Zijn oude speakers even goed als nieuwe speakers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortttrack
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-04-2023
Mijn vraag is eigenlijk iets specifieker als het topic laat lijken.

Ik ben namelijk op zoek naar goede speakers voor naast mijn tv. Dat moeten zeker niet de beste zijn. Ik heb al een paar prachtige en super goed klinkende artec speakers. Maar deze zijn veeeeel te groot voor naast mijn tv. Ze zijn even hoog als mijn tafel :*)

Maar vanaf welk jaar zijn speakers echt kwalitatief geworden? Ik zag vandaag een set Wharfedale glendale 3 speakers staan. Blijken uit de jaren 70 te komen. Helaas ook niet iets te groot nog anders had ik ze mee genomen.

Zijn er materialen waar ik op moet letten als ik oudere speakers koop? Want ook in die tijd had je uiteraard goede en slechte speakers. Momenteel moet een snelle google search mij wat antwoord bieden over wanneer ik onverwacht leuk uitziende speakers tegen kom.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Tot de jaren 90 moest je wel goede speakers maken, daarna kon je fouten opeens met DSP verhelpen en dat is niet altijd beter. Wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Er zijn inderdaad in ieder tijdperk gewoon zowel goede als slechte speakers, door de jaren heen is daar weinig aan veranderd. De oudere speakers die nu nog uitblinken zijn heel gewild, en dus een stuk prijziger (omdat ze ook niet meer zomaar te krijgen zijn).

Als je doel gewoon een beetje TV kijken is zou ik eens V&A in de gaten houden, daar komen vaak 5.1 sets zoals bijv. de Harman Kardon HKTS 9 voorbij voor erg weinig geld, die zijn qua prijs/kwaliteit verhouding super voor een beetje TV kijken en soms muziek luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortttrack
Oon schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:53:
Als je doel gewoon een beetje TV kijken is zou ik eens V&A in de gaten houden, daar komen vaak 5.1 sets zoals bijv. de Harman Kardon HKTS 9 voorbij voor erg weinig geld, die zijn qua prijs/kwaliteit verhouding super voor een beetje TV kijken en soms muziek luisteren.
Bedankt voor de tip. Maar dat wil ik (of beter gezegd mijn vriendin) niet.

Maar het is goed om te horen dat speakers van alle jaren "goed" kunnen zijn. het zijn ook eerder de speakers uit de jaren 70 en 80 waar ik naar op zoek ben. De set die ik hierboven vernoemde stonden voor 60 euro te koop in goede staat. Dat leek me een redelijke prijs voor de set. Maar helaas echt te groot voor naast de tv (vinden wij zelf toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:04
Waarom hang je er dan geen soundbar onder? Ook een paar boekenkastspelers nemen nog een aardige hoeveelheid ruimte in, en ze moeten ook nog ergens hun versterking vandaan halen, tenzij je een setje actieve speakers op de kop weet te tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shortttrack
pman63 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:14:
Waarom hang je er dan geen soundbar onder? Ook een paar boekenkastspelers nemen nog een aardige hoeveelheid ruimte in, en ze moeten ook nog ergens hun versterking vandaan halen, tenzij je een setje actieve speakers op de kop weet te tikken.
De speakers die ik benoemde zijn geen boekenplankspeakers maar een serieus maatje groter. het zijn boekenplank speakers die ik zoek. Er is genoeg plaats voor een versterker in de tv kast ;)

Een soundbar vind ik persoonlijk ook wat minder mooi, en bovendien is de geluidskwaliteit van die dingen ook niet altijd denderend in de lager prijsklasse. Dan heb ik liever een setje mooie ouder speakers die minstens even goed of soms zelfs beter klinken. Als ik genoeg geduld heb tik ik wel iets op de kop voor een mooi prijsje :P

Mijn artec speakers heb ik voor 100 euro gekocht. Blijkt dat die gemakkelijk voor 500 euro verkocht kunnen worden. Geduld is een schone zaak :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kende Artec alleen als het merk waar mijn muis in de jaren 90 van was :+

Ontopic: sinds er speakers gebouwd werden is er veel goed maar ook veel prut gemaakt. Waar je iig op moet letten bij tweedehands spul is of de randen (rubber of foam) niet vergaan, danwel vervangen zijn. Ook een reeds uitgevoerde filter recap kan fijn zijn.
Verder kun je je aan een beetje bekend merk speaker geen buil vallen. Denk aan kef, B&W, wharfedale, etc etc. Maar ook aan bijvoorbeeld Philips MFB speakers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1