021] Streaming- en Editing Systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:07

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Voor deze BBG wilden we een streaming, editing en content-creation systeem samen stellen. We zien namelijk aankomen dat Alder lake het landschap wat kan gaan opschudden als het aankomt op high-framerate gaming, dus we zoeken nu de niches op die andere eisen stellen. Hoewel we natuurlijk niet exact weten hoe de boel er voor gaat staan zometeen, weet je wel vrij zeker dat je aan het onderstaande systeem geen slechte koop gaat doen, als het aankomt op flink aan de bak gaan in Premiere Pro, After Effects of OBS.

Het is lastig om een goede performance target te hangen aan een dergelijk systeem, dus zoeken we met dit doel in gedachten vooral de beste koop uit. Zoals altijd is de videokaart een dingetje, hopelijk kunnen we komen tot een consensus op dat gebied. In elk geval, we willen ons richten op 1440p gamen en streamen. Editen moet mogelijk zijn op 4k, en dan werkbare snelheden.

Dit is mijn schot voor de boeg:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 529,-€ 529,-
1MoederbordenGigabyte X570 AORUS ELITE€ 150,-€ 150,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G€ 1.049,-€ 1.049,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 75,22€ 75,22
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 147,90€ 147,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung PM9A1 2TB€ 261,-€ 261,-
Totaal€ 2.401,02

CPU: Deze CPU lijkt op dit moment de beste balans te hebben tussen threads en single threaded performance. Kiezen voor Intel kan ook, mits er gebruikt gaat worden van QuickSync. Dan moet er echter wel een CPU gekozen worden met IGP. Wat vinden jullie, de rouwe performance van een 5900x? Of een iets mindere Intel met QuickSync?
Moederbord: In dit geval voor X570 gekozen omdat uitbreiding op gebied van opslag bij voorkeur ook op PCI-e 4.0 moet kunnen draaien. Voor het editen van grote foto en videofiles is een hoge sequentiële doorvoersnelheid daadwerkelijk nuttig.
RAM: Goedkope 32GB kit die qua latency en bandbreedte aardig op de sweet spot zit. Is 64GB te verantwoorden voor deze use case? In mijn ervaring kan je met 32GB aardig uit de voeten wat vinden jullie?
SSD: OEM variant van de Samsung 980 Pro volgens mij, maar dan goedkoper. Goede sequentiele doorvoersnelheden en zeker niet traag qua IOPS. 2TB lijkt me geen overbodige luxe, bij het opnemen van clips in game loopt je opslag snel dicht.
Videokaart:Een punt van discussie. Snel zat voor 1440p144, en we kiezen hier voor nVidia vanwege nVenc. Wat betreft on GPU encoding loopt nVidia sterk voor op AMD. Wanneer gebruik gemaakt wordt van quicksync (kan dat in OBS?) is dat wellicht een null issue.
CPU koeler:Gekozen omdat we de CPU zo hoog mogelijk willen laten boosten onder zware load. Deze koeler doet het net zo goed als een AIO, voor een lagere prijs.
PSU:Volgens mij is er qua prijs/perf op dit moment even geen betere beschikbaar voor een systeem van dit kaliber. De RMx serie van Corsair is wel een oude vertrouwde in dat opzicht, en voor 100,- lijkt het een koopje.
Behuizing:Kwestie van smaak, maar qua airflow ontzettend goed natuurlijk. Voor z'n prijs lijkt hij voor de hand te liggen.

Eventuele randapparatuur:
1MonitorenLG UltraGear 27GP850-B Zwart€ 419,-€ 419,-
1SpeakersPioneer DM-40 (Zwart)€ 134,-€ 134,-
Totaal€ 553,-

Voor kleurreproductie ligt een IPS paneel voor de hand, en qua kleurruimte hebben de panelen van LG net een streepje voor op de concurrentie dankzij hun nanoled technologie. Ook qua response tijden doet dit paneel het heel goed, dus het lijkt een ontzettend goede allrounder voor een dergelijk systeem.
Van monitor speakers heb ik niet vreselijk veel verstand, maar deze lijken erg populair. Is dat een goed instapsetje?

Willen we evt nog spullen aanraden voor streaming, zoals een camera of ringlight? Een capture card wellicht? Elgato heeft een gigantisch assortiment van dat spul.

Iemand?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Toevallig. M'n huidige PC (3930K, 32gb, msi x79a-gd65 (8d), etc) is wat kuren aan het geven. Gebruik m'n pc voornamelijk voor heel af en toe een game, maar veelal Premiere Pro, After Effects, etc. Ik ben dus op zoek naar een dikke bak met biet'n als het aankomt op specs.

Nu kostte mijn huidige pc 10 jaar geleden zo'n 2400 euro. Dus qua dat zit het nog wel goed. Wel denk ik mijn videokaart nog te behouden (nvideo 970).

Qua processorkoeler heb ik nu closed circuit waterkoeling. Dat bevalt mij wel. Ik dacht nu aan deze: pricewatch: Corsair iCUE H150i Elite Capellix Liquid CPU Cooler, 360 mm

Verder sluit de BBQ aan bij wat ik zelf al snel had uitgezocht. Wel vraag ik mij nog af; AMD of Intel? Ik was altijd van het Intel kamp, maar AMD lijkt op dit vlak in te halen?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
NeFoRcE schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:42:
Toevallig. M'n huidige PC (3930K, 32gb, msi x79a-gd65 (8d), etc) is wat kuren aan het geven. Gebruik m'n pc voornamelijk voor heel af en toe een game, maar veelal Premiere Pro, After Effects, etc. Ik ben dus op zoek naar een dikke bak met biet'n als het aankomt op specs.

Nu kostte mijn huidige pc 10 jaar geleden zo'n 2400 euro. Dus qua dat zit het nog wel goed. Wel denk ik mijn videokaart nog te behouden (nvideo 970).

Qua processorkoeler heb ik nu closed circuit waterkoeling. Dat bevalt mij wel. Ik dacht nu aan deze: pricewatch: Corsair iCUE H150i Elite Capellix Liquid CPU Cooler, 360 mm

Verder sluit de BBQ aan bij wat ik zelf al snel had uitgezocht. Wel vraag ik mij nog af; AMD of Intel? Ik was altijd van het Intel kamp, maar AMD lijkt op dit vlak in te halen?
Als het aankomt op ruwe performance, levert AMD op dit moment de beste spullen. Intel verbruikt over het algemeen stukken meer stroom, en ligt flink achter op AMD qua multithreaded performance. Precies wat je nodig hebt om te editen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ziet er goed uit, maar voor Premiere Pro is een RTX3060 met 12GB Vram ideaal qua prijs v prestatie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:05
Eens met @Hackus , op Puget vind je

Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=69348&width=800

Stop het bespaarde geld evt. in de CPU, AMD Ryzen 9 5950X Boxed

Afbeeldingslocatie: https://www.pugetsystems.com/pic_disp.php?id=65064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@martyw Idd, of in 64GB Ram pricewatch: Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64 met 16Gbit chips/dies

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Maar dan zien jullie wel over het hoofd dat er ook op 1440p144 op gegamed moet kunnen worden denk ik. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hackus schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:20:
Ziet er goed uit, maar voor Premiere Pro is een RTX3060 met 12GB Vram ideaal qua prijs v prestatie
Ik zit even te kijken, maar deze komen niet meer voor in de PW? Op Google zie ik kaarten van 800 euro ? Terwijl in de aankondiging van deze kaarten ( nieuws: Nvidia GeForce RTX 3060 met 12GB geheugen verschijnt 25 februari ) gepraat wordt over 325 euro bij introductie... wtf?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

NeFoRcE schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:35:
[...]

Ik zit even te kijken, maar deze komen niet meer voor in de PW? Op Google zie ik kaarten van 800 euro ? Terwijl in de aankondiging van deze kaarten ( nieuws: Nvidia GeForce RTX 3060 met 12GB geheugen verschijnt 25 februari ) gepraat wordt over 325 euro bij introductie... wtf?
https://tweakers.net/vide...BZlpgDNFXJ0MLMxEgptra2FgA

Tja, prijzen zullen wel het maar niet over hebben. Geloof dat ik iets van E800,- heb betaald voor RTX3080 Tuf en, Jr voor de FE nog minder.

@Blaat Tja, Hoeveel wil je betalen voor wat meer fps. Dit ligt ook aan je instellingen, en welk spel. 144Hz wil niet zeggen dat je ook even 144fps haalt. zo haal ik met RTX3080 met RDR2 100fps ongeveer op hoge instellingen. Dat zal met RTX3060 50-55 zijn

lees dit stukje net: we willen ons richten op 1440p gamen en streamen. Editen moet mogelijk zijn op 4k, en dan werkbare snelheden.

Dan kun je ook een 5800X kiezen, als dat de voorkeur is.

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 28-10-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
@Hackus Mja die discussie hebben we al eerder gehad. Als je een 144hz paneel hebt, is meer dan 60fps wel gewenst in de overmaat van de situaties. Dat gaat natuurlijk niet altijd lukken, maar 50-55fps gemiddeld in een titel van een paar jaar oud vind ik nou niet bepaald om over naar huis te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Blaat schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:04:
@Hackus Mja die discussie hebben we al eerder gehad. Als je een 144hz paneel hebt, is meer dan 60fps wel gewenst in de overmaat van de situaties. Dat gaat natuurlijk niet altijd lukken, maar 50-55fps gemiddeld in een titel van een paar jaar oud vind ik nou niet bepaald om over naar huis te schrijven.
Dat zal op hoge instellingen zijn, met 3070Ti op +- 80fps. Praat wel over RDR2, bij Shadow of the Tomb Raider ligt dat al veel hoger. +- 90 vs 140. bij Cyberpunk 2077 haal je met RTX3070Ti maar +- 60fps, net welk spel je speelt.

maar zoals gezegd is een 5800X voor 1440p gamen meer/beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 09:21
Blaat schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:04:
Correct. Maar als we de laatste ontwikkelingen op het gebied van upscaling meenemen dan wordt het een ander verhaal. Dan krijg je al snel hogere fps op lagere kaarten. En 1440P is middelmoot.

reviews: AMD FidelityFX Super Resolution - Concurrentie voor Nvidia's DLSS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Tja mannen, ik ben me ervan bewust dat je niet eenduidig kan zeggen dat je met een bepaalde configuratie altijd 144fps zal halen. Als je de nieuwste flightsimulator pakt is zelfs 80fps nog utopie... Maar bij de vorige BBG kwam voor de doorsnede van 1440p144 de consensus ook terecht op een 3070Ti, en ik snap niet zo heel goed waarom dat dan nu opeens anders zou moeten. Het landschap is in dit segment nou niet bepaald op z'n kop gezet de afgelopen maanden.

Voor wat betreft upscaling, zolang dat niet breed ondersteund wordt vind ik niet dat we dat mee kunnen nemen in de vergelijking. Daarnaast is mijn ervaring met DLSS dat het bij bewegende beelden niet altijd even foutloos of scherp is, dus er zullen ook mensen zijn die het liever niet gebruiken.

Ik ga hier in dus ook gewoon even eigenwijs zijn en houd het bij een 3070Ti. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tja, AMD 6800 en XT zijn amper verkrijgbaar. Maar die scoren weer minder in Adobe.
Maar dat lijkt bijzaak te zijn in deze BBG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
Kan ik dit gemakkelijk naar mijn wensenlijst kopiëren ? Dan kan ik aanpassingen doen, ben weer toe aan een nieuw systeem en dit is een mooi startpunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ondertussen is de 12th gen Intel ook verkrijgbaar, en een goed alternatief voor Ryzen 58 en 5900.

pricewatch: Intel Core i5-12600K Boxed
pricewatch: Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0)

Evt aanvulling waard op BBG, zie oa Puget tests @Blaat @FireDrunk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Met de release van de 12000 serie en de 12600k die voor de prijs geweldig presteert, ook vergeleken met AMD zn 5800x. Helaas zijn de moederborden erg duur, net als ddr5. En ddr5 lijkt wel interessant, maar voegt waarschijnlijk weinig toe in deze setup. Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van wat je wilt doen.
2 schermen een optie? Eentje voor bewerken en eentje voor gamen?

Hier gekozen voor een wit thema :)

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenMSI PRO Z690-A DDR4€ 199,95€ 199,95
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3060 Ti EAGLE OC 8G (rev. 2.0, LHR)€ 889,34€ 889,34
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 4TB€ 97,-€ 97,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 92,64€ 92,64
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 51,25€ 51,25
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 133,90€ 133,90
1VoedingenCorsair RM750 (2021) Wit€ 109,50€ 109,50
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 83,90€ 83,90
Totaal€ 1.966,48

1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 309,-€ 309,-
1MoederbordenGigabyte Z690 GAMING X (rev. 1.0)€ 208,50€ 208,50
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3060 Ti EAGLE OC 8G (rev. 2.0, LHR)€ 889,34€ 889,34
1Interne harde schijvenSeagate IronWolf, 4TB€ 97,-€ 97,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Wit€ 92,64€ 92,64
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2€ 51,25€ 51,25
1Geheugen internCrucial CT2K16G48C40U5€ 217,98€ 217,98
1VoedingenCorsair RM750 (2021) Wit€ 109,50€ 109,50
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 83,90€ 83,90
Totaal€ 2.059,11

[ Voor 46% gewijzigd door Danny Phantom op 17-11-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Danny Phantom Mooie witte kabels bij de PSU ;)
pricewatch: Corsair RM750 (2021) Wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Oeehhh, voor dat prijsje direct doen :o
Pagina: 1