Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rioohhh1
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-12-2024
Zoals vele anderen wil ik graag zonnepanelen laten leggen, maar ik heb te weinig kennis cq. ervaring om in te kunnen schatten of het gene men mij voorschotelt daadwerkelijk goed is. Wellicht dat er hier wat meer ervaring aanwezig is :+
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy2FbKyvCiH43MdZLru1VE8RrFk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/H4WB0TfUjw0i1PzPfi8e6N9A.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFZX2hhzVoBl_25PGBLBGsIqPuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4XhIoXiSFMEWTsfzWuOAuw4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbmS46xTlDB1OF2jvsKAjg--5A0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjnn0z8K6UtAg0h4ityb2DFj.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
23 29 dakpannen breed, 23 lang.
Volgens mijn berekeningen kom ik dan op (ongeveer) 4,37 5,5m breed x 5,10m hoog
Kanttekening is wel dat de pannen kruislings liggen, daar hebben sommige leveranciers nog wel wat moeite mee kennelijk. Ik heb een aanvraag teruggekregen omdat ze dat niet aandurven.
Wat betreft de helling, die is volgens de beschikbare online tool 24 graden. Één van de offertes ging uit van 27 graden. Zal dus ergens daar tussen zitten.
Schaduw
Er staat in de tuin van de achterburen een gigantische boom, die zorgt absoluut voor schaduw.
Ons eerste idee was om de zonnepanelen op het platte dak van de uitbouw te zetten, maar daar is nog meer schaduw. Ik hoop wel binnenkort eens bij de mensen aan te kloppen om te vragen of ze er iets in zien om de boom iets kleiner te maken.
Jaarverbruik
Vorig jaar zaten we op 3600kWh, maar daar zijn inmiddels 2 airco units bijgekomen, 2 personen die thuiswerken en wellicht een inductie kookplaat op korte termijn.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase (35kWh aansluiting)
Budget en doel
Budget heb ik niet helemaal vastgesteld, doel is most bang for buck, maar toch ook wel een goed rendement halen voor als het dan wellicht wat duurdere panelen moeten worden.
Wie gaat het project uitvoeren
Hoewel ik mezelf niet als heel onhandig beschouw vind ik op het dak staan niet een heel prettig idee, plus mijn tijd is met werk en een gezin dermate beperkt dat ik het niet zie zitten om zelf te doen.
Bijhouden van data
Leuk als je eea kunt bijhouden, zeker in combinatie met Homey, maar geen must.
Reeds verkregen offertes
Ik heb twee offertes binnen en heb in de loop van de week nog een gesprek met een 3e partij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nx55Y5iZlvazdE4a-NhonkwDrxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fhR9DhFdrGpcYJaPwcnNRv52.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aW9VD2dd1avS5Q0wPuVLRCNOWo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xahKCRvYUktrLY04mCRuTqGq.png?f=user_large

Waarbij het me opviel dat de goedkoopste twee panelen meer heeft en gebruik maakt van Emphase omvormers. Toen ik bij de eerste leverancier vroeg waarom ze kozen voor SolarEdge werd mij verteld dat Emphase duurder is. Toch bijzonder dat die andere dan ook nog 1000 euro goedkoper is.
Regio
Gemeente Gooise meren

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26
Offerte 1 is echt heel duur.

Offerte 2 zijn onze vrienden van Solar Bouwmarkt denk ik?
Die kun je ook om SolarEdge vragen, maar als jij roept schaduw... boom dan hebben zij de neiging om met Enphase te komen.. Goed maar pittig aan de prijs. Hoeveel uur geeft de boom daadwerkelijk schaduw :)?

De offerte legt panelen op 2 dakvlakken. Ook op NW? Wat is het legplan?
Met SolarEdge gaat die optie naar ~4300 ex btw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 22:31
Ik heb gekeken naar een paneel wat langer is en niet te breed 2x1 en dan 2 naast elkaar en 5 hoog. Kan je klaar zijn voor Subtotaal excl. btw:€3.055,38 ligt er dan wel vrij strak op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0-NpQ3fFEoy2ioTH3q2Uhv4NRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsIlChPbamSRHhNzGfgukUbW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rioohhh1
Ja, dat idee had ik ook al toen ik dat van (goed gezien ;) ) Solar Bouwmarkt kreeg.
Offerte 2 zijn onze vrienden van Solar Bouwmarkt denk ik?
Die kun je ook om SolarEdge vragen, maar als jij roept schaduw... boom dan hebben zij de neiging om met Enphase te komen.. Goed maar pittig aan de prijs. Hoeveel uur geeft de boom daadwerkelijk schaduw :)?

De offerte legt panelen op 2 dakvlakken. Ook op NW? Wat is het legplan?
Met SolarEdge gaat die optie naar ~4300 ex btw.
Volgens mij hebben ze de optie van een tweede dakpaneel in de offerte meegenomen, niet om dat persé te doen. Als ik het goed heb kunnen er van de Hyundai panelen 12 stuks op, dus dat zou overeenkomen met wat Solar Bouwmarkt aanbeveelt.

Die boom geeft, in ieder geval in de tuin, tot een uur of 13 schaduw. Het dak weet ik niet zo goed, nooit echt op gelet :+ Ik weet wel dat die boom enorm groeit, een jaar of wat geleden hadden we vanaf 12 uur al zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
Ik tel trouwens 23 pannen en geen 26 pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rioohhh1
lothar schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:24:
Ik tel trouwens 23 pannen en geen 26 pannen.
Verrek, je hebt gelijk.. Ik heb vanaf het platte dak geteld en niet meer nagedacht om vanaf de foto te tellen |:(

Aangepast ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rioohhh1 op 18-10-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
Rioohhh1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:26:
[...]

Verrek, je hebt gelijk.. Ik heb vanaf het platte dak geteld en niet meer nagedacht om vanaf de foto te tellen |:(

Aangepast ;)
Dan zo voor Subtotaal excl. btw:€2.653,71.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8b9PwHZo14DpzNx1YBihWQ_5h_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7BAFnZaVzSku2HL6xd4yp73j.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat 24 graden vrij flauw is werkt NW ook nog best goed. Als je daar nog 7 panelen doet is je opbrengst circa 5600 kWh. Dan zit je op 0,60 €/Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x31_JIhFZJfq4BRhvpeAm84_Alk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kZn99hIq5ggffIxvIKiEwAGZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door lothar op 18-10-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Die Hyundai's zijn breder dan gemiddeld, maar wel relatief kort: 1,11m x 1.70 - ik zie niet hoe daar 12 stuks van op 4,40x4,40 gaat passen eigenlijk ;-)

Ik denk dat @lothar een slimmer plan heeft. Die Longi's zorgen voor een hele mooie dakvulling gezien de daken van je buren.

Is die CV pijp van jouw of je buurman... 7 of 8 panelen aan die kant is effectiever dan SolarEdge.
Ben je dan nog zenuwachtig, en wil je tegen een prijs het maximum er uit halen? Dan ga je voor SolarEdge.

SolarEdge werkt soms niet goed met kleine paneelaantallen per richting, dus idealiter all-or-nothing... anders moeten we even rekenen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rioohhh1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j92ruWBPXlpstw2lCLODNYrTLxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZSe1sBtIApx9JSZOIUyrxZg5.png?f=user_large

Dit is de opstelling zoals voorgesteld door leverancier 1. Zou dus nog plek overblijven voor 2 panelen.
Ik was bij 23 pannen natuurlijk uitgegaan van dezelfde breedte als hoogte, maar dat klopt niet want ze zijn niet vierkant :9
Hoe dan ook, ik snap wat jullie zeggen over dat het wel erg krapjes gaat worden. 3 rijen van 1,7 = 5,1 en 23 dakpannen van min of meer 0,22 (waarbij ik iets van de lengte voor overlap heb afgehaald) is 5,06. Nu zal het vast iets meer zijn, maar dan nog.

De CV pijp is van de buren, dus daar heb ik weinig last van.

Als ik het dus goed begrijp zou ik panelen aan beide kanten van mijn dak krijgen met dit idee? Als ik nu de stand van de zon bekijk is die al onder voordat hij goed en wel aan de andere kant van het dak is, gaat dat dan wel nut hebben? Of moet ik naar 'the bigger picture' 8) kijken waarbij de zon in de lente en zomer wel verder komt?

Ik heb even snel wat gezocht naar GoodWe, begrijp ik het goed dat de panelen dan in serie aangesloten worden? Ik voel me daar toch niet helemaal gemakkelijk bij met die giga boom hier achter het huis.

_/-\o_ Thanks voor het meedenken overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb er 3 van 1692mm liggen op 5.1m plat garagedak. Om te zorgen dat het water nog je goot in loopt moet je minimaal een pannetje vrij laten... En bovenin kun je ook niet op 0mm leggen.

Als je zo strak gaat plannen moet je met meetlint het dak op.

Het NW dak volgooien - zo te horen kunnen er ook daar 8 op - is een mooi plan. Ja dat levert minder op per paneel... Maar het kost ook minder per paneel om meteen extra te leggen.
De omvormer kan dezelfde blijven, of misschien 1 maatje zwaarder. Feitelijk betaal je alleen extra voor de panelen en montagemateriaal, de installateur rekent bijna niets extra.

Als je dat wil doen wil ik hem wel even in Sunny design gooien om alles door te rekenen (Of probeer het zelf, leerzaam!)

[edit] GoodWe/SMA/SolarEdge komen we later op terug, eerst goed legplan ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 19-10-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rioohhh1
Ik ben aan het stoeien met die Sunny design, maar krijg de volgende melding:

Het gekozen PV-paneel voldoet net aan de voorwaarden van de gebruikte paneelelektronica. Kies een ander PV-paneel of een andere door SMA toegelaten paneelelektronica.

Geen flauw idee wat ze daarmee bedoelen :+
Voor wat betreft de omvormer etc. maakt het uit wat ik kies?

Als ik dan verder ga kom ik met de standaard instellingen op 6 panelen. Pas ik de spleetafstand aan naar 1cm en de afstand tot hindernissen naar 10cm, dan kan ik er wel 8 kwijt.
Is dit iets waar ik rekening mee moet houden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jLCccj9zzqXSVo9TtTHAumY96Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mAFMo53WBwtwPCcPbYR2zJLe.png?f=user_large

Samengevat, denk ik, snap ik daar net te weinig van om alles serieus in te vullen en daar wat mee te kunnen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je hebt denk ik bij de paneelkeuze gereageerd op de dialoog met paneelelectronica. Dat mag je geheel leeg
houden ;-)

Je bent een heel dichtbij zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rioohhh1
Ik heb nu twee berekeningen gemaakt op basis van 8 en 15 panelen, maar dacht ook nog te proberen om er nog twee bij te doen op het platte dak om te zien wat dat doet, maar dat krijg ik dan weer niet voor elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0ZG4-4b-KCaq5noHH7AQ00wtfg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dOF1GLhaCfdwYUySZD7g0eyy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB1tQRevLBcUKQZ5ZMSSKqUVj8s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eNNQpTTt0Km8t1msm7CgUzRD.png?f=user_large

Zie ik het goed dat ik met 15 panelen de investering binnen (van de mooiste cijfers uitgaande :+ ) 5 jaar terug zou hebben?

Had gisteren overigens nog een partij voor panelen over de vloer, die raadde de panelen aan de andere kant van mijn dak af omdat daar nagenoeg geen zon komt... :?

[ Voor 10% gewijzigd door Rioohhh1 op 21-10-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Volgens deze berekening niet, maar geen idee met welke cijfers dit berekend wordt.

Je hebt ook wat extra optionele componenten aangezet in Sunny ;-)
Je hebt echt alleen panelen en omvormer nodig.

Verwachte aflossingsperiode is wat ik zou lezen als terugverdientijd, dus bijna 11 en ruim 12 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
Rioohhh1 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:20:
Ik heb nu twee berekeningen gemaakt op basis van 8 en 15 panelen, maar dacht ook nog te proberen om er nog twee bij te doen op het platte dak om te zien wat dat doet, maar dat krijg ik dan weer niet voor elkaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie ik het goed dat ik met 15 panelen de investering binnen (van de mooiste cijfers uitgaande :+ ) 5 jaar terug zou hebben?

Had gisteren overigens nog een partij voor panelen over de vloer, die raadde de panelen aan de andere kant van mijn dak af omdat daar nagenoeg geen zon komt... :?
Zoals je boven al zag kost het geen 10k maar eerder 5k met een SMA. Minder nog met goodwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@lothar Die 10.800 is geprojecteerde vergoeding, niet systeemprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rioohhh1
Kleine update, ik heb inmiddels een offerte voor 18 zonnepanelen verdeeld over 3 vlakken (4 op het platte dak en 7 om 7 op beide schuine delen.. Wat eigenlijk 8 om 7 moet worden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bu1Z3u2N2BBgoVWW0_Umvue5Fz4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Fn40TXudKaSaLWHjYXiEtbGC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvGGnrXFODkmRd9Xe43jUkOp9Cg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dWF6Pp5gL9x2zKCZyyDrFCQj.png?f=fotoalbum_tile

Prijstechnisch denk ik dat ik hier wel tevreden over ben (ik heb gevraagd om losse 2 offertes om het prijsverschil te kunnen beoordelen met en zonder het dak deel wat min of meer richting het noorden ligt).
Waar ik alleen nog steeds over twijfel is of het wel verstandig is om dit in serie te laten aansluiten ivm schaduw aan de achterkant van de giga-boom... :? Iemand daar een advies in? Of zal dat puur mijn eigen overweging moeten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
Drie ongelijke strings op drie oriëntaties kan niet op één string omvormer.
Die vier op het platte dak kan je wellicht zelf een keer leggen? https://www.jbsolar.nl/shop/aps-qs1200/
Pagina: 1