Remeha Calora ketel op afstand bedienen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 17:05
Hi all,

In het huis van mijn schoonouders (in Frankrijk) is nog niet zo lang geleden een nieuwe Gas ketel geplaatst. Het gaat hier om De Dietrich ketel wat in Nederland verkocht wordt als Remeha (of andersom :) ).

Het gaat om de Remeha Calora:

https://remeha.be/nl/prod.../remeha-calora-tower-gas/

Het is een flinke unit en het principe werkt toch wel iets anders dan de standaard combiketel die in een gemiddeld Nederlands rijtjeshuis hangt. Het 'brein' zit op de ketel zelf en op de module aldaar stel je ook (heel omslachtig) je programma's samen. De 'thermostaat' in de huiskamer is dan ook niets meer dan een soort afstandsbediening waarmee je delen van 'dat brein' kan bedienen en bv 1 van de 4 geprogrammeerde programma's kan kiezen en bv -1 of +2 graden kan afwijken van de programmatemperatuur. Dat werkt dus iets anders dan 'thuis' waarbij juist de thermostaat het brein is en die het 'uit/aan' signaal aan de ketel geeft.

Anyway, om het huis alvast wat op te warmen als je in de winter van Nederland naar Frankrijk rijdt is het handig om van programma te wisselen. Ik kan dat voor mijn Remeha combiketeltje thuis vrij gemakkelijk doen met de Isense thermostaat die aan wifi hangt en ik bedien met een appje. Ik wil zoiets ook voor deze Calora ketel hebben maar daar lijkt zo'n Isense niet voor geschikt. Toch hebben ze het op de Remeha site wel vaag over een e-gate/gateway maar daar blijft het bij. Ik vind niet iets 'koopbaars' ergens :)

Iemand een idee wat hier een oplossing zou kunnen zijn om de ketel op afstand te kunnen bedienen? Remeha verwijst naar installateurs en die vinden mijn vraag maar ingewikkeld (en ik denk dat deze ketel niet heel veel verkocht wordt)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens deze tekst zou het moeten kunnen:
Regelplatform: iSense PRO
Het ketel bedieningsbord iSense PRO, met grafisch dot-matrix display, wordt vanuit fabriek geplaatst in de Calora Tower reeks. De iSense PRO VM bestaat uit een externe DIN rail module in gesloten behuizing die het mogelijk maakt om vrijwel elke ketel met deze moderne regelaar uit te rusten.

Door een speciale gateway en RF ketelmodule hardware toe te voegen (optioneel verkrijgbaar) is het mogelijk om uw verwarmingssysteem op afstand, van waar ook ter wereld, te bedienen met de iSense PRO app (software gratis verkrijgbaar voor uw tablet of smartphone).
https://remeha.be/nl/prod.../remeha-calora-tower-gas/

Ik zie wel een Radio module bij de accessoires:
https://products.remeha.b...i_25si_35si#technicaldata

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:45
Iedere slimme thermostaat kan je volgens mij gebruiken: de thermostaat stelt dan met opentherm de doeltemperatuur is en de keten zal gaan branden en proberen die temperatuur te bereiken :)
De slimme unit IN de ketel kan gewoon blijven bestaan.
Intergas heeft ook Slimme ketels en heb nog niet gehoord dat dat icm een slimme thermostaat niet zou werken.

[ Voor 18% gewijzigd door SniperGuy op 18-10-2021 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 13:12
De iSense heeft een digitale ingang waarmee je het een en ander kan schakelen (instelbaar, dus vb ook overschakelen naar dagtemperatuur); heeft de iSense PRO dat ook niet? Dan kan je met iets willekeurigs (een shelly bijvoorbeeld, of een EPS8266 met wat meer knutselwerk) deze ingang schakelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-05 17:05
@Viper® Ja, die module zit er ook al op maar dat is puur voor de communicatie tussen de ketel en de Isense module die in de kamer hangt.

@SniperGuy Ja ik vraag mij dat juist af. De module en programma in de ketel is echt super uitgebreid. Of het opentherm protocol dat dan overruled vraag ik me af. Of, is het wel verstandig om hem dat te laten doen omdat er ook van allerlei vorstbeveiligingsprogramma's inzitten.

Als ik op pagina 60 van dit document kijk dan hebben ze het over en gateway en een app. Toch, de app is nergens meer te vinden net als de gateway :-)