Afvoerbuis in cement opsporen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:17
Ik wil graag mijn badkamer op de eerste verdieping verbouwen. We willen graag de toilet op een andere plek maken, maar weten niet hoe de toiletafvoer door de cementvloer loopt. Er liggen nu tegels over de cementvloer. Uiteraard kan ik de tegels stuk voor stuk verwijderen en vervolgens de buis volgen, want deze ligt normaal gesproken niet zo diep. De vloer is een gewapende cementvloer van 12 cm dik (althans volgende de bouwtekening). Een normale toiletafvoer is 110mm, dus erg diep kan de buis niet liggen.

Maar ik wil nu liever de tegenvloer niet kapot maken, want het duurt nog wel een paar maand voordat we kunnen beginnen en dan ligt die vloer de hele tijd open. Dus weet iemand nog een andere manier om te bepalen hoe de buis loopt?

ps. uiteraard staat het niet op de bouwtekening :)

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Alle reacties

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:09

Jack

MHz Matters

Heet water en een warmtebeeld camera.

[Specs]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Er zijn misschien leidingdetectoren die ook zoiets kunnen zien, en anders tijdje heet water er doorheen en met een warmtebeeldcamera?

• VivaAtloni
Jack schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:36:
Heet water en een warmtebeeld camera.
Ok, daar had ik inderdaad ook al aan gedacht, maar omdat het een 110mm buis is dacht ik dat het de tegel vloer niet warm maakt. Jullie denken van wel?

• Jack

Jack

MHz Matters

@VivaAtloni
Waarschijnlijk gaat het wel wat heet water kosten idd, voordat er een zichtbaar resultaat is.
Goede alternatieven weet ik echter ook niet.

Waarom wil je eigenlijk weten waar de afvoer loopt?
De oude verwijderen, gat dichtmaken met snelbeton en een nieuwe sleuf maken is een dag werk. Dat vergt niet echt voorbereiding, enkel goed gereedschap.

[Specs]

• VivaAtloni
Jack schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:43:
@VivaAtloni
Waarschijnlijk gaat het wel wat heet water kosten idd, voordat er een zichtbaar resultaat is.
Goede alternatieven weet ik echter ook niet.

Waarom wil je eigenlijk weten waar de afvoer loopt?
De oude verwijderen, gat dichtmaken met snelbeton en een nieuwe sleuf maken is een dag werk. Dat vergt niet echt voorbereiding, enkel goed gereedschap.
We weten nu niet waar de afvoer heen loopt om de afvoer weer op te kunnen pakken. Dus weten we ook niet of we er bij kunnen komen.
Daarnaast heb ik begrepen dat ik in een gewapende betonvloer niet zomaar een nieuwe sleuf mag maken, dus ik moet de afvoer ergens weer over de vloer laten lopen.

Dus ik wil dit graag duidelijk hebben voordat ik alle spullen kopen. Als het achteraf dan toch niet kan dan zit ik met alle spullen.

• Jack

Jack

MHz Matters

@VivaAtloni
Is er dus geen leidingkoof begrijp ik.
Is een verdieping lager niet de rioolpijp te zien?

Een gewapende beton vloer maakt het wel wat lastiger ja. Is een nieuw gat door de vloer recht naar beneden nog een optie? Of anders een voorzetwand?

[Specs]

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:09

StarWing

Huh ?!?

Een goede firma kan de buizen opsporen door een zender in de buis te brengen en dan met een ontvanger bovengronds te zoeken

Page intentionally left blank.

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Soms volgens ze een afvoerbuis ook met een blokje radioactief materiaal in de buis.

Als de buis maar kort is, kan je misschien ook gewoon zien/voelen in welke richting hij loopt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Weet je waar je buis naar beneden komt ?
En hoe ver is dat vanaf je huidge wc/afvoer ?

maak eens een schetsje van je badkamer en waar de buis naar beneden gaat.

Eigenlijk is het niet zo gebruikelijk om grote stukken horizontaal door een gewapende cementvloer te leggen, blijft niet zoveel over van de sterkte.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12:13

MLLL

Palm Treo 650

110mm gaat vrijwel altijd recht naar beneden bij betonvloeren . Noemen ze ook wel standleiding

Zit er in de trapopgang een staande koof, zoja loopt ie daar naar beneden

[ Voor 55% gewijzigd door MLLL op 17-10-2021 13:22 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
120mm vloerdikte en een 110 mm buis? Die buis loopt daar dus niet door de vloer, dat zou veel te veel sterkteverlies voor de vloer betekenen. Dit soort buizen gaat doorgaans recht door het betondek heen en wordt onder het dek, boven een verlaagd plafond, weggewerkt. Of de buis gaat door een koof om zodoende naar beneden te gaan.

Kun je eens wat foto's plaatsen van de situatie en zeker ook van de situatie recht onder de badkamer?

• VivaAtloni
Bedankt allen voor het meedenken.
Onderstaand de plattegrond van onze eerste verdieping. Alle bestaande riolen kloppen overigens niet en ook de indeling van de badkamer klopt niet. Verder is alleen de badkamer een cementvloer, de rest is hout.
De toilet en de afvoer zit op de rode plek, waar het hart van de afvoer op ongeveer 35cm van de rechterwand zit. Deze gaat niet rechtstreeks naar beneden, want dan zou deze in de eetkamer uitkomen :). Als ik in de afvoerbuis voel dat gaat de buis in de richting van de pijl. Dus de afvoer loopt toch echt door de cementvloer.
De groene stip is waar ik het water in de muur hoor stromen in de eetkamer op de muur. Daar loopt de afvoer dus door de spouw en dit klopt als ik aan de buitenkant de grond in ga. Daar heb ik succesvol de afvoer in de grond gevonden.

Wat verder interessant is, is dat de toiletten op een compleet ander afvoerbuizen netwerk zit dan de andere afvoeren (wasbak, douche, bad, afwasmachine etc).
Wat ook interessant is, is dat de toiletten regelmatig niet goed doorlopen. Als ik de toilet er dan afhaal dat is de afvoer volledig open. Kan er zo een paar emmers van 10 liter water doorheen doen. Als de toilet weer op de afvoer gaat dan loopt deze vervolgens nog steeds niet weg. Na een paar dagen is dit dan vaak weer normaal. Lijkt op een beluchting of ontluchtingsprobleem, maar dat weet ik niet zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMem90kNoT3cBCQpHaHl6LwltFw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JzKGwMPx6f18aYIsEv902PiU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgBH6Ls8qdTLB4JV5bvRqD81Dmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4GH1xXkb0j3Ewjg62U3VjDq.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens heb ik vandaag een discussie met mijn vrouw gehad en ze is het er ook mee eens dat de toilet op dezelfde plek blijft. Alleen de afvoer moet 20 cm richting de muur. Dit lijkt me nog wel uit te hakken :+ .

PS: lukt me niet het plaatje van het toilet te draaien :/

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
VivaAtloni schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:14:

PS: lukt me niet het plaatje van het toilet te draaien :/
Nou loopt al het water uit je toilet pot! :+

je zou er ook een endoscoop camera door heen kunnen duwen.. krijg je wel een idee denk ik..

verder zou het heel goed kunnen dat de beluchting van je toilet afvoer niet helemaal lekker is..
maar ik zou een gedeeltelijke blokkade van het riool verderop ook niet uitsluiten.. door dat er dan een "overdruk" ontstaat loopt t niet lekker weg.. heb jij de pot er af ontstaat die overdruk niet.. immers geen dan is er geen sifon in het spel...

en gezien het probleem een beetje komt en gaat, zou ik dat zeker ook even controleren!!

404 Signature not found

• VivaAtloni
SMSfreakie schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:22:
[...]

verder zou het heel goed kunnen dat de beluchting van je toilet afvoer niet helemaal lekker is..
maar ik zou een gedeeltelijke blokkade van het riool verderop ook niet uitsluiten.. door dat er dan een "overdruk" ontstaat loopt t niet lekker weg.. heb jij de pot er af ontstaat die overdruk niet.. immers geen dan is er geen sifon in het spel...
en gezien het probleem een beetje komt en gaat, zou ik dat zeker ook even controleren!!
Thx. Wat ik zeker weet is dat er in ieder geval geen beluchting op de toilet riool zit. Deze zit wel op de andere riool (voor douche en badwater etc). Dus daar zit al een kern van het probleem.
Het hele riool heb ik tot aan de drukriolering al eens helemaal bekeken en hoewel het wel open is, zit dit ook niet helemaal top in elkaar. Dus dat moet in ieder geval nog een keer aangepakt worden. Maar het begint dat er op het hoogste punt (in de badkamer) ook een beluchting komt lijkt me.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
VivaAtloni schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:27:
[...]

Thx. Wat ik zeker weet is dat er in ieder geval geen beluchting op de toilet riool zit. Deze zit wel op de andere riool (voor douche en badwater etc). Dus daar zit al een kern van het probleem.
Het hele riool heb ik tot aan de drukriolering al eens helemaal bekeken en hoewel het wel open is, zit dit ook niet helemaal top in elkaar. Dus dat moet in ieder geval nog een keer aangepakt worden. Maar het begint dat er op het hoogste punt (in de badkamer) ook een beluchting komt lijkt me.
als je het kan redden zou ik hem onder de dakpannen laten uitkomen..

404 Signature not found

• VivaAtloni
SMSfreakie schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:29:
[...]
als je het kan redden zou ik hem onder de dakpannen laten uitkomen..
Is een rieten kap, dus daar worstel ik ook nog mee. Een beluchting zou overigens geen stank moeten geven itt een ontluchting.
Maar liever direct aan de buitenlucht inderdaad.

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-12 12:22
Opnde tekning staan wel de afvoeren vermeld.

Ook de beluchtigen staan erop.

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:24

rally

Deyterra Consultancy

Bosch D-Tect 200 C kan dat.

Ik gebruik hem om loze- en electraleidingen op te sporen, maar PVC afvoeren is uiteraard ook prima te doen.

Wellicht is hij ergens te huur/te leen?

http://www.deyterra.com

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-12 12:08
wc pot eraf en een camara erin. van een onstoppings bedrijf.
die gasten hebben ook een sensor waarmee ze hem kunnen uitpeilen.
let wel een beetje op. dat je geen oplichters laat komen in deze kwestie.
er zijn altijd van die oplichters die hiervoor de hoofdprijs vragen.

en verder er zal of een technische fout inzitten of je hebt geen be-ontluchting door je dak.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:04

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

VivaAtloni schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:33:
Ik wil graag mijn badkamer op de eerste verdieping verbouwen. We willen graag de toilet op een andere plek maken, maar weten niet hoe de toiletafvoer door de cementvloer loopt. Er liggen nu tegels over de cementvloer. Uiteraard kan ik de tegels stuk voor stuk verwijderen en vervolgens de buis volgen, want deze ligt normaal gesproken niet zo diep. De vloer is een gewapende cementvloer van 12 cm dik (althans volgende de bouwtekening). Een normale toiletafvoer is 110mm, dus erg diep kan de buis niet liggen.

Maar ik wil nu liever de tegenvloer niet kapot maken, want het duurt nog wel een paar maand voordat we kunnen beginnen en dan ligt die vloer de hele tijd open. Dus weet iemand nog een andere manier om te bepalen hoe de buis loopt?

ps. uiteraard staat het niet op de bouwtekening :)
Waar woon je? Ik heb een warmtebeeldcamera :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• sypie
  • Niet online
VivaAtloni schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:14:
Verder is alleen de badkamer een cementvloer, de rest is hout.
Dat de badkamer een cementdekvloer heeft is op zich logisch, op hout kun je heel slecht tegelen en netjes afschot maken en leidingen in wegwerken etc.

Weet je zeker dat je in de woonkamer tegen hetzelfde hout aan zit te kijken wat de verdiepingsvloer is? Kan dit mogelijk ook een holle vloer zijn, dus dat die balklaag aan beide kanten bekleed is? In dat geval kan die afvoer prima in de woonkamer uitkomen alleen zie je 'm daar niet omdat er een verlaagd plafond in zit.

Kun je bij het doorspoelen van dat toilet ook geen water door de afvoer horen gaan op de benedenverdieping?

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
110 mm door 120 beton is praktisch onmogelijk.
in uitzonderlijke gevallen word 90mm gebruikt (als niet anders kan). Maar dan is de dekking ook weinig aangezien die buizen baak ook niet 100% kaarsrecht zijn.

Of de vloer is dikker maar zeer ws loopt de buis onder de balklaag of tussen de balklaag.

Probeer een lokale ontstopper te vinden (dus niet de bovenste google hits zoals al eerder gewaarschuwd is).

die hebben een goede rioolcamera zoals dit bijvoorbeeld:
https://ridgidkollmann.co...eSnake-CS6x-Versa-monitor

dan hebben ze er ook een lakiliseer apparaat bij die een groot bereik heeft en nauwkeurig is.
Kun je alles in kaart brengen en ook kijken of de rest van riool nog goed is en hoe dat loopt.

Als je een betrouwbaar lokaal bedrijf hebt ben je voor 200 a 300 euro klaar. (misschien wel minder)

• VivaAtloni
Allen bedankt voor alle reacties en adviezen.
We hebben besloten de toilet toch op dezelfde plek te houden, dus dat maakt het allemaal wat eenvoudiger.
Wat ik uiteraard wel wil weten is hoe de afvoerbuis loopt, dus als de vloertegels er af zijn ga ik dat wel opsporen. Ik weet 100% zeker dat de buis niet door de eetkamer loopt, want hier heb ik 8 jaar geleden een nieuw gips plafond tegenaan gezet. Ik keek toen rechtstreeks op de cement dekvloer.
Erg interessant om te lezen dat een afvoer door een 12cm cementvloer eigenlijk helemaal niet kan, dus ik ben erg benieuwd hoe ze het gedaan hebben.

Wat me meer dwars zit is het goed doorlopen van de toilet. Zitten er tegenwoordig altijd beluchters op de afvoerbuis op het hoogste punt?

[ Voor 10% gewijzigd door VivaAtloni op 23-10-2021 19:26 ]

• sypie
  • Niet online
Die beluchting zit er al jaren op, altijd op het hoogste punt omdat je anders je shit in de keuken krijgt... de beluchting is om vacuüm zuigen bij doorspoelen te voorkomen, anders wordt je sifon leeggezogen, wat je niet wilt.

• VivaAtloni
sypie schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:17:
Die beluchting zit er al jaren op, altijd op het hoogste punt omdat je anders je shit in de keuken krijgt... de beluchting is om vacuüm zuigen bij doorspoelen te voorkomen, anders wordt je sifon leeggezogen, wat je niet wilt.
Begrijp ik, maar bij mijn toilet afvoer netwerk zit dus geen beluchting. Dus dit kan de oorzaak van mijn probleem zijn (sifon wordt ook regelmatig leeggetrokken).

• sypie
  • Niet online
Als het sifon wordt leeggetrokken dan is een beluchting/ontluchting inderdaad een groot deel van de oplossing.

Het is niet beslist dat er op iedere toiletaansluiting een beluchting moet zitten, wel op het totaalpakket aan afvoeren én dan aan het einde van je afvoerstelsel, het liefst aangesloten op de standleiding direct omhoog naar het dak. (indien mogelijk)
Pagina: 1