Zoals vele anderen wil ik graag zonnepanelen laten leggen, maar ik heb te weinig kennis cq. ervaring om in te kunnen schatten of het gene men mij voorschotelt daadwerkelijk goed is. Wellicht dat er hier wat meer ervaring aanwezig is 
Volgens mijn berekeningen kom ik dan op (ongeveer) 4,37 5,5m breed x 5,10m hoog
Kanttekening is wel dat de pannen kruislings liggen, daar hebben sommige leveranciers nog wel wat moeite mee kennelijk. Ik heb een aanvraag teruggekregen omdat ze dat niet aandurven.
Wat betreft de helling, die is volgens de beschikbare online tool 24 graden. Één van de offertes ging uit van 27 graden. Zal dus ergens daar tussen zitten.
Ons eerste idee was om de zonnepanelen op het platte dak van de uitbouw te zetten, maar daar is nog meer schaduw. Ik hoop wel binnenkort eens bij de mensen aan te kloppen om te vragen of ze er iets in zien om de boom iets kleiner te maken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fhR9DhFdrGpcYJaPwcnNRv52.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/xahKCRvYUktrLY04mCRuTqGq.png?f=user_large)
Waarbij het me opviel dat de goedkoopste twee panelen meer heeft en gebruik maakt van Emphase omvormers. Toen ik bij de eerste leverancier vroeg waarom ze kozen voor SolarEdge werd mij verteld dat Emphase duurder is. Toch bijzonder dat die andere dan ook nog 1000 euro goedkoper is.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
23 29 dakpannen breed, 23 lang.Volgens mijn berekeningen kom ik dan op (ongeveer) 4,37 5,5m breed x 5,10m hoog
Kanttekening is wel dat de pannen kruislings liggen, daar hebben sommige leveranciers nog wel wat moeite mee kennelijk. Ik heb een aanvraag teruggekregen omdat ze dat niet aandurven.
Wat betreft de helling, die is volgens de beschikbare online tool 24 graden. Één van de offertes ging uit van 27 graden. Zal dus ergens daar tussen zitten.
Schaduw
Er staat in de tuin van de achterburen een gigantische boom, die zorgt absoluut voor schaduw.Ons eerste idee was om de zonnepanelen op het platte dak van de uitbouw te zetten, maar daar is nog meer schaduw. Ik hoop wel binnenkort eens bij de mensen aan te kloppen om te vragen of ze er iets in zien om de boom iets kleiner te maken.
Jaarverbruik
Vorig jaar zaten we op 3600kWh, maar daar zijn inmiddels 2 airco units bijgekomen, 2 personen die thuiswerken en wellicht een inductie kookplaat op korte termijn.Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase (35kWh aansluiting)Budget en doel
Budget heb ik niet helemaal vastgesteld, doel is most bang for buck, maar toch ook wel een goed rendement halen voor als het dan wellicht wat duurdere panelen moeten worden.Wie gaat het project uitvoeren
Hoewel ik mezelf niet als heel onhandig beschouw vind ik op het dak staan niet een heel prettig idee, plus mijn tijd is met werk en een gezin dermate beperkt dat ik het niet zie zitten om zelf te doen.Bijhouden van data
Leuk als je eea kunt bijhouden, zeker in combinatie met Homey, maar geen must.Reeds verkregen offertes
Ik heb twee offertes binnen en heb in de loop van de week nog een gesprek met een 3e partij.:fill(white):strip_exif()/f/image/fhR9DhFdrGpcYJaPwcnNRv52.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/xahKCRvYUktrLY04mCRuTqGq.png?f=user_large)
Waarbij het me opviel dat de goedkoopste twee panelen meer heeft en gebruik maakt van Emphase omvormers. Toen ik bij de eerste leverancier vroeg waarom ze kozen voor SolarEdge werd mij verteld dat Emphase duurder is. Toch bijzonder dat die andere dan ook nog 1000 euro goedkoper is.