Advies plaatsen plafond speakers nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:19
Hoi,

Volgend jaar gaan wij een huis bouwen op een kavel. Nu is het idee om hier plafond speakers in de woonkamer te plaatsen. Het plan is om 6 speakers te plaatsen. Waarvan 2 speakers als surround van mijn bestaande 5.1 setup zullen dienen(worden aangesloten op een Denon X3600H receiver). Deze 2 zullen achter de bank in de zithoek geplaatst worden. De overige 4 worden verdeeld over de rest van de woonkamer wat neerkomt op boven het kookeiland en boven de eethoek. Deze zullen aangesloten worden op 1 of 2 Sonos amps die in de meterkast geplaatst worden. Daarnaast zal ik een Sonos port toevoegen aan de Denon receiver zodat ik ook de 6 speakers samen kan gebruiken.

Nu heb ik de volgende 2 ideeen uitgewerkt en zou ik hier graag wat advies en ervaringen op krijgen om te bepalen welke het beste is en het mogelijk nog verder te verbeteren.

Idee 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8ftpuSPQjcnrdkj4bPBoUwLBAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tJsQhULdYH1QFCE149pha0Iv.png?f=fotoalbum_large

Idee 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmVcvGeYUq_MOFeEYB9CsS14JAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H4kVnYKCmhxU3SzgSCTCPYQ6.png?f=fotoalbum_large

Welk idee zou volgens jullie het beste zijn? En hebben jullie hier ervaring mee of advies op waar ik nog aan moet denken? Het plan is om 8" speakers(Monitor Audio CS180) te nemen en deze in een back box(Monitor audio CCBOX-R) in een betonnen plafond te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:23
Quick reply: voor de speakers in de woonkamer kijk je best naar de whitepaper van dolby atmos, er zijn plaatsingsadviezen voor een 5.1.2. Ik dacht dat je de « hoogte » luidpsrekers dan voor jouw luisterpositie moet zetten ipv. achter de bank, maar zeker weer ik het niet meer.

Niets mis met de plafond luidpsrekers centraal in keuken of eetkamer, in een backbox doen die zeker meer Dan enkel achtergrond muziek en met een Sonos amp heb je een mooie installatie, maar keuken en eetkamer zijn niet meteen de plaatsen waar ik kritisch naar muziek zou luisteren dus dan moet je zelf overwegen hoeveel je ervoor overhebt.
Weet wel dat een 8” een grote schotel is in/op jouw plafond. 6.5” is een stuk subtieler. Monitor audio heeft een mooie range inbouwluidspreker, maar kijk ook eens naar andere want afhankelijk van het merk scheelt het soms 4cm diameter voor een grill bij eenzelfde speakerafmeting. Ik ben fan van revel, maar tegenwoordig heb je ook plamuurbare luidsprekers, bijvoorbeeld van Amina en dan zijn die werkelijk onzichtbaar.

Een overweging die ik voor mezelf gemaakt heb: waarom niet alles centraliseren ipv. hier en daar een versterker. Waarom de Sonos amp in de meter kast en niet een gekoelde ingebouwde rack op een strategische plaats? 😅

[ Voor 41% gewijzigd door road rebel op 17-10-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Dankjewel voor je ervaringen en advies @road rebel ! Wordt heel erg gewaardeerd. Als ik het goed begrijp zou je zelf idee 2 aanbevelen ipv idee 1 toch?

Het doel is alleen niet om een 5.1.2 opstelling te maken maar een 5.1 opstelling. Waarbij de surround achter speakers in het plafond geplaatst worden. Dit aangezien er in deze woonkamer geen mogelijkheid is de speakers op de achtermuur of netjes achter de bank te plaatsen zonder dat deze in de weg staan of er een kans is dat kinderen deze omgooien.

Je hebt over de grootte van de speakers, ik heb deze aardig goed vergeleken en kwam toen tot de conclusie dat als ik de CS180(diameter incl grill 251mm) ipv de C180(diameter incl grill 285mm) pak dit 4,4cm scheelt in diameter en deze qua maat ongeveer gelijk is aan de standaard 6,5" monitor audio plafondspeaker. Waarbij de speaker 8" blijft maar de driver in de speaker zelf verwerkt zit ipv los en hij hierdoor een stuk subtieler is. Monitor audio zelf gaf hierover aan dat deze akoestische gezien vergelijkbaar blijft. Ook na het vergelijken met speakers van bv Bowers & Wilkins lijkt dit een mooie maat.

Het voornaamste verschil tussen 6,5" en 8" is de basweergave als ik dit overal lees. En daardoor is deze niet alleen voor achtergrondmuziek geschikt maar ook om normaal muziek te luisteren luisteren. Heb je toevallig zelf ervaring met 6,5" ten opzichte van 8" en wat vond je hiervan?

Ik ga zeker de merken die je noemt ook nog even bekijken en vergelijken of dat misschien een nog beter oplossing is.

Waar heb je dit rack zelf precies geplaatst? Mijn idee was er komt toch al geen gasmeter in dit huis dus er is genoeg ruimte in de meterkast. En in mijn bestaande huis heb ik ook de meeste van mijn apparatuur in de meterkast gezet, daarom leek me dit dan ook een nette plek om al mijn apparatuur(versterkers, switches, domotica, bridges etc te plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 08:53
Vaez schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:45:

Het voornaamste verschil tussen 6,5" en 8" is de basweergave als ik dit overal lees. En daardoor is deze niet alleen voor achtergrondmuziek geschikt maar ook om normaal muziek te luisteren luisteren. Heb je toevallig zelf ervaring met 6,5" ten opzichte van 8" en wat vond je hiervan?
Een 6,5" driver kan prima tot 40hz komen en genoeg vermogen geven om een flink harde party in je huiskamer te geven, maar uiteraard afhankelijk per speakermodel. Ik heb monitors met 6,5" drivers, die in een ruimte van 42m2 harder kan dan ik 'm ooit zou willen zetten.

Daarnaast zul je waarschijnlijk met inbouw te maken krijgen met loodrecht geplaatste speakers, hier is het vaak beter om reflecties van de tegenover liggende wand/vloer/muur te vermijden, wat met 8" alleen maar erger word, ook juist omdat ie lagere frequenties kan afspelen.

in een ongerichte speaker setup is het altijd beter om het nearfield principe aan te houden, dat het geluid je oren bereikt, maar verder dan dat zo snel mogelijk afsterft..Dus méér bronnen, maar met minder vermogen.

Ik zal je een verhaal over staande golven besparen (uitcancelen van frequenties door reflectie), maar de kans is groot dat je met 8" meer problemen in huis haalt dan dat je ermee oplost.

Ik raad in elk geval ten sterkste aan om de betreffende speakers eerst te beluisteren.

Misschien is het ook beter om je grootste speaker juist niet in het plafond te plaatsen, maar centraal op de vloer en in de lengte gericht. Over een lengte van 12 meter zul je dan weinig last hebben van reflecties, maar wel de kamer evenredig vullen met wat bas en vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Bedankt voor de ervaringen. Het luisteren van de speakers is erg moeilijk aangezien de meeste shops deze niet op voorraad hebben laat staan geïnstalleerd in het plafond. Daarnaast is mijn ervaring dat naast of je het geluid van de speaker zelf mooi vind het toch heel erg aan de ruimte waarin je ze plaatst ligt hoe ze echt gaan klinken. Mijn idee is om de pivoting tweeters te gebruiken om te richten op de luister positie(bank, eettafel, kook eiland) en verder dmv eq(in het geval van de Denon Audissey) dit in te regelen.

Online lees ik vaak dat 8" in wat grotere ruimtes al snel beter klinkt en dit daarom aanbevolen wordt. Het uitcancelen van signalen zou toch niet alleen met een 8" het geval kunnen zijn maar dit zou toch ook met 6,5" kunnen?

Het neerzetten van speakers buitenom de vloerstaanders en center bij de tv is niet echt een optie aangezien je dit dan al snel voor het glas tot de grond moet plaatsen wat de complete onderzijde en linkerzijde omvat en wij niet willen.

Wel ben ik advies aan het inwinnen over de akoestiek in de woonkamer op zich aangezien ik hier vaak over lees dat dit in moderne huizen met veel harde objecten nogal eens een probleem kan zijn.