Zouden jullie willen meedenken? Ik raak de weg wat kwijt in alle mogelijkheden, en wat voor richting nou de beste oplossing zou zijn voor mij. Wat deels afhangt van welke apparatuur specifiek, maar vooral ook van wat eigenlijk iha de beste oplossing zou zijn voor mij. Omdat ik een beetje vastloop is het best een verhaal, dankjewel voor het lezen en meedenken en ik hoop dat jullie met wat goede vragen en/of tips kunnen komen om mij verder te helpen!
Doel/gebruik
Doel/gebruik
- In de eerste plaats muziek luisteren. Veelal als achtergrond muziek, soms er wat meer voor gaan zitten. Bij achtergrond is de luisterpositie minder relevant, maar meer in de hele woonkamer, slaapkamer, badkamer. Niet direct voor heftige feestjes. Muziek: focal en instrumenten, dance/trance, klassiek. Ik vind het belangrijker dat het op normaal/zachter volume goed klinkt dan dat het heel hard kan. Ik luister via spotify (dus niet de hoogste kwaliteit idd, tot nu toe nooit iets gehad waarop ik dat verschil verwacht te horen. Als ik mijn setup af heb zal ik Tidal eens uitproberen, maar ik verwacht niet dat ik dat een groot genoeg verschil ga vinden om een abonnement te nemen, evt zoek ik voor enkele nummers die ik vaak luister en aandachtiger een cd oid.
- Gamen: Ik heb een Xbox Series X, speel daar af en toe op en wil dat nog wat meer gaan doen. Games bijv Tomb Raider, Assasins creed. Hierbij kan geluid van alle kanten denk ik wel een meerwaarde zijn. Maar hoeveel, tsja. Ik heb geen plannen voor een PS5.
- Films/series kijken; doe ik af en toe, dan wil ik ook graag dat het goed klinkt. Maar is niet zo heel vaak, misschien gemiddeld 1 a 2 keer per week. Hierbij vind ik sound effecten minder belangrijk. Goede verstaanbaarheid van dialogen enzo wel. Dit doe ik nu alleen vanaf mijn pc (nu direct op de tv via HDMI, en via 3.5mm op een Teufel Concept E set die ik als 3.1 gebruik). Ik kijk geen kabel/digitale tv en ga dat ook niet doen. Inputbronnen zijn dus alleen PC en Xbox.
- Uiterlijk vind ik ook heel belangrijk, dat was voor mij ook een belangrijke reden om te kopen wat ik al gekocht heb. Ik heb de luxe dat ik helemaal zelf kan kiezen wat ik neerzet, geen partner die er een belemerrende factor in is 😉.
- En misschien lastigste: een goede oplossing voor multiroom vind ik belangrijk:
- Ik zou het liefst vanuit spotify al direct kunnen kiezen voor een bepaalde kamer, of voor alle kamers samen. Liever geen aparte app om het in te doen, maar waarschijnlijk wil ik dan wat te veel.
- Ik zou heel graag een fysieke schakelaar ophangen die een room-wissel triggert. Dus daarmee wisselen tussen slaapkamer, badkamer, woonkamer, allemaal. Eén knop, of vier knoppen. Ik heb nog geen Home automation platform, maar dat komt nog wel. Als dat er niet direct is is het prima, maar een multiroom oplossing die een trigger als dit aankan, (bijvoorbeeld vanuit IFTTT oid) zou ideaal zijn.
- Ik wil graag een playlist als wekker in kunnen stellen. Helemaal mooi als die playlist ook eerst in de slaapkamer kan beginnen, op een bepaald moment over kan gaan naar de badkamer, dan woonkamer. (Hierbij zonder actie van mij dus).
- Ik wil liever niet voor de multiroom oplossing apart een abo af te sluiten (ik vermijd abo’s graag zoveel mogelijk). Eenmalige kosten zou ik eerder uitgeven. Bij een receiver zou ik dit er graag in willen, bij losse versterkers misschien een andere oplossing ervoor.
- Op basis van wat onderzoek, uiterlijk, eigen inschatting, even luisteren en vooral omdat het mij goede koopjes leken heb ik al wat gekocht via marktplaats. Een set Bowers en Wilkins 603 vloerstaanders (750e) en een Bowers en Wilkins HTM71 S2 (600e). Die tweede wil ik als enige speaker voor op de slaapkamer gebruiken.
- Ik heb nu nog een ongeveer 10 jaar oude Philips 42” LCD tv. Die ga ik ook upgraden naar iets nieuws, waarschijnlijk/hopelijk met Black Friday. Ik weet nog niet exact wat, maar iets wat goed past bij xbox gamen en films kijken. Waarschijnlijk 65”, oa. VRR, 4K, OLED of goede LED met full array dimming.
- BUDGET: dat is heel geen heel strak budget, ik vind het belangrijk dat het geheel in verhouding is, zodat het een logisch geheel is. Rond de 1000 euro uitgeven aan versterking (in wat voor vorm dan ook) zou prima kunnen. Minder maar nog steeds een goede oplossing voor mij is natuurlijk altijd fijn. En de kosten voor evt extra speakers zou ik ook prima vinden, als het genoeg meerwaarde zou zijn.
- plattegrond:
- Voor welke opstelling zal ik gaan in de woonkamer?
Simpelste is 2.0 met alleen de huidige vloerstaanders. Misschien alleen een center erbij voor spraak. Of toch ook Rear kanalen voor gamen. Misschien zelfs om dat af te maken plafond gerichte speakers. Of alleen plafond gericht, maar geen Rear speakers (ivm kabels moeten laten lopen). En wel of niet een subwoofer? Ik hoef niet perse super veel laag en volgens mij geven deze vloerstaanders ook al wel redelijk wat laag. Ik heb nu alleen nog geen versterker, waardoor ik dat niet zo exact weet. - Voor welke versterker/receiver oid zal ik gaan?
Eén 2-kanaals audio versterker voor in de woonkamer en apart een versterker voor in de slaapkamer? Misschien ook via marktplaats, goede koop proberen te vinden. En ik heb al veel gelezen op het forum hier over kwaliteit, en dat er weinig/geen verschil te horen zou moeten zijn, ook de audio FAQ gelezen.
Of juist een meerkanaals receiver voor alles (inclusief slaapkamer, die kabel lukt wel, er is al een gat in de dragende muur waar die door kan). Op basis van wat rondkijken op het forum kom ik dan bijvoorbeeld bij een Denon AVR-X1600H, AVR-X2700H of AVC-X3700H (afhankelijk van benodigde kanalen). Ik weet al dat ik goed op moet letten op de productiedatum, ivm compatibiliteit met xbox. Of een Onkyo TX-NR6100, 7200 oid. Of een heel andere receiver. Ik heb nog niet al te veel naar specifieke receivers gekeken, omdat ik nog wat twijfel of dat uberhaupt de beste kant is, omdat ik nog niet weet hoeveel speakers en ik kan nog niet zoveel gedetailleerde multi-room specificaties vinden, om te weten of wat ik wil mogelijk is.
Of zijn er specifieke multirooom oplossingen, zonder ingebouwde versterkers?
Of kan ik beter nog even voor iets tijdelijks gaan, en de nieuwe generatie receivers met betere HDMI 2.1 ondersteuning afwachten? Maar zo ja: wat kan ik dan het beste doen in de tussentijd? - Wat zal ik doen voor in de badkamer?
Een kabel daarnaartoe gaat het sowieso niet worden, dus ik kijk voor een draadloze oplossing. De sonos move vind ik een handige oplossing, die zou ik ook nog eens mee kunnen nemen naar de keuken of ergens anders naartoe. Alleen die past moeilijker binnen centrale aansturing als ik voor een Denon zou gaan, neem ik aan. De Denon wireless speaker zou goed samengaan met een Denon receiver/Heos multiroom verwacht ik. De B&W formation heeft denk ik het beste geluid van deze opties, en vind ik het mooist. Nou is dat hier wel wat minder belangrijk dan in de andere kamers.