Wat voor (multiroom) audio/versterkings setup zal ik kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 23:51
Zouden jullie willen meedenken? Ik raak de weg wat kwijt in alle mogelijkheden, en wat voor richting nou de beste oplossing zou zijn voor mij. Wat deels afhangt van welke apparatuur specifiek, maar vooral ook van wat eigenlijk iha de beste oplossing zou zijn voor mij. Omdat ik een beetje vastloop is het best een verhaal, dankjewel voor het lezen en meedenken en ik hoop dat jullie met wat goede vragen en/of tips kunnen komen om mij verder te helpen!

Doel/gebruik
  • In de eerste plaats muziek luisteren. Veelal als achtergrond muziek, soms er wat meer voor gaan zitten. Bij achtergrond is de luisterpositie minder relevant, maar meer in de hele woonkamer, slaapkamer, badkamer. Niet direct voor heftige feestjes. Muziek: focal en instrumenten, dance/trance, klassiek. Ik vind het belangrijker dat het op normaal/zachter volume goed klinkt dan dat het heel hard kan. Ik luister via spotify (dus niet de hoogste kwaliteit idd, tot nu toe nooit iets gehad waarop ik dat verschil verwacht te horen. Als ik mijn setup af heb zal ik Tidal eens uitproberen, maar ik verwacht niet dat ik dat een groot genoeg verschil ga vinden om een abonnement te nemen, evt zoek ik voor enkele nummers die ik vaak luister en aandachtiger een cd oid.
  • Gamen: Ik heb een Xbox Series X, speel daar af en toe op en wil dat nog wat meer gaan doen. Games bijv Tomb Raider, Assasins creed. Hierbij kan geluid van alle kanten denk ik wel een meerwaarde zijn. Maar hoeveel, tsja. Ik heb geen plannen voor een PS5.
  • Films/series kijken; doe ik af en toe, dan wil ik ook graag dat het goed klinkt. Maar is niet zo heel vaak, misschien gemiddeld 1 a 2 keer per week. Hierbij vind ik sound effecten minder belangrijk. Goede verstaanbaarheid van dialogen enzo wel. Dit doe ik nu alleen vanaf mijn pc (nu direct op de tv via HDMI, en via 3.5mm op een Teufel Concept E set die ik als 3.1 gebruik). Ik kijk geen kabel/digitale tv en ga dat ook niet doen. Inputbronnen zijn dus alleen PC en Xbox.
  • Uiterlijk vind ik ook heel belangrijk, dat was voor mij ook een belangrijke reden om te kopen wat ik al gekocht heb. Ik heb de luxe dat ik helemaal zelf kan kiezen wat ik neerzet, geen partner die er een belemerrende factor in is 😉.
  • En misschien lastigste: een goede oplossing voor multiroom vind ik belangrijk:
  • Ik zou het liefst vanuit spotify al direct kunnen kiezen voor een bepaalde kamer, of voor alle kamers samen. Liever geen aparte app om het in te doen, maar waarschijnlijk wil ik dan wat te veel.
  • Ik zou heel graag een fysieke schakelaar ophangen die een room-wissel triggert. Dus daarmee wisselen tussen slaapkamer, badkamer, woonkamer, allemaal. Eén knop, of vier knoppen. Ik heb nog geen Home automation platform, maar dat komt nog wel. Als dat er niet direct is is het prima, maar een multiroom oplossing die een trigger als dit aankan, (bijvoorbeeld vanuit IFTTT oid) zou ideaal zijn.
  • Ik wil graag een playlist als wekker in kunnen stellen. Helemaal mooi als die playlist ook eerst in de slaapkamer kan beginnen, op een bepaald moment over kan gaan naar de badkamer, dan woonkamer. (Hierbij zonder actie van mij dus).
  • Ik wil liever niet voor de multiroom oplossing apart een abo af te sluiten (ik vermijd abo’s graag zoveel mogelijk). Eenmalige kosten zou ik eerder uitgeven. Bij een receiver zou ik dit er graag in willen, bij losse versterkers misschien een andere oplossing ervoor.
Situatie
  • Op basis van wat onderzoek, uiterlijk, eigen inschatting, even luisteren en vooral omdat het mij goede koopjes leken heb ik al wat gekocht via marktplaats. Een set Bowers en Wilkins 603 vloerstaanders (750e) en een Bowers en Wilkins HTM71 S2 (600e). Die tweede wil ik als enige speaker voor op de slaapkamer gebruiken.
  • Ik heb nu nog een ongeveer 10 jaar oude Philips 42” LCD tv. Die ga ik ook upgraden naar iets nieuws, waarschijnlijk/hopelijk met Black Friday. Ik weet nog niet exact wat, maar iets wat goed past bij xbox gamen en films kijken. Waarschijnlijk 65”, oa. VRR, 4K, OLED of goede LED met full array dimming.
  • BUDGET: dat is heel geen heel strak budget, ik vind het belangrijk dat het geheel in verhouding is, zodat het een logisch geheel is. Rond de 1000 euro uitgeven aan versterking (in wat voor vorm dan ook) zou prima kunnen. Minder maar nog steeds een goede oplossing voor mij is natuurlijk altijd fijn. En de kosten voor evt extra speakers zou ik ook prima vinden, als het genoeg meerwaarde zou zijn.
  • plattegrond: Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FXYdgJK/speakers.png
Huidige vragen
  1. Voor welke opstelling zal ik gaan in de woonkamer?
    Simpelste is 2.0 met alleen de huidige vloerstaanders. Misschien alleen een center erbij voor spraak. Of toch ook Rear kanalen voor gamen. Misschien zelfs om dat af te maken plafond gerichte speakers. Of alleen plafond gericht, maar geen Rear speakers (ivm kabels moeten laten lopen). En wel of niet een subwoofer? Ik hoef niet perse super veel laag en volgens mij geven deze vloerstaanders ook al wel redelijk wat laag. Ik heb nu alleen nog geen versterker, waardoor ik dat niet zo exact weet.
  2. Voor welke versterker/receiver oid zal ik gaan?
    Eén 2-kanaals audio versterker voor in de woonkamer en apart een versterker voor in de slaapkamer? Misschien ook via marktplaats, goede koop proberen te vinden. En ik heb al veel gelezen op het forum hier over kwaliteit, en dat er weinig/geen verschil te horen zou moeten zijn, ook de audio FAQ gelezen.
    Of juist een meerkanaals receiver voor alles (inclusief slaapkamer, die kabel lukt wel, er is al een gat in de dragende muur waar die door kan). Op basis van wat rondkijken op het forum kom ik dan bijvoorbeeld bij een Denon AVR-X1600H, AVR-X2700H of AVC-X3700H (afhankelijk van benodigde kanalen). Ik weet al dat ik goed op moet letten op de productiedatum, ivm compatibiliteit met xbox. Of een Onkyo TX-NR6100, 7200 oid. Of een heel andere receiver. Ik heb nog niet al te veel naar specifieke receivers gekeken, omdat ik nog wat twijfel of dat uberhaupt de beste kant is, omdat ik nog niet weet hoeveel speakers en ik kan nog niet zoveel gedetailleerde multi-room specificaties vinden, om te weten of wat ik wil mogelijk is.
    Of zijn er specifieke multirooom oplossingen, zonder ingebouwde versterkers?
    Of kan ik beter nog even voor iets tijdelijks gaan, en de nieuwe generatie receivers met betere HDMI 2.1 ondersteuning afwachten? Maar zo ja: wat kan ik dan het beste doen in de tussentijd?
  3. Wat zal ik doen voor in de badkamer?
    Een kabel daarnaartoe gaat het sowieso niet worden, dus ik kijk voor een draadloze oplossing. De sonos move vind ik een handige oplossing, die zou ik ook nog eens mee kunnen nemen naar de keuken of ergens anders naartoe. Alleen die past moeilijker binnen centrale aansturing als ik voor een Denon zou gaan, neem ik aan. De Denon wireless speaker zou goed samengaan met een Denon receiver/Heos multiroom verwacht ik. De B&W formation heeft denk ik het beste geluid van deze opties, en vind ik het mooist. Nou is dat hier wel wat minder belangrijk dan in de andere kamers.
Ik zit nu een beetje vast omdat ik tussen allerlei opties heen en weer ga, en niet echt verder kom. Zal ik gaan voor ‘normale' versterking voor woonkamer apart en slaapkamer apart? Maar hoe zou ik dat multiroom kunnen aansturen? Of juist voor een uitgebreide versterker/receiver? En past dat bij wat ik graag zou willen qua multiroom? Qua multiroom wil ik graag uitgebreidere mogelijkheden, verder zijn mijn eisen (naar mijn idee) juist relatief simpel vergeleken met de meeste receivers. En zou ik ook kunnen gaan voor video apparatuur direct aan de tv hangen en alleen audio via de receiver doen (dan is misschien een oudere via marktplaats ook een goede optie). Ik hoor graag jullie vragen en ideeën!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Voor multi-room heeft Yamaha MusicCast en Denon + Marantz hebben Heos. Over dat laatste hoor ik wel goede dingen.

Hoe je een receiver kiest, vind je hier Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Ik zou met de wens voor mult-room, het luisteren naar video-bronnen en mogelijk extra speakers zoals de center voor spraak, altijd voor een receiver gaan ipv een versterker. Een receiver kan ook prima 2.0 en is uitbreidbaar tot minimaal 5.1 (of meer als je er 1 kiest met meer kanalen natuurlijk) terwijl een versterker eigenlijk altijd beperkt is tot 2.0 of 2.1 (het subwoofer kanaal). Voorts mist een versterker vaak dingen als HDMI en foefjes als lipsync (om spraak en beeld gelijk te laten lopen).

Er zijn vaak handige apps voor multi-room oplossingen waarbij je kan kiezen in welke zone (main, zone 1, zone 2) je de muziek wilt horen. Ik heb zelf geen multi-room speakers dus ik heb hier nooit verder naar gekeken qua gebruiksgemak.

Wat wil je bereiken met plafondgerichte speakers? Atmos? Je zult het verschil mogeljik wel horen, tov een setup zonder die speakers, maar in het geval je een echte atmosbeleving wilt, dan wil ik je aanraden om de speakers ook echt aan het plafond te bevestigingen, ipv de weerkaatsingoptie te kiezen. (Dat is met "surround" soundbars net zo. Je hoort het verschil tov van 2.0, maar in verhouding met echte 5.1 is het bij lange na niet hetzelfde)

Subwoofers kunnen in elk geval de lage tonen strakker later horen dan speakers die niet zo laag kunnen, maar wie weet heb jij al voldoende aan de speakers die je nu hebt. Een sub kan ook altijd later nog aangeschaft worden en hoeft ook totaal niet uit dezelfde serie of van hetzelfde merk te zijn. Sterker nog, veel mensen prefereren subwoofers van dedicated merken, ipv die van de normale speakerbouwers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

Thas schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 13:02:
...en een Bowers en Wilkins HTM71 S2 (600e). Die tweede wil ik als enige speaker voor op de slaapkamer gebruiken.
Hoe had je gedacht die aan te sluiten? Audio is stereo, een center is mono. Doe jezelf een plezier en laat die wens al vallen, maakt het alleen lastig in deze.

Verder zou ik vooral beginnen met harde keuzes maken. De eerste zin spreekt over alleen 2.0 in de woonkamer, een paar zinnen later heb je het over een 5.1.2 setup met rear speakers, subwoofer en ATMOS. Die keuze kunnen wij niet voor je maken. Stel aan de hand daarvan een budget op. Hoeft niet op de euro precies maar globale indicatie wel. Een paar duizend euro lijkt veel maar een paar speakers in elke ruimte met versterking en die duizenden euro's zijn weg voor je er erg in hebt.

Als je nu toch al neigt richting surround en mogelijk meer dan zou ik nu niet kiezen voor een stereo versterker en jezelf zo al belemmeren in een upgrade pad. Nadeel is wel dat je voor toekomstig gericht nu voor een HDMI 2.1 receiver zou willen gaan. Die zijn er nog niet echt naar mijn mening. Een receiver met één HDMI 2.1 ingang is mijns inziens namelijk geen receiver, dat voegt niets toe. Receivers met meer dan de één HDMI 2.1 in zitten er aan te komen maar, net als met alle electronica, wanneer....?

[ Voor 67% gewijzigd door FeaR op 18-10-2021 14:33 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thas
Dank beiden _/-\o_
FeaR schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Verder zou ik vooral beginnen met harde keuzes maken. De eerste zin spreekt over alleen 2.0 in de woonkamer, een paar zinnen later heb je het over een 5.1.2 setup met rear speakers, subwoofer en ATMOS. Die keuze kunnen wij niet voor je maken. Stel aan de hand daarvan een budget op. Hoeft niet op de euro precies maar globale indicatie wel. Een paar duizend euro lijkt veel maar een paar speakers in elke ruimte met versterking en die duizenden euro's zijn weg voor je er erg in hebt.
Dit is het deel wat ik lastigste vind inderdaad. Gamen zou de voornaamste reden zijn om voor meer dan 2.0 of 3.0 te gaan. Doe ik niet zo heel veel, dus ja, zonder overleef ik ook wel. Het liefste zou ik daar nog even mee wachten en dan later eens kijken of ik het wil uitbreiden. Maar dat lukt ook niet helemaal, omdat ik nu nog helemaal niets heb qua versterking, dus een receiver moet kopen. En ga ik dan nu al voor een uitgebreide met veel kanalen, of een simpelere met minder. Dat scheelt al snel toch een paar honderd euro.

Volgens mij hebben mijn ouders nog een oude maar wel ooit goede versterker op zolder staan, misschien ga ik die dan maar eerst eens afstoffen en neerzetten om op die manier te luisteren hoeveel ik nu heb/nog mis.

En als iemand weet hoeveel extra ervaring het geeft om surround te hebben bij gamen: ik hoor daar graag wat over. Worth it of niet zoveel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thas
Jorgen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:02:
Voor multi-room heeft Yamaha MusicCast en Denon + Marantz hebben Heos. Over dat laatste hoor ik wel goede dingen.

Hoe je een receiver kiest, vind je hier Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Ik zou met de wens voor mult-room, het luisteren naar video-bronnen en mogelijk extra speakers zoals de center voor spraak, altijd voor een receiver gaan ipv een versterker. Een receiver kan ook prima 2.0 en is uitbreidbaar tot minimaal 5.1 (of meer als je er 1 kiest met meer kanalen natuurlijk) terwijl een versterker eigenlijk altijd beperkt is tot 2.0 of 2.1 (het subwoofer kanaal). Voorts mist een versterker vaak dingen als HDMI en foefjes als lipsync (om spraak en beeld gelijk te laten lopen).

Er zijn vaak handige apps voor multi-room oplossingen waarbij je kan kiezen in welke zone (main, zone 1, zone 2) je de muziek wilt horen. Ik heb zelf geen multi-room speakers dus ik heb hier nooit verder naar gekeken qua gebruiksgemak.
[...]
Als je nu toch al neigt richting surround en mogelijk meer dan zou ik nu niet kiezen voor een stereo versterker en jezelf zo al belemmeren in een upgrade pad. Nadeel is wel dat je voor toekomstig gericht nu voor een HDMI 2.1 receiver zou willen gaan. Die zijn er nog niet echt naar mijn mening. Een receiver met één HDMI 2.1 ingang is mijns inziens namelijk geen receiver, dat voegt niets toe. Receivers met meer dan de één HDMI 2.1 in zitten er aan te komen maar, net als met alle electronica, wanneer....?
Oké duidelijk, dat scheelt ieg al. Het wordt dan ieg een receiver en geen losse versterker. Dat beperkt al wat meer. Ik zal goed de multi-room opties vergelijken. Heb ik zojuist ook al wat gedaan, maar het lijkt erop dat wat ik graag zou willen nog niet helemaal kan met HEOS. Maar misschien ook wel niet met anderen. Ik ga er nog eens wat dieper induiken in handleidingen en ed fora hier. Als iemand iets specifieks weet over wat ik bovenaan gezegd heb over multiroom: ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thas
Jorgen schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:02:
Wat wil je bereiken met plafondgerichte speakers? Atmos? Je zult het verschil mogeljik wel horen, tov een setup zonder die speakers, maar in het geval je een echte atmosbeleving wilt, dan wil ik je aanraden om de speakers ook echt aan het plafond te bevestigingen, ipv de weerkaatsingoptie te kiezen. (Dat is met "surround" soundbars net zo. Je hoort het verschil tov van 2.0, maar in verhouding met echte 5.1 is het bij lange na niet hetzelfde)

Subwoofers kunnen in elk geval de lage tonen strakker later horen dan speakers die niet zo laag kunnen, maar wie weet heb jij al voldoende aan de speakers die je nu hebt. Een sub kan ook altijd later nog aangeschaft worden en hoeft ook totaal niet uit dezelfde serie of van hetzelfde merk te zijn. Sterker nog, veel mensen prefereren subwoofers van dedicated merken, ipv die van de normale speakerbouwers.
Over plafondgericht: duidelijk, thx!
Over subwoofers: ook duidelijk, die keuze kan ik dan gerust nog even laten liggen en tegen die tijd ga ik vooral de dedicated subwoofer merken eens bekijken, dat wist ik nog niet idd.
[...]

Hoe had je gedacht die aan te sluiten? Audio is stereo, een center is mono. Doe jezelf een plezier en laat die wens al vallen, maakt het alleen lastig in deze.
Ah dit kan een goed punt zijn, hier had ik niet zo bij stilgestaan. Als ik uitga van een receiver met multi-room dan hoop ik dat die in staat zou zijn om als er één kanaal in een kamer zit dat als mono aan te sturen. Maar misschien is dat heel ongebruikelijk? Ik snap dat het het lastig maakt, en ik kan altijd deze center alsnog in de woonkamer als center uitproberen of toch verkopen. Maar ivm kabel naar de slaapkamer vond ik het juist mooi dat er maar één hoeft, dat werkt makkelijker weg en past ieg wel door het gaatje wat er nu al is naast de verwarmingsbuis. En ik geef daar niet om stereo effect, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat een deel van het geluid wegvalt. Is audio omzetten van wat het oorspronkelijk ook was naar mono iets wat de meeste receivers niet zouden kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:19

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Thas schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:52:
Dank beiden _/-\o_

[...]

Dit is het deel wat ik lastigste vind inderdaad. Gamen zou de voornaamste reden zijn om voor meer dan 2.0 of 3.0 te gaan. Doe ik niet zo heel veel, dus ja, zonder overleef ik ook wel. Het liefste zou ik daar nog even mee wachten en dan later eens kijken of ik het wil uitbreiden. Maar dat lukt ook niet helemaal, omdat ik nu nog helemaal niets heb qua versterking, dus een receiver moet kopen. En ga ik dan nu al voor een uitgebreide met veel kanalen, of een simpelere met minder. Dat scheelt al snel toch een paar honderd euro.

Volgens mij hebben mijn ouders nog een oude maar wel ooit goede versterker op zolder staan, misschien ga ik die dan maar eerst eens afstoffen en neerzetten om op die manier te luisteren hoeveel ik nu heb/nog mis.

En als iemand weet hoeveel extra ervaring het geeft om surround te hebben bij gamen: ik hoor daar graag wat over. Worth it of niet zoveel?
Graag gedaan!
Over surround bij gamen, dat ligt voor een groot deel aan de games zelf natuurlijk.
Als je shooters of racegames speelt dan is het wellicht fijn om te horen dat er iets achter je aanzit.

Bij filmische games zoals Uncharted, Days Gone en Tomb Raider kan het ook een grote meerwaarde hebben.

Ik vind alleen voor de verbeterde spraak een set die ook 3.0 kan, de moeite waard.

Je hoeft ook niet perse een 7,1 of 9.2.4 kanaals receiver te kopen als je nu al weet dat je nooit hoger wilt dan 5.1. Als je daarover twijfelt en het in je hoofd wel een redelijke optie blijft, neem ze dan gewoon mee in je overweging. Een 5.1 receiver speelt ook gewoon 3.0 en een 11.1 receiver ook gewoon stereo. Het is helemaal afhankelijk van het aantal aangesloten speakers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thas
Ik speel dan wel de games waar het meer een rol bij speelt ja, ik ben verder aan het verdiepen in welke receiver het zou moeten worden.

Ligt het nou aan mij of is er een nieuwe? https://www.denon.com/nl-...v-receivers/avr-x1700hdab Deze had ik volgens mij eerder nog niet gezien, maar ik heb ook geen aankondiging gezien ofzo.

"Geavanceerde 8K HDMI met eARC ondersteuning
Drie 8K-ingangen met ondersteuning voor de nieuwste HDMI-specificaties: 8K/60Hz, select 4K/120Hz passthrough, VRR, Dolby Vision™, HDR10+, ALLM. "
Drie HDMI ingangen die allemaal volledig gelijkwaardig zouden zijn zou een goede verbetering zijn tov de huidige X1600H.

Edit: inderdaad nieuw, gisteren aangekondigd. Meer info staat bijvoorbeeld op
https://www.alpha-audio.n...vr-x1700h-8k-av-receiver/
https://fwd.nl/audio/deno...er-met-dolby-atmos-en-8k/

"De HDMI-kaart van de AVR-X1700H bevat zes ingangen waarbij drie 8K-ingangen 8K/60Hz en 4K/120Hz videodoorvoer tot 40 Gbps ondersteunen. Alle HDMI-ingangen beschikken over 4:4:4 Pure Color-subsampling, HDR10, HDR10+, Dolby Vision, Hybrid Log-Gamma (HLG), Dynamic HDR en BT.2020 pass-through. "

Ik denk dat dit hiermee wel een populaire nieuwe optie zal gaan worden

[ Voor 31% gewijzigd door Thas op 21-10-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Thas schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:10:
Ik speel dan wel de games waar het meer een rol bij speelt ja, ik ben verder aan het verdiepen in welke receiver het zou moeten worden.

Ligt het nou aan mij of is er een nieuwe? https://www.denon.com/nl-...v-receivers/avr-x1700hdab Deze had ik volgens mij eerder nog niet gezien, maar ik heb ook geen aankondiging gezien ofzo.

"Geavanceerde 8K HDMI met eARC ondersteuning
Drie 8K-ingangen met ondersteuning voor de nieuwste HDMI-specificaties: 8K/60Hz, select 4K/120Hz passthrough, VRR, Dolby Vision™, HDR10+, ALLM. "
Drie HDMI ingangen die allemaal volledig gelijkwaardig zouden zijn zou een goede verbetering zijn tov de huidige X1600H.

Edit: inderdaad nieuw, gisteren aangekondigd. Meer info staat bijvoorbeeld op
https://www.alpha-audio.n...vr-x1700h-8k-av-receiver/
https://fwd.nl/audio/deno...er-met-dolby-atmos-en-8k/

"De HDMI-kaart van de AVR-X1700H bevat zes ingangen waarbij drie 8K-ingangen 8K/60Hz en 4K/120Hz videodoorvoer tot 40 Gbps ondersteunen. Alle HDMI-ingangen beschikken over 4:4:4 Pure Color-subsampling, HDR10, HDR10+, Dolby Vision, Hybrid Log-Gamma (HLG), Dynamic HDR en BT.2020 pass-through. "

Ik denk dat dit hiermee wel een populaire nieuwe optie zal gaan worden
Allemaal mooie termen om aan te geven dat de X1700 HDMI 2.1 ondersteuning heeft. Zou tijd worden dat Denon dat in de instap receiver stopt. Goed nieuws dus.

HDMI 2.1 is absoluut interessant, maar om daar gebruik van te maken moet je hele keten HDMI 2.1 ondersteunen. Dat betekent dat je aardig nieuwe apparatuur moet hebben. Je console moet een PS5 of XSX/XSS zijn (of PC met HDMI 2.1 GPU) en je TV zo'n 1 a max 2 jaar oud en ik denk ook nog eens uit het high-end segment.

Als HDMI 2.1 geen must is, dan kun je prima met een Denon X1600 of zelfs X1500 uit de voeten.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:33
Ik zou de B&W center speaker gewoon lekker bij de TV neerzetten. Vooral met dialogen echt een toevoeging!
En dan een keer leuke boekenplank speakers op de kop tikken voor op de slaapkamer.

Wellicht is de Sonos Port / Connect / AMP ook nog een oplossing?
1 bij de TV, de AMP bijvoorbeeld in de slaapkamer en dan een Sonos 1 / 5 voor in de badkamer oid? ( of wellicht een sonos 5 voldoende voor in de slaapkamer?)
Volgens mij dan ook makkelijk te integreren in Home Assistant bijvoorbeeld voor je wekker functie e.d.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thas
Na vergelijken kom ik steeds meer richting de X1700H, alleen wachten tot die beschikbaar is.
HDMI 2.1 is wel belangrijk, aangezien ik m samen wil gebruiken met mijn Xbox Series X en een nieuwe tv, die die opties ook ondersteunt.

Met dank aan Smits Arnhem die het in het menu van de huidige x1600H gekeken heeft: er lijkt wel een optie om de multizone in Mono naar één speaker te sturen. Dus zodra ik de X1700 besteld/binnen heb dan ga ik eerst eens luisteren, en dan daarna besluiten of ik die HTM71 S2 als center in de woonkamer wil gaan gebruiken of dat ik die op de slaapkamer houd (en heel waarschijnlijk dan een HTM6 als center in de woonkamer zet).

Bedankt voor de tips mbt de Sonos Port / Connect / AMP, dat hou ik ook in de gaten. Mocht bovenstaande nou niet lukken is het zeker ook een optie, en als ik niet genoeg mogelijkheden vind om de Home automation direct op de Denon aan te sluiten dan doe ik dat alsnog.
Pagina: 1