Windows Store is (weer) kapot, 'try that again'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:09
Mijn vraag
Mijn Windows Store doet het niet meer. Het venster opent nog wel, maar er komt in het midden de melding 'try that again' met de knoppen 'refresh the page' en 'report the problem'. Beide knoppen leiden niet tot resultaat. Onderaan de pagina staat foutcode 0x80131500.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 21H1 19043.1288 met de laatste updates op een Dell Latitude. Comodo Internet Security firewall, maar die heb ik al uitgeschakeld. Ik gebruik geen Antivirus, behalve de standaard Windows Security.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Al ongeveer 10x gereboot
  • Ik heb al geprobeerd of mijn internetverbinding het doet en de firewall uitgezet.
  • Een ander wifinetwerk geprobeerd.
  • Troubleshooter voor store apps gedraaid (die jankt over dat ik niet ben ingelogd met MS account, maar lost het probleem niet op
  • Windows Store app gereset
  • wsreset.exe gedraaid, meerdere keren
  • Gecontroleerd dat de Windows Store service draait
  • Windows opgeschoond met DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
  • sfc /scannow (onzinnig ding is dat, zegt dat ie corruptie heeft gevonden, maar als je dan in de log gaat kijken dan blijkt dat te zijn omdat ik een paar snelkoppelingen heb weggehaald uit het startmenu. Die er nu dus weer in staan.)
  • Een andere user aangemaakt op de PC en aangelogd als die user, dan werkt het ook niet.
Op internet kom je allemaal onzinnige oplossingen tegen zoals 'maak een nieuwe user aan' of 'doe een windows reset'. Dat soort oplossingen ben ik NIET naar op zoek, ik heb de laptop namelijk net opnieuw ingericht en heb alles eindelijk weer een beetje zoals ik het wil.

Ik word er compleet wanhopig van, ik heb de laptop opnieuw geinstalleerd ook al vanwege problemen met de Windows Store. Op mn vorige installatie opende het venster en sloot het meteen weer. Ik heb die store nodig omdat ik afhankelijk ben van bepaalde apps. WAAROM maken ze zoiets cruciaals zo ontzettend instabiel? Het is al zo erg dat ik na elke keer opnieuw opstarten en na elk programma dat ik installer, controleer of die store het nog doet. Vanmorgen deed hij het nog, nu niet meer. Het enige verschil is dat ik tussendoor gereboot heb.

[ Voor 15% gewijzigd door PhilipsFan op 16-10-2021 03:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:17
Update je windows 10 eens naar 21H2

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-06 07:00

iambig

* z.o.z *

HKLM_ schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 05:48:
Update je windows 10 eens naar 21H2
Bedoel je dat hij Windows 11 moet installeren?
21H2 is voor Windows 10 nog niet beschikbaar...

NEE: dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
iambig schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 07:01:
[...]

Via een insider image / update wel :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iambig

iambig

* z.o.z *

HKLM_ schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:56:
[...]

Via een insider image / update wel :)
Iemand die deze problemen heeft bèta software aanraden is m.i. niet echt een fijne oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
iambig schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:21:
[...]

Iemand die deze problemen heeft bèta software aanraden is m.i. niet echt een fijne oplossing.
Met de insiders versie van 21H2 is niks mis die draaide al ruim voor Windows 11 uit kwam. Als TS een oplossing wilt zonder het installeren dat is dit een prima oplossing.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig

iambig

* z.o.z *

HKLM_ schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

Met de insiders versie van 21H2 is niks mis die draaide al ruim voor Windows 11 uit kwam. Als TS een oplossing wilt zonder het installeren dat is dit een prima oplossing.
Dan moet je in ieder geval meteen je wel weer afmelden voor de insider builds.
Deze is nu misschien stabiel, maar als je hierdoor in dat channel blijft zitten loop je geheid een keer tegen andere dingen aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik zou het probleem toch zoeken bij Comodo. Iets blokkeert je toegang tot de store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:05:
Ik zou het probleem toch zoeken bij Comodo. Iets blokkeert je toegang tot de store.
Het werkte gister nog gewoon. Toen gebruikte ik Comodo ook al. En als ik Comodo uitschakel werkt het nog steeds niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:14

Tens

let me drink about it

PhilipsFan schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 02:48:
ik heb de laptop namelijk net opnieuw ingericht en heb alles eindelijk weer een beetje zoals ik het wil.
Wat heb je precies aangepast aan de standaard installatie?

en 'weer kapot', wat was de vorige keer de oplossing?

[ Voor 9% gewijzigd door Tens op 16-10-2021 13:02 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Tens schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:58:
[...]

Wat heb je precies aangepast aan de standaard installatie?

en 'weer kapot', wat was de vorige keer de oplossing?
De vorige keer heb ik het niet meer goed kunnen krijgen, dus heb ik Windows opnieuw geinstalleerd. Maar toen was er een duidelijke reden, want toen had ik lopen knoeien met permissies van folders etc. Ik heb nu niks aangepast, alleen software geinstalleerd en instellingen officieel via de settings app aangepast. Niks wat de store stuk zou kunnen maken.

En dat blijkt ook: De Store doet het inmiddels weer! Het lijkt een probleem bij Microsoft te zijn geweest, want ik heb wederom niks aangepast ten opzichte van gisteren.

Maar ik blijf het een brak systeem vinden. Ik bedoel, je moet niet aan permissies van bestanden kloten, maar waarom zegt de app dan niet "ik kan mijn bestanden niet vinden, dus ik doe het niet?". En in dit geval "ik kan geen verbinding met de Microsoft Store maken, dus ik doe het even niet?" Waarom altijd van die wazige meldingen of zelfs helemaal geen meldingen? Als je geld wil verdienen door apps te verkopen, dan moet je wel zorgen dat mensen dat gaan doen. Bij de Apple app store is ook wel eens een storing, maar dan staat dat er tenminste duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:14

Tens

let me drink about it

PhilipsFan schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:09:
instellingen officieel via de settings app aangepast. Niks wat de store stuk zou kunnen maken.
Wat precies had je aangepast was de vraag.
En dat blijkt ook: De Store doet het inmiddels weer! Het lijkt een probleem bij Microsoft te zijn geweest
kan er geen melding van vinden.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

PhilipsFan schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:09:
[...]

De vorige keer heb ik het niet meer goed kunnen krijgen, dus heb ik Windows opnieuw geinstalleerd. Maar toen was er een duidelijke reden, want toen had ik lopen knoeien met permissies van folders etc. Ik heb nu niks aangepast, alleen software geinstalleerd en instellingen officieel via de settings app aangepast. Niks wat de store stuk zou kunnen maken.

En dat blijkt ook: De Store doet het inmiddels weer! Het lijkt een probleem bij Microsoft te zijn geweest, want ik heb wederom niks aangepast ten opzichte van gisteren.

Maar ik blijf het een brak systeem vinden. Ik bedoel, je moet niet aan permissies van bestanden kloten, maar waarom zegt de app dan niet "ik kan mijn bestanden niet vinden, dus ik doe het niet?". En in dit geval "ik kan geen verbinding met de Microsoft Store maken, dus ik doe het even niet?" Waarom altijd van die wazige meldingen of zelfs helemaal geen meldingen? Als je geld wil verdienen door apps te verkopen, dan moet je wel zorgen dat mensen dat gaan doen. Bij de Apple app store is ook wel eens een storing, maar dan staat dat er tenminste duidelijk...
Er was met de Microsoft store niets aan de hand. Nul outages en deed het hier overal gewoon prima.

Je probleem bestaat nog steeds maar is blijkbaar niet constant. Je zal toch op zoek moeten naar een permanente oplossing volgende keer.

Wat voor permissies had je uberhaupt mee gerommeld om de MS Store niet meer te laten werken, dan ben je echt finaal in een verkeerde hoek van Windows aan het rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

iambig schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 07:01:
[...]

Als je PC geschikt is voor Windows 11.
Dan kan je als volgt wel (is niet met de Insider versie) updaten naar Windows 11.:
1. Download Windows11InstallationAssistent.exe
2. Start deze op als Admin

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Anoniem: 472287 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Er was met de Microsoft store niets aan de hand. Nul outages en deed het hier overal gewoon prima.
Ik kon ook al niks vinden op allestoringen. Ik moet eigenlijk even een tweede pc inrichten zodat ik het daar had kunnen proberen. Net zoiets als een tweede auto kopen omdat je eerste het soms om onverklaarbare redenen het niet doet...
Je probleem bestaat nog steeds maar is blijkbaar niet constant. Je zal toch op zoek moeten naar een permanente oplossing volgende keer.
Ja, het kan inderdaad wel zijn dat het ergens anders aan lag en het nu toevallig weer werkt. In dat geval heb ik het verband nog niet gevonden, mijn firewall staat nu ook weer aan. Als het weer stuk gaat hoop ik dat ik 't dan kan koppelen aan iets wat ik veranderd heb.
Wat voor permissies had je uberhaupt mee gerommeld om de MS Store niet meer te laten werken, dan ben je echt finaal in een verkeerde hoek van Windows aan het rommelen.
O, ik wilde in de map '\program files\windows apps' kijken want ik vond dat die teveel ruimte innam. Dat is wel gelukt en ik heb een aantal overbodige apps wel kunnen opruimen. Dat gaat prima hoor, je kunt wel met Windows rommelen. Blijkbaar heb ik uiteindelijk dus toch teveel opgeruimd. Ik weet niet of het daardoor kwam dat m'n store niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien een tip voor als het weer gebeurd:
Windows-taal naar Engels zetten, soms ligt de NL Store eruit heb ik het idee (althans bij mij werkte dat als ik iets van de Store nodig heb).
Pagina: 1