Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MadGlobox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-10 16:35
Hallo mede Tweakers,

Zoals jullie allemaal ongetwijfeld niet ontgaan is wordt het gas (nog) duurder.

Ik woon momenteel in een goed geïsoleerde hoek woning (huur), met een oude CV ketel.

Met een koude winter kan dat alsnog redelijk in de papieren lopen.

Ik zit dan ook als veelvuldig home assistant gebruiker te denken aan een 2 tal Xiaomi Electric Smart Heaters om op die manier gas te besparen.

Ik heb echter nog geen berekening gedaan of dit daadwerkelijk goedkoper gaat zijn dan gewoon blijven stoken en vroeg me af of iemand anders al een dergelijke setup in huis heeft.

Ik hoor graag jullie reacties B)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
Als je graag nóg 2x zoveel wilt betalen als dat het toch al duurder werd, zou ik dat zeker doen!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-11 21:09
Heb je een vast contract voor energie?
Zo nee ook energie is flink omhoog gegaan, misschien iets om rekening mee te houden

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:48
Convectorkachels kunnen niet uit, tenzij je een ruimte van 2 bij 2 verwarmt dan kan het interessant zijn.

Kijk anders even bij het lucht/lucht warmtepompen topic als je weinig wil investeren en toch goedkoper zijn.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als je zuinig wilt zijn met stroom: stoelverwarming!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Genoeg te vinden op Google hierover:
https://www.google.com/se...AyAEIwAEB&sclient=gws-wiz

beetje inspanning kan geen kwaad ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• MadGlobox
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-10 16:35
keur0000 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:18:
Genoeg te vinden op Google hierover:
https://www.google.com/se...AyAEIwAEB&sclient=gws-wiz

beetje inspanning kan geen kwaad ;)
Jaja, het vraagstuk is niet of een kuub gas duurder is dan een kilowatt uur. Een liter diesel is ook voordeliger dan een liter E10, dat wil niet automatisch zeggen dat het voordeliger is om diesel te gaan rijden :D

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

MadGlobox schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:22:
[...]

Jaja, het vraagstuk is niet of een kuub gas duurder is dan een kilowatt uur. Een liter diesel is ook voordeliger dan een liter E10, dat wil niet automatisch zeggen dat het voordeliger is om diesel te gaan rijden :D
Oude CV ketel is niet per definitie slecht, kan rustig een VR type zijn, en die is niet ongunstig qua verbruik.
Beter is knoppen bijna dicht draaien waar niet aanwezig, maar dat wist je vast al.
Geldt ook voor de thermostaat een graadje lager, of zelfs 2-3, daar bereik je veel meer mee.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:23
Die vergelijking heb ik op Tweakers al meerdere keren in diverse topics voorbij zien komen.
Voor een benadering kan je aanhouden dat 1 m3 gas gelijk staat aan 8 kW stroom. Hangt er nogal vanaf wat het rendement van de CV ketel is.
Vul in wat je gas- en stroomtarief is, dan weet je het antwoord.

Je kan natuurlijk besparen door de ketel uit te zetten en dan met de elektrische kachels alleen verwarmen waar en wanneer het nodig is.

[ Voor 18% gewijzigd door JukeboxBill op 16-10-2021 19:54 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Het ligt er ook aan hoe je woont.
Ik ga voor het gemak even uit van een alleenstaande, in een wat oudere woning.

Om er dan lekker warm bij te zitten op je gebruikelijke zitplaats doe je dat als volgt.

*   Zoek een plek voor klein straalkacheltje, dat op de minimum stand pakweg 400 Watt verbruikt, en richt dat op 'jouw stek'.
*   Temper nu de verwarming zodanig dat jouw stek, met straalkacheltje aan, comfortabel aanvoelt.
*   Een electrisch matje op vloer draagt ook bij aan het comfort.

Ik denk dat je dan uitkomt op een kamertemperatuur van pakweg 18-19 graden.
Die besparing van enige graden kamertemperatuur maakt het verbruik van het straalkacheltje ruimschoots goed.

Wat je dan doet is het creëren van een comfortabel eiland in een redelijk comfortabele kamer. Die redelijk comfortabele kamer zal vermoedelijk (moet je wel controleren) de rest van het huis vorstvrij houden.

EDIT:
Straalkacheltje even uitzetten als je niet op je stek zit !

[ Voor 3% gewijzigd door FD2 op 16-10-2021 20:18 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:29
@FD2
Een infrarood paneel gecombineerd met zo'n elektrische voetenwarmer bedoel je denk ik. Misschien goedkoper als er 1 bewoner is en je de kamertemperatuur flink verlaagd.
En hooguit enkele uren per dag dat IR paneel aan hebt staan. Niet aan laten staan terwijl je er zelf niet bent.
Maar dan nog wordt het denk ik lastig om de investering in dat IR paneel en voetenwarmer terug te verdienen.
En leef je dan comfortabeler?

@MadGlobox
Is verwarmen met een airco een optie? Dat is meer dan 4x efficiënter dan een elektrische kachel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

busscherski schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:18:
@FD2
Een infrarood paneel gecombineerd met zo'n elektrische voetenwarmer bedoel je denk ik.
Nee, ik bedoel zo'n ding dat rood opgloeit binnen 20 seconden na het aanzetten.
Ik heb voor mijn kacheltjes € 9.95 betaald ! En daar zitten 2 van zulke staafjes in. 400 W per stuk.

En zo iets: https://www.kabeldirect.n...ssen-6-standen-grijs.html

[ Voor 10% gewijzigd door FD2 op 16-10-2021 20:30 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Pagina: 1