Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Charrey
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04-2023

Mijn vraag

Beste allen,
Ik woon in een recentelijk gekocht huis met een oude (1-fase) stoppenkast. Één van de porseleinen afdekkers van een stop was gebroken, dus heb ik de hoofdschakelaar uitgezet, de afdekker verwisseld en de hoofdschakelaar weer aangezet.

Precies vanaf dat moment ging onze oven-inductieplaat combinatie gek doen: de volledige rechterkant van de inductieplaat was niet meer te gebruiken.

Mijn vragen zijn:
- is mijn inductieplaat stuk of is er iets mis met de aansluiting?
- moet ik de installatie aanpassen om te voorkomen dat het volgende apparaat niet stuk gaat?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Mijn stoppenkast is 1-fase 3x25A. Dit bestaat uit een gedeelte met stoppen en een gedeelte met installatieautomaten, o.a. de kookgroep waarop mijn inductieplaat door middel van een kabel + perilex stekker is aangesloten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De handleiding van mijn inductieplaat geeft aan als possible cause: "Electronic fault." en als Remedy/Information: "Switch the appliance off and back on again after about 30 seconds using either the household fuse or the circuit breaker in the fuse box. Contact the after-sales service if this appears in the display again."

Ik heb de stroom er vanaf gehaald door de stekker eruit te halen. Ik heb toen (na het ontkoppelen) een schok gekregen van de aarde-pin van het apparaat. Na een uur heb ik het apparaat weer aangesloten. Het probleem bleef. Ik heb helaas geen garantie aangezien dit product tweedehands was.

Alle reacties

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zo'n inductieplaat wordt meestal gevoedt door 2 groepen. Als één kant van je plaat het niet doet (en het voorheen wel deed) dan is de kans groot dat er gewoon geen stroom op 1 van de 2 groepen staat. Controleer dat dus goed, te beginnen in de meterkast.

Alles kan stuk.

• Charrey
remco_k schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:16:
Zo'n inductieplaat wordt meestal gevoedt door 2 groepen. Als één kant van je plaat het niet doet (en het voorheen wel deed) dan is de kans groot dat er gewoon geen stroom op 1 van de 2 groepen staat. Controleer dat dus goed, te beginnen in de meterkast.
Beide groepen stonden ingeschakeld. Echter, het lijkt er inderdaad op dat één van de twee groepen geen stroom staat. Als één van de twee fornuisgroepautomaten is ingeschakeld dan doet alleen de linkerhelft het en als enkel de ander is ingeschakeld dan doet deze het volledig niet.

Morgen zal ik (veilig) controleren of er niet ergens een kabel loszit van die groep.

• Charrey
Het apparaat blijkt echt stuk. Na het aansluiten van het apparaat aan andere (werkende) groepen bleef de rechterhelft kapot.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:11

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Het gebeurt wel eens. Ook na stroomuitval, of als er een geplande stroomonderbreking is geweest, willen apparaten wel eens stuk gaan als de spanning weer terugkomt.

Het is meestal ouderdom. De voeding van het apparaat trekt het inschakelen van de netspanning niet meer en gaat precies op dat moment stuk. Soms is het een zekering, meestal een condensator of een weerstand. Meestal wel te repareren, maar niet goedkoop als de schade groot is en de kans is aanwezig dat de volgende keer een ander component de handdoek in de ring gooit.

Vergelijk het met een lamp: die gaat meestal ook stuk nadat je hem aanknipt: zelden als hij aan staat.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl