Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345a
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-03-2023
We zijn een huisje aan het renoveren waarin we zelf ongeveer 5 jaar zelf zouden wonen om daarna te verhuren (of te verkopen). We willen dus geen grote / overbodige kosten doen!

We zijn enorm aan het twijfelen op welke manier we gaan verwarmen... Het is een relatief klein huisje (leefruimte met keuken ±45m² / badkamer ±8m² / + 2 slaapkamers boven), achteraan de leefruimte komt een groot schuifraam die ZW gericht is. We zijn niet onmiddellijk van plan zonnepanelen te plaatsen.

Onze opties:
  • Gas: prijzen zijn enorm gestegen en we horen hier en daar dat gas er toch zal uitgaan na verloop van tijd.
  • Infraroodpanelen: gemakkelijke installatie en ziet er mooi uit, maar we zijn bang voor het verbruik.
  • Pelletkachel: neem teveel plaats in, en we willen niet teveel "gesleur" met zakken en onderhoud
  • Warmtepomp: veel te duur voor onze situatie denken we
We zien dus overal wel de nadelen van in.. Wat raden jullie de dag van vandaag aan?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05 12:34
Lijkt me dat gas in je huidige woning ook al geïnstalleerd is in vorm van een cv met ketel. Vergt dus de minste investering? Met de genoemde m2 lijkt me dat het gasverbruik (en dus invloed vd gestegen prijs per m3) zeker gering is.

Je zou een airco ook kunnen overwegen, kan je ook prima gebruiken om kleine ruimtes te verwarmen. Geen idee vh gebruik en die units zijn ook niet goedkoop plus dan zou je per kamer zo'n unit moeten installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door rvrrr op 15-10-2021 21:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ondanks de nu (tijdelijk) hoge prijs van gas is voor een dergelijke korte termijn een gasgestookte CV ketel nog steeds het meest rendabel. Al het andere vergt een grotere investering.
Het gas lijkt nu wel duur, maar als je het vergelijkt met elektrische verwarming is het nog steeds goedkoop.
Dat gas wordt uitgerangeerd is wensdenken van de (groene) politiek.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:21
Hangt van de rest van de woning af, isolatie, ramen etcetera.

Meest goedkope oplossing voor een jaar of 10 is Gas en dan verder kijken.
Maar zou als je bezig bent toch wel de fundatie leggen van inductie in de keuken en lage temperatuur radiators of vloerverwarming.

Wil je toch de warmtepomp route op dan kan je denken aan een ventilatiewarmtepompboiler evt gecombineerd met extra luchtaanzuiging van buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345a
rvrrr schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:30:
Lijkt me dat gas in je huidige woning ook al geïnstalleerd is in vorm van een cv met ketel. Vergt dus de minste investering? Met de genoemde m2 lijkt me dat het gasverbruik (en dus invloed vd gestegen prijs per m3) zeker gering is.

Je zou een airco ook kunnen overwegen, kan je ook prima gebruiken om kleine ruimtes te verwarmen. Geen idee vh gebruik en die units zijn ook niet goedkoop plus dan zou je per kamer zo'n unit moeten installeren.
Er lag geen gas, er stond een stookolie kachel toen we het kochten en een boiler op electriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:25
Als er geen gas is kan het nog best prijzig worden om je te laten aansluiten als ze dat überhaupt nog doen?

Het lijkt een vrij kleine woning dus dan zou ik inderdaad kijken naar een lucht/lucht of kleine lucht/water icm vloerverwarming. Voor warm water een warmtepompboiler als je die kwijt kan? Anders een hoge tempratuur boiler.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 20:28
12345a schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 19:24:
[...]
Er lag geen gas, er stond een stookolie kachel toen we het kochten en een boiler op electriciteit.
Heb je ondertussen al wel gas aan laten leggen?

Bij Liander bijv. kost dat tegenwoording € 940.78. En dan zijn er mogelijk nog bijkomende kosten.
En gas zal alleen maar duurder worden. Als je nu geen gas heb zou ik het zeker niet meer aan laten leggen.

Mijn warmtepomp voor verwarming en sanitair (180 liter boilervat) koste me compleet aangelegd € 8000,- Dat is inderdaad niet weinig maar of het interessant is hangt er vanaf hoe je de renovatie aanpakt en uiteraard de huidige (isolatie) staat van de woning. . .

Flip-modus (alleen iets aan het uiterlijk doen) :
  • PVC in visgraat
  • alles strak wit gestucced
  • zwarte keuken en overal zwarte kranen
  • vooral GEEN extra isolatie
  • (en de volledige tuin bestraten maar dat heeft geen invloed :P )
Een echte renovatie :
  • Indien nodig dak, muren en vloeren isoleren.
  • Kieren dichten en ventilatie met WTW.
  • Overal minimaal dubbel-glas, liefst HR++(+)
  • Vloerverwarming of iig LTV (lage termperatuur verwarming)
In het eerste geval is een WP mogelijk geen optie maar bij keuze twee voegt het echt iets toe. Je brengt de energie rekening namelijk enorm omlaag. En over een jaar of vijf zou dat wel eens een fors verschil kunnen maken. Ook bij verhuur of verkoop.

Als je er maar max 5 jaar gaat wonen zou ik bezuinigen op dingen als keuken en badkamer. Bij verhuur maakt dat niet veel uit maar bij verkoop wordt het toch gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:45
Installaties horen in DEI. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:16
Waarom niet starten met het waterzijdig inregelen van je installatie?

Edit; uitgaande van een cv installatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Deef_K op 17-10-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-05 21:33
ik zou de cv instaaltie zo effeicent mogenlijk maken naar de hudige normen.
dus radiatoren met 75/65/20 of een trapje lager berekeken.
zie link voor hoeveel groter ze moeten zijn als je gaat verlegen.
https://www.renewable-ene...son-correctiefactoren.pdf
aanvoer cv ketel op 65 graden. modulerende thermostaat. en een gas aansluting.
en je verleis nemen. er gaat zoveel veranderen. dat je er niet op kan anticepren.
tevens zou ik de cv ketel aanvullen met een inventum spaarpomp./ventilatie warmte pomp.

mischein nog een zone regeling. zoals tado of evo home. maar dat is niet echt besparent. meer comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:08
Radiatoren berekenen voor 75/65/20 is een beetje 1980...

Overwegen gas aan laten leggen als de wens is om geen gas meer te leveren? Wat ben het in piepsnaam mee bezig.

En als je een woning wil verhuren met hoge energie lasten, dan verdien je wat mij betreft net als alle andere verhuurders zeer strakke maatregelen... Denk ook eens aan je morele zorgplicht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
men hebt wel een punt. de radiatoren mogen een trapje lager berekend worden. daarom zit ook de tabel erbij. een cv ketel met een invuntum spaarpomp is momenteel een van de manieren om te besparen.
en een simpele modulerende thermostaat. zonder zonenpanelen en hoge energie kosten. maar daar is wel een gas aansluiting voor nodig. voor de korte termijn. als de woning over vijf jaar verkocht gaat worden een prima investering. zoiets van dat zoeken de volgende bewoners maar uit. was een beetje de gedachte.

tijdelijk kan je zelfs nog een propaantank gaan aanvragen. maar daar ben ik niet fan van. raad dat af.
ik verwacht dat naar waterstof toe gaan, er zijn tegenwoordig al ketels die met 20 % bijmenging overweg kunnen. maar dat is vooral voor de korte termijn oplossing. lees over 20 jaar mag je weer aan de slang.

voor de lange termijn gaat het niet werken gaat verkopers afschrikken etc. men wil dan een mooie warmte pomp met zonne panelen. voor de lange termijn en of eventueel verhuren/verkopen is het gas verhaal een idee om af schieten. terecht dat je er wat van zegt .het advies van gas levert over 20 jaar een probleem op.

een elektrische cv ketel zo bij ts nog duurzamer kunnen zijn. in combinatie met ventilatie warmte pomp zonne panelen en ltv radiatoren. is wel beter haalbaar. duurzamer etc. en is kwa budget wel te doen.
maar helemaal efficient is zo,n elektische ketel niet. als je veel gaat verhuren kan je beter gaan sparen
voor een warmte pomp. maar bij af en toe verhuren van het huisje is het een prima alternatief.

ik had niet perse gezien dat er nog een hele gasleiding aangelegd moest worden.
ik dacht dat het puur ging om het ontbreken van de meter. (ik moet beter lezen)
maar voor die 1000/1500 euro. kan het er nog wel laten doen. je kan wel weer vooruit.
maar het is geen toekomst bestendig verhaal. het is vooral een tijdelijke oplosing.
om de woning op een 'normale' manier te verkopen. en het verder voor de volgende te laten.

ja schiet mij maar af. ik kan er tegen. ;) deze post gaat nergens over.
ts kan beter een airco gaan instaleren. ipv de cv ketel. probleem opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 18-10-2021 04:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:08
Een modulerende thermostaat in een klein geïsoleerd huis heeft 0,0 zin. Wanneer moet de CV boven zijn minimum draaien? Als het -10 is ja.... en dan nog niet zeker... die van mij kwam er net boven... en heel goed geïsoleerd ben ik niet. Een CV pendelt want ze zijn gruwelijk overbemeten om maar zonder buffer te kunnen douchen.

Wat ze zelf doen, zonder modulerende thermostaat is moduleren op de retour.

Wat in dit geval een veel beter idee kan zijn is Geen CV, geen gas.
Verwarmen met een Lucht/Lucht warmtepomp: voorheen bekend als Airco.

SWW met warmtepomp boiler. Ik ga niemand een doorstromer aanraden... staan er veel van in Engeland... Geen fijne douche ervaring... Want ja, dan is 11kW niet veel.

Totale investering daarvan is nog prima te behappen, zeker als je die 940 euro om een gaspijp in te graven meerekent.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
klopt het verschil tussen aan/uit en modulerend is maar 5 % ofzo.
bij een aan/uit thermostaat is er eerst de piek van 65 graden. ​en moduleert daarna terug.
bij modulerende thermostaat draait een modulerende cv ketel net iets zuiniger.
bij modulerende themostaat heeft de ketel een 3 punts meting. aanvoer retour en kamer thermostaat.
de cv ketel weet hoeveel warmte er nodig is. de ketel begint cv netjes op 40 graden en swinters op 50 graden. zonder dat ik daarvoor wat hoef te doen. bij aan/uit ​moet ik iedere maand me ketel gaan bijstellen.
daar heb ik geen zin in.(maar desondanks ja ketel blijft even groot draait cv 15 minuten per uur ofzo)

de modulerende thermostaat is vooral zin vol voor de inventum spaarpomp. of andere ventilatie pompen.
deze moeten weten welke temperatuur het in huis is. en wat erbij moet aan warmte. de spaarpomp
moet de thermostaat kunnen uitlezen. en een aan/uit thermostaat is niet uitleesbaar voor de spaarpomp.

maar we dwalen af. back om topic.
elektrische cv en spaarpomp wordt een duur verhaal. 4000 euro.
exclusief installatie kosten en ltv radiatoren. kosten toch ook al gauw 2000 euro. is 6000 euro.
kan je net zo goed een lucht water warmte pomp met binnenunit (boiler) voor kopen.
is niet gek veel duurder, (ja 1 a 2 duizend euro) plus ltv radiotren en instaleren.
ergens rondt de 8000 euro. (dit is even een grove schatting. )

lucht lucht warmte pomp is even wat goed koper.
met een losse warmtepomp boiler/ventilatie boiler.
is dan fincieel beter behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345a
Dronium schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:45:

Mijn warmtepomp voor verwarming en sanitair (180 liter boilervat) koste me compleet aangelegd € 8000,- Dat is inderdaad niet weinig maar of het interessant is hangt er vanaf hoe je de renovatie aanpakt en uiteraard de huidige (isolatie) staat van de woning. . .
Welke warmtepomp heb je dan geïnstalleerd? + vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 20:28
12345a schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:37:
[...]

Welke warmtepomp heb je dan geïnstalleerd? + vloerverwarming?
Om heel precies te zijn hebben ze een Daikin Altherma 3 LT EHVX04S18D3VG met ERGA 04 DV buiten unit geïnstalleerd.

Het is wel in een nieuwbouw woning (+/- 110 m2) dus ik kon nog wat verrekenen: Geen CV-ketel € 2800,-, geen gas aansluiting € 700,- en dan ook nog € 1900,- ISDE subsidie. Voor mij was de netto meerprijs dus maar € 2600,- :9 Die eerste twee zijn voor jou niet van toepassing maar die subsidie misschien nog wel.

Vloerverwarming was er altijd al in gekomen dus dat zit niet bij die prijs in.

Het is de 'kleinste' WP uit de serie maar voldoet voor mij prima. Aan de hand van de EPC-berekening heeft de leverancier bepaald dat deze voldoende zou zijn, maar bij een bestaande woning is dat misschien wat moeilijker. Belangrijk is in ieder geval om het warmte-verlies zoveel mogelijk te beperken, dus Isoleren, Isoleren en kieren & gaten dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 08:09
Google op Lars Boelen en doe een plan maken, vervolgens zou ik lucht lucht warmtepomp pakken, veruit goedkoopste verwarming

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Airco met verwarmingsstand, elektrische vloerverwarming in de badkamer en een boiler voor warm water
Pagina: 1