Fonds opzetten voor mensen met hogere energielasten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:31
Even een gedachte die in mijn hoofd blijft rondspoken. Ik heb het geluk dat ik een goed geïsoleerd huis heb, all electric. Mijn contract loopt januari af. Heb deze verlengd voor 3 jaar. Onder aan de streep scheelt mij dat ongeveer 30 euro per maand. Ik ben dus 30 euro per maand duurder uit. Denk zelf iets minder. Dat kan ik makkelijk dragen. Door de aangekondigde verlaging van de energiebelasting krijg ik een voordeel van iets van 600 euro per jaar. Dus onderaan de streep ga ik er ruim 300 euro per jaar op vooruit ten opzichte van nu. Kortom de verlaging van de energiebelasting komt bij de 'verkeerde' persoon terecht. Nu zat ik te denken hoe ik kan zorgen dat deze verlaging bij de juiste persoon terecht kan komen. Kun je bij de gemeente vragen of zij een gezin kennen die het goed kan gebruiken? Ik zit dan te denken om bijvoorbeeld een aantal zonnepanelen ofzo te schenken. Voor 600 euro heb je er wel 4 op het dak van het schuurtje liggen... Als je dit dan wat groter trekt moet je daar met meer personen toch iets moois mee kunnen doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:04

Honesty

kattenneus!

Mooi idee ik denk dat de gemeente hier niet aan mee werkt maar mogelijk wel de voedselbank of stichting leergeld. In steeds meer gemeenten is ook quiet aanwezig en die hebben ook een netwerk van arme gezinnen.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Met de actie De Warme Douche wil ik bereiken dat zoveel mogelijk gezinnen comfortabel kunnen blijven douchen ondanks de hoge gasprijs. De overheid geeft iedereen € 400 energiesteun. Ik heb die €400,-- zelf niet per sé nodig. Gezinnen met #energiearmoede des te meer! Als start van deze actie geef ik mijn € 400 euro aan hen Dat zijn ongeveer 6 douchekoppen van €69,--.

Niebla verdubbelt de inzet
Niebla, de leverancier van deze douchekoppen, doet ook mee. Niebla verdubbelt het aantal douchekoppen. Dus voor elke ingezamelde douchekop geven zij een 2e douchekop weg. 1+1=2. Dat is geweldig!
https://www.gofundme.com/f/de-warme-douche

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:25

EiT

Waarom dan weer zo’n dure douchekop kopen wat waarschijnlijk ergens uit china kont (bedrijf wat er achter zit, is gevestigd in een woonhuis). En als die persoon er 1+1 doet dan weet je ook dat er genoeg marge op zit ;)

Grohe of andere merken hebben hier goedkopere oplossingen voor.

Bijv:
https://www.sanitairwinke...10cm-5.7l-min.-chroom-wit
5.7L voor 20.99

@BB-One Hoewel het een goed initiatief is, ga je die 600 euro wel kwijt zijn aan alle andere lasten die volgend jaar gaan stijgen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je maakt een denkfout: je gaat 36 keer 30 euro meer betalen, en krijgt eenmalig 600 euro voordeel. Die sigaar uit eigen doos van de overheid is namelijk alleen in 2022.

[ Voor 26% gewijzigd door RemcoDelft op 23-10-2021 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
RemcoDelft schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:14:
Je maakt een denkfout: je gaat 36 keer 30 euro meer betalen, en krijgt eenmalig 600 euro voordeel. Die sigaar uit eigen doos van de overheid is namelijk alleen in 2022.
Sorry maar jij vult het verkeerd (voor mij) in. Ik heb die 600 euro gewoon niet nodig. Dus het is geen sigaar uit eigen doos. En die 36 keer 30 euro maakt mij ook niet zo heel veel uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-09 21:11
BB-One schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:25:
Even een gedachte die in mijn hoofd blijft rondspoken. Ik heb het geluk dat ik een goed geïsoleerd huis heb, all electric. Mijn contract loopt januari af. Heb deze verlengd voor 3 jaar. Onder aan de streep scheelt mij dat ongeveer 30 euro per maand. Ik ben dus 30 euro per maand duurder uit. Denk zelf iets minder. Dat kan ik makkelijk dragen. Door de aangekondigde verlaging van de energiebelasting krijg ik een voordeel van iets van 600 euro per jaar. Dus onderaan de streep ga ik er ruim 300 euro per jaar op vooruit ten opzichte van nu. Kortom de verlaging van de energiebelasting komt bij de 'verkeerde' persoon terecht. Nu zat ik te denken hoe ik kan zorgen dat deze verlaging bij de juiste persoon terecht kan komen. Kun je bij de gemeente vragen of zij een gezin kennen die het goed kan gebruiken? Ik zit dan te denken om bijvoorbeeld een aantal zonnepanelen ofzo te schenken. Voor 600 euro heb je er wel 4 op het dak van het schuurtje liggen... Als je dit dan wat groter trekt moet je daar met meer personen toch iets moois mee kunnen doen?
Hoewel het een nobel streven is, hou het dichtbij. Je hebt vast wel een kennis/familielid/... dichtbij die het krap heeft :? Geef die inderdaad 4 paneeltjes, of nog slimmer, koop een gebruikt setje van marktplaats, dan heb je maar zo het dubbele vermogen voor hetzelfde geld.

in ieder geval: _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:32
Het geld komt zoals ik het zie gewoon bij de juiste mensen terecht. Je kunt het ook zien als stimuleringsmiddel om te verduurzamen. Als je dat al hebt gedaan dan heb je daar al geld aan uitgegeven.

Wij zijn bijna all-electric. We hebben nog maar 1 (van de 2) benzine auto, dat is het enige die een andere brandstof dan elektriciteit nodig heeft.

De aanschaf van een elektrische auto is een stuk duurder dan een benzine auto dus het geld heb ik al lang uitgegeven.

Het huis zelf is voor ongeveer €60000,- verduurzaamd door alles elektrisch te maken. Dat geld krijg ik echt niet terug en dat verwacht ik ook niet.

Kortom je stelling dat het geld bij de verkeerde mensen terecht komt is verkeerd. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat het voor jou niet nodig is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-09 19:09
BB-One schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 22:44:
[...]

Sorry maar jij vult het verkeerd (voor mij) in. Ik heb die 600 euro gewoon niet nodig. Dus het is geen sigaar uit eigen doos. En die 36 keer 30 euro maakt mij ook niet zo heel veel uit.
Heb je geen familie of vrienden die dat wellicht goed kunnen gebruiken? :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:34

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik begrijp niet zo goed wat je wilt met dit topic. Als je wat geld wilt geven aan een goed doel moet je dat toch gewoon doen ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
EiT schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:12:
[...]

Waarom dan weer zo’n dure douchekop kopen wat waarschijnlijk ergens uit china kont (bedrijf wat er achter zit, is gevestigd in een woonhuis). En als die persoon er 1+1 doet dan weet je ook dat er genoeg marge op zit ;)

Grohe of andere merken hebben hier goedkopere oplossingen voor.

Bijv:
https://www.sanitairwinke...10cm-5.7l-min.-chroom-wit
5.7L voor 20.99
Tja. Het schijnt wel de beste douchekop te zijn als je zuinig wilt douchen, maar er zal genoeg marge op zitten :P

Die dame was gisteren trouwens ook op Kassa TV (of het journaal, 1 van de 2 ik weet het niet meer).

In ieder geval helpt zo'n douchekop goed om de kosten in toom te houden, welk merk het is maakt dan idd niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

DutchKel schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:21:

Kortom je stelling dat het geld bij de verkeerde mensen terecht komt is verkeerd. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat het voor jou niet nodig is.
De bedoeling was dat de gestegen energieprijzen gecompenseerd zouden worden. Nu blijkt dat voor miljoenen mensen de energieprijzen niet stijgen omdat ze een lang(er) lopend contract hebben. Dus in die zin komt het wel bij de "verkeerde" mensen terecht.

On-topic
@BB-One je kan zelf aan de slag met behulp van de toolkit in http://energiearmoede.nl of doneren via de Energiebank.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:03
Je kunt altijd spullen doneren bij een lokaal steunpunt of goederenbank, dat komt dan bij de mensen in jouw gemeente die het het meeste nodig hebben.
Zo heb ik laatst nog een draadloze gamingheadset gedoneerd, die wel wat was uitgeleefd en heel soms verbinding verliest.
Kan ik echt niets meer mee, maar iemand anders was hier echt ontzettend blij mee.

Dit ging dan helemaal niet over de energie, maar wel over wat je wilt bereiken: het helpen van mensen die het wat minder breed hebben.
Bij energie is wat mij betreft het ' probleem ' dat het een in zekere zin een volledige vrije markt is, voor iets dat je wel móet afnemen.
Hieruit vloeit voort alle - voor veel mensen - ingewikkelde tariefstructuren en ' aanbiedingen ' in vorm van bonussen en cadeaus.
Hier gaan veel mensen ' de fout in ' en komen zo ( mede ) in de problemen.
Anderzijds zijn er mensen die alles tot de details weten uit te zoeken en/of met puur geluk een heel goed contract weten te scoren.
Zoals die van Greenchoice via de Consumentenbond laatst.
Vergeleken met de contracten van nu zijn de prijzen in sommige gevallen meer dan verdubbeld t.o.v. dat contract van Greenchoice.
Het verschil is zo groot, dat het makkelijk een paar honderd euro per maand kan schelen voor een familie.
Je kunt je wel voorstellen dat het voor een familie met minimum/bijstand inkomen dan gewoon echt niet meer te doen is, en 1 en 1 is 2, het zijn vaak al de sociaal zwakkeren die verhoudingsgewijs meer betalen voor vaste lasten.

Enfin, dat de energieprijzen nu hoog zijn is een feit, maar dat is m.i. in essentie niet het probleem in dit geval.
Het hele systeem eromheen, dat is gewoonweg niet solidair tegenover met name lage sociale klassen, terwijl we het wel met elkaar eens zijn dat iedereen recht heeft op energie(?)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

JohanNL schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:09:

Anderzijds zijn er mensen die alles tot de details weten uit te zoeken en/of met puur geluk een heel goed contract weten te scoren.
Puur geluk inderdaad. Heb net vorig jaar een energiecontract voor vijf jaar afgesloten terwijl ik anders meestal voor een jaar doe. Niet echt over nagedacht, ook nooit eerder een contract voor zo’n lange periode afgesloten, maar had een voorgevoel dat het wel eens kon lonen. En kijk nu…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-09 13:20
Pieter Omtzicht heeft het hier ook al over gehad. Energie Armoede.
Bijvoorbeeld mensen die het minder hebben die nog enkel glas hebben gewoon hoge subsidie geven op dubbel HR++ glas e.d. Of spouwmuur isolatie e.d. Dat zijn echt zaken die echt goed helpen.
Snap niet dat de overheid daar niet meer geld in steekt. Jammer.

Ik heb jaren geleden mijn hele twee onder 1 kap de spouw laten isoleren voor 800 euro destijds. Ja het kan nu niet meer. Maar moest je eens voorstellen dat de overheid op die Pro-Actieve manier mensen met een laag inkomen hadden geholpen.

Echt ik kan er soms niet bij hoe altijd zoveel achteraf wordt gedaan, en enorm veel geld verspilling dit terweeg brengt. Als je subsidie correct plaatst in de samenleving kun je veel meer bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Laatst online: 08:38
probleem van lage inkomens stimuleren is dat die voor een groot deel ook sociale huur zitten. en de verhuurders veel minder een prikkel krijgen om te isoleren.

slechte isolatie (onder de renovatie r-waardes van Het bouwbesluit) zou wmb ook moeten leiden tot lagere huur / boete voor de verhuurder.

Er is gevraagd om een snel te realiseren iets en dan past deze kortingsregeling goed.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:04
Ik zit er net zo in en vorige week met mijn vrouw afgesproken het geld over te maken aan de voedselbank hier in de buurt. Zoals vaker komt een groot deel van het geld bij “de verkeerde mensen” terecht, al snap ik dat je het nooit helemaal goed kunt doen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:03
mjjveldt schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:14:
probleem van lage inkomens stimuleren is dat die voor een groot deel ook sociale huur zitten. en de verhuurders veel minder een prikkel krijgen om te isoleren.

slechte isolatie (onder de renovatie r-waardes van Het bouwbesluit) zou wmb ook moeten leiden tot lagere huur / boete voor de verhuurder.

Er is gevraagd om een snel te realiseren iets en dan past deze kortingsregeling goed.
Desondanks voor een groot gedeelte een politieke keuze.
Men is echter altijd ' bang ' voor dat de lage inkomens / sociale huurders uiteindelijk beter af zijn dan de middenklasse in vrije sector huur / koophuizen.
In de praktijk is dit soms al het geval in de extremere gevallen en uitersten, maar over het brede vlak wil je het niet hebben want dan komt er ' gedoe ' van.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Erg goed initiatief. Ik snap heel goed dat er mensen zijn die in de problemen komen.
Ons contract loopt januari aanstaande af. Heb even geen subsidies enzo meegerekend en alleen naar het nieuwe aanbod gekeken. Dat zou betekenen dat wij van 150 euro per maand naar 380 euro per maand gaan. Dat is een stijging die natuurlijk nergens op slaat.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mjjveldt schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 23:14:

De huurders hebben er ook weinig zin in want isoleren gaat meestal gepaard met een forse huurverhoging. Dus of je betaalt hoge huur of je betaalt veel voor energie, onder de streep schiet je er weinig mee op. En het grote woningtekort helpt ook niet mee natuurlijk, daardoor moet het geld naar nieuwe nieuwbouw woningen.

[ Voor 7% gewijzigd door Soldaatje op 25-10-2021 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Als de overheid de heffingen tijdelijk zo verlaagtdat ze op ongeveer de oude gasprijs komen is probleem ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:15
Rofdof schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:41:
Als de overheid de heffingen tijdelijk zo verlaagtdat ze op ongeveer de oude gasprijs komen is probleem ook opgelost.
Missen we alleen 7 miljard op de begroting en halen we de klimaatdoelen en elke incentive om iets te doen aan energie verbruik. Verder een goed idee dit topic wij overwegen ook om het geld aan de voedselbank te doneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
TTLCrazy schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 10:54:
Ik begrijp niet zo goed wat je wilt met dit topic. Als je wat geld wilt geven aan een goed doel moet je dat toch gewoon doen ?
Mijn bedoeling met dit topic is om te weten te komen of iemand een idee heeft hoe je iets structureels kunt doen met de tegemoetkoming van de overheid voor de gestegen energieprijzen.
Mijn bedoeling is niet om een discussie te hebben over of het een sigaar uit eigen doos is en wat men nu gaat betalen voor de energie. Feit is dat op dit moment de energieprijzen hoog zijn, dat er mensen door in financiële problemen komen en dat ieder huishouden een tegemoetkoming gaat krijgen van de overheid en dat ik per saldo een tegemoetkoming krijg die (veel) meer is dan mijn extra lasten, terwijl ik die extra lasten al makkelijk kan dragen.

Ik weet ook wel dat ik geld kan doneren aan diverse organisaties en die doen daar heel veel goede dingen mee maar ik wilde graag iets structureels doen in het verlengde van het probleem, namelijk hoge energieprijzen.

Mijn idee was door zonnepanelen neer te leggen je er voor zorgt dat er niet alleen dit jaar een voordeel/tegemoetkoming hebben, maar voor meerdere jaren.
Ik weet alleen niet hoe ik die mensen die het kunnen gebruiken ook kan bereiken. In mijn vrienden/kennissen kring ken ik geen mensen die het écht nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Johan Bogle schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:26:
[...]
Missen we alleen 7 miljard op de begroting en halen we de klimaatdoelen en elke incentive om iets te doen aan energie verbruik. Verder een goed idee dit topic wij overwegen ook om het geld aan de voedselbank te doneren.
Er word we meer in een bodemloze put gesmeten wat niet meer te verantwoorden is.

Daarnaast hebben wij al we veel geïnvesteerd in duurzaamheid. Wij gaan thuis nog 30 panelen extra installeren en voorjaar warmtepompboiler. Dan kunnen we helemaal van het gas af en zelfvoorzienend. Die 400 euro is dan ook welkom. Zijn toch weer 3 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:11
Nobel doel. Het grootste probleem zie ik in de overheid: als jij iets doneert ontvangt die andere iets van waarde. Zeker met uitkeringen of schuldsaneringen kan dit vervelend uitpakken voor de begunstigde.

Ook qua plaatsing van bv zonnepanelen, dubbelglas, loop je al snel tegen problemen van huurders/verhuurders aan.

Voedselbanken lijken mij de meest "veilige" optie: elke euro die niet aan eten hoeft te worden besteedt, is vrij voor de energierekening.
Pagina: 1