Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baki_c63
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-05-2022
Goedemorgen allemaal,

Wij hebben al 12x 300W op een aparte PV-groep, maar ik wil graag uitbreiden.
We hebben nog een uitbouw van 2,4 x 5,5 en een schuur van 2 x 3.

In de schuur heb ik een aansluiting op een aparte groep, waar alleen (na zonsondergang) tuinverlichting op staat (hooguit 150W). Ik zit er aan te denken om op de schuur 2 zonnepanelen te leggen en op de uitbouw een stuk of 3, misschien 6 als dat past. De bestaande groep in de tuin wordt dan ook een PV-groep. Onze hoofdaansluiting is 3 x 25a. De omvormer wil ik dan verbinden aan de 2,5 mm2 kabels van het stopcontact/lasdoos in de schuur.

Omdat de uitbouw en de schuur ongeveer 5 meter van elkaar verwijderd zijn, zou er wel een DC kabel van de uitbouw naar de schuur moeten. De omvormer komt namelijk in de schuur. Ik zit te denken om deze kabel langs de schutting te laten lopen, maar geen idee of dat erg gevaarlijk is. Graag tips! Zie onderstaand plaatje voor de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBvqYlgjSUzbUp4mJUfI1XLAzts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/smTGJh98jLEzAFL32aeeJILh.png?f=user_large

Qua set-up denk ik aan 5 tot 8 +- 450Wp panelen, afhankelijk van de afmetingen en ruimte op de uitbouw en Een 3K SolarEdge omvormer in de schuur. Wat vinden jullie van dit idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13-05 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De DC kabel langs de schutting zou geen probleem moeten zijn, maar ik raad je wel aan om het in een buis te doen. Puur om te voorkomen dat jij (of de buurman) er eens met de heggenschaar doorheen probeert te gaan.
Waarom SolarEdge? Als je dezelfde paneel oriëntatie op aanbouw en schuur aanhoudt, dan kan het op een enkele string omvormer. Ik heb zelf een GoodWe XS omvormer van nog geen 400 euro. Als je geen panelen in de schaduw krijgt, gaat SE je niet echt veel helpen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zijn ook te weinig panelen voor een SE dacht ik, dus gewone string inderdaad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
6 kan op SE, mits 80V optimizers... of minder op een SE Compact maar dat is een /nog/ duurdere oplossing.

Wellicht heeft @baki_c63 de bestaande set toevallig al aan een SE hangen, en denkt daarom aan een 2e SE omvormer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
5 in portrait op de uitbouw (richting oost)
4 op de schuur?
1257 x 977

2 mppt string omvormer
435 Vmpp + 348 Vmpp

https://www.marktplaats.n...70-s.html?previousPage=lr

Misschien nog een paar op de dakkapel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKmoNgDfbmqG_8jpO2Dq2zfcArU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vf0Tp6ceVXjfY2biznzl8VE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_crT6VqRscZj2jzXC5FdfKpGq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2J33r0ScMirAfz5j4D1T8zgI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9tYBRRBdZE6lowIxcc--ZWsqtA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tDH1gYBuLeKK6QH9ToyHpN60.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVWElSuR9_BFMhmN6E3_RJ2xC34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4qKMO6JojeqlHvKYZ9g9apQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 81% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-10-2021 16:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baki_c63
Dank voor de reacties, reden voor SE is als volgt: op de uitbouw heb ik al vrij vroeg (winter rond 12 uur en zomer rond 14 uur) schaduw van de woning, omdat mijn uitbouw richting het oosten staat. Ik kan de panelen wel zuid oriënteren, maar dan passen er maar 4 op. Als ik ze op het oosten zet passen er 6 op.

Op de schuur heb ik in de winter pas rond 17:00 schaduw en in de zomer pas rond 19:30.

Daarnaast passen er op de schuur in elk geval niet genoeg zonnepanelen voor een individuele string (volgens mij moeten er minimaal 5 op, toch?). Mijn schuur is maar 2 bij 3 meter dus daar passen er max 2 op.

Het belangrijkste wat ik mij afvroeg was: kan ik de omvormer (welke het ook wordt) koppelen aan de lasdoos in de schuur en vanaf daar terugleveren op een groep die verder niet wordt gebruikt behalve de tuinverlichting. Dus zonder aparte aansluiting naar de meterkast.

Bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 5% gewijzigd door baki_c63 op 21-10-2021 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zit je huidige PV op 1-fase of 3-fase? En hoeveel watt is de omvormer?

Huidige groep gebruiken kan prima maar dan moet de tuinverlichting er wel af of je moet een PV verdeler plaatsen. Dat er nu maar 150W op zit maakt namelijk niet uit, PV groep mag je niet delen, punt.

Ook even zorgen dat hij in de meterkast niet de aardlek met gebruikersgroepen deelt. Als je geen weet heb van je aardweerstand er een Alamat voor inbouwen (of een extra aardlek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baki_c63
@Septillion huidige omvormer is een growatt 3600 1-fase. Ik weet niet of hij de aardlek deelt idd, dat is wel een goed punt bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dan zorgen dat de groep naar de schuur niet op dezelfde fase komt te zitten.

En dan PV-verdeler, PV-verdeler, PV-verdeler! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baki_c63
@Septillion zou je misschien iets meer uitleg kunnen geven over die PV-verdeler?
Ik als leek denk er mag: 230V x 16A = 3680W op die aansluiting. Met 8x 385W zonnepanelen zou ik op piekmomenten (zonder rekening te houden met kabel- en omvormerverliezen) op 3080W uitkomen. Logischerwijs gaat de tuinverlichting tijdens de piekmomenten niet aan, want hij schakelt pas aan na zonsondergang, maar al zou die aan gaan dan kom ik nóg maar aan de 3230W. Verder staat er niets op aangesloten en dat blijft ook zo.

Ga ik te kort door de bocht, of zie ik iets verkeerd? Uitleg wordt gewaardeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Of de tuinverlichting aan of uit staat is irrelevant. Sterker nog, voor de kabel naar de meterkast gezien gaat er minder stroom over als de lampen aan staan.

Maar het gaat om de veiligheid, als de zonnepanelen opwekken heb je die 3080W extra tot je schikking. Je zou dus op de aansluiting makkelijk 29A kunnen trekken zonder dat er beveiliging aanspreekt. Maar die aansluiting (bedrading, schakelaars etc) gaat maar geschikt zijn voor de 16A waar hij nu al achter hangt. Daarom wordt in de normen gesteld dat een PV groep niet met gebruikers gedeeld mag worden, hoe licht dan ook. Beveiliging heeft natuurlijk alleen zin als je uit gaat van het slechtste scenario en niet van "maar dat doe ik nooit". Dan had je natuurlijk helemaal geen automaten in je meterkast nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-05 14:45
@baki_c63
je haalt wel 2 dingen door elkaar, dat is gebruiken en leveren.
die moet je soms optellen en soms aftrekken. ;)

maar even simpel verteld:
tussen meterkast en schuur, mogen geen verlichting of schakelaar etc etc (gebruikende apparaten) zitten.
heel simpel gesteld, 1 kabel van meter kast naar schuur zonder splitsingen. (koppel stukjes mogen wel)
dan kun je in de schuur de 1x16A van de meter kast, splitsen in 2x16A.
dan heb je 1x16A voor de omvormer (leveren) en 1x16A voor de verlichting (gebruiken) en kan er nergens te veel door een kabel gaan.
(er zijn wat meer haakjes en oogjes, zoek ze even op.)

(kun je de 1x16A splitsen naar 2x10A, dan mag dat ook maar het hoeft niet)

je wil ze straks waarschijnlijk wel op het oosten leggen als ik het goed begrijp.
zie ook mijn oost-west set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
maar SE maakt van schaduw nog geen zon.
het lost allen het stukje op waar een gedeelte schaduw heeft (en dit ook nog snel erg beperkt doordat je voor weinig panelen wil gaan.).
en heel snel zal alles schaduw hebben, dus of dat nu zin heeft?
ik denk het niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baki_c63
@Septillion dank voor de toelichting

@migjes ook bedankt voor de toelichting.

Ik heb het plan inmiddels iets meer verfijnd: 6 zonnepanelen op de uitbouw op het oosten en 2 zonnepanelen op de schuur op het zuiden. Dus ja, de zonnepanelen op de uitbouw komen binnen korte tijd óf allemaal tegelijk in de schaduw te liggen, óf ze liggen allemaal tegelijk in de zon. Het voordeel van SolarEdge zal daar minder zijn. Maar, voor een stringomvormer zou ik met 2 strings moeten werken en je kunt toch niet 2 zonnepanelen op een aparte string zetten? En die 2 zonnepanelen op de schuur kunnen ook niet op dezelfde string als de zonnepanelen op de uitbouw.

Dat is eigenlijk de voornaamste reden waarom ik aan SolarEdge dacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@baki_c63
als je wil werken met 2 strings of dus 2x mpp.
dan heb je een probleem.

2 panelen serieel is 2x de Vmpp.
dus grof weg 2x33Vmpp = 66Vmpp.
dat is veel te weinig een omvormer zal niet starten. :-(
(normaal raad ik minimaal 6 panelen aan in 1 string serieel, dit voor gewone string omvormers en ook voor solaredge. )

(kijk eens of je iets kunt met de micro omvormers.
is wel wat duurder als gewone string omvormer, ongeveer de SE prijs.
maar dan heb je wel veel mogelijkheden voor kleine setjes zo als jij wil.
voorbeelden:
https://www.winkelman-zon...-omvormer/micro-omvormer/
https://www.winkelman-zon...s/enphase-micro-omvormer/
etc etc....
alles heeft voor en nadelen, maar lees je even in de materie, maakt het makkelijker een oplossing te vinden. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
baki_c63 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:15:
@Septillion huidige omvormer is een growatt 3600 1-fase. Ik weet niet of hij de aardlek deelt idd, dat is wel een goed punt bedankt!
geef mij eens de juiste type van de omvormer en het type paneel wat je hebt.
misschien is er een veel simpelere oplossing. ;)
(en is dit op zuid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baki_c63
@migjes momenteel 12x 300W op het oosten op een Growatt 3600 MTL-S.
Ik wil nog 8x 385Wp erbij. Dus 6 op het oosten op de uitbouw en 2 op het zuiden op de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@baki_c63
growatt = duidelijk, en ja er kan iets.
richting die de panelen op kijken is ook duidelijk, kun je ook nog je dak hoek geven.
alleen 300Wp, kun je dat nog duidelijker vertellen?
(heb je nu 2x6x300Wp of 1x12x300Wp op de omvormer zitten.
en wat is het merk en type van het paneel (wil Vmpp/Ampp en Voc weten of kunnen opzoeken.))

ik zie misschien een hele simpele oplossing. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baki_c63
@migjes thanks voor het meedenken!
We hebben 12 zonnepanelen van Phono Solar 300Wp op het oosten. Exacte specs zijn mij onbekend. Naar mijn weten staat alles op 1 string. Alles ligt op hetzelfde dakvlak op het oosten. Het is een schuin dak, ik denk ongeveer 35 graden hellingshoek. Weet ik niet zeker, het is in elk geval zo'n standaard nieuwbouwhuis dak.

De oppervlaktes waar de nieuwe zonnepanelen op komen zijn plat, maar ik geef ze een hellingshoek van 10 graden met de onderconstructie van Van Der Valk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@baki_c63
oke, laten we voorzichtig even checken.
kun je een foto maken van je omvormer en de kabels die daar onder uit komen?
(ik denk dat je 2x6x300Wp hebt en geen 1x12x300Wp, maar wil geen fouten maken, boem is niet goed. ;) )

kun je een Voc meting doen op de panelen?
(heb je een multimeter voor nodig, heb je die kun je dat? anders vragen hoe dat te doen.)

kun je de Vmpp (ik dacht dat het dan Vmp heet in die omvormer) die de omvormer krijgt door het op te zoeken in het menu/app.
dit voor mpp1 en mpp2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@baki_c63
ik zie op jouw foto trouwens 14 panelen en geen 12?
ik kan alleen werken met de gegevens die ik krijg, rotzooi in is rotzooi uit. ;)
dus ik heb een beetje de twijfel aan je technische kennis, of zie ik het helemaal fout (ook niet onmogelijk natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:56
Ik zou gewoon kiezen voor micro omvormers.

Met die Growatt krijg je in geval van polystring een ongeveer 50% te hoge Voc

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1