Vraag

• jm188
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-12 13:09
hoi,

ik ben een nieuwe pc aan het samenstellen omdat mijn huidige setup ondertussen 10jaar oud is en mijn nieuwe 3070TI een beetje bottleneckt :)

ik zit een beetje vast op vlak van cpu.

Ik ben nu aan het kijken naar de Intel i9 11900F vs de AMD 5800x

op papier lijken ze aan elkaar gewaagd, al lees ik veel negatiefs over de K variant van de i9, over de F en de reële prestaties hiervan is een pak minder te vinden.

moederbord requirements:
wifi/ bluetooth
usb 3.2 gen2 header zodat de usb c poort op de fractal meshify werkt.

Wat is je budget?
rond de 1200 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus mobo

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
de pc wordt gebruikt voor fotobewerking, gaming, en (web) development.

de setups dat ik nu heb gemaakt:
Intel
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-11900F Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming H570-PRO WIFI€ 164,-€ 164,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 104,90€ 104,90
1WaterkoelingFractal Design Celsius+ S28 Prisma€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 172,15€ 172,15
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 114,-€ 114,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 167,90€ 167,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.211,85

AMD
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 386,49€ 386,49
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-E GAMING€ 219,-€ 219,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 104,90€ 104,90
1WaterkoelingFractal Design Celsius+ S28 Prisma€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 172,15€ 172,15
1VoedingenFractal Design ION+ 760W Platinum€ 114,-€ 114,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 167,90€ 167,90
Totaal€ 1.264,34

ik ben al een tijdje niet helemaal meer mee met de nieuwste ontwikkelingen.
wat zie ik over het hoofd? is er een duidelijke winnaar? zijn er betere alternatieven?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:08
Als je voor een Intel set-up kiest zou ik een i7-11700 nemen, de i9-11900 presteert niet veel beter en kost meer. Ook support Intel RAM tot 3200MT/s, en is de B560 variant van het moederbord net zo capabel.
1ProcessorsIntel Core i7-11700 Boxed€ 359,80€ 359,80
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 120,98€ 120,98
Totaal€ 629,78

Dat scheelt bijna €100 zonder veel prestaties in te leveren. Maar de 5800X is de beter presterende CPU (zie bv hier). Bij een RTX 3070 Ti zou ik geneigd zijn de i7-11700 te kiezen.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:35
martyw schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:47: Ook support Intel RAM tot 3200MT/s,
Dat is bij AMD niets anders. Ze hebben allebei een geheugenspecificatie van 3200MT/s. Echter met XMP / DOCP zijn een stuk hogere geheugen snelheden te behalen bij beide platforms

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:08
Djarune schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 00:46:
[...]

Dat is bij AMD niets anders. Ze hebben allebei een geheugenspecificatie van 3200MT/s. Echter met XMP / DOCP zijn een stuk hogere geheugen snelheden te behalen bij beide platforms
XMP scheelt een paar fps, maar ik zou mijn geld in de CPU of videokaart stoppen voor merkbare performance winst ....

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Als je voor Intel gaat, wacht dan even op Alder Lake, die wordt waarschijnlijk binnen twee weken aangekondigd. De 11000-serie wordt op het inmiddels erg oude Intel 14nm-procedé gebakken en de rek is daar al een tijdje uit. Voor een goede prijs is mid-range (i5) en misschien i7 nog best aardig, maar het stroomverbruik loopt bij de 11000-serie wel wat hoger op en dat is vooral bij high-end (i9) wel een probleem. Stroomverbruik is niet alleen kosten over tijd, maar vooral ook warmte en geen marge om te turbo'en. Al met al zou ik dus een i9 11000 nooit aanraden, wil je echt high-end dan is een ryzen 5000 zinniger.

Alder Lake wordt op Intel 10nm gebakken en is dus mogelijk een stuk geschikter voor high-end. Over verbruik zijn nog weinig resultaten gelekt maar op basis van prestaties lijkt dat de concurrentie met AMD goed aan te kunnen. Wel een voetnoot: wat de prijzen en beschikbaarheid doen is natuurlijk speculeren. Met een beetje pech is Intel's 10nm-productie nog matig en moet je maanden wachten op je bestelling. Maar aangezien Intel al een tijd 10nm produceert voor laptops gok ik dat dat meevalt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@jm188 Zoals je hier ziet, presteert een 5800X beter https://www.cpubenchmark....ntel-i9-11900F/3869vs4267 behalve single score

[Voor 7% gewijzigd door Hackus op 16-10-2021 09:28]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jm188
Dan lijkt mij de AMD de betere keuze momenteel. Met hoe leveringen tegenwoordig gaan in de wereld ben ik maanden verder eer ik een nieuwe generatie Intel vast krijg en aan welke prijs dan...

Het moederbord van de AMD setup, zijn hier opmerkingen over ? Of is daar een betere optie met usbc header en bluetooth?

• bwerg
  • Niet online
jm188 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:28:
Met hoe leveringen tegenwoordig gaan in de wereld ben ik maanden verder eer ik een nieuwe generatie Intel vast krijg en aan welke prijs dan...
Het zou kunnen, maar in CPU-land zijn leverproblemen al een hele tijd niet meer aan de orde. Dat is heel wat anders dan in videokaart-land.

Met een nieuwe serie kán het nog steeds, natuurlijk, maar ik kijk ook niet gek op als je die CPU's gewoon begin november in huis kunt hebben.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik zou de gok niet wagen. DDR5 ram zal ook duurder zijn, en dan nog afwachten of alles goed gaat samenwerken vanaf begin af aan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lijkt mij toch interessant om in ieder geval te kijken wat Alder Lake qua prestaties doet. Dan kun je altijd nog besluiten om te wachten of toch voor Zen 3 of een oudere generatie Intel te gaan.

• jm188
Lijkt me dan idd het beste plan om nog even een maand te wachten.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Olaf van der Spek schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:52:
[...]

Lijkt mij toch interessant om in ieder geval te kijken wat Alder Lake qua prestaties doet. Dan kun je altijd nog besluiten om te wachten of toch voor Zen 3 of een oudere generatie Intel te gaan.
Prestaties/ benchmarks zijn nu al bekend. Gaat ook om de meerprijs tov nu AMD.

Ook gebruikservaringen, of alles lekker loopt. Of dat je eerst bios updates moet afwachten.. dat duurt langer dan 1 maand. Ikzelf heb gekozen voor 5900X built. Kan mooi kijken wat er ondertussen gebeurt, en heb alvast wat goeds.

[Voor 22% gewijzigd door Hackus op 16-10-2021 21:58]

• bwerg
  • Niet online
Gewoon nu kopen wat er nu beschikbaar is is ook niet gek, hoor. Maar volgens geruchten zijn ze al over anderhalve week beschikbaar dus wat mij betreft zonde om niet in ieder geval even te kijken of het wat is.

Prijs en prestaties is al heel wat over bekend, maar bijvoorbeeld niet het stroomverbruik (is het net zo belachelijk en onschaalbaar als de i9 11900k of is het "gewoon" zoals ryzen) en misschien ook wel wat de prijzen van AMD doen na die release. ;) De Zen4-serie wordt pas over een jaar verwacht dus de 5000x-serie kan nu nog geen stille dood sterven en moet blijven verkopen.

[Voor 12% gewijzigd door bwerg op 17-10-2021 07:31]

• jm188
Tja jongens. De 12600k ziet er niet slecht uit en komt met een TUF GAMING Z690-PLUS WIFI DDR4
Op ongeveer dezelfde prijs uit als de 5800x setup. Nu weet ik het helemaal niet meer.
jm188 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:33:
Tja jongens. De 12600k ziet er niet slecht uit en komt met een TUF GAMING Z690-PLUS WIFI DDR4
Op ongeveer dezelfde prijs uit als de 5800x setup. Nu weet ik het helemaal niet meer.
Paar dagen wachten en even de rest van de moederbord prijzen afwachten. Ze zijn nu volgens mij allemaal duurder als noodzakelijk. De winkels weten ondertussen ook hoe ze moeten scalpen...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee