Tweedeehands elektrische auto, waar rekening mee te houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kasperl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:14
We zoeken voor binnenkort (januari) een tweedehands elektrische auto voor woon-werk verkeer. Er blijft een fossiele Octavia naast voor de lange afstanden en grote hoeveelheden zooi. De afstand wisselt afhankelijk van wie em meeneemt, maar zal of 20km zijn of 70km, allebei vrijwel 100% autoweg. Beide moet in de winter kunnen zonder laden op het werk. Thuis op de oprit laden kan, er is 3 fase aanwezig maar de laadpaal moet geplaatst. We zijn alletwee lang, dus al te kleine koekblikjes worden vaak lastig om je knieën onder het stuur te proppen enzo, maar verder hoeft het allemaal niet zo groot te zijn.

Ik heb even op autoweek gekeken en zie rond de 7000 euro een Citroen C-Zero of Mitshubishi I-MIEV, maar verder lijkt het pas weer wat te worden bij de 12k (Nissan Leaf van 24kWh of E-Up!), en 16k+ (Renault Zoe).

Ik heb geen idee hoeveel dit soort auto's verschillen in bereik en waar we naar moeten/kunnen kijken bij de dealer. Iemand ervaringen of tips?

Kortom:
Budget rond de 15k, liefst minder. meer als het moet.
140km actieradius in de winter
Thuisladen kan, laadpaal moet nog geplaatst/betaald
Koopaccu
Lange mensen

Alle reacties

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:22

Freakie1NL

Grote Baas

Voordeel van Nissan Leaf is dat je voor een relatief normale prijs in Nederland een groter accu pakket kan laten plaatsen.

Renault heeft helaas vaak een huur accu.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• kasperl
Dat klinkt best interessant, zal ik ook even op googlen.

Nog een eis trouwens vergeten: De auto moet het doen zonder apps/internet, en al helemaal niet zichzelf gaan updaten via internet zonder dat wij daar wat over te zeggen hebben. Als er een app bij kan, prima, maar zolang die maar niet verplicht is om er mee te rijden :)

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:38

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Als je goed zoekt vind je wel wat (vaak geïmporteerde) Zoë's met een koopaccu voor rond de 15K. Zomaar even gemarktplaatst: https://www.marktplaats.n...l-accu-navi-4-bijtel.html

De uitvoering met 41kWh-accu heeft ruim voldoende capaciteit om je gewenste 140km te kunnen rijden (met de 21kWh-uitvoering zou het ook kunnen maar dan moet je wel héél rustig aan doen - die zou ik je dus afraden).

Let er op dat je twee uitvoeringen hebt: R90 en Q90. De R90 kan niet snelladen. Dat is geen probleem als je geen lange afstanden rijdt en alleen op eindbestemmingen (thuis, werk, etc.) laadt. Daarnaast is het Q90 snellaadsysteem gebaseerd op wisselstroom - tegenwoordig achterhaald voor snelladen en lang niet alle snellaadpunten ondersteunen AC-snelladen. Ze kunnen wel allebei op 3-fase laden, waar bvb een Leaf "maar" 1-fase aan kan.

Mijn ervaring is dat de Zoë voorin prima ruimte biedt. Je zit een beetje "op de bok" wat een wat lullige houding is, maar daardoor heb je wel vrij veel ruimte. Het dak is hoog, ik ben 1.85m maar heb serieus veel ruimte boven mijn hoofd. En goed overzicht om je heen. Verder is het een vrij analoge auto, qua interieur en bediening nogal afgeleid van de Clio. Het R-Link systeem is traag, maar voor radio en navigatie prima. Ik meen dat de R/Q90 wel een app heeft voor connectiviteit - onze Q210 heeft die luxe niet - maar reken er maar niet op dat-ie je auto automatisch update. Het is geen Tesla.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 18:22
In dit geval zou ik toch serieus kijken naar private lease en over een jaar of 4/5 opnieuw kijken naar het tweedehands aanbod. Voor je budget is het imho allemaal net niets. Bovendien zijn elektrische auto's naar verhouding bizar goedkoop om te leasen.

Hier bijvoorbeeld een e-Corsa:

https://autoleasecollecti...l/cb-opel-corsa-e-edition

€361 voor 5 jaar en 15.000km per jaar.

Bovenstaande gaat niet op als je een binnenkort een huis wil kopen natuurlijk ;)

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:38
Een Ioniq is wel voor rond de 15k te krijgen toch?

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-08 18:55
Zoe ZE40 begint in Duitsland met koopbatterij vanaf 14k (of 9k met huurbatterij in de categorie "liefst minder").

Anders in de categorie "meer als het moet" kun je ook nog de tweede generatie (2017+) e-Golf overwegen, die gaan vanaf 18k ongeveer.

Nissan Leaf van 24kWh die je noemt voldoet naar mijn mening niet aan je eis van 140km actieradius in de winter. Als die toch goed genoeg is voor jullie, kun je ook de 1e generatie e-Golf overwegen (ook vanaf 14k in Dld). Als je in de meeste extreme omstandigheden een paar minuten wil/kan snelladen kun je met met beide auto's prima die 140km halen.

Verder kun je overwegen het budget voor je laadpaal uit te geven aan je auto. De auto's waar je naar kijkt hebben een dusdanig kleine accu dat ze na een nacht aan het stopcontact ook wel vol zitten (of in ieder geval die 140km terug hebben).

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:48
Freakie1NL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:55:
Voordeel van Nissan Leaf is dat je voor een relatief normale prijs in Nederland een groter accu pakket kan laten plaatsen.

De Leaf zou ik skippen. Zeker de oudere modellen. Zijn berucht om het niet hebben van batterijkoeling/verwarming = battery management. In de winter een ramp omdat je bereik instort, in de zomer een ramp omdat snellladen al snel zo langzaam gaat als de........ 8)7.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:22

Freakie1NL

Grote Baas

rdfeij schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:13:
[...]

De Leaf zou ik skippen. Zeker de oudere modellen. Zijn berucht om het niet hebben van batterijkoeling/verwarming = battery management. In de winter een ramp omdat je bereik instort, in de zomer een ramp omdat snellladen al snel zo langzaam gaat als de........ 8)7.
Als tweede auto is snelladen toch helemaal niet van belang? En zelfs met mijn ID.3 die juist aan voorwarming doet kakt de range in de winter in. Inherent aan een BEV.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:49
Idanue schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:07:
Een Ioniq is wel voor rond de 15k te krijgen toch?
Een beetje nette Ioniq EV heb je over het algemeen niet voor € 15.000, verkijk je ook niet op de EX BTW prijzen waarmee ze adverteren. ;)

Mijn advies zou zijn nog een jaartje te wachten. Dit budget is eigenlijk net te laag voor het mooie.

[ Voor 14% gewijzigd door Dutchy88 op 18-10-2021 18:25 ]

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:38
Dutchy88 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:24:
[...]

Een beetje nette Ioniq EV heb je over het algemeen niet voor € 15.000, verkijk je ook niet op de EX BTW prijzen waarmee ze adverteren. ;)
Dat EX-BTW is niet fijn idd maar je zou zeggen dat er wel wat af te dingen valt.
Bij inruil zou ik voor mijn Ioniq van 24-12-2016 met 84K km's €12.000 krijgen.

• kasperl
Goed punt over het bereik van de Leaf. Ik zie wel ook een Leaf van 30kWh staan op Autoweek, bestaan die uberhaupt of is dat net zoiets als de prijzen ex btw, accu, wielen, en stuur die autohandelaars wel eens online zetten?

Snelladen is denk ik inderdaad minder van belang, thuis 3 fases is eigenlijk wel lekker, want de meterkast is er al wel op ingericht. Om dan met 1 fase te gaan laden is wel wat sneu.

Geld dat voor alle Leaf's of alleen tot aan een bepaalde generatie? Tot nu toe leek de Leaf namelijk wel een van de leukere, ook vanwege de optie om later de accu te vervangen.

Anders klinken die import-Zoe's ook erg leuk. Iemand daar ervaringen mee? Wil je zo'n importbegeleider of wil je zelf op een Duitse autosite gaan kijken? We zitten niet zo heel ver van de grens wat dat betreft. Inruil van onze Nederlandse auto wordt dan vast wel een stuk lastiger...

EDIT: Iemand trouwens nog ideeën of opmerkingen over de Citroen C-Zero? Wil dat wat qua bereik? Of zijn die auto's eigenlijk te klein voor buiten de stad?

[ Voor 8% gewijzigd door kasperl op 19-10-2021 14:40 ]

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:03
Voor jouw budget kan je ook kijken naar een chevy volt of opel ampera. Rij je 50-90km elektrisch en voor de rest 1:14

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
De Dacia Spring al gezien? Dan heb je een nieuwe auto voor net iets meer geld.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
Idanue schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:25:
Bij inruil zou ik voor mijn Ioniq van 24-12-2016 met 84K km's €12.000 krijgen.
Da's gewoon een slecht aanbod, voor mijn 06-2017 Ioniq met 100kkm kreeg ik vorige maand nog €16k inruilaanbod.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
kasperl schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:41:
Ik heb geen idee hoeveel dit soort auto's verschillen in bereik en waar we naar moeten/kunnen kijken bij de dealer. Iemand ervaringen of tips?

Kortom:
Budget rond de 15k, liefst minder. meer als het moet.
140km actieradius in de winter
Niet teveel vastpinnen oo budget, ook met wat hogere aanschafprijs blijft TCO laag. Ik voorzie ook afschrijving die mee gaat vallen.

Wij hebben een Ioniq en een Citigo-e. Ioniq is wat mij betreft de beste relatief goedkope EV die er is. De Citigo is ruimer dan je zou denken.

Hoeveel KM denk je per jaar te gaan rijden?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:40
WEBGAMING schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:33:
De Dacia Spring al gezien? Dan heb je een nieuwe auto voor net iets meer geld.
Ook de testrapporten gezien? Ik zou niet graag die crash test dummy geweest zijn.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-11 17:51
Compuchip87 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

Ook de testrapporten gezien? Ik zou niet graag die crash test dummy geweest zijn.
Nee, heb je een link? Of bedoel je de test van de Kwid? Het is ook altijd lastig vergelijken met de Ncap resultaten, want je kan verschillende jaren eigenlijk helemaal niet met elkaar vergelijken.

2 sterren in 2020 kunnen een stuk veiliger zijn dan 4 sterren in 2011 (ik was even aan het vergelijken met de i-miev)

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:40
Oh je hebt gelijk, ik haal Dacia-modellen door elkaar... de Spring staat niet op euroncap.com.

Maar alle modellen die wel getest zijn halen twee, max drie sterren terwijl alle Renaults daar bijvoorbeeld minstens vier sterren scoren.

Zou wel kunnen dat de Spring ineens veel beter is maar volgens mij hoort het een beetje bij het merk... het is niet voor niets zo goedkoop, denk ik dan maar.

• kasperl
Budget zit helaas wel een best harde max aan uiteindelijk. Denk dat die bij 20k ligt, maar daarboven gaat het em echt niet worden. En eigenlijk is het doel dus 15k of minder.

Een hybride zie ik minder zitten omdat je dan nog wel het onderhoud van het benzine/diesel gedeelte hebt, en ook het gebrek aan gedoe bij de garage me erg trekt naar een 100% elektrische auto.

Qua kilometers zou het ding denk ik rond de 16000-20000 op jaarbasis gaan rijden, maar dat kan wat minder zijn afhankelijk van hoe vaak het mooi genoeg weer is om te fietsen (voor de 20km).

De Spring is misschien een mooie gedachte, maar ik heb een keer in een Dacia gezeten en dat viel wel erg tegen. Misschien wel de moeite voor een proefrit ooit. Valt me wel op dat als ik het WLTP bereik van een Spring vergelijk met een 30kWh Nissan Leaf dat het allemaal niet zo veel lijkt te schelen in nieuwwaardes. Hoeveel degradatie moet ik rekening mee houden?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 11:10
Compuchip87 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:57:
Oh je hebt gelijk, ik haal Dacia-modellen door elkaar... de Spring staat niet op euroncap.com.

Maar alle modellen die wel getest zijn halen twee, max drie sterren terwijl alle Renaults daar bijvoorbeeld minstens vier sterren scoren.

Zou wel kunnen dat de Spring ineens veel beter is maar volgens mij hoort het een beetje bij het merk... het is niet voor niets zo goedkoop, denk ik dan maar.
Al vind ik het bij EuroNCAP wel storend dat ze actieve en (standaard aanwezige) passieve veiligheid op 1 hoop gooien.

Leuk dat een auto zelf remt enzo, maar in de basis wil ik dat hij veilig is als er wel een crash is. Zelf remmen is bonus. Gooi dat gewoon in een apart rapportcijfer.

Net als dat voetgangers veiligheid niet onbelangrijk is, maar ik het wel een aparte klasse vind

• kasperl
We hebben net even bij een dealer in de buurt gekeken. De Zoe is net volledig afgevallen, als ik er gewoon in zit staar ik naar het plafond. Als ik door de voorruit wil kijken moet ik met mn kin op het stuur doen alsof autorijden heel spannend is.

Een Leaf past fysiek wel, maar konden helaas we geen proefrit in maken. Wel even in een Kia e-Soul gereden, vrij nieuw ding, absoluut boven budget, maar dat reed wel heel erg lekker. Op zich is dat ook een veel te grote auto voor ons, maar het lijkt er op dat de kleinere auto's niet noodzakelijk meer bereik hebben.

Ik neig er nu naar om een Leaf met 30kWh accu te doen, en dan als dat tegenvalt er voor 5k een range extender in te laten zetten. Alles bij elkaar valt de prijs dan nog meer vergeleken met de andere auto's (allemaal 20k plus), en je spreid de investering wat enzo.

• FitTiv
  • Laatst online: 13:03
Oke, ampera/volt valt af maar een leaf met rex kan wel?
Is de i3 al genoemd? Voor je budget haalbaar, met een REX eventueel. De normale versie moet 140km wel halen.

• kasperl
De hybride's vallen wel af, want eerlijk gezegd wil ik gewoon van het gedoe van een brandstofmotor af qua onderhoud enzo. Als het met een elektrische auto echt alleen 2x per jaar bandenwissel, en af en toe remmen controleren is, ben ik daar wel heel veel blijer mee dan dat gedoe van nu (dan weer koeling lek of koelwaterpomp stuk, dan weer "oh, hij verbruikt toch wat olie", dan weer dit, dan weer dat).

i3 wel zien staan, niet in gezeten. Eigenlijk domweg door het logo op de voorkant in de categorie "te duur" gedropt. Op Autoweek zie ik ze vooral ver weg goedkoper worden, maar dat is op zich prima een optie. Bij het volgende bezoek aan de dealer maar eens kijken of we ons daar in kunnen vouwen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vergeet de Smart EQ modellen niet. Ik reed voor m'n werk wel eens in een elektrische ForFour en paste daar met 1.87m in ieder geval makkelijk in. Er was op de achterbank waarschijnlijk geen ruimte achter mij, maar verder reed het prima en kon het interieur er ook wel mee door (was echt een basis auto zonder luxe infotainment). Er zijn 30 resultaten op Gaspedaal onder de €15.000, allemaal minder dan 5 jaar oud.

Het enige jammere van die auto was de beperkte regen braking.

[ Voor 5% gewijzigd door Bigs op 21-10-2021 09:05 ]

• kasperl
Bigs schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:05:
Vergeet de Smart EQ modellen niet. Ik reed voor m'n werk wel eens in een elektrische ForFour en paste daar met 1.87m in ieder geval makkelijk in. Er was op de achterbank waarschijnlijk geen ruimte achter mij, maar verder reed het prima en kon het interieur er ook wel mee door (was echt een basis auto zonder luxe infotainment). Er zijn 30 resultaten op Gaspedaal onder de €15.000, allemaal minder dan 5 jaar oud.

Het enige jammere van die auto was de beperkte regen braking.
Dat laatste las ik even als dat ie slecht remt als het nat is, maar volgens mij gaat het alleen om het regeneratief remmen :) Denk dat dat op zich meevalt, op die 140km ritjes is het bijna 100% autoweg.

Top, dank voor nog een nieuw idee! Gaan we bij het eerstvolgende dealerbezoek eens kijken of dat wil.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja het gaat inderdaad om het regeneratief remmen bij gas loslaten. Bij sommige modellen heb je paddles achter het stuur om dat te regelen, maar deze was daar niet van voorzien. Op zich niks mis mee dus, hij won ook wel wat energie terug bij het gas loslaten maar het is geen echte one-pedal-driving driving. Wellicht is het in de modellen met die paddles beter.

• rdfeij
  • Laatst online: 19:48
Freakie1NL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:16:
[...]

Als tweede auto is snelladen toch helemaal niet van belang? En zelfs met mijn ID.3 die juist aan voorwarming doet kakt de range in de winter in. Inherent aan een BEV.
Zeker inherent, maar niet zoveel als de Leaf.
zoeken naar 'nissan rapidgate'
Freakie1NL schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:55:

Die "normale" prijs komt voort uit het feit dat iedereen er vanaf wil. Ik heb zo de getallen niet bij de hand, maar het kwam zelfs voor dat in de zomer na een stukje snelweg (accu is dat compleet warm) je bij het laden zelfs nog een waarschuwing krijgt dat je accu te warm is. Alhoewel alle merken met laadsnelheid zakken als de accu te warm wordt, is er bij mijn weten geen ander merk dat het zelfs nodig vindt of te waarschuwen voor (over)verhitting. In de winter verlies je dan weer 'veel' meer dan gemiddeld aan range...

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

@kasperl welk “gedoe”? In het segment/budget wat je zoekt ruil je het ene "gedoe" voor het ander "gedoe" in...

Vind het altijd verwonderlijk dat 1 keer per jaar wat onderhoud laten doen aan je ICE “gedoe” is maar het dagelijks/onderweg zoeken naar een laadpaal ineens “erbij hoort”…

Rek je budget op of accepteer dat je af en toe kosten hebt aan je ICE.... Ook dat heeft trouwens weer met budget te maken.. Een ICE van 2 jaar oud heb je ook geen kosten/gedoe aan (over het algemeen)...

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 13-11-2021 09:10 ]

• teacher
  • Laatst online: 19:54

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zit met je budget nét te krap denk ik.

Met plm 15k koop je een auto met krappe accu (dus max bereik in de winter is 100km) en waarschijnlijk 1 fase laden en soms zelfs geen snellaadfunctie. Terwijl die laatste juist handig is vanwege die krappe accu.

Rule of thumb: 20kWh rij je 100km mee. Alleen snelweg in de winter is meer, alleen in de stad in de zomer is minder.

Als je voor een i3 gaat zoek dan de 94ah versie; die heeft de range die jij zoekt.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 13-11-2021 09:04 ]

Wise enough to play the fool

• EQJim
  • Laatst online: 16:56
teacher schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:02:

Alleen snelweg in de winter is meer, alleen in de stad in de zomer is minder.
Ik weet niet of deze zinsconstructie begrijp :). Onderstaande is mijn persoonlijke ervaring.

- Snelweg (gelijkmatig 100 kmh) = meer range
- Provinciale wegen zonder teveel remmomenten = meer range
- zomer = meer range
- winter = minder range
- verwarming aan = minder range
- airco aan = iets minder range

• teacher

teacher

Dysgaf!

De voorgaande zin hoort erbij:
Rule of thumb: 20kWh rij je 100km mee. Alleen snelweg in de winter is meer (dan 20kWh), alleen in de stad in de zomer is minder (dan 20kWh).

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is een VW Golf elektrisch niets? Ik weet wel dat de range niet geweldig is maar wel grotere auto en ook iets luxer.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• kasperl
FreakNL schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:00:
@kasperl welk “gedoe”? In het segment/budget wat je zoekt ruil je het ene "gedoe" voor het ander "gedoe" in...

Vind het altijd verwonderlijk dat 1 keer per jaar wat onderhoud laten doen aan je ICE “gedoe” is maar het dagelijks/onderweg zoeken naar een laadpaal ineens “erbij hoort”…

Rek je budget op of accepteer dat je af en toe kosten hebt aan je ICE.... Ook dat heeft trouwens weer met budget te maken.. Een ICE van 2 jaar oud heb je ook geen kosten/gedoe aan (over het algemeen)...
Op zich het budget iets oprekken is een optie. Het feit is wel dat we met deze auto eigenlijk maar 2 of 3 verschillende ritjes maken, dus als je weet dat ie dat haalt hoef je nooit een laadpaal te zoeken, simpelweg omdat je altijd thuis laad.

Het gedoe van onderhoud is vooral dat die auto weer naar de garage moet, je daar tijd voor moet vinden (want dat moet tijdens kantooruren) en je het ding weer moet ophalen (tijdens kantooruren). Dat is altijd onhandig, en dan moet je weer op zo'n leenfiets hopen dat je op tijd bent voor de volgende meeting...

• kasperl
teacher schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:02:
Je zit met je budget nét te krap denk ik.

Met plm 15k koop je een auto met krappe accu (dus max bereik in de winter is 100km) en waarschijnlijk 1 fase laden en soms zelfs geen snellaadfunctie. Terwijl die laatste juist handig is vanwege die krappe accu.

Rule of thumb: 20kWh rij je 100km mee. Alleen snelweg in de winter is meer, alleen in de stad in de zomer is minder.

Als je voor een i3 gaat zoek dan de 94ah versie; die heeft de range die jij zoekt.
Die conclusie zijn we ook langzaam aan het trekken. Op zich zou met 20kWh/100km een 30kWh accu precies genoeg zijn, maargoed, die Leaf's van 30kWh schijnen wat acculevensduur issues te hebben. Weet iemand of dat door de accu komt, door de laad-electronica of door de manier van belasten tijdens het rijden? Dat maakt nogal uit of een muxxsan upgrade gaat helpen op de lange termijn....

Het is wel zo dat alle langere ritten eigenlijk alleen autoweg/snelweg zijn, en vaak ook nog van die enkelbaans autowegen waar je toch achter een vrachtwagen hangt. Redelijk optimaal dus qua remmen/optrekken, maar winters zijn ook een ding.

Weet iemand trouwens een goede tweedehandsautosite voor elektrische auto's? Als ik nu op iets als gaspedaal zoek moet ik altijd best wel zoeken naar dingen als accugrootte of bereik, terwijl het aantal cilinders en de inhoud altijd makkelijk te filteren is. Is er ook zoiets waar ik gewoon op prijs, kWh of bereik en postcode+straal kan zoeken?

• teacher

teacher

Dysgaf!

kasperl schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:11:
[...]

Die conclusie zijn we ook langzaam aan het trekken. Op zich zou met 20kWh/100km een 30kWh accu precies genoeg zijn, maargoed, die Leaf's van 30kWh schijnen wat acculevensduur issues te hebben. Weet iemand of dat door de accu komt, door de laad-electronica of door de manier van belasten tijdens het rijden? Dat maakt nogal uit of een muxxsan upgrade gaat helpen op de lange termijn....
Het probleem met oa leaf is (het gebrek aan) de accukoeling. Daardoor worden de cellen vrij warm (tijdens rijden en laden) en veroudert het accupakket sneller. In de winter komtvde accu minder goed op temperatuur en dat heeft gevolgen voor de capaciteiten. Met extra accus via muxsan los je een aantal problemen op: energie komt uit meer cellen, dus de warmte wordt meer verdeeld, wat fijn is voor de indivuduele cellen, en je kan er een ccs snellaadfunctie mee krijgen.

Persoonlijk zou ik zoeken naar een EV met actief accu management. :Y

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01

FreakNL

Well do ya punk?

kasperl schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:07:
[...]

Op zich het budget iets oprekken is een optie. Het feit is wel dat we met deze auto eigenlijk maar 2 of 3 verschillende ritjes maken, dus als je weet dat ie dat haalt hoef je nooit een laadpaal te zoeken, simpelweg omdat je altijd thuis laad.

Het gedoe van onderhoud is vooral dat die auto weer naar de garage moet, je daar tijd voor moet vinden (want dat moet tijdens kantooruren) en je het ding weer moet ophalen (tijdens kantooruren). Dat is altijd onhandig, en dan moet je weer op zo'n leenfiets hopen dat je op tijd bent voor de volgende meeting...
Dat is 1 keer per jaar?

Overstappen op EV is prima, maar met een ICE van 15k (je budget) sta je echt niet 5 keer per jaar bij de garage...

Bovendien draagt mijn werkgever zelf maar het risicio van het feit dat hij mij geen lease-wagen wil geven, dan ben ik er gewoon een keer niet... Heb er 1 keer een opmerking over gehad, dat ik bij de dealer achter mijn laptopje zat ipv op kantoor, maar die discussie was snel doodgeslagen. Als zij willen dat ik vervangend vervoer heb dan geven ze me maar een lease-auto. Maar dat is behoorlijk off-topic...
Pagina: 1