Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan ik een Fantec NAS behuizing 24/7 aan laten staan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:17
Mijn vraag

Ik heb sinds een jaar een Fantec QB-35US3-6G NAS behuizing in huis. Daarin zitten 4 harde schijven en ik gebruik het apparaat als een NAS i.c.m. een Intel NUC pc. Aan de achterkant van het apparaat zit een fan, ik kan de snelheid van de ventilator instellen en ik heb hem op laagste stand draaien.

Sinds een paar dagen valt het mij op dat er een trillende/vibrerende geluid van het apparaat komt. Het blijkt de FAN te zijn die blijkbaar bijna versleten is of iets dergelijks. Ik heb zelf echt 0 verstand van ventilatoren.

Kan ik het apparaat blijven gebruiken 24/7, zo ja, wat kan er eventueel gebeuren als de FAN het zou begeven?

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Fantec QB-35US3-6G NAS behuizing
- Windows 10 Pro
- Intel NUC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Ik heb geen goede informatie kunnen vinden over mensen die hetzelfde probleem hebben met die product.

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38
Kan je de SMART informatie uitlezen m.b.t. de temperatuur van de HDD's? Als dat aan de hoge kant is, dan zal je iets moeten doen aan de fan.
Misschien is het het stofvrij maken van de fan en de behuizing van de NAS al voldoende. Stof op een fan kan namelijk al de trilling veroorzaken zoals je beschrijft.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 17:53
Je zou ook eens kunnen kijken of je die fan gewoon kan vervangen. Met een beetje geluk is het gewoon een standaard 80mm fan.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:13

Wildfire

Joy to the world!

TweakMDS schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:51:
Je zou ook eens kunnen kijken of je die fan gewoon kan vervangen. Met een beetje geluk is het gewoon een standaard 80mm fan.
Volgens de specificaties is het inderdaad een 80mm fan en waarschijnlijk zal die ook een gewone aansluiting hebben. Dan is het waarschijnlijk niet al te lastig om er een andere fan in te zetten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:17
De harde schijven zelf worden niet te warm. Rond de 40 graden. Zijn ook WD Red's en Blue die draaien op 5400 rpm.

De fan vervangen klinkt inderdaad als de meest slimme optie. Ik zal komende tijd is uitpuzzelen hoe dan allemaal moet bij deze fantec

• mooieboot
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 24-08-2023
Wat ook kan is het rubberen middendeel uit de fan halen en een druppel scheerapparaat/tondeuse olie erin gieten

https://www.techrepublic....-fans-with-a-drop-of-oil/

Ik heb dit laatst gedaan bij een oude synology met succes
Pagina: 1