Radiator verwijderen en afdoppen

Pagina: 1
Acties:
  • 10.319 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37

vhal

ಠ_ಠ

Topicstarter
Ik wil een radiator in de hal verwijderen omdat deze min of meer in de weg staat en ik er een meubel voor wil plaatsen. Het voetventiel mag dan wel blijven zitten maar de buis + radiatorknop wil ik idealiter wel weg hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2gPjzr3TY2JFE2YAijzXLfQ2gc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BKeL5BkMtVJST2igOYIM4dp3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BndA-70KuwCo_4VcINHyrkM6wHQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c14e8bnxWeQ4sXkqxm0pmQnw.jpg?f=user_large

Ik ben absoluut geen loodgieter maar onderstaand stappenschema had ik in gedachten, dit doe je ook als je de radiator tijdelijk even wil verwijderen om te schilderen.

1. CV uitschakelen,
2. Afvoer in voetventiel dichtdraaien met inbussleutel,
3. Radiatorkraan dichtdraaien, ontluchtingspunt open zetten en radiator leeg laten lopen,
4. Radiator demonteren.

Maar dan heb ik nog de buis + radiatorknop zitten. Om deze alsnog te verwijderen en af te doppen lijkt het dat ik het CV-systeem leeg moet maken anders stroomt het water er alsnog uit. Maar ik ben even het spoor bijster hoe ik dit precies aan moet pakken. Moet ik het systeem leeg maken d.m.v. de vul/aftapkraan bij de CV of via het laagste punt cq aftapkraan. Of zijn er andere handigheden die ik over het hoofd zie zonder het gehele CV systeem te laten leeg lopen?

Strava

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-05 15:04
Ik ben bang dat je weinig andere opties hebt dan het hele systeem aftappen, tenzij je een afsluiter hebt tussen je leidingen naar beneden. Zo'n voetventiel is alleen om de afvoer af te sluiten.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je met flink wat handdoeken in de aanslag zo snel mogelijk het windstil plaatst, maar dat is geen wenselijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe ziet het er in de kruipruimte uit ?
Ik zou daar 'de boel' afkappen/weghalen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Je stappenplan ziet er goed uit.

Aftappen doe je dmv een aftapper ( onderkant) van de radiator.

Om de leidingen af te doppen en te verwijderen kan je het volgende doen:

Op het schroefdraad van het voetventiel past de vul/aftap slang ( maat is 3/4) slang erop aansluiten imbus gebruiken om het voetventiel open te draaien en het systeem loopt leeg. Afhankelijk of het boven of beneden is in de woning.

Je kan tijdens het leeg lopen ook de cv kraan klein beetje open draaien om het geheel wat lucht te geven.

Ik adviseer altijd wat handdoeken en bakjes bijdehand te hebben. ( waterstofzuiger is nog beter)

Daarna moet je nagaan welke slangen het op de verdeled zijn en daar de slang door halen en afdoppen. Zo te zien zijn het 16mm slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je al in het huis gewoond in een koude periode terwijl deze radiator uit stond? In de hal gaat de deur open en dicht waardoor het koud wordt. Zonder radiator blijft het waarschijnlijk koud en kun je last krijgen van koude tocht.

Afhankelijk van je huis hoeft dit niet altijd een probleem te zijn, maar goed om er even over na te denken voor het kastje in de gang je wooncomfort negatief beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:37

vhal

ಠ_ಠ

Topicstarter
@Hackus Geen idee maar als ik de bouwkundige tekeningen bekijk gaan de 2 kunststof leidingen naar de reguliere aan- en afvoerleiding. Eigenlijk wil niet teveel veranderen aan het systeem

@eLScha Jazeker, wij wonen er nu zo'n 3-4 jaar als eerste bewoners. Eerlijk gezegd stond deze radiator altijd wel uit en merken we weinig van tocht. Eerlijk gezegd is het huis al vrij warm van zichzelf door de ligging op het zuiden.

@nirgilis Helaas zie ik geen afsluiter op de tekeningen. Waarschijnlijk ontkom ik er dus niet aan om de CV af te tappen. Op zich niet zo'n probleem maar ik ben dan liever goed voorbereid :)

@Opperbeun Dus eigenlijk kan je een 3/4 slangpilaar monteren op het voetventiel om met een tuinslang naar een put het systeem leeg te laten lopen. Is het dan handig om de andere radiatoren in huis geheel dicht te zetten met de inbus (wel even noteren hoeveel slagen je hem dicht zet) en kraan?

Voor het weer vullen van het systeem lijkt het mij dat je beneden begint met het ontluchten om boven te eindigen en eventueel aan te vullen zodat je weer op de 1,5 a 2 bar druk zit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De meeste CV platen hebben boven ontluchting een onder een mogelijkheid om af te tappen. Draai alle overige platen dicht en tap beneden af. Mogelijkheid met een slang naar de WC en anders in een bak die er onder past en regelmatig legen.
Het voetventiel kun je volledig verwijderen en daar afdoppen. Zou niet erg zijn als het niet in het zicht zit. Anders bij de verdeler de leidingen los halen en afdoppen. Zo heb ik het gedaan omdat de leidingen bij de grond afgezaagd moeten worden om een vaatwasser te plaatsen. Door het enkel af te doppen kun je je later nog eens bedenken.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 11:41
je kan ook gewoon een dopje 3/4 op het voetventiel draaien en boven in een blindplaatje.
dan blijft het voetventiel zitten. maar verandert niks aan je verhaal je zal de hele cv leeg moeten halen.
gewoon de aftapper opendraaien 2 bakjes en een emer en wisselen /legen of een slang eraan.
boven de druk er af halen benden (en een ontluchter open zetten) benden de boel leeg laten lopen.
na afloop je cv weer vullen. en dan natuurlijk eerst je ontluchter dichtdraaien. pssst. (gebeurt 1 keer)
en laat iemand benden even de beol cheken als je gaat vullen. scheelt in ellende.

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 19-10-2021 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerman2
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-09-2024
Dit heb je nodig!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-_IeeyH6aPgiF5foskfzpmJaE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFj7bZXdzF1FRk5zDCHCk3J1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:07

Theo

moederbord

@burgerman2 Ik gok dat na drie jaar @vhal niet meer dat afdekdopje nodig gaat hebben. :P

7400 Wp op het dak

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Dat gaat niet passen, knel is andere draad en dus niet metrisch.
Pijp inkorten en eindstop er monteren.

Afbeeldingslocatie: https://leidingshop.nl/images/products/264982/bonfix-staalverzinkte-eindkoppeling-1x-knel_e6e88.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door djpeterl1 op 22-08-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Onderhand hebben we de juiste dop wel gevonden denk ik, slotje :)

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.