Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:30
Tot grote tevredenheid heb ik een aantal jaar geleden via iBood een Edifier R1700BT speakerset gekocht. Het spul werkt goed, maar het grote probleem is dat iedereen kan verbinden via Bluetooth, en dat zonder code en zonder dat dit af te zetten is.

Hier in de grote stad komt het dus wel eens voor dat er plots luide uitheemse muziek of geluid van filmpjes uit komt. De enige remedie is via de kleine afstandbediening de input omzetten naar Line in of een knop op de speaker ingedrukt houden.

Design flaw? Ja, dat vind ik wel. Maar, inherent aan het design en dus heeft Edifier dit wel opgelost bij het ontwerp van nieuwere modellen, maar de mijne is zoals het moet zijn volgens hen. Van die kant is er dus geen oplossing te verwachten.

Dus heb ik de speaker open gemaakt, om te kijken wat ik er aan kan doen. Ik hoop op een Bluetoothmodule die los te halen is, maar natuurlijk is deze niet te vinden. Sterker nog, er lijkt (dus aanname) een IC op te zitten waar Bluetooth mee geïntegreerd is, waaruit een lijn te volgen is naar een SMD-weerstand (print is gelabeld C144) en vervolgens vanuit de weerstand naar de antenne (ANT1).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vKy5-OSIZPIa0dVmeZ9MLGyG38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AyCak0Izq97tOHwZAs3IVLU2.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een ARIB STD-T66 testrapport gevonden van de speakers waarin de antenne inderdaad gelabeld staat als de Bluetoothantenne, maar de IC waaruit de antennelijn vertrekt staat niet in dit rapport zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pwhpfl_izhgcv6nu_AEJ8pAZDpo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n1OQWZmCFohvud2xV950K6MW.png?f=fotoalbum_large
ARIB-rapport: https://www.tele.soumu.go...?PageID=jt01&ATF=21951003

Nu de vraag is: Kan ik iets met die antenne of SMD doen om te zorgen dat Bluetooth niet meer doet waarvoor het ontworpen is? Uitschakelen van Bluetooth zou het ideaal zijn, maar lijkt onmogelijk, maar als ik de ontvangst zo slecht mogelijk kan maken dat het eigenlijk gewoon niet meer werkt, dan is hetzelfde doel bereikt.

Nu ben ik absoluut geen soldeerguru, sterker nog, ik heb het een paar keer gedaan op het middelbaar tijdens het ondergewaarde vak Techniek, maar dat niveau was een stuk lager dan hier nodig voor zou zijn, laat staan dat ik het überhaupt zou kunnen. Slopen lukt me vaak iets te goed met te weinig moeite, daarintegen. SMD's of de antenne verwijderen zou me wel lukken, al weet ik niet of het een gewenst resultaat geeft of dat het sowieso iets doet dat voor de rest niets kapot maakt. Andere oplossingen zijn zeker welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door KrazyJay op 17-10-2021 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 21:33
Eerst een laagje Kapton tape met daar overheen aluminium tape (over de antenne) zou je kunnen proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
@PVG555 Klinkt goed, non-destructief modden. Kaptontape is hier relatief moeilijk te krijgen, zou isolatietape met daar over aluminiumtape ook werken of gaat het niet om de elektrische isolatie? Aluminiumtape is uit zijn eigen al aardig hittebestendig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 21:33
https://www.123-3d.nl/3D-...g/Kapton-tape-p13195.html

Kapton tape had ik bedacht als isolatie tegen kortsluiting op de pcb inderdaad.
Isolatietape komt vaak weer los, je zou het wel kunnen proberen om te zien of het idee werkt.

Kan je naderhand altijd nog een wat permanentere oplossing zoeken.

[ Voor 35% gewijzigd door PVG555 op 17-10-2021 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

C144 eraf solderen zou ook een optie zijn, maar dat is ietsje permanenter als je niet zo handig bent met solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
@PVG555 Isolatietape (Tesa Iso Tape) zou dan ook moeten werken, dat isoleert tot 7000V. Kapton ga ik vandaag niet meer in huis hebben maar zal het bestellen als permanente oplossing. Ik vermoed niet dat het te warm wordt er onder, Bluetooth doet qua vermogen niet zo veel denk ik?

[ Voor 9% gewijzigd door KrazyJay op 17-10-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
AlexanderB schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:10:
C144 eraf solderen zou ook een optie zijn, maar dat is ietsje permanenter als je niet zo handig bent met solderen.
Ik zat er aan te denken de C144 er af te slopen met een tang, de kring verbreken, maar dat is in mijn geval onomkeerbaar, dus het staat op mijn lijst als alternatief als andere oplossingen niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
EDIT: An instruction I found online, which claims to be from Edifier support, is to press and hold the volume key for 15 seconds to disable Bluetooth.

Dit al geprobeerd? Staat in een Amazon review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
418O2 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:34:
EDIT: An instruction I found online, which claims to be from Edifier support, is to press and hold the volume key for 15 seconds to disable Bluetooth.

Dit al geprobeerd? Staat in een Amazon review
Jazeker, maar dat werkt niet op dit model, helaas. Echt een design flaw wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
Nu heb ik al even getest met een laag isolatietape, twee lagen aluminiumtape en daarover nog een laag isolatietape ter bescherming van wat er verder nog intern in zit, maar Bluetooth lijkt nog even ver te komen. De antenne is wel goed afgedekt, ook rondom.

Ik ben ondertussen verder, de IC lijkt de Bluetoothcontroller te zijn, de BTM8630. Daar is veel over te vinden, dus misschien als ik de IC zijn positieve lijn doorsnij, dan zou het in ieder geval klaar moeten zijn met Bluetooth. Maar zou zoiets nog meer kapot maken? Zou ik dit non-destructief kunnen testen? Ik lees op Reddit het RF pinnetje aan de nullijn koppelen, is dat wat?

[ Voor 12% gewijzigd door KrazyJay op 17-10-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
KrazyJay schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:38:
[...]

Jazeker, maar dat werkt niet op dit model, helaas. Echt een design flaw wat mij betreft.
Flaw of fuckup? Ken maar weinig (of geen) apparaten als deze waar je zonder fysieke interactie mee kan connecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
418O2 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

Flaw of fuckup? Ken maar weinig (of geen) apparaten als deze waar je zonder fysieke interactie mee kan connecten
I know... het gaat nergens over. :( Maar het geluid is zo goed dat ik ze wel wil blijven gebruiken (maar dan zonder BT).

[ Voor 3% gewijzigd door KrazyJay op 17-10-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een bluetooth antenne ziet er meestal zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/ugTjC.png

Die ANT1 in jouw plaatje lijkt daar niet op, zou het echt de BT antenne zijn?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
Juup schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:49:

[Afbeelding]

Ja, ik denk het wel, zo staat het in het gelinkte document, plus het is het enige onderdeel dat ANT genoemd wordt en er geen andere draadloze functionaliteit op zit anders dan Bluetooth zelf.

Ik ga eens zien of inderdaad die BTM8630 is die er in zit en of ik die kan afkappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
Sterker nog, de pin layout komt overeen zover ik kan zien met die module. Sowieso de RF (pin 59) is juist, en de andere pinnen waarvan je zou verwachten dat die aangesloten zijn, zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Juup schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:49:

[Afbeelding]

Ja de TS heeft een chip antenne in zijn speaker.
Als je zeker wilt zijn dan zou ik de voeding van die bluetooth module onderbreken.

ik zie net in de spec van die module waar je naar linkt dat de line in ook via die module loopt, dus die module heb je vermoed ik nog steeds nodig, al ken ik natuurlijk niet het schema van de gehele speaker.

Er zit nog een reset lijn op die module die de module in reset houd als je hem aan ground knoopt (pin zit ernaast), maar ook hiervoor is de kans dat de linein ook niet meer werkt.

Je kan dan denk ik het beste proberen de condensator die naar de chipantenne gaat te onderbreken. Dan zul je nog steeds wel bluetooth hebben, maar ik vermoed dat het ontvangst bereik drastisch daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:43
Kan je niet met schroevendraaier proberen de ground te koppelen, en dan kijken of de Line in nog wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
Ik heb geprobeerd de RF pin aan de ground te koppelen, aan weerzijden van de RF is die te vinden, maar alsnog krijg ik het Bluetoothsignaal te zien op mijn GSM.

Vanavond ga ik kijken of ik meer kan ontdekken met betrekking tot die Bluetoothmodule, of die ook gebruikt wordt voor bedrade inputs, maar zoals het foto het laat zien zijn de pinnen voor de speakers wel aangesloten op de print. Het kan natuurlijk zijn dat daar achter nog een ander circuit zit dat die input kiest als Bluetooth gekozen is, en een andere toevoer kiest als de Line In gebruikt wordt. De voeding permanent onderbreken van de module of die weghalen lijkt me in ieder geval wat riskant.

Ik ga vanavond eens testen wat er gebeurt als ik meer aan de ground hang.

[ Voor 5% gewijzigd door KrazyJay op 18-10-2021 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49

SA007

Moderator Tweaking
Zou me ook niks verbazen dat als die BT module echt alleen BT doet dat het weghalen ervan nog steeds voor problemen zorgt.

Er zal 'een' koppeling tussen die module en de versterker zijn, en de versterker zal qua software geen rekening houden dat de module kwijt kan zijn zegmaar. Dus kan zomaar een fout geven die die meer problemen geeft.

De RF lijn van de module aan ground hangen zou prima moeten werken, werkte ook prima voor mij om wifi uit apparaten te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrazyJay
Het kan natuurlijk zijn dat er een dun laklaagje over de pinnen gelegd is, ik zal vanavond eens kijken of ik iets kan meten tussen de RF en ground al zal dat met een multimeter wellicht zonde van de tijd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:19
Ik denk ook dat de bt module meer afhandelt dan alleen het Bluetooth gebeuren. Mogelijk heb je helemaal geen geluid meer.
Lekker laten zitten dus.

Probeer c144 eens te verwijderen. Dan moet de reikwijdte drastisch minder worden. Dan zijn je probleem grotendeels voorbij denk ik.

Of een druppel tin op de positie van c102 leggen.

[ Voor 29% gewijzigd door ronnie vd op 18-10-2021 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:30

Fordox

00101010

Het antenne design van dit soort dingetjes is vaak zo goed gemaakt, dat ie altijd wel iets aan signaal doorgeeft ookal zijn je antenne en traces niet optimaal.
Het verbaast me wel dat de aluminiumtape niet heeft geholpen. Heb je het Bluetooth bordje ook ingeplakt met hetzelfde aluminium tape of alleen de antenne?

Misschien kun je het beste de gehele printplaat inwikkelen met alufolie, met zo klein mogelijke gaten erin voor de poorten die je gebruikt. Je shielding is namelijk zo slecht als het grootste gat.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-05 09:47
ronnie vd schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:43:
Ik denk ook dat de bt module meer afhandelt dan alleen het Bluetooth gebeuren. Mogelijk heb je helemaal geen geluid meer.
Lekker laten zitten dus.

Probeer c144 eens te verwijderen. Dan moet de reikwijdte drastisch minder worden. Dan zijn je probleem grotendeels voorbij denk ik.

Of een druppel tin op de positie van c102 leggen.
Eventueel een schakelaar aanbrengen op de plek van c102? Ben alleen bang dat de kabels dan als antenne gaan fungeren en het voorbij geschoten wordt.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yeasis
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
Heb je inmiddels een oplossing gevonden? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.

Ik had ook contact opgenomen bij Edifier. Zij bieden aan om gratis de speakers te flashen met een andere firmware. Hierdoor zou de bluetooth verbinding alleen aanwezig zijn als de speaker daadwerkelijk op bluetooth staat. Echter vond ik het te onhandig om de speakers te verpakken en te verzenden (uiteraard wel op eigen kosten), maar een andere optie konden ze niet bieden. Ik gebruik overigens de bluetooth functie van deze speaker in zijn geheel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-05 00:52
Ik zit zo even die foto te bekijken (Chapeau voor de scherpe kwaliteit btw!).

C144 gaat je niet helpen, als je de trace verder terugvolgt zie je op de module nog een smd antenne op de PCB zitten. Je zal daar al moeten ingrijpen, mooiste als je het permanent wil weghalen is de trace na de PCB antenne door te snijden/krassen. En daarna wat electriciteitstape over de module doen en een stukje kopertape daarover dat aan de ground vastligt. Dan zou je echt nada bereik moeten overhouden tenzij je telefoon tegen de speaker aangehouden wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POGHHuRTy3dWNyWWhYIUeUbr9zg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2FRPp0tj5PbQeVySKyQ8wqLc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
@Yeasis Nee, ik heb nog geen oplossing. Het is heel druk geweest op het werk, heb nog wel een paar keer tegen beter weten in met aluminiumtape en isolatietape geprobeerd, maar nooit echt succes gehad.

Nu natuurlijk, zou een oplossing zijn firmware laten flashen door Edifier, kan je daar wat meer over vertellen? Zaten er kosten aan vast naast de verzendkosten? Heb je contactgegevens toevallig?

Ik ben zelf ook wel vrij iets permanent te slopen om een mogelijke oplossing te vinden. Voor je het weet is het klaar voor de stort.

[ Voor 6% gewijzigd door KrazyJay op 29-11-2021 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luukje999
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-04-2024
Ik heb ernaar gekeken, als het goed is hoef je alleen de VBAT pin (pin 29) los te solderen.

Maar deze module is dus eigenlijk een all in one bluetooth speaker ontvanger, dus kan een accu aan, oplaad circuit en dus ook andere geluids bronnen zoals een aux door lussen. Maar als je de data sheet erbij pakt en goed kijkt zie je dat edifier dat niet gedaan heeft.

Dus als je de voeding onderbreekt/ de module helemaal weghaalt zou die het gewoon moeten doen maar zonder blauwe tand.

Een mooiere oplossing is kijken naar de PWR pin te kijken (pin 24), daar zou je met een extra knop kunnen plaatsen en volgens de data sheet zou je dan pairing aan en uit horen te kunnen zetten. Hangt er vanaf wat edifier erop heeft laten programeren.

Hopelijk heeft iemand hier nog wat aan, jaren later...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• UrbanSnEAky
  • Laatst online: 15:23
Mocht iemand dit na vele jaren (net zoals ik) dit topic lezen..

Het is me gelukt om (destructief) de bluetooth uit te schakelen. Met dank aan de datasheet op https://datasheet4u.com/d...BTM8630/pdf.php?id=963691.

Ik had geprobeerd om C144 er af te halen, maar daarmee kon ik nog steeds verbinding krijgen met de Edifier. Uiteindelijk heb ik de PWR (24) en VBAT (29) lijntjes doorgekrast en hiermee is de Bluetooth verbinding definiet uitgezet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 11:32
Bedankt voor je feedback, leuk!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:40

Eraser127

Nijkerk

Nice, natuurlijk had je ook een dubbelpolige schakelaar kunnen toevoegen (als je echt beide lijntjes moet onderbreken) zodat je eventueel wel zelf nog BT kan gebruiken.

My Discogs

Pagina: 1