Oven, vaatwasser en Inductieplaat op 1 groep?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-07 23:08
Ik wil graag overstappen van koken op gas naar inductie.

Situatie:
Oud en klein huis (gebouwd 1910, 65m2) dus weinig groepen (5 momenteel, 16A per stuk met een automaatschakelaar)
Bij het vervangen van de keuken (12 jaar geleden toen we het huis kochten) ontdekten we een lege lasdoos in de muur. Dat was een gelukje want er zat tot dan toe geen enkele elektra aansluitingen onder het aanrechtblad (lastig om dan je inbouw apparatuur aan te sluiten) Elektriciën gebeld en die heeft ontdekt dat die uit komt in de meterkast. Die heeft de lege lasdoos aangesloten op een aparte extra groep die sindsdien gebruikt wordt voor de inbouw apparatuur (heteluchtoven en vaatwasser, en oja nog de elektrische ontsteking van de gaskookplaat, maar dat stelt niks voor) De vaatwasser en oven mogen eigenlijk ook niet samen op 1 groep, maar ze draaien nooit tegelijkertijd en bij wijze van test heb ik dat wel eens geprobeerd en de groep valt dan niet uit.
Idealiter hadden we toen nóg 1 of 2 extra groepen aan laten leggen maar dat had veel gedoe geweest: er komt een opbouw leiding vanuit de meterkast in de gang naar de keuken (geen kruipruimte onder de vloer) wat breekwerk met zich meebrengt, dus kostbaar (en tot slot lelijk) En vlak voor aankoop van de woning was er juist net een splinternieuw plafond in gezet en nieuw stucwerk. Dus besloten het zo te laten, het was voor toen immers voldoende.

Gas -> inductie
12 jaar verder ben ik aan het kijken of we kunnen overstappen van koken op gas naar inductie. Ik zie dat tegenwoordig groeiend aanbod is van 1-fase / gewone stekker Schuko-/Gardy met aarding (2-polig) inductieplaten. Die kunnen gewoon op een normale stekker en hebben dus geen perilex 2 of 3 fase aansluitingen meer nodig. Deze inductieplaten hebben smart power management waardoor ze de beperkte energie computergestuurd kunnen managen en voorkomen dat de plaat teveel energie gaat trekken: het vermogen wordt dan teruggestuurd. In de praktijk betekent dit dat je dan bijv. met 4 kookzones tot stand 6 of 7 kan gebruiken (wat alsnog veel sneller en efficiënter is dan gas!)
Dit (relatieve) nadeel neem ik voor lief. Overigens staan er meestal maar 2 pannen tegelijk op het vuur, een eventuele 3e is bijv. voor een pannetje satesaus en dat hoeft ook helemaal niet op vol vermogen. Ook aardappelen of rijst eenmaal aan de kook hoeven niet op hoog vermogen. Nogmaals, koken op gas is sowieso al een stuk langzamer dus we gaan er ook met een inductie met kreupel vermogen al een stuk op vooruit. Bovendien speelt mee dat de andere voordelen (o.a. het uitblijven van fijnstoffen bij koken op gas, wij hebben een open keuken dus we leven in die lucht) ons ook veel waard zijn.

Oven, vaatwasser en Inductie op 1 groep?
De oven en vaatwasser op 1 groep gaat dus al goed. Kan ik volgens dezelfde gedachte ook deze 1-fase inductieplaat erbij aansluiten rekening houdend met dat ik ze niet tegelijkertijd gebruik (desnoods gebruik makend van zo'n combiregelaar voor de oven/inductieplaat zoals die gebruikt worden voor wasmachines en drogers op dezelfde groep)?

Nogmaals ik weet dat dit niet ideaal is en als we nu opnieuw de beneden verdieping zouden verbouwen dan had ik het wel overwogen maar we blijven hier naar verwachting niet langer dan 5 a 10 jaar meer wonen (huis te klein) en de volgende eigenaar zal het huis zeer vermoedelijk volledig strippen (alle muren weg, vloeren open etc.) en opnieuw opbouwen en indelen en daarmee ook de meterkast en groepen gemakkelijker aan kunnen pakken. Tegen die tijd gaat het gas er ook af hier (Amsterdam wil gasloos zijn 2040) Althans dat doet iedereen hier die de afgelopen jaren gekocht heeft in deze buurt. Wij hadden daar destijds echt het geld niet voor (en nu ook niet, trouwens)

[ Voor 8% gewijzigd door autoreverse op 16-10-2021 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:51
Dat zou ik niet doen. Oven en kookplaat heb je vaak samen aan. Vaatwasser combi is vaak met een boiler. Voor een boiler maakt het niet uit als hij wat geknepen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
lothar schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:11:
Oven en kookplaat heb je vaak samen aan.
Dat zouden we onszelf natuurlijk af kunnen leren (op dit moment komt dat sporadisch voor) Want het is dan wel zeker dat de stop er dan wel uit vliegt? (itt tot wanneer ik de vaatwasser en oven tegelijk aan heb)

[ Voor 3% gewijzigd door autoreverse op 16-10-2021 10:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Apparaten van meer dan 2,2kw (zo uit m'n hoofd) moeten op een eigen groep. Om dan 3 van die grote apparen op 1 groep te zetten is echt vragen om problemen. Heb je nog een groep waar gewoon WCD's op zitten? Dan zou je wellicht 1 van die apparaten daar bij kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
@_ferry_ dus jouw advies is: kijk of je de oven (of vaatwasser?) op een andere WCD van een andere groep kunt plaatsen?
Dat is technisch lastiger, omdat geen van die WCD's onder het aanrechtblad zit (wel erboven) Ik zou dan het tegelwerk moeten breken en de leiding vanuit zo'n WCD doortrekken naar onder het aanrechtblad.

Kortom; er is dus 1 WCD van 1 aparte groep (laten we dat de fornuis groep noemen) waar op dit moment oven en vaatwasser op aangesloten zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door autoreverse op 16-10-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:47
De kookgroep voor elechtrisch (inductie) is vaak een dubbele kookgroep via een perilex aansluiting.

Daar wil je echt niks anders bijzetten, mede om hierboven al genoemde redenen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Goed doen of niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:55
Ik zou niet nog 5-10 jaar willen doorbrengen met allerlei beperkingen in de keuken. Niet meer dan 1 apparaat tegelijk, niet meer dan 2 pannetjes op vol vermogen. Geen mogelijkheid voor aansluiting mixer/keukenmachine/koffieapparaat oid. (?) Ik zou één keer breken en stucen om daarmee zowel een twee fasen aansluiting voor inductie als een extra groep voor andere apparatuur te creëren. Is wel wat gedoe, maar ook weer niet onoverkomelijk en je gaat er wel veel gemak van hebben. En je maakt je huis beter verkoopbaar. Want misschien is het zo dat een koper alles gaat aanpakken, maar met de constructie die je nu overweegt dwing je een volgende koper om erin te investeren. Afhankelijk van hoe de markt dan is, is dat mogelijk belemmerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Toke_gt schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:05:
Ik zou niet nog 5-10 jaar willen doorbrengen met allerlei beperkingen in de keuken. Niet meer dan 1 apparaat tegelijk, niet meer dan 2 pannetjes op vol vermogen. Geen mogelijkheid voor aansluiting mixer/keukenmachine/koffieapparaat oid. (?)
Nu ja, de beperkingen zijn relatief zoals ik uitlegde: koken op half vermogen inductie is voor ons dus nog steeds een vooruitgang ten opzichte van gas nu (staat misschien qua vermogen gelijk aan het inefficiënte koken op gas, en we hebben op dit moment dus ook nog de schadelijke stoffen die vrij komen bij koken op gas)

Maar wat betekent het concreet; is er bijv. brandgevaar omdat de bedrading van de groep het niet aan zal kunnen? Of vliegt de stop er dan eerst uit? En gaat dan steeds gebeuren of alleen op de spaarzame momenten dat we vergeten dat de oven niet aan kan tegelijk met de inductie?

Waterkoker/mixer/koffiezetter zijn aangesloten op de WCD's boven het aanrechtblad en die vallen dus buiten deze fornuisgroep en buiten dit probleem.

[ Voor 17% gewijzigd door autoreverse op 16-10-2021 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wij hebben ook jarenlang kookplaat 7,2 kW en oven (3 kW?) op 1 groep gehad samen. Nooit een probleem geweest. Inmiddels nieuw meterkast en nieuwe kabels en zitten in feite 3x 16A*, zoals het gebruikelijk is. Oven verbruikt alleen veel energie bij het opwarmen, idem met het opwarmen met de inductiekookplaat. Daarna valt het verbruik wel mee.

Een installatieautomaat beschermt je kabels. Dus als jij besluit om 4 friteuses volgas op 1 groep aan te sluiten dan zal na verloop van tijd de installatieautomaat aanspreken.

*=inductiekookplaat zit stiekem wel weer 'tijdelijk' op 1×16A. 1 automaat van kookgroep wordt niet belast. Was om makkelijk de stroom te meten met een stroomtang.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 16-10-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
@Dre kijk, een praktijk ervaring - dank!

Ik weet uiteraard ook wel dat dit niet ideaal is en dat ik dit niet zou moeten willen op deze manier. Maar dat is een persoonlijke afweging zolang het niet gevaarlijk is.

Ik bedoel: die voorschriften van een aparte groep voor wasmachine, droger, CV ketel, oven etc. is ook niet meer zo van deze tijd. Mijn moderne CV ketel verbruikt nog een fractie van wat die dingen ooit gebruikten, zelfde geldt voor droger (want warmtepomp), wasmachine (A+++) en tegenwoordig misschien ook wel een moderne oven. Ik snap dat het veilig(er) is en ooit nodig was, maar doordat apparaten zuiniger zijn geworden ook minder noodzakelijk dan in het verleden.

En ik zie dat er bijvoorbeeld 1-fase / gewone stekker modellen verkrijgbaar zijn van vrijstaande elektrische fornuizen waarbij je tegelijk de kookplaten als de oven kunt gebruiken met een gewone stekker (1 fase. En dus ook op dezelfde groep want 1 snoer/stekker (gewone))

Dus eigenlijk gelijk als de situatie die ik hier heb: kookplaat en oven op 1 fase en op 1 groep:

https://www.bol.com/nl/nl...JZLcw.4_33.34.ProductPage.
Dit is dan wel een keramische kookplaat en geen inductie (kennelijk trekken die dan nog meer stroom dan een keramische plaat? Ik dacht dat het juist andersom was)

Of deze, ook geschikt voor 1 fase, wel inductie:

https://www.bol.com/nl/nl...hE3g_0_29.32.ProductTitle

[ Voor 31% gewijzigd door autoreverse op 16-10-2021 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 01-07 12:49
Je kan met vingers gekruist natuurlijk eea proberen. Zolang je de boel goed aansluit zal er geen brand ontstaan. Enige wat imho kan gebeuren is een stop die er geregeld uit vliegt.
Mocht dat gebeuren raad ik je aan om toch een extra leiding en groepen aan te leggen.

Afhankelijk van de indeling van je huis kun je door de vloer, muur en plafond. Of natuurlijk gewoon opbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
autoreverse schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:29:
Maar wat betekent het concreet; is er bijv. brandgevaar omdat de bedrading van de groep het niet aan zal kunnen? Of vliegt de stop er dan eerst uit? En gaat dan steeds gebeuren of alleen op de spaarzame momenten dat we vergeten dat de oven niet aan kan tegelijk met de inductie?
Je creëert bewust een situatie die tot brandgevaar leidt. De stoppen zullen eruit vliegen om erger te voorkomen, maar ondertussen kan wel de bedrading beschadigd raken. En elke keer dat ze er net niet uit slaan, krijgen de bedrading en contacten een nieuwe tik. Als dat maar vaak genoeg gebeurt, kan ineens je huis in de fik staan.
Je schrijft dat je het al eens hebt geprobeerd en dat dat goed ging. Maar je ziet niet wat er ondertussen in de leidingen is gebeurd en je ziet ook niet wanneer het bijna te veel is en één vol belast apparaat de leidingen het laatste zetje geeft. Zeker niet in een oud huis. Dat risico zou je niet moeten nemen. Zeker niet als het zo makkelijk te fixen is. Ik begrijp dat er een leiding van meterkast via de gang naar de keuken kan. Opgelost toch? Is een kabeltje over de muur zo erg dat je daar risico op brand voor over hebt? Ik begrijp dat niet zo goed. Ben blij dat je niet naast mij woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:35
Doe het goed of doe het niet is een goed advies in deze. Vaak komt het neer op denken in mogelijkheden. Zo'n drama hoeft een zichtbare kabelgoot niet te zijn, en vaak is herstel van iets dat met beleid is gesloopt ook nog wel redelijk te doen.
Toke_gt schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:20:
[...]

Je creëert bewust een situatie die tot brandgevaar leidt. De stoppen zullen eruit vliegen om erger te voorkomen, maar ondertussen kan wel de bedrading beschadigd raken. En elke keer dat ze er net niet uit slaan, krijgt je bedrading en contacten een nieuwe tik. Als dat maar vaak genoeg gebeurt, kan ineens je huis in de fik staan.
Je schrijft dat je het al eens hebt geprobeerd en dat dat goed ging. Maar je ziet niet wat er ondertussen in de leidingen is gebeurd en je ziet ook niet wanneer het bijna te veel is en één vol belast apparaat de leiding het laatste zetje geeft. Zeker niet in een oud huis. Dat risico zou je niet moeten nemen. Zeker niet als het zo makkelijk te fixen is. Ik begrijp dat er een leiding van meterkast via de gang naar de keuken kan. Opgelost toch? Is een kabeltje over de muur zo erg dat je daar risico op brand voor over hebt? Ik begrijp dat niet zo goed. Ben blij dat je niet naast mij woont.
Laten we van onsamenhangende verhalen maar eens overschakelen op de ratio en feiten.

Feit is dat de zekeringsautomaat de installatie inclusief bedrading beveiligt. Dat is het primaire doel.
Daarnaast zijn er andere maatregelen zoals lasklemmen in lasdozen, bedrading in mantelbuizen, etc.

Vervolgens heb je omstandigheden die bovenstaande in effectiviteit kunnen hinderen: tekortkomingen aan zekering, bedrading, lasdoppen, etc.

En je hebt omstandigheden die de situaties (hier overbelasting) bevorderen waartegen de beveiliging beschermt.

Nou is aan jou de opdracht om e.e.a. te quantificeren om tot een risicobepaling over te gaan.
Ik betrek alvast de verwachting dat bij een enigszins gemiddelde situatie (leeftijd, netheid van aansluiten) het risico niet significant toeneemt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 16-10-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Tja, wat is het nu? Smelten toch langzaam maar zeker eerst de kabels of niet (voordat een stop eruit vliegt)?

Ja. De woning is heel oud. Maar deze elektrische verbinding niet. Er is dus ook geen sprake van (oude) lasdoppen: de reeds bestaande lege lasdoos (en lege leiding) is door een elektriciën destijds voorzien van kabels die direct in de meterkast de groepenkast in gaan. De extra groep is ook nieuw, die heeft niet meer zo’n porseleinen stop maar een hevel. Het betreft dus een directe verbinding in een eigen/aparte buis. Op de lasdoos zit een degelijke wand contactdoos (idem door elektriciën aangelegd)

[ Voor 28% gewijzigd door autoreverse op 16-10-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Dan heeft een stop geen nut als de bedrading het eerder begeeft :) Bedrading (2,5mm2) mag volgens de NEN1010 24 ampère continue hebben. Afzekeren met 16A is dan voldoende.

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 16-10-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Oké. Dan begrijp ik het bewuste creëren van brand gevaar niet. Wat snap ik hier dan niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 18:46

Mojo

The Power Within

Afhankelijk van hoe breed de buis is (19mm moet ie zijn) zou je kunnen overwegen om een 3-fase aansluiting vanuit je meterkast (als je 3-fase hebt of kan krijgen) door te trekken en in je keuken een minigroepenkastje te maken. Dan heb je 3x16A aansluitingen en dus voldoende.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:06
Koken op half vermogen bij inductie is alleen als je alle pitten aan hebt, gebruik je maar 2 dan blijf je onder 16A.

[ Voor 63% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2021 19:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:48

WouterG

Dit is geen ondertitel

Past er geen kleine onderverdeler in je keuken? Die zou je dan kunnen voeden met een 20a automaat en in de keuken 3x16a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

autoreverse schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:54:
Oké. Dan begrijp ik het bewuste creëren van brand gevaar niet. Wat snap ik hier dan niet?
Ik weet niet waarom mensen dat zeggen. 16A geeft overigens een factor 2,25 minder warmteontwikkeling dan 24A (16^2 vs 24^2). Waarbij 24A dus de grens is voor een veilige installatie volgens de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Top!

De ideeen van een 3 fase aansluiting door de huidige buis heen trekken (vervangen) mits die 19mm is ga ik uitzoeken. En dan een onderverdeler / mini groepenkastje in de keuken. Ik ken die termen niet, ga ik me in verdiepen. Goeie tips!

[ Voor 18% gewijzigd door autoreverse op 16-10-2021 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Let erop dat je de nul niet te zwaar belast als je alles op 1-fase gaat aansluiten. Nul is normaliter over de gehele lengte blauw. Ik zou liever dan 4mm2 trekken bruin blauw als je maar 1-fase hebt. En dan afzekeren met 25A.

Of nog simpeler:
2× Bruin 2,5mm2
2× Blauw 2,5mm2
PE 2,5mm2

En dan 1 groep voor kookplaat en 1 groep voor oven. Aansluiten op een gekoppelde kookgroep. Wel een beetje vol in de buis als je er bochten in hebt zitten.

Niet helemaal volgens de normen deze aansluitwijze denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Die set extra draden trekken in dezelfde buis had ik toen al nagevraagd bij de elektriciën; hij noemde expliciet dat hij dat niet mag doen omdat dat niet volgens de norm is. Maar hij leek daar toen persoonlijk zelf niet zoveel kwaad in te zien kreeg ik de indruk. Ik heb dat ook niet laten doen, dat voelde niet goed. Dat is in de toekomst ook niet meer te zien door een volgende bewoner, dat vind ik belastend.

[ Voor 36% gewijzigd door autoreverse op 16-10-2021 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
autoreverse schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:54:
Ik zei dat omdat je liet doorschemeren om de apparaten wel tegelijk te gaan gebruiken. Want eerder geprobeerd en dat ging goed. Als je een aansluiting te zwaar belast vliegen de stoppen eruit om oververhitting te voorkomen, maar evengoed wordt de bedrading erg warm en dat gaat gewoon niet eindeloos goed als je dat regelmatig doet. Het is niet zo dat ze eerst smelten en dat daarna pas de stop eruit vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Oké, helder.

Maar als ik het probeer en het gaat goed (de automaat slaat niet af) mag ik er dan vanuit gaan dat de apparaten niet teveel stroom trekken dan dat de groep daadwerkelijk aan kan? Of warmen de draden dan kennelijk toch misschien te vaak zodanig op dat op de lange duur risico op smelten of brand ontstaat?

[ Voor 24% gewijzigd door autoreverse op 16-10-2021 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

autoreverse schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:16:
Die set extra draden trekken in dezelfde buis had ik toen al nagevraagd bij de elektriciën; hij noemde expliciet dat hij dat niet mag doen omdat dat niet volgens de norm is. Maar hij leek daar toen persoonlijk zelf niet zoveel kwaad in te zien kreeg ik de indruk. Ik heb dat ook niet laten doen, dat voelde niet goed. Dat is in de toekomst ook niet meer te zien door een volgende bewoner, dat vind ik belastend.
De norm is ofwel een kookgroep (2x16A) door een buis trekken (meestal 2x bruin en 2x blauw + aarde), maar bruin, zwart, grijs, blauw en aarde kan ook en is ook te gebruiken met een 3-fase aansluiting.

Een kookgroep moet je door één apparaat laten gebruiken, met die 3-fase aansluiting kan je iets flexibeler zijn.
Het doorlussen van een 3-fase groep is ook soortvan gebruikelijk, in geval van bijvoorbeeld een garagebox aan huis met een zwaardere belasting.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
autoreverse schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:37:
Oké, helder.

Maar als ik het probeer en het gaat goed (de automaat slaat niet af) mag ik er dan vanuit gaan dat de apparaten niet teveel stroom trekken dan dat de groep daadwerkelijk aan kan? Of warmen de draden dan kennelijk toch misschien te vaak zodanig op dat op de lange duur risico op smelten of brand ontstaat?
Als het goed gaat, gaat het goed. Als de automaat ingrijpt, is dat een eerste signaal dat het niet goed gaat, dus daar kun je best op vertrouwen. Maar ik zou het niet telkens op de automaat laten aankomen. Ook niet voor je apparaten zelf.
Wat lastig is dat elke apparaat (zeker deze drie) pieken en dalen in stroomgebruik hebben. Een oven opwarmen kost meer stroom dan op temperatuur houden, een vaatwasser heeft verschillende pieken in de verschillende programma’s. Als apparaten allebei niet op hun piek zitten kan het goed gaan, als een van de twee (of allebei) vervolgens wel op een piek komt, gaat het waarschijnlijk mis. Het is niet eenvoudig/ondoenlijk om apparaten zodanig tegelijk te gebruiken dat je buiten de piekbelasting blijft.
Dus als je hiervoor kiest, gebruik de apparaten niet tegelijk. Dan weet je zeker dat je ellende voorkomt.

Je geeft aan dat je wel wcd’s in je keuken hebt. Kun je een van die wcd’s niet gebruiken voor een van je apparaten, bijvoorbeeld inductiefornuis? Dan heb je misschien een stukje snoer+stekker op werkblad, maar kun je wel je apparten tegelijk gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Toke_gt schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:20:
[...]

Als het goed gaat, gaat het goed. Als de automaat ingrijpt, is dat een eerste signaal dat het niet goed gaat, dus daar kun je best op vertrouwen. Maar ik zou het niet telkens op de automaat laten aankomen. Ook niet voor je apparaten zelf.

[knip]

Je geeft aan dat je wel wcd’s in je keuken hebt. Kun je een van die wcd’s niet gebruiken voor een van je apparaten, bijvoorbeeld inductiefornuis? Dan heb je misschien een stukje snoer+stekker op werkblad, maar kun je wel je apparten tegelijk gebruiken?
Mee eens, als de automaat in grijpt is dat een teken en moet ik iets structureel veranderen. Ik heb vanmorgen even naar de draaiende schijf van mijn ferraris meter gekeken; die draait vlot als de grille of de snelle-opwarm functie aan staat. Bij de 'gewone' hete lucht stand draait de schijf de helft minder vlot. Ik ga er vanuit dat dus alleen het maximaal vermogen (3,6kW, ik heb even op de sticker gekeken) alleen op die standen gebruikt wordt.

De vaatwasser staat alleen 's nachts aan en kan eventueel bij gebruik overdag ook gemakkelijk onderbroken worden als dat moet.

Dan de optie om de inductie plaat op een van de overige reeds bestaande WCD's aan te sluiten (dus boven het aanrechtblad) en het snoer over het aanrechtblad voor lief te nemen is te overwegen. Dat snoer moet dan wel goed beschermd worden tegen de hitte van de pannen als die achterlangs gaat lopen, dat kan lastig worden.

Alle overige WCD's in de keuken (boven het aanrechtblad) zijn verdeeld over 2 groepen die ook voor de rest van het huis gebruikt worden (1e en 2e verdieping) (de overige 3 groepen zijn: Wasmachine | CV ketel | de nieuwste 'fornuis groep')

Op die overige 2 groepen zitten nog aangesloten: koelkast, magnetron, waterkoker (koffiezet apparaat hebben we niet, we zetten koffie dmv. een mokkapotje of handmatig opgieten)

Ik zou dan uit moeten zoeken welke WCD's op welke groep zitten en de inductie, waterkoker, magnetron en koelkast over die 2 groepen verdelen.

Ik heb ook de elektrabuis opgemeten van de 'fornuisgroep' die is 19mm.
Mojo schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:40:
[...]

De norm is ofwel een kookgroep (2x16A) door een buis trekken (meestal 2x bruin en 2x blauw + aarde),
Begrijp ik nou goed dat door de huidige elektrabuis (19mm) toch 2x16A mag lopen?

Dan zou ik immers ook geholpen zijn: de oven + vaatwasser blijven op 1x16A (net zoals nu het geval is) en de inductie krijgt zijn eigen 1x16A?

Samenvattend zijn dit mijn opties tot nu toe als ik het goed begrijp:

- nieuwe groep + opbouw elektrabuis vanuit meterkast naar keuken installeren, dan meteen een 2 of 3 fase aansluiting.

- huidige groep extra elektra door de huis trekken zodat er 2 groepen door 1 buis gaan (niet zeker of dit nu goed begrepen heb of dat nou wel of niet mag) EDIT: het antwoord zoals hierboven al werd gegeven: "
1 groep door een buis

Een buis mag maximaal voor 1 groep worden gebruikt, heb je 2 of meer groepen dan heb je voor elke groep een aparte buis nodig.
Ook een lasdoos of inbouwdoos mag maximaal voor 1 groep worden gebruikt. De enige uitzondering is een kookgroep. Een kookgroep zijn twee gekoppelde 1 fase groepen en wordt gezien als 1 groep."

bron.
Vraag: wat wordt verstaan onder een kookgroep, mag daar alleen 1 apparaat op die meerdere groepen gebruikt zoals dus een 2 of 3 fase inductie? Wat is dan de reden dat dat bijv. niet 1 oven en een 1 fase inductie mag zijn? In het geval van bijvoorbeeld een vrijstaande 2 fase inductie + over fornuis is de situatie toch hetzelfde?

- inductieplaat aansluiten op een WCD boven het aanrechtblad.

- huidige groep om laten bouwen tot een 2 of 3 fase groep en dan een onderverdeler/minigroepenkastje in de keuken maken voor de 3 apparaten.

- op gas blijven koken |:(

[ Voor 27% gewijzigd door autoreverse op 17-10-2021 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:02
autoreverse schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:37:
Oké, helder.

Ja. Zeker omdat de stop of automaat niet direct bij het overschrijden van 16A uitvalt.
En hoe vaker dat gebeurt, hoe meer kans dat het ooit mis gaat.

Doe het goed of doe het niet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hier wat ervaring met installatieautomaten:
Dre in "Zonnepanelen oost-west (bij) leggen op nieuwbouw huis"
Toke_gt schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Ik zei dat omdat je liet doorschemeren om de apparaten wel tegelijk te gaan gebruiken. Want eerder geprobeerd en dat ging goed. Als je een aansluiting te zwaar belast vliegen de stoppen eruit om oververhitting te voorkomen, maar evengoed wordt de bedrading erg warm en dat gaat gewoon niet eindeloos goed als je dat regelmatig doet. Het is niet zo dat ze eerst smelten en dat daarna pas de stop eruit vliegt.
Dat is niet waar. De installatieautomaat beschermt de kabels zodat deze niet boven de 70°C (PVC) komen. Je bent denk ik in de war met smeltveiligheden, als je die namelijk vervangt dan zijn de nieuwe smeltveiligheden koud. Een installatieautomaat is en blijft warm na een thermische trip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Dre schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 14:41:
Hier wat ervaring met installatieautomaten:
Dre in "Zonnepanelen oost-west (bij) leggen op nieuwbouw huis"

[...]

Dat is niet waar. De installatieautomaat beschermt de kabels zodat deze niet boven de 70°C (PVC) komen. Je bent denk ik in de war met smeltveiligheden, als je die namelijk vervangt dan zijn de nieuwe smeltveiligheden koud. Een installatieautomaat is en blijft warm na een thermische trip.
Eh nee, daar ben ik niet mee in de war. Ik heb het over wat er met de bedrading gebeurt als je een stopcontact overbelast door er regelmatig te veel apparatuur op aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:29
autoreverse schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:09:
[...]

Dan de optie om de inductie plaat op een van de overige reeds bestaande WCD's aan te sluiten (dus boven het aanrechtblad) en het snoer over het aanrechtblad voor lief te nemen is te overwegen. Dat snoer moet dan wel goed beschermd worden tegen de hitte van de pannen als die achterlangs gaat lopen, dat kan lastig worden.
Er is niet veel hitte van je pannen op je inductiekookplaat, het is neit zoals gas waarbij 20-40% van de warmte langs de pannen vliegt naar boven en de zijkanten. Dus dat beschermen valt wel mee hoor.

Je noemde zelf al dat je geen gekke geintjes wilt uithalen om een eventuele volgende bewoner niet op het verkeerde been te zetten. Dan zou ik in geen geval een trucje/beperking proberen uit te halen waarbij je altijd op moet letten of de oven/vaatwasser/inductieplaat aan mag en de rest niet.

Als ik een koper van een huis was zou ik dat soort beperkingen echt heel storend vinden en misschien wel een reden om te gaan zeuren dat de keuken niet conform verwachting te gebruiken is.

Dus zoek nog even door naar een oplossing waarbij je er niet op hoeft te letten wat wanneer aanstaat. Is er geen kruipruimte waar wat spul doorheen kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

autoreverse schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:09:

[...]

Begrijp ik nou goed dat door de huidige elektrabuis (19mm) toch 2x16A mag lopen?

Dan zou ik immers ook geholpen zijn: de oven + vaatwasser blijven op 1x16A (net zoals nu het geval is) en de inductie krijgt zijn eigen 1x16A?
Nee, dat mag niet. Het is 2x16A voor dezelfde groep; de kookgroep. Daar mag maar één verbruiker op aangesloten zijn.

De enige manier waarop je meerdere groepen achter die enkele buis kan plaatsen is met een onderverdeling in de keuken zelf, die je met 3x16A kan voeden. Heb je wel meteen de meeste flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Ik ga aan de slag met die onderverdeling. En ik weet alweer waarom een elektriciën inschakelen zo’n gedoe is: in deze regio (Amsterdam) werken ze nagenoeg allemaal voor de woco’s. Destijds kwam er eentje na wat aandringen die legde me uit dat hij een risico neemt: ik krijg een factuur van een kleine 300,- en als ik die niet ga betalen (wat kennelijk een hoop particulieren doen) kost het hem navenant veel geld om er achteraan te gaan en een incasso bureau in te schakelen. Daar hebben de meeste ondernemers dus geen zin meer in.

@Fr33z nee, er is geen kruipruimte (de huizen staan op een betonnen plaat)
Wat de huidige situatie betreft: ik zou dat erbij laten vermelden bij verkoop door de makelaar. Want ik wil daar natuurlijk ook geen gedoe mee. Bovendien is het niet verborgen: zowel in de meterkast als in het keukenkastje zie je 2 stickers van de groepenkast waarop staat welke groep het is en dan zie je meteen 3 stekkers op de WCD van het (nu gasfornuis), vaatwasser en oven.
Stel dat ik bijv. meerdere draden door een buis zou gaan werken en niet aan de bijbehorende regel van max 1 verbruiker zou houden, dan is dat simpelweg niet te (snel) zien met het oog. Deze huidige situatie wel.
En zou ik toch gaan voor een inductie met 1 fase stekker dan haal ik die voor verkoop eruit en leg ik de gasplaat weer terug. Simpel zat.

@Mojo helder dat is duidelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door autoreverse op 19-10-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:49
Het lijkt erop dat je toch gaat doen wat bijna iedereen hier afraadt, waarom vraag je dan advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Ik denk dat hij advies bedoeld voor een onderverdeling ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:49
Mojo schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:06:
Ik denk dat hij advies bedoeld voor een onderverdeling ;)
Ik bedoel dat hij al vanaf de openingspost bezig is alle goedbedoelde 'niet doen' adviezen tegen te spreken of in de wind te slaan met non argumenten. Ik lees vaak 'óke maar...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
jannus66 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:49:
Het lijkt erop dat je toch gaat doen wat bijna iedereen hier afraadt, waarom vraag je dan advies?
jannus66 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:49:
[...]

Ik bedoel dat hij al vanaf de openingspost bezig is alle goedbedoelde 'niet doen' adviezen tegen te spreken of in de wind te slaan met non argumenten. Ik lees vaak 'óke maar...'
'Hij' heet @autoreverse en hij vindt het spijtig als zijn antwoorden zo over komen. Dat is geenszins mijn bedoeling.

Kijk, als ik niet wilde weten of dit nog anders op te lossen dan simpelweg nieuwe leidingen trekken en op nieuwe groepen aansluiten, had ik hier niet hoeven komen vragen voor advies immers? Dat was me voor het openen van dit topic al duidelijk; tegelijk is dat de meest ingrijpende (breekwerk) en duurste en daarom was ik op zoek naar minder ingrijpende alternatieven. Vandaar dat ik daarop 'ja, klopt, beste is 2 nieuwe groepen, maar....' antwoorden formuleer. Advies is naar ik dacht gratis en ik verplicht mij geloof ik niet om precies dat te doen wat hier allemaal gesuggereerd wordt. Ik waardeer de adviezen, praktijk ervaringen en het meedenken wel, hopelijk heb ik dat bij deze dan expliciet gemaakt.

Andersom, als iemand mij verteld dat ik niet tevreden moet zijn met een 1-fase inductieplaat beticht ik niemand van belerend doen of bemoeiing. Ik lees dat als algemeen geldend advies waarop ik vervolgens goed voorgelicht mijn keus kan maken. Dat ik dus bijv. met een 1-fase inductie op halve kracht tevreden kan zijn, snap ik dat niet iedereen zich dat kan voorstellen.

Ik snap heel goed de vuistregel dat er Max 3,5kW per groep aangesloten mag worden, maar ik snap dan niet zo goed hoe 1-fase vrijstaande inductiefornuizen met oven dat oplossen. Dat moet dan toch ook dmv smart power management van die inductieplaten opgelost worden? Dat roept vragen bij mij op.

Ik werd aanvankelijk getriggerd doordat er steeds meer aanbod voor 1-fase inductie platen is, zodoende dat ik hier kom om de vraag te stellen of de huidige aansluiting die ik hiervoor heb nog anders te tweaken is. En daarmee bedoel ik niet: welk kleurtje draad moet ik pakken om een kroonsteentje aan te zetten om daar vervolgens mijn inductie op aan te sluiten - oplossing, volgens mij heb ik duidelijk gesteld dat ik geen risico's op brand wil lopen en kreeg ik binnen die veiligheidsgrens de tip om een onderverdeler in de keuken aan te laten leggen. Als ik dat verkeerd begrepen heb en als dat nog steeds onveilig is, dan hoor ik dat graag.

[ Voor 11% gewijzigd door autoreverse op 20-10-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Er is niks mis met een 1fase max 3.500 watt inductiekookplaat hoor. Die heb ik zelf, en die doet het gewon prima. Goed, een 7,4kW is wel beter, daar moet je niet aan twijfelen.

Maar die 1fase inductiefornuis die je linkte kloppen de specs niet van. Daar staat een aansluitwaarde van 3.500 watt, terwijl er geen stekker bij zit, want daar hoort een 7,4kW perilex op, dat staat er namelijk ook bij.

In priciepe is het zo dat je op elke groep max 16A aan aansluiting, anders overbelast je de groep, en klapt je automaat er uit, of slaat je smeltzekering stop er uit. Maar zolang je je aparatuur niet tegelijkertijd gebruikt en niet boven de 16A komt, is er niks aan de hand.

Dus een 1 fase inductie kookplaat + oven + vaatwasser op 1 groep is geen enkel probleem, als je ze maar niet allemaal tegelijkertijd gebruikt

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
autoreverse schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:02:
[...]
Ik snap heel goed de vuistregel dat er Max 3,5kW per groep aangesloten mag worden, maar ik snap dan niet zo goed hoe 1-fase vrijstaande inductiefornuizen met oven dat oplossen. Dat moet dan toch ook dmv smart power management van die inductieplaten opgelost worden? Dat roept vragen bij mij op.
Ik moet je zeggen dat ik die 1 fase aansluiting ook niet goed begrijp. Kende het niet, maar heb zelf sinds een half jaar een inductiefornuis met 2 ovens, waarvoor toch echt 3 fasen nodig zijn. Daarvoor had ik een plaat die op 2f was aangesloten. Hoe een fornuis op 1 fase kan, is mij een raadsel, tenzij je bijvoorbeeld oven en plaat niet tegelijkertijd kunt gebruiken. Of dat de stroom inderdaad verdeeld wordt, waardoor kook/baktijden enorm gaan afwijken.
(Beetje off topic, maar ik deel je verbazing)

Van de onderverdeler vind ik verder niet veel. Als het je helpt voorkomen dat er te veel tegelijk is ingeschakeld lijkt het me voor de situatie een prettige want veilige oplossing. Fijn dat je het niet ‘naar eigen inzicht’ gaat verdelen en gebruiken, dat leek me gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-07 15:00
Als je de inductieplaat op één groep zet, is het dan zo een "lichte" 220 v uitvoering? Met andere woorden, je kunt dan niet meerdere zones gelijktijdig (op vol vermogen) gebruiken.
Wij hebben hetzelfde. We kunnen de inductieplaat op één groep zetten maar dan mis je vermogen en heb je een plaat die je niet ten volle kunt gebruiken. Daarom gaan wij een kookgroep leggen naar de keuken. De inductieplaat aansluiten op een perilex stekker. Verder meteen een aparte groep voor de over.
Beter één keer goed doen dan later spijt krijgen

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Toke_gt schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Ik moet je zeggen dat ik die 1 fase aansluiting ook niet goed begrijp.

[..]
Ik heb deze 1 fase 3.500 watt inductiekookplaat met een "normale" Schuko/grady stekker:
Afbeeldingslocatie: https://www.inventum.eu/foto/72257/2000/2000/files/Webdav/vki6010zil.jpg.jpg

https://www.inventum.eu/v...ed/kookplaten/vki6010zil/

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 20-10-2021 13:16 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
RaZ schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:15:
[...]

Ik heb deze 1 fase 3.500 watt inductiekookplaat met een normale" Schuko/grady stekker:
[Afbeelding]

https://www.inventum.eu/v...ed/kookplaten/vki6010zil/
Maar dat is een kookplaat. Dat begrijp ik nog. Maar een fornuis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Toke_gt schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Maar dat is een kookplaat. Dat begrijp ik nog. Maar een fornuis?
Dat fornuis wat hier stond kloppen de specs gewoon niet van.

Er staat een aansluitwaarde van 3.500 watt, maar de regel daaronder staat 7,4watt en er zit geen stekker bij, die moet je zelf kopen en aansluiten, en dan heb je het over een perilex stekker.

Maar, het kan prima zijn dat dat fornuis alleen de kookplaat of alleen de oven kan gebruiken op 3.500 watt. Dus niet en/en, maar of/of.

Al staat dat niet in de specificaties er bij.

Dus ik vermoed:
Aansluitwaarde 3.500 watt: kookplaat OF oven
Aansluitwaarde 7.400 watt: kookplaat EN oven

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 07:43
autoreverse schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:02:
[...]
tegelijk is dat de meest ingrijpende (breekwerk) en duurste en daarom was ik op zoek naar minder ingrijpende alternatieven.
Een stuk minder ingrijpend is een 3-fase groep aan laten leggen door dat buisje en een verdeler achter je keuken zoals geopperd. Je mag er wel vanuit gaan dat dat duurder is dan een extra buisje (hoofdaansluiting omzetten naar 3x25A, automaat, kastje, electricien).

Maar wel de oplossing waarbij je al die grootverbruikers een eigen groep geeft, en niet hoeft te breken.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 20-10-2021 13:59 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:54
Lekker op gas blijven koken.
Zo'n 1 fase inductiekookplaat is echt flut om een beetje degelijk mee te koken. Als je 1 pan op een pitje hebt staan (bv stand 8 van 9) dan kan die daar nog wel wat mee. Maar indien je meerdere zaken tegelijk kookt merk je heel erg duidelijk dat de stand 8 bij gebruik van 1 pan veel meer vermogen afgeeft dan als je meerdere pannen op zeg stand 7 hebt staan. Ergo je hikt al heel snel tegen het maximumvermogen aan. Een biefstuk bakken en water snel kokend krijgen kan ik niet tegelijk doen.

Stand 9 is onvoldoende vermogen, ook met 1 pan, om bijvoorbeeld te kunnen wokken. En dat ging met gas altijd echt perfect.

[ Voor 13% gewijzigd door fonsoy op 20-10-2021 14:07 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Dank voor alle ervaringen!

Ik heb inmiddels een elektricien kunnen optrommelen. Die wilde helemaal niet ingaan op mijn vraag omtrent de onderverdeler. Naast dat ik dat vrij bot vond (of je kunt mij verwijten dat ik stubborn eigenwijs ben, dat mag ook), zit ik nog steeds met de onbeantwoorde vraag waarom dat dan niet zou kunnen, wat het nou precies inhoudt en waarom hij dat niet wil doen (hoewel ik dat best kan raden gezien het veel teruggelezen credo: 'doe het goed of doe het niet')

Ik ben maar even mee gegaan met zijn voorstel. Je raadt het niet: 2 nieuwe groepen (1 voor oven, een voor vaatwasser) aanleggen en de huidige omzetten naar een 2-fase perilex (teneinde een 2-fase inductie te kunnen plaatsen) en liefst nog wilde hij nóg een extra groep zodat de fornuisgroep een 11kW fornuisgroep (dat lijkt me echt overkill voor een klein gezin, maar soit, ik snap dat misschien slim is voor de toekomst ofzo)

Uiteraard overstijgt hiermee het kostenplaatje de investering die we op dit moment willen doen om over te stappen van gas naar inductie, dus besloten het zo te laten. En ook verder niet te experimenteren met een 1-fase inductie plaat die vervolgens niet samen met de oven aan kan en bij verkoop van de woning weer terug omgeruild moet gaan worden met de gasplaat.

Overigens herken ik de kritische ervaringen van koken met inductie niet - de keren dat ik daar op gekookt hebt heeft het mij telkens weer verbaasd hoe razendsnel dat gaat en merkte ik dat ik steeds de standen veel lager zette puur omdat ik dan meer controle over het gaarproces heb en in die gevallen kennelijk ook geen haast had. En dat ook de pantemperatuur heel goed te managen is (vergelijkbaar met gas) dus naar beneden bijstellen en meteen heeft dat effect. Perfect in mijn ogen.
Dat wokken minder goed mogelijk zou zijn op inductie (zeker met een 1-fase model!) begrijp ik uiteraard heel goed - hoewel ik me haast niet kan voorstellen dat 1 pit kort op vol vermogen niet in de buurt van hetzelfde resultaat moet komen (wokken doe je immers maar kort, bijv. 2 a 3 minuten als dat al niet te lang is)

[ Voor 10% gewijzigd door autoreverse op 27-10-2021 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wokken op standaard inductie gaat wat minder omdat alleen het contactvlak met de plaat verhit wordt. Een flinke wokbrander pakt ook de zijkanten van een wok mee. Volgens mij heb je tegenwoordig wel speciale inductie wokpitten, waar je de pan als het ware een beetje "in" zet.

Op ons inductiefornuis gaat wokken redelijk, maar dat is dus een 3-fase model. Als ik dan de wok-pit op "P" zet én een oven op hoge temperatuur én een oven op warmhoud- en bordenwarmtemperatuur zet, dan kan ik alleen ook niet nog even 2 andere pitten op "P" zetten. Dat pikt hij gewoon niet. Dan gaat hij pitten terugschakelen. Gelukkig gebruik je, buiten wokken, die "P" stand eigenlijk alleen om snel water aan de kook te brengen. Dat gaat zo hard, daar kun je niet op koken of bakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-07 17:30

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

autoreverse schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:09:

Oven, vaatwasser en Inductie op 1 groep?
Kort antwoord: nee

Langer antwoord: hou je gewoon aan de maximale aansluitwaarden van een groep, die normeringen zijn er niet voor niets. Het gaat er niet om dat jij weet dat je alles op één groep hebt zitten, het gaat erom dat andere mensen ook weten dat alles op de juiste manier is aangesloten.
Pagina: 1