Maximale aanvoer temperatuur vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Wij hebben een huis met VV als hoofdverwarming, dus geen radiotoren. Nu ben ik via het CV tuning draadje hier eens gaan kijken naar de instellingen van de ketel en de aan- en terugvoer temperaturen van de VV.

Het systeem bestaat uit twee gesloten verdelers zonder pomp. De eerste is voor de bovenverdiepingen en heeft per groep een thermische servo om de groep open of dicht te zetten, dit wordt geschakeld middels thermostaten in de kamers. Deze zijn echter wel afhankelijk van warmtevraag beneden, is er beneden geen warmtevraag dan slaat de CV niet aan, wat prima is overigens, dat functioneert en voldoet aan onze wensen.

De tweede is voor de benedenverdieping en deze heeft geen thermische servo's om groepen open of dicht te zetten, dus deze staan allemaal open.

Op de aanvoer naar de twee gesloten verdelers zit een buiscontact thermometer die staat ingesteld op een max van 60 graden. De aanvoer temperatuur van de CV staat op 50 graden. Deze schakelt dus vermoedelijk nooit, tenzij een storing van de ketel de aanvoertemperatuur boven de 60 duwt. De retour temperatuur van de VV is nu 40 graden, de pomp van de ketel staat op max 50 procent (zelf niets aan gewijzigd).

Aantal vragen aan de experts;
  • Klopt het dat de gesloten verdelers de aanvoer van 50 graden de vloer in verdelen zonder menging?
  • Is 50 graden niet te warm voor een VV systeem?
  • Moet de buiscontact thermometer niet ook op max 50 staan in plaats van 60?
  • Zou ik het rendement kunnen verhogen door de aanvoer te verlagen of is dat een slecht idee?
Ketel Intergas HRE 36/30a 2015
Verdelers WTH lage temperatuur LT-N 2

[ Voor 5% gewijzigd door enveekaa op 17-10-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:56
vraagje druk eens op sleutel toest tijdens het stoken ? (na 5 minuten ofzo)
welke temperatuur pompt je ketel echt in je vloer ? ik vermoedt dat hij begint bij 40.
en welke themostaat heb je benden hangen ?

1 en ja er gaat dus 50 graden je vloer in.
2 ja eigenlijk is 50 graden wel te warm.
3 ja je buiscontact moet op 50 staan. (doe eens een foto ervan)
4 je hebt best een prima rendement. 50 aanvoer/40 retour.
5 wat je wel kan doen is de beantwoording lager zetten.
de wattes. de beantwoording. open therm themmostaat.
kan bij vloerverwamirng wel op 35 beginnen in jouw gavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Nu online
De aanvoer staat na een enkele minuten op 50, had ik idd gezien met de sleuteltoets, dus volgens mij gaat er gewoon 50 graden naar de verdelers. Kan de aanvoer ook niet vasthouden, die is goed heet.

Ik heb beneden een simpele WTH thermostaat.
https://www.wth.nl/d170-elektronische-ruimtethermostaat

Deze stuurt alleen beneden aan en zit niet aan een regel unit (UMR in WTH termen). Waarschijnlijk een aan/uit regeling.

De buiscontact thermometer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_4Ey3Hi8piC_ZUrc0cwn-1rAFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQITIL2Shet5Ik2BXUg0NyqU.jpg?f=fotoalbum_large

Moduleert een ketel ook zelfstandig? Of is dat echt afhankelijk van de thermostaat? Als ik de documentatie goed begrijp werkt dit alleen met een geschikte thermostaat.

[ Voor 9% gewijzigd door enveekaa op 17-10-2021 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Die sensor is vermoedelijk de maximaalthermostaat. Een beveiliging om de pomp uit te zetten als er te heet water wordt aangevoerd. Voorkomt schade aan je vloer en zou ik dus van afblijven.

50° de vloer in is te veel, over het algemeen wordt maximaal 40° aangeraden. Ik zou je ketel instellen op 40° en eens aankijken hoe het dan gaat (wordt het nog goed warm, gaat ketel niet ontzettend pendelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
bij aan/uit thermostaat gaat je ketel eerst naar 50 graden en moduleert daarna nog wat terug.
in jouw geval zou een rond modulation zinvoller zijn. deze beslist zelf welke temp er nodig is.
je kan dan ophen therm reactie op 35/40 graden zetten en de maximaal op 45/50 graden.
verder zou ik je kw vermogen van je ketel begrenzen. maar dat moet je even uiterekeken.
met een ophen therm/modulerent begint hij toch altijd op zijn onderwaarde(laagst) met stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Nu online
ThinkPadd schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:58:
Die sensor is vermoedelijk de maximaalthermostaat. Een beveiliging om de pomp uit te zetten als er te heet water wordt aangevoerd. Voorkomt schade aan je vloer en zou ik dus van afblijven.

50° de vloer in is te veel, over het algemeen wordt maximaal 40° aangeraden. Ik zou je ketel instellen op 40° en eens aankijken hoe het dan gaat (wordt het nog goed warm, gaat ketel niet ontzettend pendelen).
Oke, dan laat ik die op 60 graden staan. Ik heb de aanvoer naar 40 graden gezet, eens kijken of dat werkt en comfortabel voldoende is.
miciel schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:27:
bij aan/uit thermostaat gaat je ketel eerst naar 50 graden en moduleert daarna nog wat terug.
in jouw geval zou een rond modulation zinvoller zijn. deze beslist zelf welke temp er nodig is.
je kan dan ophen therm reactie op 35/40 graden zetten en de maximaal op 45/50 graden.
verder zou ik je kw vermogen van je ketel begrenzen. maar dat moet je even uiterekeken.
met een ophen therm/modulerent begint hij toch altijd op zijn onderwaarde(laagst) met stoken.
Wat is rond modulation? Is dat een functie die OpenTherm biedt?
Maximaal vermogen van de ketel staat op 50% zag ik, dat is al sinds oplevering het geval (5jaar). Wat ik me afvraag, beperk je hiermee ook de capaciteit van de het warm water voor sanitair? Ik vind de straal warm water namelijk wel eens een beetje armetierig voor een ketel met dit vermogen.

[ Voor 45% gewijzigd door enveekaa op 18-10-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Vermogen voor warmwaterbereiding is bijna altijd een aparte instelling. Ik verwacht niet dat die is afgeknepen. Lees de handleiding even qua parameters om dat verder uit te zoeken. Het kan ook zijn dat er een te dunne leiding is gebruikt. Of heel simpel een doorlaatbegrenzer in de aansluiting van de douchekop.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 18-10-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
enveekaa schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Wat is rond modulation? Is dat een functie die OpenTherm biedt?
Maximaal vermogen van de ketel staat op 50% zag ik, dat is al sinds oplevering het geval (5jaar). Wat ik me afvraag, beperk je hiermee ook de capaciteit van de het warm water voor sanitair? Ik vind de straal warm water namelijk wel eens een beetje armetierig voor een ketel met dit vermogen.
klik op de link. dat nomen we afgekort een round modulation. kamerthermostaat.
ik snap dat je zonder het woordt je kamer thermostaat niet goed begrijpt wat het is.
https://www.warmteservice...merthermostaat/p/37053005

maar als je een andere kamer thermostaat neemt moet/kan je ook je ketel anders afstellen.
je kan hem bijvoorbeeldt laten moduleren tussen de 35 en 45 graden. maar ook gewoon star maken.
dus bijv 39 en 41 graden. ik weet niet of de parameters ruzie gaan krijgen als ze allebei op 40 staan.
dan boel ik peremaeter e opentherm rectie. en de maximale aanvoer. en E. moet dan op 1 staan.

bij een aan/uit kan je hem gewoon 40 graden zetten. wel even uitzoeken.
of wat moet aanpassen.zie de handeliding voor de uitleg.
optie E. moet dan op 2 staan. 2= warmtevraag beantwoorden met maximaal
ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie)

en wat betreft het verschil tussen een aan/uit en modulerndt ?
het gaat nog iets uitmaken. maar ik zou er niet wakker van liggen.
bij aan/uit kamerthermostaat is het 12 kw op 40 graden.( en moduleert nog wat terug. )
bij modulentde kamer thermostaat wordt dat 6 kw op 40 graden.
en als het te lang duurt gaat hij naar de 12 kw.
de laatste is zuiniger maar zoals je ziet het is peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:00
Je vloerverwarmingverdeler begrenst de temperatuur, ook al zou je de ketel op 90c zetten dan nog maakt het niet uit, behalve dat je ketel redement keldert.

Boven 40c water gaan is niet nodig bij vloerverwarming of het systeem is niet goed aangelegd zoals HOH hoger dan 10cm.

Hier gaat 30c water de vloer in met een HOH van 125 (letop dit is droogbouw).

[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2021 16:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Nu online
Bedankt voor de informatie, ik ga op zoek naar een nieuwe thermostaat.
mr_evil08 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:50:
Je vloerverwarmingverdeler begrenst de temperatuur, ook al zou je de ketel op 90c zetten dan nog maakt het niet uit, behalve dat je ketel redement keldert.

Boven 40c water gaan is niet nodig bij vloerverwarming of het systeem is niet goed aangelegd zoals HOH hoger dan 10cm.

Dat vraag ik mij af, volgens mij is het zo dat gesloten verdelers, zonder pomp, geen themrostaat hebben en niet mengen. Als ik aan de slangen voel die de vloer in gaan zijn die net zo heet als de toevoer boven en beneden.

Wat de HOH is weet ik niet precies, maar gezien het om hoofdverwarming gaat denk ik dat het in orde is. Maar wel een goede om te checken. Dat kan alleen met een warmtecamera denk ik ;-)
Wat is droogbouw? Is dat gelegd na de vloer en dekvloer oid?

[ Voor 13% gewijzigd door enveekaa op 18-10-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Droogbouw is opbouw, je legt dat op de dekvloer en zou het ook weer kunnen verwijderen zonder hak/breekwerk, de zaak wordt rond 7-10 minuten al voelbaar warm hier vanaf een koude start.

In dat geval als er geen eigenpomp of thermonstaat opzit die de boel moet knijpen dan moet je dat idd op de ketel doen, de ketel moet niet warmer dan 40c gaan stoken, in praktijk wordt er alsnog 45C graden gemaakt voordat die afslaat(mijn ketel tenminste omdat die niet lager kan branden schiet die voorbij).

De verdeler staat hier op 30c omdat ik anders zweetvoeten krijg(ondanks ik een koukleum ben).

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 19-10-2021 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

mr_evil08 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:50:

De maximale temperatuur kan ook hoger zijn dan 40 graden.
Het ligt er maar aan wat voor vloer je hebt.
Bijvoorbeeld bij plavuizen /tegels /gietvloer zal je lagere temperatuur kunnen stoken dan lamelparket.
Ik heb een klant met parket (voor vloerverwarming geschikt) dat is zo dik daar gaat bijna 55 graden door de vloer anders wordt het gewoon niet warm. Leuke is dat er in andere ruimtes plavuizen liggen. Probeer dan eens een gelijkmatige vloer temperatuur te krijgen. Het werkt nu goed maar hoeveel tijd daar in zit :o

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
edsandje schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:03:
[...]

De maximale temperatuur kan ook hoger zijn dan 40 graden.
Het ligt er maar aan wat voor vloer je hebt.
Bijvoorbeeld bij plavuizen /tegels /gietvloer zal je lagere temperatuur kunnen stoken dan lamelparket.
Ik heb een klant met parket (voor vloerverwarming geschikt) dat is zo dik daar gaat bijna 55 graden door de vloer anders wordt het gewoon niet warm. Leuke is dat er in andere ruimtes plavuizen liggen. Probeer dan eens een gelijkmatige vloer temperatuur te krijgen. Het werkt nu goed maar hoeveel tijd daar in zit :o
Als je 55 graden aanvoer moet stoken omdat anders de vloer niet op temperatuur komt dan is het parket simpelweg niet geschikt voor vloerverwarming of iets anders goed mis.

Overgens zijn er vloerverwarmingsverdelers waarbij je elke lus apart kan instellen.
Mooi dat het gelukt is maar het lijkt mij zwaar onrendabel stoken als er zo heet water in moet bij vloerverwarming.

Pagina: 1