Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/SYfPKyVD184drFxyqJapwCxy.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb het dak oppervlak nagemeten en het is 9 meter breed (er is dan nog 25 cm aan beide kanten over) bij 4 meter hoog, hellingshoek is 37 graden.Ligging is Z-O.
Schaduw
Aan de voorkant van het huis geen schaduw.Aan de achterkant (eventueel ook een setje panelen) wel van een boom aan de linkerkant va het huis.
Jaarverbruik
Momenteel zo'n 4500 kWh. Koken al op inductie, op (korte) termijn misschien iets van een L/W warmtepomp erbij en in de toekomst vast een electrische auto. Kortom meer is beter.Huidige elektriciteitsaansluiting
Huidige meterkast is recent en 3-fase met ruimte voor uitbreiding voor een nieuwe groep t.b.v. de zonnepanelen.Budget en doel
Doel is in ieder geval eigen verbruik dekken. Budget kan tot ongeveer 7.500,-BTW terugvragen wordt overigens lastig omdat ik nog een BTW zonnepaneel regeling heb lopen van mijn oude adres. Moet nog even goed rekenen maar ik denk niet dat het zin heeft om de KOR te verlaten en een aantal jaar BTW aangifte te moeten doen en te betalen.
Wie gaat het project uitvoeren
Aangezien mijn huis momenteel helemaal in de steigers staat vanwege een dakrenovatie wil ik het zelf gaan installeren, dat is nu eenvoudig.Bijhouden van data
Bij voorkeur de opbrengst bij kunnen houden via een app, maar geen hoogdravende eisen.Reeds verkregen offertes
Ik heb 1 offerte ontvangen:| 18x SolarWatt Vision H3.0 365w | 3744,0090 |
| 1 SMA STP 6.0 omvormer | 1292,00 |
| Totaal montage | 1821,00 |
| Totaal incl. btw | 8298,06 |
Volgens mij gaan 18 panelen echter niet passen op het dakvlak van 9x4
Vanwege de mogelijkheid tot zelf installeren heb ik ook zelf geshopt bij Solar-Bouwmarkt:
/f/image/RgEil40IFhOzPz80BY4c5Pf0.png?f=fotoalbum_large)
+ nog 300 voor overig aansluit materiaal.
Volgens Sunny design moet dit aardig werken:
/f/image/mDQvNO4PbYNijeC9yWpskg5L.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Aalsmeer (net onder Amsterdam).Achterzijde huis
Zoals al benoemd hebben we ook nog een dakvlak aan de achterzijde van het huis. Hier hebben we echter minder ruimte vanwege dakramen en zouden we daarom eerder 2 vlakken van 2x2 panelen kunnen plaatsen met het dakraam ertussenin./f/image/c8tMpLZYY3YVuC0PUcg8oMTc.png?f=fotoalbum_large)
Ligt het aan mij en is het allemaal niet zo complex, of zie ik dingen over het hoofd?
There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.
:strip_exif()/f/image/76xOVpkC2IGi2KwKnfhiyMVK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I4bIJ7R0XX0NTcWzJvi15aga.jpg?f=fotoalbum_large)