Dag allemaal,
Mijn desktop is zo langzamerhand aan vervanging toe. Deze heb ik in 2016 gebouwd. Zie mijn huidige configuratie hieronder.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op mijn nieuwe pc zal voornamelijk gewerkt gaan worden
Ik wil mijn bestaande twee monitoren gaan gebruiken. Deze hebben beide een HDMI ingang.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk aan een totaal bedrag van EUR 550-EUR 800 ongeveer.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb besloten om mijn oude systeem helemaal compleet intact te laten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt. Was vroeger iets meer van de Intel maar begrijp dat de laatste jaren AMD een prima alternatief is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wifi en bluetooth, zit al op het gekozen moederbord. PC komt wel aan een bedraad netwerk maar wifi geeft me flexibliteit.
Ga je overklokken?
Mag, maar niet belangrijk voor me.
Heb je al iets uitgezocht?
Ja zie wishlist hieronder:
Ik heb hierbij gewust voor een APU gekozen omdat videokaarten tegenwoordig slecht verkrijgbaar zijn.
Wat verwacht je van ons?
Ik bouw eigenlijk maar 1 x per 5 jaar een nieuw systeem dus hoor graag of het zo allemaal bij elkaar past en of ik ergens nog een betere component voor kan kiezen met betere prijs / kwaliteit verhouding.
Ik hoor graag ik of ik mijn twee HMDI ingang monitoren kan aansluiten op dit moederbord. Moet ik dan alleen een display port to HDMI kabel gebruiken of komt er nog meer bij kijken?
Kan ik op termijn ook gebruik maken van USB-C om eventueel nieuwe monitoren aan te sturen?
De behuizing moet passen in een zelfgemaakte kast welke integraal onderdeel is van mijn bureau. De bestaande aspire Qpack (gekocht in 2005) past hier prima in. De max afmetingen voor de PC zijn 310 mm hoog, 475 mm breed en 680 mm diep. Heb lang gezocht naar een alternatief voor de Qpack en ben gekomen tot de Fractal Design Node 304 Wit. Ik sta open voor een andere vette kast mocht deze nadelen hebben.
Qua aankoop moment ben ik flexibel. Heeft het zin om nog twee maanden te wachten omdat er binnenkort van alles een nieuwe generatie uitkomt en daarmee de prijzen gaan zaken of zal het zo'n vaart niet lopen?
Mijn desktop is zo langzamerhand aan vervanging toe. Deze heb ik in 2016 gebouwd. Zie mijn huidige configuratie hieronder.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i3-4160 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-B85M-D2V | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Asus EAH6450 SILENT/DI/1GD3(LP) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Desktop HDD, 2TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Aspire X-Qpack (mATX, 420W, Zilver) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Netwerkadapters | TP-Link AC1300 Draadloze Dual Band PCI Express Adapter Archer T6E | € 33,28 | € 33,28 |
| 1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Optische drives | Sony Optiarc AD-7280S Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Corsair Builder CX430 V2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 59,53 | € 59,53 |
| 1 | Geheugenkaartlezers | Sharkoon Media Reader III | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 92,81 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op mijn nieuwe pc zal voornamelijk gewerkt gaan worden
- Veel werken in MS office, excel, word, powerpoint, outlook.
- Af en toe een beetje programmeren in Visual Studio.
- Af en toe wat DTP werk (Adobe Photoshop, Illustrator).
- Af en toe wat 3D CAD werk (SolidWorks) voor een hobby project hier thuis, mijn huidige PC begint altijd te mopperen als ik hier mee bezig ben.
- Twee keer per het jaar het monteren van een filmpje in Adobe Premiere.
- Qua games speel ik eigenlijk alleen af en toe de Command & Conquer Remastered Collection. Zou wel leuk zijn als ik straks ook misschien een andere game van drie jaar oud kan spelen.
Ik wil mijn bestaande twee monitoren gaan gebruiken. Deze hebben beide een HDMI ingang.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk aan een totaal bedrag van EUR 550-EUR 800 ongeveer.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb besloten om mijn oude systeem helemaal compleet intact te laten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee niet echt. Was vroeger iets meer van de Intel maar begrijp dat de laatste jaren AMD een prima alternatief is.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wifi en bluetooth, zit al op het gekozen moederbord. PC komt wel aan een bedraad netwerk maar wifi geeft me flexibliteit.
Ga je overklokken?
Mag, maar niet belangrijk voor me.
Heb je al iets uitgezocht?
Ja zie wishlist hieronder:
Ik heb hierbij gewust voor een APU gekozen omdat videokaarten tegenwoordig slecht verkrijgbaar zijn.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 229,90 | € 229,90 |
| 1 | Moederborden | ASRock B550M-ITX/ac | € 112,- | € 112,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 7200rpm), 2TB | € 51,76 | € 51,76 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Wit | € 74,95 | € 74,95 |
| 1 | Kabels | Startech.com DisplayPort naar HDMI adapter kabel 3 m 4K 30Hz Zwart | € 8,09 | € 8,09 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 61,31 | € 61,31 |
| 1 | Voedingen | Corsair TX550M | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 85,99 | € 85,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 673,90 | ||
Wat verwacht je van ons?
Ik bouw eigenlijk maar 1 x per 5 jaar een nieuw systeem dus hoor graag of het zo allemaal bij elkaar past en of ik ergens nog een betere component voor kan kiezen met betere prijs / kwaliteit verhouding.
Ik hoor graag ik of ik mijn twee HMDI ingang monitoren kan aansluiten op dit moederbord. Moet ik dan alleen een display port to HDMI kabel gebruiken of komt er nog meer bij kijken?
Kan ik op termijn ook gebruik maken van USB-C om eventueel nieuwe monitoren aan te sturen?
De behuizing moet passen in een zelfgemaakte kast welke integraal onderdeel is van mijn bureau. De bestaande aspire Qpack (gekocht in 2005) past hier prima in. De max afmetingen voor de PC zijn 310 mm hoog, 475 mm breed en 680 mm diep. Heb lang gezocht naar een alternatief voor de Qpack en ben gekomen tot de Fractal Design Node 304 Wit. Ik sta open voor een andere vette kast mocht deze nadelen hebben.
Qua aankoop moment ben ik flexibel. Heeft het zin om nog twee maanden te wachten omdat er binnenkort van alles een nieuwe generatie uitkomt en daarmee de prijzen gaan zaken of zal het zo'n vaart niet lopen?
Ignorance is bliss