Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJuliette
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-08-2024
Mijn vraag
Na een paar weekjes inactiviteit wilde ik vandaag mijn computer weer eens opstarten... maar kwam tot de ontdekking dat ik helemaal geen beeld meer heb. De monitors geven slechts een "No signal"-bericht. Ik heb van alles geprobeerd (zie het stukje hieronder), maar geen oplossing gevonden. Geen idee wat er aan de hand is, er is niets geks gebeurd met de computer de laatste tijd. Ik baal hier gigantisch van en hoop dat iemand me kan helpen.

Ik ben zelf helaas niet heel technisch aangelegd, deze pc is door iemand anders gebouwd.

Specs
Behuizing: Fractal Design Define XL R2 Black Pearl
Moederboard: Gigabyte X170-EXTREME ECC
Geheugen: Kingston 2x 8GB DDR4 2133 Ecc
Processor: i5-7600K Tray
Cooler: Cooler Master MasterAir Pro 4
Opslag: Crucial MX300 M.2 275GB SSD
Videokaart: Gigabyte GV-N970IXOC-4GD
Voeding: Seasonic 520 watt S12II Bronze
Loopt op Windows 10

Foto van de onderdelen/binnenkant, hopelijk duidelijk genoeg (cooler ligt scheef; die heb ik even losgemaakt om er naar te kunnen kijken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXv5Td7Rph_WKA5SfCjcWOEspuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtlNcQszQnH9G10YRX3u72Up.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- op andere monitors getest;
- de hdmi-port en DisplayPort getest, mét meerdere verschillende kabels;
- de pc voor enkele minuten geheel van het stroom af gehad;
- de pc open gemaakt om te kijken of er binnen kabeltjes los zitten, en alles nog even goed aangeduwd (en een beetje schoongemaakt).

Op deze manier is de pc compleet onbruikbaar dus ik hoop ontzettend dat iemand me hier een goede tip kan geven!

Beste antwoord (via xJuliette op 25-10-2021 18:03)

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

xJuliette schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:56:
Iedereen heel erg bedankt voor de goede tips! Ik ga in eerste instantie doen wat @Uszka en @Glewellyn me aanraden; de videokaart verwijderen en de monitor op het moederbord aansluiten. Mocht dat niet lukken, dan zal ik de BIOS resetten, en/of het advies van @sypie opvolgen. Hopelijk zit daar ergens een oplossing tussen. Thanks everyone!
Succes! Ik hoor graag of het je gelukt is, en wat de oplossing was!

*zucht*

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
Mogelijk de voeding. Ik heb vaak genoeg een dode voeding gezien na een paar weken stilstand.

Haal de videokaart er eens uit en sluit de monitor aan op het moederbord. Misschien ook nog even het BIOS van het moederbord resetten door de CMOS batterij er een tijdje uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Als je de PC aanzet, zie je dan rechtsboven op je moederbord een 2-cijferige code naast het geheugen?

Dat zijn de debug leds en die kunnen aangeven wat er mis is met je PC.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJuliette
Glewellyn schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:13:
Als je de PC aanzet, zie je dan rechtsboven op je moederbord een 2-cijferige code naast het geheugen?

Dat zijn de debug leds en die kunnen aangeven wat er mis is met je PC.
Bedankt voor je snelle bericht. Er komt dan inderdaad een soort code te staan, maar die zorgt bij mij alleen maar voor meer verwarring. Er staat namelijk een 0 en dan iets wat lijkt op een C die op zijn rug ligt. Of een soort U. In ieder geval geen getal, heel verwarrend. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

Het is een hexadecimaal getal. Cijfers 1
0-9 en letters A-F.

Kan je eens een foto plaatsen?

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJuliette
Glewellyn schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:22:
Het is een hexadecimaal getal. Cijfers 1
0-9 en letters A-F.

Kan je eens een foto plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLv5R_ChW_m4jY_78evj9o9ZQvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlzzd3mpR5XPIn2ddFakVMDH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

C0 dus. Dat is vervelend, want die code staat beschreven als "reserved" in de handleiding en weten we nog niet wat er mis is.

Dan stel ik voor dat je doet wat @Uszka voorstelde en je videokaart uit je systeem schroeft en je de monitor op het moederbord aansluit.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je zoekt op dit moederbord zonder de ECC toevoeging dan kom je uit op CPU fouten én door RAM-fouten.

Dus, haal het geheugen er eens uit en plaats dan eerst 1 reepje om te kijken wat het doet. Daarna de andere (en de eerste er weer uithalen) om te kijken of die hetzelfde doet. Daarna weer opstarten met beide reepjes voor het eindresultaat.

Gebogen pinnen gaan niet zo ineens gebeuren wanneer de PC een paar weken uitstaat dus die sluit ik uit.

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 17-10-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJuliette
Iedereen heel erg bedankt voor de goede tips! Ik ga in eerste instantie doen wat @Uszka en @Glewellyn me aanraden; de videokaart verwijderen en de monitor op het moederbord aansluiten. Mocht dat niet lukken, dan zal ik de BIOS resetten, en/of het advies van @sypie opvolgen. Hopelijk zit daar ergens een oplossing tussen. Thanks everyone!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

xJuliette schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:56:

*zucht*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xJuliette
Glewellyn schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 23:11:
[...]

Oh jee, helemaal vergeten om jullie op de hoogte te houden. Excuses!
Goed nieuws, het probleem is verholpen. Ik heb eerst simpelweg de grafische kaart verwijderd en voorzichtig samen met het moederbord schoongemaakt. Daarna de grafische kaart er weer goed in geklikt en opnieuw geprobeerd, en wonder boven wonder, hij deed het opeens weer! Ik heb enigszins het vermoeden dat de grafische kaart er gewoon niet goed genoeg meer in zat, of zo.

Hoe dan ook, alles is weer goed. Bedankt iedereen, voor alle behulpzaamheid!! :)
Pagina: 1