Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 23:36
Op mijn markbass amp zijn een 2-tal transistors waarschijnlijk gesneuveld.

Hierop staat het volgende opschrift:
SONF25
GKIEX VB
CHN 451

Gemaakt door ST

Door middel van deze info kan ik helaas niet de juiste info vinden. De reden dat ik denk dat ze stuk zijn, is omdat ik over alle pinnen. ~5ohm meet, en bij 1 100ohm. Hier klopt dus iets niet. Ik kan ook niet de juiste schema's vinden om uit te zoeken welk type het is.

Als iemand mij verder kan helpen met het zoeken naar deze componenten wordt dat zeer gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:07
Vermoed eerder 50NF25. Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:37

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meet je in de schakeling?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
tafkaw schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:31:
Vermoed eerder 50NF25. Is dat mogelijk?
Held, dat is hem. De s en 5 lijken nogal veel op elkaar.
Ha nee zeker niet, die rookie mistake ben ik gelukkig voorbij.

Zie dat de transistor niet op voorraad wordt gehouden bij Farnell, dus vanwege hoge verzendkosten bij alternatieve leveranciers even op zoek gegaan naar een alternatief, zou deze ook gewoon kunnen? SQP10250E_GE3

[ Voor 20% gewijzigd door tweakG5 op 16-10-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als die alleen moet schakelen zal hooguit de Gate threshold de belangrijke spec zijn. Als die moet regelen zou ik niet zomaar iets anders erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
memphis schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:35:
Als die alleen moet schakelen zal hooguit de Gate threshold de belangrijke spec zijn. Als die moet regelen zou ik niet zomaar iets anders erin zetten.
Het is de transistor in de eindtrap van de versterker. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1urFUdFezIyvSFgRGXbZaztxo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7vnmONevxQ73Iv9J15YyVI4B.png?f=fotoalbum_large

Hier is het eindversterker gedeelte van een markbass versterker. Hier is voor beide rails gebruik gemaakt van 3 fets per kant, in die van mij is dat dus de enkele. Zou het dan nog steeds aan te raden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

tweakG5 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

Het is de transistor in de eindtrap van de versterker. [Afbeelding]

Hier is het eindversterker gedeelte van een markbass versterker. Hier is voor beide rails gebruik gemaakt van 3 fets per kant, in die van mij is dat dus de enkele. Zou het dan nog steeds aan te raden zijn?
Het is in ieder geval niet aan te raden om ze alle zes te vervangen door dezelfde mosfet. Zoals je kunt zien zijn de drie FET's aan de bovenkant P-channel en de drie aan de onderkant N-channel. Daar moet je dus verschillende types types voor hebben; liefst complementair

On second thought: Is bovenstaand schema het schema van jouw versterker, of is het een schema van een markbass versterker en veronderstel jij dat die wel vergelijkbaar zijn?

Je weet hoe het is met assumptions, toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Brahiewahiewa op 16-10-2021 17:54 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:50:
[...]

Het is in ieder geval niet aan te raden om ze alle zes te vervangen door dezelfde mosfet. Zoals je kunt zien zijn de drie FET's aan de bovenkant P-channel en de drie aan de onderkant N-channel. Daar moet je dus verschillende types types voor hebben; liefst complementair

On second thought: Is bovenstaand schema het schema van jouw versterker, of is het een schema van een markbass versterker en veronderstel jij dat die wel vergelijkbaar zijn?

Je weet hoe het is met assumptions, toch?
Het is inderdaad niet dezelfde als de versterker die ik heb. Die heeft namelijk maar 1 fet per zijde. Vreemd genoeg wel beide hetzelfde type :/

Maar gezien de locatie op de print, en de omliggende componenten zijn het de fets voor de eindversteker.

Beide geven ze, zoals eerder gezegd 0, ohm aan. Dus die zijn vrij zeker stuk.

Ik moet inderdaad niet teveel uitgaan van het plaatje, maar het is helaas het enige wat ik heb. Het gedeelte van de voeding komt wel voor 90% overeen, daar zijn nu ook 2 transistors uit voor de schakelende voeding.

Mijn gedachte is dat de eindtrap is opgeblazen, en hier de power rail heeft meegenomen. Ik kan geen andere defecten op het bord meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

tweakG5 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:59:
[...]
Beide geven ze, zoals eerder gezegd 0, ohm aan. Dus die zijn vrij zeker stuk...
Ik zou voorzichtig zijn met die conclusie. De 50NF25 heeft een RDSon van 0,069 Ω. Veel multimeters zullen dat als "0" weergeven

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Gezien ze dus regelen zou ik het bij dezelfde type houden gezien de sturing ervoor ook naar de karakteristiek is berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Niet om te nit picken hoor, maar weet je dat zeker?
Imho lijkt het ontwerp van het schema gebaseerd op één van de eerste class-D versterkers van Philips (NXP) uit dezelfde periode. Het filepath van het dokument F:\PRSK\EraSWITCHING doet mij ook zoiets vermoeden.
Maar ik kan me vergissen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:21:
[...]

Niet om te nit picken hoor, maar weet je dat zeker?
Imho lijkt het ontwerp van het schema gebaseerd op één van de eerste class-D versterkers van Philips (NXP) uit dezelfde periode. Het filepath van het dokument F:\PRSK\EraSWITCHING doet mij ook zoiets vermoeden.
Maar ik kan me vergissen
Exact, dat denk ik ook, het is gewoon hoog frequent schakelen voor een class-d versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waar lees jij die file locatie?

Maar als het schema er op lijkt zou ik toch denken aan een analoge versterker. Op hun site zie ik wel dat ze klass-D versterkers hebben. Misschie kan TS ook een modelnaam/nummer geven.

Maar zal een 50n25 niet dezelfd zijn? Die kan je overal wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

memphis schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:28:
Waar lees jij die file locatie?

Maar als het schema er op lijkt zou ik toch denken aan een analoge versterker. Op hun site zie ik wel dat ze klass-D versterkers hebben. Misschie kan TS ook een modelnaam/nummer geven.

Maar zal een 50n25 niet dezelfd zijn? Die kan je overal wel vinden.
Rechter onderhoek van de foto (even opklikken voor groter)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Damic schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:22:
[...]

Rechter onderhoek van de foto (even opklikken voor groter)
Nou, het schema zelf is verre weg van een digitale klasse D amp en de tekening heet toch echt ook "Ampli Leneare".

Het schema is gewoon vergelijkbaar als ieder andere analoge (antieke) versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
memphis schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:38:
[...]

Nou, het schema zelf is verre weg van een digitale klasse D amp en de tekening heet toch echt ook "Ampli Leneare".

Het schema is gewoon vergelijkbaar als ieder andere analoge (antieke) versterker.
Je hebt gelijk, ik had het schema beter niet kunnen plaatsen. De fets worden aangestuurd door een SI8244B, een class-d driver ic. https://www.skyworksinc.c...ic/data-sheets/Si824x.pdf

De versterker zit in deze combo: https://www.bax-shop.nl/b...-inch-basversterker-combo

Zou het alternatief wat ik eerder had geplaatst met deze info wel okay zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 22:10

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik zou ook maar eens checken of de driver het nog wel doet voordat je er nieuwe mosjes tegenaan gooit. Worden nogal hoge spanningen gebruikt die door de defecte mos van de drain naar de gate driver gestuurd zijn geweest.
Weet je waarom de versterker is stuk gegaan? Als het spontaan is gebeurd dan zou ik ook de elcos goed controleren.

Theo

Pagina: 1