Plex: Moet ik upgraden en zo ja wat moet ik dan upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vissert
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-01 20:52
Huidige setup:
  • Raspberry Pi 3B met daarop de Plex server
  • Synology NAS DS213j met een 2 TB WD Red Plus
  • Amazon Fire Stick 4K
  • LG OLED55CX6LA
Wat is het gebruik?
Voornamelijk één gebruiker tegelijk met over het algemeen 1080p kwaliteit series/films. x264 mkv bestanden met rond de 3/3.5gb voor een serie.

Waar loop ik tegen aan?
1080p draait op dit moment prima op onderstaande setup. Echter blijkbaar had ik een hogere kwaliteit film binnen gehaald en dit gaf meteen problemen. Waarbij het leek als of de Amazon fire stick het beter deed dan de smart TV.

Door de problemen waar ik tegen aan liep realiseerde ik mij dat de huidige setup niet ideaal is. De vraag is alleen wat handig is?
  • Beter op de content letten maar steekt wel ergens dat ik de TV niet volledig benut + niet toekomstproof.
  • De NAS upgraden en hier Plex server op draaien met als voordeel dat het verwerken van downloads ook sneller gaat. Alleen dan de vraag hoe sterk een NAS hiervoor moet zijn en loop ik over 2 jaar dan niet tegen dezelfde problemen aan? Daarnaast doet de huidige NAS doet het nog prima.
  • De Pi vervangen door iets sterkers. Intel nuc? Mini-PC? Shield Pro?

Alle reacties

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:47
Is een tweedehands Synology met een Intel processor geen goed idee? Daar kan je alles mee tot 4k streamen.

Bijvoorbeeld een DS-216+ii, kan je het geheugen nog upgraden. Redelijk futureproof, mits je er in de toekomst niet meer van gaat verwachten.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:36

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Plex vraagt nauwelijks resources, totdat je bestand niet rechtstreeks wordt ondersteund door je afspeel apparaat. In dat geval gaat plex transcoden (bestand omzetten naar een formaat dat wel wordt ondersteund) en dat kan behoorlijk intensief zijn. Het betekent niet automatisch dat de kwaliteit van de bron te hoog is, het betekend alleen dat het formaat niet rechtstreeks ondersteund wordt. Ook in je huidige situatie moet het gewoon keurig mogelijk zijn om 4K af te spelen, mits het bron bestand de juiste codecs heeft.

Je zou in de logging van plex kunnen zoeken waarom er besloten wordt om te gaan transcoden. Het zou bijvoorbeeld best kunnen dat het profiel van de TV verkeerd staat in plex en hij daarom ten onrechte besluit om te gaan transcoden. Het zou ook kunnen dat je bron bijvoorbeeld HEVC is terwijl de TV maximaal h264 ondersteund.

In het laatste geval kun je altijd nog overwegen om 'offline' het bestand te transcoden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:08
Je zegt dat het met de Firestick beter (lijkt) te werken, misschien is het dan handig om eerst te kijken waar het probleem zit. Hoe is de tv verbonden met het netwerk, is dit over WIFI of via een vaste kabel?

Kijk daarna ook eens terwijl je een film/serie hebt lopen op de tv hoe de CPU usage op de Raspberry is. Indien deze continue op 100% zit heb je een indicator dat daar de bottleneck zit. Je zou daarna dan ook, tijdelijk, eens een Plex server kunnen inrichten op een pc/laptop (neem aan dat alle content op de NAS staat). Als dat beter gaat kun je stellen dat de Raspberry Pi de huidige workload niet aan kan.
Vraag is dan alsnog, zoals @Janoz al aanstipte, kijk eens of Plex niet aan het transcoden is. Dit kan heel veel CPU power vergen en ja, dat een Raspberry dit dan niet lukt sta ik niet van te kijken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT