Ziggo horizon box dagelijks over de flip door VPN activiteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Een paar avonden op rij, rond 5 over 10, begint de ventilator in de horizon box begint fors te blazen, het beeld bij het terug kijken van een opgenomen programma's begint te stotteren. Verder de gehele avond hoor ik de fan niet blazen en het beeld is ook prima.

Na het niet meer belasten van mijn VPN verbinding is het probleem ook weg.

Wat gebeurd er om 10 uur: Ik start een backup vanaf mijn server in een datacenter naar de nas thuis, hiervoor gebruik ik veeam. Om Veeam te laten praten met mijn nas thuis, maakt een mikrotik hier thuis een pptp verbinding naar een mikrotik in het datacenter zodat beide netwerken met elkaar kunnen praten. De verbinding trekt trouwens max 25mbit, heel veel sneller gaat het niet.

Ik heb dit ontlangs ingesteld en sindsdien was het iedere avond raak, nu start ik de backups in de nacht als de tv uit staat en heb ik ook het probleem niet meer (of ik merk het niet ;) )

Maar dit is toch raar dat een beetje data die box zo laat haperen.

Hebben meer mensen dit ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ETH0.1 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:54:
...Hebben meer mensen dit ervaren?
Ja hoor. Klassiek probleem. Die 25 Mbit/s is je upload limiet. En dan stort je download in.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:51

Urk

Mijn ervaring is om even je VPN log in je Horizon Box na te kijken. Ik heb ook eerder uit ervaring vaker problemen gehad met VPN vanaf bijv een Ziggo verbinding met bepaalde routers. De router laten vervangen door een modernere versie heeft bij mij al vaker dan 1 keer de oplossing geboden. In de logs zie je ook vreemde fouten ontstaan dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Klinkt als Bufferbloat. Als je upload buffer te groot is en vol zit krijg je last van enorme latency doordat al het ander uitgaand verkeer zoals requests of ACKs effectief in een wachtrij komt met een behoorlijke vertraging tot gevolg, al naar gelang de grootte van het buffer en de uploadsnelheid.

Als al je internetverkeer door de Mikrotik gaat zou je hier iets in kunnen proberen aan te passen op het gebied van QoS of buffers. De kortste klap wat in alle gevallen zou moeten werken is de uploadsnelheid van je backup te throttlen op een snelheid die lager is dan de maximale uploadsnelheid van je verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:00
Brahiewahiewa schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:41:
[...]

Ja hoor. Klassiek probleem. Die 25 Mbit/s is je upload limiet. En dan stort je download in.
Alleen gaat het verkeer, als ik het goed begrijp, van het data-centrum naar zijn huis.

@ETH0.1 Je kunt contact opnemen met Ziggo om voortaan een aparte modem/router te gebruiken. Alleen is zo'n connectbox ook niet probleemvrij, dus of het een verbetering is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08 09:55
Echt, die horizon box is het ergste ooit, is al niet geschikt om TV mee te kijken en al helemaal niet voor TV + internet. Tevens gebruikt hij extreem veel stroom.
Direct laten wisselen voor losse router + liefst Next box die is stukken beter, al moet je daar tegenwoordig extra voor betalen dacht ik.

Al is er met wat zeuren altijd wat te regelen bij Ziggo dus ff bellen :)

[ Voor 11% gewijzigd door JJ16v op 18-10-2021 12:05 ]

Pagina: 1