Ventilatierooster niet aangesloten op buis in badkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Beste tweakers,

In onze nieuwbouwwoning is de badkamer nagenoeg klaar. Zoals in alle nieuwbouwwoningen tegenwoordig hebben wij ook mechanische ventilatie van Buva.

Ik zit met het volgende; in de badkamer is er een verlaagdplafond gemaakt middels (ik denk aluminium/stalen) rachels en gipsplaten. De oorspronkelijke MV zat in een hoekje waar de radiator nu komt.

Onze aannemer heeft in de hoek tegenover het oorspronkelijke MV kanaal/gat het ventilatierooster geplaatst. Deze is niet gekoppeld met een flexibele slang of iets dergelijks. Waarschijnlijk door de constructie van het verlaagdplafond is het ook niet meer mogelijk om een flexibele slang te trekken. Wellicht zit daar ook achterliggende reden dat het niet verbonden is met een slang o.i.d. Op de oorspronkelijke plek zit er nu een spotje in de weg.

Volgens de aannemer is dit geen probleem omdat het plafond voor de rest helemaal dicht zit (spotjes zijn ook waterdicht), zodat het rooster/MV gewoon z’n werk gaat doen.

Ik heb m’n twijfels maar heb de discussie nog niet opgestart omdat ik niet thuis ben in de materie.

Wat denken jullie? Ga ik hier problemen mee krijgen in de vorm van een slecht functionerende MV/of zaken zoals schimmel vorming boven het plafond (ik heb ook geen raam in de badkamer)? Heb het nog niet kunnen testen/simuleren omdat onze binnendeuren er nog niet zijn….

Beste antwoord (via DragonXZ op 16-10-2021 09:30)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07
Roest en houtrot zou ik juist weer minder bang voor zijn. Het wordt immers juist boven het plafond wel afgezogen in relatief korte tijd. Te testen met een hygrometer.

Ik zou eerder twijfelen aan de goede werking van de afzuiging zelf. Blijkbaar zit er geen ventiel om de afzuiging te regelen. Ten tweede zitten er mogelijk obstakels in het pad die de luchtweerstand flink verhogen. Ten derde kan over tijd veel stof aangezogen worden waar je niet goed bij kunt.

Om te beginnen zou ik een hygrometer in de badkamer plaatsen, om vast te stellen of de afzuiging in huidige staat na het douchen vlot de luchtvochtigheid weer naar normaal niveau kan krijgen (max 60% rhs). Wat je ook kunt doen is een A4 voor het rooster houden. Op de hoogste stand zou die moeten kunnen blijven 'plakken'.

Tenslotte, op termijn heb je kans dat je donkere randen krijgt rond gaten in of aansluitingen van het plafond als daar stof en vuil wordt aangezogen (zie de ranzigheid bij een rooster of ventiel dat niet lang wordt schoongemaakt).

Waarschijnlijk allemaal wel mee te leven maar gewoon knullig een niet volgens de huidige standaarden.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 16-10-2021 08:42 ]

Alle reacties

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik zou het zelf niet fijn vinden, al dacht vocht langs je verlaagde plafond waar waarschijnlijk gewoon blank hout is gebruikt...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-12 20:03

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat klinkt inderdaad niet prettig. Het functioneert dan als een soort plenum afzuiging.
De afzuiging zal wellicht werken, echter komt er heel veel vocht boven het plafond. Zoals hierboven genoemd met wellicht blank hout. En staal dat kan roesten? En spots die vanaf de onderkant waterdicht zijn, maar kunnen ze ook tegen vocht vanaf de andere kant?

Zeer slecht idee van de aannemer dus…

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • Beste antwoord

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07
Roest en houtrot zou ik juist weer minder bang voor zijn. Het wordt immers juist boven het plafond wel afgezogen in relatief korte tijd. Te testen met een hygrometer.

Ik zou eerder twijfelen aan de goede werking van de afzuiging zelf. Blijkbaar zit er geen ventiel om de afzuiging te regelen. Ten tweede zitten er mogelijk obstakels in het pad die de luchtweerstand flink verhogen. Ten derde kan over tijd veel stof aangezogen worden waar je niet goed bij kunt.

Om te beginnen zou ik een hygrometer in de badkamer plaatsen, om vast te stellen of de afzuiging in huidige staat na het douchen vlot de luchtvochtigheid weer naar normaal niveau kan krijgen (max 60% rhs). Wat je ook kunt doen is een A4 voor het rooster houden. Op de hoogste stand zou die moeten kunnen blijven 'plakken'.

Tenslotte, op termijn heb je kans dat je donkere randen krijgt rond gaten in of aansluitingen van het plafond als daar stof en vuil wordt aangezogen (zie de ranzigheid bij een rooster of ventiel dat niet lang wordt schoongemaakt).

Waarschijnlijk allemaal wel mee te leven maar gewoon knullig een niet volgens de huidige standaarden.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 16-10-2021 08:42 ]

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Bedankt voor jullie snelle reacties. Heel waardevol.

Inmiddels contact gehad met de aannemer en hij gaat er erg goed mee om. Of we gaan met een platte plafondbuis werken, of het spotje opofferen die in de weg zit voor de MV (denk de beste optie, aangezien de verlichting dik in orde is).