Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:06
mijn vraag
Ik heb een Motorola G9 telefoon met dual SIM en inderdaad 2 simkaarten. Deze begon ineens te crashen, waarbij netwerk verbinding kwam en ging. (Paar seconden per keer), waarna android suggereert dat de software corrupt is en een factory reset nodig is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Motorola G9 play
Simpel simkaart (werk)
KPN simkaart (privé)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Omdat ik niet in de gaten had dat een simkaart iets dergelijks kan veroorzaken, en het na een reboot, het omwisselen van de simkaart nog steeds gebeurt heb ik een factory reset gedaan.
Ook daarna was dit nog het geval. Ten slotte heb ik daarom de simkaarten verwijderd, en daarna geen crash meer.

Ik heb toen eerst de KPN simkaart er alleen in gedaan. Resultaat: werkt en toestel werkt ook. Ook wanneer ik die op de andere sim positie doe.

Daarna probeerde ik hetzelfde met de simpel simkaart, met als resultaat direct weer de crash. Dus heb ik de simkaart schoongemaakt en nog eens geprobeerd met hetzelfde resultaat. Zijn er mensen bekend met een dergelijk probleem en is er een oplossing voor, anders dan een nieuwe sim bestellen en installeren?

Vooral vreemd dat het ineens gebeurt nadat het heel lang gewoon heeft gewerkt, en de simkaart is er niet uit geweest voor dit gebeurde.

Beste antwoord (via jbdeiman op 16-10-2021 13:40)

• whitebeard
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
@jbdeiman
Hier hadden we hetzelfde probleem. Helaas een factory reset gedaan en wat data verloren. Het probleem bleef bestaan maar inmiddels de oplossing gevonden
Power off the phone
Remove all SIM Cards
Turn on the phone
Connect to WiFI
Go to Settings > Apps & notifications > See all apps > Menu (3 dots on the top right) > Show system apps > Carrier Settings > Storage & cache > Clear Storage > OK
Go to Settings > Apps & notifications > See all apps > Menu (3 dots on the top right) > Show system apps > Phone Services > Storage & cache > Clear Storage > OK
Power off the phone
Insert your SIM
Power the phone back
https://www.android-hilfe...page-4.html#post-12683048

Het lijkt erop dat het verwijderen van de Carrier Settings data het belangrijkste is. Let op dus niet Carrier services maar Carrier settings
succes

[ Voor 8% gewijzigd door whitebeard op 16-10-2021 13:39 . Reden: Extra info ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:35
Een SIM kaart kan gewoon kapot gaan over tijd. Wel zijn de sim lezers in sommige telefoons minder gevoelig dan andere telefoons.Dus tot je de nieuwe sim hebt kun je proberen in een ander toestel of het goed gaat.

Reden dat een sim kaart kapot gaat is vaak viezigheid van je vingers (de huid is vet van nature) die bij het er in stoppen en uit halen op de sim terecht komen en corrosie veroorzaken.
Andere reden kan gewoon zwakheid in de chip zijn, die wordt zo goedkoop mogelijk gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Nieuw simkaartje aanvragen en klaar👍 zou het niet veel ingewikkelder maken dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Maar is het dan normaal dat het toestel dan een dergelijke error geeft? Simkaart is al besteld overigens, maar daar heb ik niet direct wat aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lmnr 1
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 22:17
Wij hebben 2 telefoons van motorola g9 play hebben het zelfde probleem met de sim van simpel.
Gisteren avond zijn de problemen begonnen vrijwel tegelijk. 1 telefoon gewist maar als de sim er in gaat crash de telefoon. Zonder blijft de telefoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
lmnr 1 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:48:
Wij hebben 2 telefoons van motorola g9 play hebben het zelfde probleem met de sim van simpel.
Gisteren avond zijn de problemen begonnen vrijwel tegelijk. 1 telefoon gewist maar als de sim er in gaat crash de telefoon. Zonder blijft de telefoon werken.
Zou dus ook een issue veroorzaakt door simpel kunnen, dat het niet eens aan de simkaart ligt. Dankjewel voor de informatie, ik ga dan wel met simpel in gesprek voor het niet hoeven betalen van de sim. Bij mij was het gisterenavond ook begonnen.

Bij mij precies hetzelfde, ook gisterenavond ineens begon dat. Vanmorgen nog steeds het geval, maar lijkt mij geen toeval te zijn dan.

[ Voor 10% gewijzigd door jbdeiman op 16-10-2021 12:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• whitebeard
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-08-2024
@jbdeiman
Hier hadden we hetzelfde probleem. Helaas een factory reset gedaan en wat data verloren. Het probleem bleef bestaan maar inmiddels de oplossing gevonden
Power off the phone
Remove all SIM Cards
Turn on the phone
Connect to WiFI
Go to Settings > Apps & notifications > See all apps > Menu (3 dots on the top right) > Show system apps > Carrier Settings > Storage & cache > Clear Storage > OK
Go to Settings > Apps & notifications > See all apps > Menu (3 dots on the top right) > Show system apps > Phone Services > Storage & cache > Clear Storage > OK
Power off the phone
Insert your SIM
Power the phone back

Het lijkt erop dat het verwijderen van de Carrier Settings data het belangrijkste is. Let op dus niet Carrier services maar Carrier settings
succes

[ Voor 8% gewijzigd door whitebeard op 16-10-2021 13:39 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
whitebeard schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:29:
@jbdeiman

[...]

succes
Dit heeft mijn probleem opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 11:48
Verrek ik ben dus niet de enige!

Ook hier een G9 Play en zelfde problemen sinds vanmorgen. Ga de oplossing van @whitebeard proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbdeiman
chim0 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 14:28:
Verrek ik ben dus niet de enige!

Ook hier een G9 Play en zelfde problemen sinds vanmorgen. Ga de oplossing van @whitebeard proberen.
Ik heb m even vertaald naar een telefoon met Nederlandse instellingen:
Schakel de telefoon uit

Haal alle simkaarten eruit

Zet de telefoon aan

Maak verbinding met WiFi

Ga naar instellingen > Apps & meldingen > Alle x apps weergeven > Menu (3 puntjes rechtsboven) > systeem weergeven > Carrier Settings > opslag & cache > Opslag wissen > OK

Ga naar instellingen > Apps & meldingen > Alle x apps weergeven > Menu (3 puntjes rechtsboven) > systeem weergeven > Telefoon services > opslag & cache > Opslag wissen > OK

Schakel de telefoon uit

plaats de simkaart

Schakel de telefoon weer in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chim0
@jbdeiman Bedankt! Dat heeft idd geholpen, maar nogmaals erg extreem dit. Telefoon moeten resetten, alles kwijt. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lmnr 1
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 22:17
Heeft het probleem opgelost 1 telefoon gereset andere niet gelukkig. Maar lijk er op dat resetten niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
lmnr 1 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:37:
Heeft het probleem opgelost 1 telefoon gereset andere niet gelukkig. Maar lijk er op dat resetten niet nodig is.
Tja, ik moest wel. Toestel stond op een soort van bootscherm met foutmelding dat e.o.a. bestand miste in een systeemmap. Ik kon kiezen uit reset of restart. Restart hielp blijkbaar niet. Ja, alleen zonder SIM kaart.

Misschien overdreven, maar iemand die hier nog werk van heeft gemaakt/gaat maken bij Motorola? M'n data kunnen ze niet terugkrijgen, maar een vergoeding ofzo? Het is immers hun fout. Niet dat ik het ga doen voor een toestel van 100 euro (alhoewel je data blijft onbetaalbaar) maar ben benieuwd of mensen zoiets doen of is het kansloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
chim0 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 05:28:
[...]

Tja, ik moest wel. Toestel stond op een soort van bootscherm met foutmelding dat e.o.a. bestand miste in een systeemmap. Ik kon kiezen uit reset of restart. Restart hielp blijkbaar niet. Ja, alleen zonder SIM kaart.

Misschien overdreven, maar iemand die hier nog werk van heeft gemaakt/gaat maken bij Motorola? M'n data kunnen ze niet terugkrijgen, maar een vergoeding ofzo? Het is immers hun fout. Niet dat ik het ga doen voor een toestel van 100 euro (alhoewel je data blijft onbetaalbaar) maar ben benieuwd of mensen zoiets doen of is het kansloos?
Je had hem kunnen restarten zonder simkaart, en dan het stappenplan doorlopen dan was een reset niet nodig al wist ik dat ook pas achteraf (ik had al een reset gedaan die niets hielp ). Ik heb op het forum van Simpel (of naja, forum is een groot woord) met enkele gebruikers die hetzelfde hadden contact gehad en daar heeft niet iedereen de telefoon gereset.

[ Voor 4% gewijzigd door jbdeiman op 26-10-2021 08:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

chim0 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 05:28:
[...]

Het vragen van een vergoeding van Motorola is compleet kansloos. Je bent zelf verantwoordelijk voor je data en de bijbehorende backups. Als je er nu achter bent gekomen dat je die dus niet op orde hebt, is dit het moment om je backups in orde te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:05:
[...]

Het vragen van een vergoeding van Motorola is compleet kansloos. Je bent zelf verantwoordelijk voor je data en de bijbehorende backups. Als je er nu achter bent gekomen dat je die dus niet op orde hebt, is dit het moment om je backups in orde te maken.
Dat is zeker waar, maar: Ik had wel back-ups van alles, maar die waren (bijna) een week oud. Wilde dus de back-up vernieuwen, maar dat proces liep vast/ werd onderbroken doordat de telefoon in foutmodus ging iedere keer.
Dus daardoor ben ik de data kwijt.

Wel eens dat het geen zin heeft schadevergoeding te eisen. Ik heb wel bij Simpel om coulance gevraagd omdat de simkaart niet kapot bleek te zijn, maar ik wel een nieuwe simkaart had aangevraagd. Voordat die verzonden was, was het niet meer mogelijk om de aanvraag in te trekken (dit ook door het moment van aanvragen, want was op zondagochtend). Tegen de tijd dat ik contact had met iemand bij Simpel was het al te laat voor het intrekken.

[ Voor 12% gewijzigd door jbdeiman op 26-10-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
jbdeiman schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 08:37:
[...]

Je had hem kunnen restarten zonder simkaart, en dan het stappenplan doorlopen dan was een reset niet nodig al wist ik dat ook pas achteraf (ik had al een reset gedaan die niets hielp ). Ik heb op het forum van Simpel (of naja, forum is een groot woord) met enkele gebruikers die hetzelfde hadden contact gehad en daar heeft niet iedereen de telefoon gereset.
Ja, daar kwam ik ook later achter, maar toen was het kwaad al geschied.
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:05:
[...]

Waarom? Mijn toestel is door hun fout kapot gegaan en ik ben mijn gegevens kwijt. En of ik daar nou een backup van heb of niet, is niet relevant. Of heb jij soms ook een backup auto en een backup koelkast en een backup wasmachine? Ik snap best dat je een foutje kan maken in de software, maar dan moet het iets kleins zijn. Dit brickte gewoon je telefoon. Je zag alleen een vaag Android opstartscherm met een systeembestand wat mist en alleen een reset hielp. Sorry, maar dat noem ik een grove fout.

Zeg ook niet dat ik het ga doen. Ik weet zelf ook wel dat het kansloos is, maar was gewoon benieuwd of er mensen zijn, die wel verhaal gaan halen of dat weleens hebben gedaan. Zou het niet meer dan normaal vinden om voor zo'n grote fout compensatie te krijgen. Al geef je een kortingsbon of een setje oordopjes, weet je. Iets!

Maar ik denk dat dit toestel zo klein is en zo budget is en misschien zo weinig mensen heeft getroffen, dat Motorola denkt het is de moeite niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

chim0 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 19:54:
[...]

Ja, daar kwam ik ook later achter, maar toen was het kwaad al geschied.

[...]

Waarom? Mijn toestel is door hun fout kapot gegaan en ik ben mijn gegevens kwijt. En of ik daar nou een backup van heb of niet, is niet relevant. Of heb jij soms ook een backup auto en een backup koelkast en een backup wasmachine? Ik snap best dat je een foutje kan maken in de software, maar dan moet het iets kleins zijn. Dit brickte gewoon je telefoon. Je zag alleen een vaag Android opstartscherm met een systeembestand wat mist en alleen een reset hielp. Sorry, maar dat noem ik een grove fout.

Zeg ook niet dat ik het ga doen. Ik weet zelf ook wel dat het kansloos is, maar was gewoon benieuwd of er mensen zijn, die wel verhaal gaan halen of dat weleens hebben gedaan. Zou het niet meer dan normaal vinden om voor zo'n grote fout compensatie te krijgen. Al geef je een kortingsbon of een setje oordopjes, weet je. Iets!

Maar ik denk dat dit toestel zo klein is en zo budget is en misschien zo weinig mensen heeft getroffen, dat Motorola denkt het is de moeite niet.
Het ging om de vergoeding voor verloren data. En de daarbij behorende backup.

Een vergoeding voor de softwarefout (die relatief snel gefixed was begrijp ik?) lijkt me overigens net zo onwaarschijnlijk.

Ik denk dat je gevoel van aangedane onrecht hier iets buiten proportie is.
Pagina: 1