Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-05 15:26
Hoi,

Tussen 1 januari en 1 juli dit jaar heb ik x euro per maand verdiend (stage). Augustus en September niks verdiend, vanaf 1 september x in de maand. Ik woon samen met mijn vriendin en ze verdient parttime ongeveer x per jaar.

Nu krijg ik een brief dat ik de huurtoeslag voor het hele jaar moet terugbetalen, omdat ons toetsingsinkomen te hoog is geworden. Maar tot 1 september was dat in ieder geval maandelijks helemaal niet het geval.

Kan ik hier bezwaar tegen aantekenen? Het voelt behoorlijk onlogisch om met terugwerkende kracht huurtoeslag te moeten terugbetalen als je salaris ineens omhoog is gegaan...

EDIT: Cijfers veranderd, topic kan op slot, vraag is beantwoord

[ Voor 6% gewijzigd door Masvic op 16-10-2021 18:40 ]

Beste antwoord (via Masvic op 16-10-2021 18:39)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:03

Rmg

Je huurtoeslag is een voorschot.

En je krijgt het op basis van je (verwachte) jaarinkomen.

Dus helaas, je moet het afgelopen jaar terugbetalen.

Zo werkt dat ook met alle andere toeslagen.

Het werkt ook de andere kant op. Verlies je halverwege je baan en komt je jaar inkomen onder de grens krijg je over het hele jaar de toeslag alsnog.

[ Voor 41% gewijzigd door Rmg op 16-10-2021 18:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:03

Rmg

Je huurtoeslag is een voorschot.

En je krijgt het op basis van je (verwachte) jaarinkomen.

Dus helaas, je moet het afgelopen jaar terugbetalen.

Zo werkt dat ook met alle andere toeslagen.

Het werkt ook de andere kant op. Verlies je halverwege je baan en komt je jaar inkomen onder de grens krijg je over het hele jaar de toeslag alsnog.

[ Voor 41% gewijzigd door Rmg op 16-10-2021 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

Helaas, dat wordt terug betalen, mag overigens met een betalingsregeling. Was voor mij de reden om precies op 1 januari van het nieuwe jaar te gaan samenwonen. Hadden we dat eerder gedaan dan had er ook een fors bedrag terugbetaald moeten worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een gezamelijk inkomen van bijna 40k per jaar. Nee het inkomen is te hoog voor huurtoeslag, bezwaar maken gaat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-05 15:26
Thanks voor de reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Het toetsingsinkomen is je jaarinkomen, daarvoor maakt het inprincipe niets uit hoe je inkomen over het jaar verdeeld was. Het is redelijk normaal dat je als je meer gaat verdienen je toeslagen moet terug betalen, ik heb zelf ook een jaar zorgtoeslag terug betaald na mijn afstuderen. Hierom is het altijd een goed idee om je verwachte jaarinkomen bij de belastingdienst direct bij te werken, dat heb minder kans dat je te veel geld krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 17:27
Je spreekt jezelf tegen dat je in september niks hebt verdiend en 4850.
Als je 4850 per maand verdient, de rest van het jaar x4 (sep, okt, nov, dec) en nog 8% vakantiegeld.
Kom je uit op 21k dit jaar. Dat is als één persoon op het randje van toeslag ontvangen.
Met zijn tweeën mogen jullie samen 30.400 verdienen.
Daar gaan jullie overheen met 21+15=36k.
Ookal zouden jullie 30k verdienen (dus net onder 30,4k) dan moet je nog een hoop terug betalen.
De belastingdienst kijkt niet naar de tussenliggende periode/duur, als jij 20k in één maand verdient telt dat voor het hele belastingjaar.

Helaas terugbetalen inderdaad (een hoop geld uiteraard).
gelukkig is er een betalingsregeling voor 24 termijnen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 12:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Even een tip voor dit en komende jaren:
- als je vermoed dat je nog wel eens op de grens kan zitten, kun je er ook voor kiezen om achteraf huurtoeslag aan te vragen. Dus in april 2022 kun je de huurtoeslag over 2021 aanvragen. Voordeel is dan dat je exact weet waar je recht op hebt (omdat je dan al je inkomen over 2021 weet) en dus nooit met een terugvordering geconfronteerd wordt.
- controleer nu goed of je maandelijkse huurtoeslag gestopt is, anders kun je volgend jaar hetzelfde probleem krijgen.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeDee855
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 11:53
In aanvulling op bovenstaande: toeslagen worden niet automatisch aangepast na je belastingaangifte. Je moet de toeslag stopzetten of de relevante bedragen zelf aanpassen op toeslagen.nl. Ik dacht echt dat dat automatisch ging en snapte niet waarom ik een paar jaar lang hetzelfde riedeltje moest doorlopen van terugbetalen... Achteraf gezien stom, maar inmiddels mijn les geleerd.
Pagina: 1