Mogelijkheid Intergas ketel met vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb een vrijstaand jaren 30 huis, niet heel goed geïsoleerd. Het totale oppervlak van de woning is 130m2 en de benedenvloer is 50m2 is voorzien van vloerverwarming met 2 groepen. Het is een gescheiden systeem. Er zijn ook twee vuilafscheiders geplaatst (1 voor de ketel en 1 voor de vloerverwarming) Het huis heeft twee badkamers.

Heb nu een Remeha Calenta 40C 5CW uit 2010. Daar heb ik veel problemen mee gehad (lekkend hyodoblok, pomp is vervangen, printplaat ook).

Het huis is wel aangenaam warm en het gasverbruik valt mee (2500m3 per jaar)

De ketel is wel een keer aan vervanging toe en ik krijg op forums op internet veel tips over Intergas. Deze ketel wordt me aangeraden

Intergas Hre 30/36 Hreco

Daarvan wordt gezegd dat deze mogelijk niet zondermeer bruikbaar is voor mijn vloerverwarming omdat er geen driegwegklep ingebouwd is. Er wordt aangeraden om deze tweeklep los onder de ketel te laten installeren.

Ik vraag me alleen af of dat wel nodig is, aangezien mijn vloerverwarming een systeem is wat gescheiden is van het CV systeem door een platenwisselaar. De pomp van de vloerverwarming zit dus niet op het circuit van de ketel. Heb er zelf niet veel verstand van en wil het een keer door een installateur laten uitvoeren, maar ik vind het fijn om toch zelf wat dingen vooraf uitgezocht te hebben :)

Alvast bedankt voor de reacties.

Zie foto van de vloerverwarmingsunit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipaRUpsN0SNTjWt6FMTwIFKlWhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/561AG3TPCvWSxSmMyiTXOfVt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 19:04
Ik heb er te weinig verstand van om jouw foto te beoordelen maar herken het verhaal van de Intergas met een 3 wegklep eronder. Daarmee kan de Intergas de 2 groepen (vloerverwarming beneden - radiatoren boven) apart aansturen met 1 CV pomp. Op de verdieping komt dan een 2e thermostaat die je aansluit in de ketel op een daarvoor bestemde positie. Die 2e thermostaat moet wel batterij gedreven aangezien de ketel op die positie geen spanning levert. De ketel gaat aan op 1 van de 2 thermostaten en de 3 wegklep stuurt het warme water naar de juiste groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:59
@K.123 Weet je ook wat je als verschil zou moeten merken zonder driewegklep? Wij hebben een Intergas (Prestige CW6) en die heeft ook geen driewegklep. Onze vloerverwarming beneden is direct aangesloten op de ketel, zonder extra kleppen. Ik heb niet het idee dat er iets niet goed werkt (buiten de bekende situatie dat de radiatoren boven minder warm worden omdat ik de aanvoertemperatuur van de cv ketel heb verlaagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
cryptapix schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:13:
@K.123 Weet je ook wat je als verschil zou moeten merken zonder driewegklep? Wij hebben een Intergas (Prestige CW6) en die heeft ook geen driewegklep. Onze vloerverwarming beneden is direct aangesloten op de ketel, zonder extra kleppen. Ik heb niet het idee dat er iets niet goed werkt (buiten de bekende situatie dat de radiatoren boven minder warm worden omdat ik de aanvoertemperatuur van de cv ketel heb verlaagd).
Ik weet het niet, ben geen CV expert. Maar ik lees dit op de site van Intergas:

Voor een goede werking van de warmtapwatervoorziening mag er geen ongewenste circulatie door het toestel zijn door een tweede pomp in het cv-circuit. Sluit een vloerverwarming indirect hydraulisch neutraal aan, of voorzie het circuit van een elektrische afsluiter of terugslagklep die doorstroming door het toestel voorkomt als er geen CV-warmtevraag is.

Zuurstofdiffusie
Moderne vloerverwarming is probleemloos toe te passen met de meeste HR-ketels. Anders is het met een oud vloerwarmingssysteem dat gebruik maakt van zwarte tyleen buizen. Dit type vloerverwarming werd een aantal jaren veelvuldig toegepast. Deze buizen laten echter zuurstof door (zuurstof diffusie) waardoor de aluminium en rvs warmtewisselaars van cv-ketels op termijn kunnen worden aangetast. Hierdoor moet vaak een extra scheiding worden aangebracht tussen het systeem van de vloerverwarming en de cv-installatie. Bij de Intergas Kombi Kompakt HR(E) en Prestige HR-ketels is het treffen van een dergelijke voorziening overbodig omdat de unieke dubbel HR warmtewisselaar waterzijdig van koper is. Daarom zal de warmtewisselaar niet worden aangetast door het zuurstof vanuit de vloerverwarmingen is een extra scheiding niet nodig. Hiermee bespaart u aanzienlijk in de installatiekosten. Kortom: een HR-ketel van Intergas is op elke vloerverwarming aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
hansgrave schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:05:
Ik heb er te weinig verstand van om jouw foto te beoordelen maar herken het verhaal van de Intergas met een 3 wegklep eronder. Daarmee kan de Intergas de 2 groepen (vloerverwarming beneden - radiatoren boven) apart aansturen met 1 CV pomp. Op de verdieping komt dan een 2e thermostaat die je aansluit in de ketel op een daarvoor bestemde positie. Die 2e thermostaat moet wel batterij gedreven aangezien de ketel op die positie geen spanning levert. De ketel gaat aan op 1 van de 2 thermostaten en de 3 wegklep stuurt het warme water naar de juiste groep.
Bedankt, voor de goede orde. Beneden heb ik ook radiatoren (in de ruimte van de vloerverwarming)

De vloerverwarming wordt verwarmd door het water van het CV circuit (dus de radiatoren beneden en boven). Dit wordt gedaan door een platenwisselaar. het water van het CV systeem verwarmd de platen en daardoor wordt er warmte afgegeven aan het gesloten circuit van de vloerverwarming.

Daarom denk ik dat het misschien niet nodig is om een tweewegklep onder de Intergas aan te brengen. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 19:35
cryptapix schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:13:
Mag ik vragen hoe hoog je de temp. van het water ( aanvoer ) hebt staan ?

Heb zelf ook zo'n situatie thuis , alleen hier hebben we 2 apparte zones ingebouwd.
2 zone regelaars , 1 voor de vloerverwarming beneden en 1 voor de radiatoren boven.
Echter wel 2 thermostaten geplaatst, boven en beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Mijn temp van de Remeha Calenta ketel staat op 65 graden. Ik heb alleen maar een thermostaat beneden in de woonkamer. Boven staan de radiatoren altijd dicht.

[ Voor 9% gewijzigd door K.123 op 17-10-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@K.123 Interessant. Je hebt verdelers met eigen pompen, maar ook zonder geloof ik. Op onze verdeler zit wel een pomp (net als bij jou). Maar, ik heb niet het idee dat die pomp circulatie in het cv systeem veroorzaakt. Begrijp wel dat een cv ketel er niet vrolijk van wordt als een andere pomp in het systeem ineens water door de ketel wil duwen.

Bij jou lijkt het systeem van de vloerverwarming echt volledig gescheiden te zijn. Ben benieuwd naar de reactie van een expert/installateur.

@Truffeltje Wij hebben geen zoneregeling. Ik denk dat de cv temperatuur bij ons op 55-65 graden staat (kan nu niet kijken). Als ik de temperatuur veel hoger zet, loop ik het risico dat de cv ketel gaat pendelen omdat er warmtevraag blijft maar de retourtemp voor de cv ketel te hoog is (kan warmte niet snel genoeg kwijt aan vloerverwarming). Bovendien is het niet nodig, vloerverwarming kan die hoge temp toch niet aan (en het voorkomt ook dat de radiatoren boven urenlang staan te loeien).

[ Voor 8% gewijzigd door cryptapix op 17-10-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
@cryptapix Ja ik heb ook een mail gestuurd naar Intergas zelf, eens kijken wat zij ervan zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
inprincipe heb je geen 3 wegklep nodig onder je cv ketel voor je vloerverwarming.
een 2 zone systeem is bij jouw niet bruikbaar. je moet je cv ketel gewoon aanslutien zoals dat het nu zit.
je zal waarschijnlijk niet voor de grap een verdeler en een warmte wisselaar hebben.
deze verdeler kan niet via cv pompen. ze zijn fysiek gescheiden. door de platen wisselaar.
ik gok dat je slangen niet zuurstof dicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:23
Zijstapje: vind je echt dat je gasverbruik meevalt? Ik woon in een jaren 30 woning, vrijstaand, 126m2. Deels geïsoleerd. We stoken tot 19 graden. Gasverbruik is 1250m3…

Ik denk dat er nog wel wat te winnen valt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
miciel schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:38:
inprincipe heb je geen 3 wegklep nodig onder je cv ketel voor je vloerverwarming.
een 2 zone systeem is bij jouw niet bruikbaar. je moet je cv ketel gewoon aanslutien zoals dat het nu zit.
je zal waarschijnlijk niet voor de grap een verdeler en een warmte wisselaar hebben.
deze verdeler kan niet via cv pompen. ze zijn fysiek gescheiden. door de platen wisselaar.
ik gok dat je slangen niet zuurstof dicht zijn.
De buizen zijn idd niet difuusdicht, daarom heb ik afgelopen april een nieuwe unit laten plaatsen. De man die mijn Rehema vorig jaar fixte zei dat dit een must is als ik een nieuwe ketel laat plaatsen. Die zijn kleiner en kunnen vuildeeltjes niet aan. Hij zei dat je geen garantie krijgt op je ketel als je vloerverwarming niet gescheiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Gramser schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:03:
Zijstapje: vind je echt dat je gasverbruik meevalt? Ik woon in een jaren 30 woning, vrijstaand, 126m2. Deels geïsoleerd. We stoken tot 19 graden. Gasverbruik is 1250m3…

Ik denk dat er nog wel wat te winnen valt!
Pow dat is de helft idd! ik stook wel op 20 graden.

Als ik google op het hem verbruik van vrijstaande huizen komt dat rond de 2300m3 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Het valt lastig te vergelijken eigenlijk - veel is afhankelijk van wat je allemaal verwarmt, tot hoeveel graden inderdaad... én de mate van isolatie. Maar daar zijn weer andere topics voor:

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Wat is jouw actuele energieverbruik?

En dat valt allemaal weer onder Duurzame energie en installaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Gramser schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:48:
Het valt lastig te vergelijken eigenlijk - veel is afhankelijk van wat je allemaal verwarmt, tot hoeveel graden inderdaad... én de mate van isolatie. Maar daar zijn weer andere topics voor:

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Wat is jouw actuele energieverbruik?

En dat valt allemaal weer onder Duurzame energie en installaties
Thanks, ik ben alleen niet van plan (nog meer) te gaan isoleren. Wil op termijn een nieuwe ketel en ik weet nu wat het gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Mag ik vragen wat je dan allemaal geisoleerd hebt? Ik weet dat het een beetje afwijkt van het onderwerp, maar het is zo zonde als je die nieuwe ketel meer laat verstoken dan nodig toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Bij een Intergas kan je inderdaad een 2-wegklep plaatsen.

Maar Intergas leverd ook gewoon een terugslag klep voor in de retour.

Grote moer los draaien op de retour onder de ketel, koperen pijp eruit halen.
Moer en rubberen ring overzetten en weer vast draaien.

Dat pijpje met ingebouwde klep kost iets van 15 euro.

Artikelnr intergas: 665007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Opperbeun
Heeft @K.123 dat nog nodig als er al die wisselaar hangt?
En hoe zit dat in mijn situatie? Het is nu aangesloten zonder. Wat is nu mijn nadeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:44
Die klep is alleen nodig bij een hydraulisch actief systeem waarbij de pomp water aanzuigt uit het cv circuit. Bij jouw platenwisselaar is dat niet van toepassing. Meest gangbare verdelers zijn hydraulisch neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@_JGC_
Was het systeem van TS zonder die wisselaar ook hydraulisch neutraal?

En dat van ons?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zo74urTko0um-6-ujPnNAdPfXHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DII2NhXtqyyxqqPfJ0GUtddM.jpg?f=fotoalbum_large
(Geen idee waarom die foto ondersteboven staat, krijg het ook niet recht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
cryptapix schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:49:
@_JGC_

En dat van ons?
[Afbeelding]
Waarom hangt er een ouderwets telefoonsnoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:12
K.123 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:41:
[...]
De man die mijn Rehema vorig jaar fixte zei dat dit een must is als ik een nieuwe ketel laat plaatsen. Die zijn kleiner en kunnen vuildeeltjes niet aan. Hij zei dat je geen garantie krijgt op je ketel als je vloerverwarming niet gescheiden is.
Wij hebben een offerte laten maken voor een nieuwe ketel en daar kwam dat inderdaad ook ter sprake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:44
cryptapix schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:49:
@_JGC_

En dat van ons?
[Afbeelding]
Neutraal, aanvoer en retour naar ketel zitten beide op de bovenbalk. Sommige neutrale verdelers kan je actief maken door de retour op de onderbalk aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
cryptapix schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:38:
@Opperbeun
Heeft @K.123 dat nog nodig als er al die wisselaar hangt?
En hoe zit dat in mijn situatie? Het is nu aangesloten zonder. Wat is nu mijn nadeel?
Bij TS lijkt het me niet nodig omdat het systeem gescheiden is door de wisselaar.

Maar voor die 15 euro zou ik hem er gelijk laten inzetten.

Bij het niet hebben van zo klep icm vloerverwarming kan er ongewenste stroming ontstaan over de warmtewisselaar van de cv ketel.
Als dat gebeurt merkt de cv ketel dat de wisselaar afkoelt en zonodig springt de ketel aan om op te warmen ( afhankelijk van welke tapcomfort er ingesteld staat)

Heb al diverse klanten gehad waarbij de ketel constant kort aanspringt om het water in de wisselaar te verwarmen.
Simpelste oplossing ketel op ecomodus zetten.
Beste is natuurlijk zo'n klep te laten monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Rofdof schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Waarom hangt er een ouderwets telefoonsnoer?
Om de cv monteur te kunnen bellen. Nee, geen idee? Die kabel komt vanaf de pompschakelaar, dus ik denk dat die naar de voeler gaat.

@_JGC_ Thanks!

@Opperbeun Helder. Ik denk niet dat wij dat probleem hebben. We hebben een Prestige CW6. Die springt wel af en toe aan om de boiler te verwarmen, maar niet specifiek als De pomp af en toe aangaat om vastlopen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Gramser schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:54:
Mag ik vragen wat je dan allemaal geisoleerd hebt? Ik weet dat het een beetje afwijkt van het onderwerp, maar het is zo zonde als je die nieuwe ketel meer laat verstoken dan nodig toch?
De vloer van de zolder (10 cm Rockwool) en de vloer (in de kruipruimte) is geïsoleerd.

Het is is van buiten helemaal strak wit gestuct. Dus ik ben niet van plan daar lelijke gaten in te laten boren en de muren vol te laten spuiten. Bovendien ben je dan zo 8000 euro verder.

Een oud / karakteristiek huis gaat gewoon niet zo goed samen met duurzaamheid helaas.

En zoals gezegd, tussen de 2400 en 2600m3 per jaar is helemaal niet zo erg. Ik lees op een ander forum dat iemand 4000m3 verbruikt voor een vrijstaand huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Top, ik lees dat het sinds 2020 verplicht is voor een installateur bij het plaatsen van een nieuwe ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K.123
Opperbeun schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:50:
[...]

Bij TS lijkt het me niet nodig omdat het systeem gescheiden is door de wisselaar.

Maar voor die 15 euro zou ik hem er gelijk laten inzetten.

Bij het niet hebben van zo klep icm vloerverwarming kan er ongewenste stroming ontstaan over de warmtewisselaar van de cv ketel.
Als dat gebeurt merkt de cv ketel dat de wisselaar afkoelt en zonodig springt de ketel aan om op te warmen ( afhankelijk van welke tapcomfort er ingesteld staat)

Heb al diverse klanten gehad waarbij de ketel constant kort aanspringt om het water in de wisselaar te verwarmen.
Simpelste oplossing ketel op ecomodus zetten.
Beste is natuurlijk zo'n klep te laten monteren.
Bedankt voor deze tip! baat het niet schaadt het niet dus :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
K.123 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 06:17:
[...]

De vloer van de zolder (10 cm Rockwool) en de vloer (in de kruipruimte) is geïsoleerd.

Het is is van buiten helemaal strak wit gestuct. Dus ik ben niet van plan daar lelijke gaten in te laten boren en de muren vol te laten spuiten. Bovendien ben je dan zo 8000 euro verder.

Een oud / karakteristiek huis gaat gewoon niet zo goed samen met duurzaamheid helaas.

En zoals gezegd, tussen de 2400 en 2600m3 per jaar is helemaal niet zo erg. Ik lees op een ander forum dat iemand 4000m3 verbruikt voor een vrijstaand huis.
Mijn spouw is ook niet geïsoleerd, maar dat is meer omdat hij er eigenlijk niet zo geschikt voor is. Zitten veel cementbaarden in en hij is sowieso vrij smal. Over een paar gaten in stucwerk zou ik me minder druk maken, maar het is natuurlijk wel wat gedoe om precies de plek te vinden waar je wil boren. 8000,- is voor spouwmuurisolatie wel knap aan de prijs, maar met de huidige gasprijzen is er nog wel een businesscase van te maken denk ik.

Al wel HR++(+) glas? Scheelt ook een slok, en een paar tochtstrips zijn ook niet verkeerd (proefondervindelijk vastgesteld). Ikzelf vind je gasverbruik aan de hoge kant voor 150m2, maar er is altijd wel een andere bron te vinden die je verbruik doet meevallen... als je kijkt in de categorie "vrijstaande woningen" is alleen het kenmerk " vrijstaand" natuurlijk niet voldoende om te kunnen vergelijken :X

Maar nu hou ik erover op hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K.123
Ik heb ook HR++ glas, woon aan een drukke weg. Het isoleert en het is echt zeer goed geluidswerend. Tochtstrips heb ik ook.

Mijn buurman heeft de muren wel vol laten spuiten, maar je ziet hoe dan ook de gaten terug. Tenzij je alles opnieuw laat stuccen. Maar dat ben ik niet van plan. Ik wil ook geen geld gaan lenen (8000 euro heb ik niet op de plank liggen)

Dank voor het meedenken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Logische overwegingen! Als dat geld maar eens geen issue was he... :)

Succes!
Pagina: 1