Hulp bij aansluiten apparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:28
Mijn vraag
Hoe sluit ik alles aan in mijn setup?

Relevante software en hardware die ik gebruik
PC met rx580 (1 hdmi, 3 dp), 4k tv met optisch/hdmi, monitor hdmi en dp, beamer 2x hdmi vga 2x 3,5mm audio/rca (werken volgens mijn niet icm hdmi), tv box van canal digitaal hdmi, simpele 5.1 sony surround systeem/blu ray zonder optical, 1 hdmi out en tulpen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alles was goed met de oude setup, alles op pc aangesloten en audio op tv jack 3,5mm vanaf de 2 tulpen van de sony. Maar nu wil ik mijn beamer aansluiten en ben ik volledig de draad kwijt. Hoe moet ik alles aansluiten zodat het geluid uit mijn surround systeem komt? Volgens mij ben ik sowieso toe aan 'echte' receiver met optische en hdmi aansluitingen maar geen idee hoe ik dát dan moet aansluiten om video signaal naar de tv's en beamer te sturen van de pc. De receivers die ik zie in mijn budget hebben maar 1 hdmi out. Of ik zit mijlen ver van de oplossing of ik heb een kabeltje nodig dat al mijn ellende in 1 keer oplost? Uiteraard werkt het als ik de jack van achter de tv in mijn hoofdtelefoon aansluiting op mijn pc zet, maar om dat 3 keer per dag te doen samen met de hdmi zie ik niet als een echte oplossing. Hellup!

Beste antwoord (via FvGa op 22-10-2021 16:48)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-08 15:01

FeaR

In GoT we trust

S1NN3D schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:11:
In eerste instantie lijkt mij een receiver gebruiken met 2 video-outs wel een voor de hand liggende oplossing.
Alleen denk ik dat je er met alleen een receiver niet bent. Als ik termen lees als "simpele 5.1 sony surround systeem/blu ray " dan neig ik naar een all-in-one setje met veelal passieve subwoofer. Dan zou er naast een receiver ook nog een actieve subwoofer gekocht moeten worden om compatibel te zijn met het gros van de receivers.
FvGa schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:24:
[...]
...maar 1 hdmi aansluiting heb op mijn videokaart,
Daarnaast nog drie keer DP toch? Die kan je zo verlopen tot HDMI. Werkt vele malen beter dan HDMI splitters of switches.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-08 12:44
FvGa schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:28:
Mijn vraag
Hoe sluit ik alles aan in mijn setup?

Relevante software en hardware die ik gebruik
PC met rx580 (1 hdmi, 3 dp), 4k tv met optisch/hdmi, monitor hdmi en dp, beamer 2x hdmi vga 2x 3,5mm audio/rca (werken volgens mijn niet icm hdmi), tv box van canal digitaal hdmi, simpele 5.1 sony surround systeem/blu ray zonder optical, 1 hdmi out en tulpen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alles was goed met de oude setup, alles op pc aangesloten en audio op tv jack 3,5mm vanaf de 2 tulpen van de sony. Maar nu wil ik mijn beamer aansluiten en ben ik volledig de draad kwijt. Hoe moet ik alles aansluiten zodat het geluid uit mijn surround systeem komt? Volgens mij ben ik sowieso toe aan 'echte' receiver met optische en hdmi aansluitingen maar geen idee hoe ik dát dan moet aansluiten om video signaal naar de tv's en beamer te sturen van de pc. De receivers die ik zie in mijn budget hebben maar 1 hdmi out. Of ik zit mijlen ver van de oplossing of ik heb een kabeltje nodig dat al mijn ellende in 1 keer oplost? Uiteraard werkt het als ik de jack van achter de tv in mijn hoofdtelefoon aansluiting op mijn pc zet, maar om dat 3 keer per dag te doen samen met de hdmi zie ik niet als een echte oplossing. Hellup!
- Als ik het goed begrijp sluit je je beamer aan op je PC (via HDMI) en komt het geluid nu uit de beamer?
- en als je direct vanaf de PC luistert heb je wel gewoon 5.1?

In dat geval hoef je niet iets om te kabelen, maar gewoon je PC geluidskaart te selecteren als audio output ipv over de HDMI.

Bij je speaker icoon (uitgaande dat je windows gebruikt) kan je die selecteren, de HDMI is waarschijnlijk van je Radeon kaart, de geluidskaart is vaak Realtek/Intel audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als ik je post lees, raak ik ook wat de draad kwijt. Over welke apparatuur heb je het precies? Als merk en modelnummer bekend zijn, is er al een wat betere voorstelling bij te maken.

En wat betreft een eventuele receiver die buiten budget zou zijn. Wat is dat budget? Zonder die info is het ook lastig iets te adviseren. In eerste instantie lijkt mij een receiver gebruiken met 2 video-outs wel een voor de hand liggende oplossing.

Verder de topictitel aangepast; die was ook niet heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
vlaaing peerd schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:50:
[...]

- Als ik het goed begrijp sluit je je beamer aan op je PC (via HDMI) en komt het geluid nu uit de beamer?
- en als je direct vanaf de PC luistert heb je wel gewoon 5.1?

In dat geval hoef je niet iets om te kabelen, maar gewoon je PC geluidskaart te selecteren als audio output ipv over de HDMI.

Bij je speaker icoon (uitgaande dat je windows gebruikt) kan je die selecteren, de HDMI is waarschijnlijk van je Radeon kaart, de geluidskaart is vaak Realtek/Intel audio.
Juist ja, omdat de surround in de jack van de tv zit, komt dan idd het geluid uit de beamer. En als ik de jack van uit de tv trek en in jack van de pc doe dan gaat het over surround. Dus als ik een kabel zou hebben met 2 tulpen voor de surround naar 2x 3,5mm jacks zou ik al klaar zijn denk ik. Maar dat kan denk ik niet want ik zie ook alleen de kabel die ik al heb 2 tulpen naar 1 jack, als ik zoek op google. Ancient technology.

Dat playback device selecteren is wel een goed idee alleen kan ik dat niet testen omdat ik dus maar 1 hdmi aansluiting heb op mijn videokaart, en dus niet de beamer en tv tegelijk aangesloten kan hebben. Een passieve hdmi splitter van de computerwinkel op de hoek werkt helaas ook niet heel lekker, van 1 male hdmi naar 2 female. Beperkt de tv tot 1080p en de beamer tot 480p, misschien zo'n actieve splitter/switch proberen met usb voeding en 4k ondersteuning. Of een dp naar hdmi adapter, aangezien ik toch 2 vrije dp poorten heb.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

S1NN3D schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:11:
In eerste instantie lijkt mij een receiver gebruiken met 2 video-outs wel een voor de hand liggende oplossing.
Alleen denk ik dat je er met alleen een receiver niet bent. Als ik termen lees als "simpele 5.1 sony surround systeem/blu ray " dan neig ik naar een all-in-one setje met veelal passieve subwoofer. Dan zou er naast een receiver ook nog een actieve subwoofer gekocht moeten worden om compatibel te zijn met het gros van de receivers.
FvGa schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:24:
[...]
...maar 1 hdmi aansluiting heb op mijn videokaart,
Daarnaast nog drie keer DP toch? Die kan je zo verlopen tot HDMI. Werkt vele malen beter dan HDMI splitters of switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
FeaR schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

[...]

Idd een all in one setje, kan het niet eens online vinden https://tweakers.net/pricewatch/306241/sony-dav-tz140.html komt iets overeen. Ga vandaag een https://tweakers.net/pricewatch/237571/onkyo-tx-sr507.html ophalen van mp om mee te spelen al denk ik dat dát ook geen oplossing zal bieden met 1 hdmi out, behalve veel beter geluid dan. Een dp naar hdmi adapter is onderweg, bedankt voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

FvGa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:18:
[...]
Idd een all in one setje, kan het niet eens online vinden https://tweakers.net/pricewatch/306241/sony-dav-tz140.html komt iets overeen. Ga vandaag een https://tweakers.net/pricewatch/237571/onkyo-tx-sr507.html ophalen van mp om mee te spelen al denk ik dat dát ook geen oplossing zal bieden met 1 hdmi out, behalve veel beter geluid dan. Een dp naar hdmi adapter is onderweg, bedankt voor de bevestiging.
Beter geluid ga je mogelijk alvast kunnen vergeten. Als je inderdaad een passieve subwoofer hebt ga je die niet aan kunnen sluiten. Je gehele LFE kanaal mis je dan. Kijkende naar de foto's van de overeenkomstige set zijn het kleine speakers. Oftewel, de subwoofer neemt het bereik wat die speakers niet weer kunnen geven ook op zich. Bij dergelijke kleine speakers kan dat wel eens 150 Hz of meer zijn. Oftewel het geluid wat je krijgt mist een aanzienlijk deel in het bereik. Heb je ook nog het punt dat je een Onkyo hebt gekocht welke gemaakt is in de jaren dat het HDMI board relatief vaak de geest gaf. Verlengde garantie op dat issue is niet meer geldig. Als je handig bent met een soldeerbout is het soms zelf op te lossen, anders een (te) dure reparatie voor een product van deze leeftijd. Ik had deze stap niet gemaakt...

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 20-10-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
FeaR schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:51:
[...]

Beter geluid ga je mogelijk alvast kunnen vergeten. Als je inderdaad een passieve subwoofer hebt ga je die niet aan kunnen sluiten. Je gehele LFE kanaal mis je dan. Kijkende naar de foto's van de overeenkomstige set zijn het kleine speakers. Oftewel, de subwoofer neemt het bereik wat die speakers niet weer kunnen geven ook op zich. Bij dergelijke kleine speakers kan dat wel eens 150 Hz of meer zijn. Oftewel het geluid wat je krijgt mist een aanzienlijk deel in het bereik. Heb je ook nog het punt dat je een Onkyo hebt gekocht welke gemaakt is in de jaren dat het HDMI board relatief vaak de geest gaf. Verlengde garantie op dat issue is niet meer geldig. Als je handig bent met een soldeerbout is het soms zelf op te lossen, anders een (te) dure reparatie voor een product van deze leeftijd. Ik had deze stap niet gemaakt...
Voor €30 was het in ieder geval een kleine en niet al te dure stap, met audyssey mic en 1,5m optische kabel. Het is wel gelijk in het diepe springen voor mij, zoveel aansluitingen en instellingen, de handleiding zat er helaas niet bij en die is broodnodig.

Er komen natuurlijk wel echte boxen zodra alles aangesloten is, dat de huidige setje veel bereik mist is nog zacht uitgedrukt. Heb al even snel zitten kijken voor een actieve sub, staat genoeg leuks te koop om mij heen, zoals een 17 kilo zware sony WMS7, is dat een optie? Waar moet ik op letten voor een actieve sub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23
FvGa schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Voor €30 was het in ieder geval een kleine en niet al te dure stap, met audyssey mic en 1,5m optische kabel. Het is wel gelijk in het diepe springen voor mij, zoveel aansluitingen en instellingen, de handleiding zat er helaas niet bij en die is broodnodig.

Er komen natuurlijk wel echte boxen zodra alles aangesloten is, dat de huidige setje veel bereik mist is nog zacht uitgedrukt. Heb al even snel zitten kijken voor een actieve sub, staat genoeg leuks te koop om mij heen, zoals een 17 kilo zware sony WMS7, is dat een optie? Waar moet ik op letten voor een actieve sub?
Handleiding is goed vindbaar bijv.: https://www.gebruikershan...w-handleiding-787264.html
De Sony sub is volgens mij prima bruikbaar. Zou er niet veel geld voor geven omdat de meeste alweer aardig op leeftijd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvGa
DP naar HDMI adapter werkt vlekkeloos zonder down scaling naar 480p(!) van 1 van de 2 schermen zoals bij de passieve hdmi spillters (ook al stond 2e 1080p scherm uit). Audio over surround en beamer als 3de scherm is wel kikke. Thx guys!
Pagina: 1