Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-11 17:39
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYf_v6ZApvOZWR3oS3G1LEaCukk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SYfPKyVD184drFxyqJapwCxy.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ik heb het dak oppervlak nagemeten en het is 9 meter breed (er is dan nog 25 cm aan beide kanten over) bij 4 meter hoog, hellingshoek is 37 graden.
Ligging is Z-O.
Schaduw
Aan de voorkant van het huis geen schaduw.
Aan de achterkant (eventueel ook een setje panelen) wel van een boom aan de linkerkant va het huis.
Jaarverbruik
Momenteel zo'n 4500 kWh. Koken al op inductie, op (korte) termijn misschien iets van een L/W warmtepomp erbij en in de toekomst vast een electrische auto. Kortom meer is beter.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Huidige meterkast is recent en 3-fase met ruimte voor uitbreiding voor een nieuwe groep t.b.v. de zonnepanelen.
Budget en doel
Doel is in ieder geval eigen verbruik dekken. Budget kan tot ongeveer 7.500,-

BTW terugvragen wordt overigens lastig omdat ik nog een BTW zonnepaneel regeling heb lopen van mijn oude adres. Moet nog even goed rekenen maar ik denk niet dat het zin heeft om de KOR te verlaten en een aantal jaar BTW aangifte te moeten doen en te betalen.
Wie gaat het project uitvoeren
Aangezien mijn huis momenteel helemaal in de steigers staat vanwege een dakrenovatie wil ik het zelf gaan installeren, dat is nu eenvoudig.
Bijhouden van data
Bij voorkeur de opbrengst bij kunnen houden via een app, maar geen hoogdravende eisen.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 1 offerte ontvangen:
18x SolarWatt Vision H3.0 365w3744,0090
1 SMA STP 6.0 omvormer1292,00
Totaal montage1821,00
Totaal incl. btw8298,06

Volgens mij gaan 18 panelen echter niet passen op het dakvlak van 9x4

Vanwege de mogelijkheid tot zelf installeren heb ik ook zelf geshopt bij Solar-Bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvxx_RaoCDfXSDOgKAI85VLUtMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RgEil40IFhOzPz80BY4c5Pf0.png?f=fotoalbum_large
+ nog 300 voor overig aansluit materiaal.

Volgens Sunny design moet dit aardig werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IfYmlcxp8PjSTyDV23GgvtYI6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mDQvNO4PbYNijeC9yWpskg5L.png?f=fotoalbum_large
Regio
Aalsmeer (net onder Amsterdam).
Achterzijde huis
Zoals al benoemd hebben we ook nog een dakvlak aan de achterzijde van het huis. Hier hebben we echter minder ruimte vanwege dakramen en zouden we daarom eerder 2 vlakken van 2x2 panelen kunnen plaatsen met het dakraam ertussenin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odhJKZGOIHy4-K_IEqdFZOArWNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c8tMpLZYY3YVuC0PUcg8oMTc.png?f=fotoalbum_large

Ligt het aan mij en is het allemaal niet zo complex, of zie ik dingen over het hoofd?

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Stelt inderdaad niet zoveel voor, opzet bedenken en de panelen leggen.
Zolang je maar tussen de regeltjes blijft van Vmpp en Voc
Die 8 panelen kunnen ook nog wel op de SMA 6.0 erbij.

Je zou nog kunnen kijken naar een hoger vermogend paneel bijvoorbeeld de qcell
https://www.winkelman-zon...75wp-mono-full-black.html

Moest je je niet afmelden bij de KOR als je verhuist bent?
https://blog.energiebespa...weten-als-woningeigenaar/
Kopje: Wat doen bij verhuizing?

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2021 17:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
REC Alpha Pure 395, 182 bij 101 cm, dat is efficiëntie, maar kost ook wel wat.

• jckw
RobertV70 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 18:55:
REC Alpha Pure 395, 182 bij 101 cm, dat is efficiëntie, maar kost ook wel wat.
Ik zal eens kijken!

Ben voor de achterkant van het huis aan het kijken naar optimizers, gister en vandaag toch wel heel veel schaduw gezien, waar ik ook in de zomer nog wel wat last van heb…

[ Voor 29% gewijzigd door jckw op 16-10-2021 20:25 ]

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:37
jckw schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:25:
[....]
BTW terugvragen wordt overigens lastig omdat ik nog een BTW zonnepaneel regeling heb lopen van mijn oude adres. Moet nog even goed rekenen maar ik denk niet dat het zin heeft om de KOR te verlaten en een aantal jaar BTW aangifte te moeten doen en te betalen.
[....]
Heb je een partner? Als je de factuur op zijn/haar naam laat zetten en zorgt dat het energiecontract ook op naam van je partner staat dan kan hij/zij de BTW teruggaaf volgens mij doen.

• RobertV70
Optimizers helpen alleen als je een deel van de panelen in de string gedurende de dag of een dagdeel in de schaduw hebt liggen. ligt alles in de schaduw of het overgrote deel van de panelen, dan helpt het bijna niets. Bovendien hebben de panelen zelf ook intern al een oplossing voor schaduw, bypass diodes, deze zorgen ervoor dat als het paneel gedeeltelijk of volledig in de schaduw ligt de stroom niet langer door de cellen loopt maar door de diodes. Hierdoor blijft de string dus gewoon in leven en heb je relatief weinig verlies.

• jckw
ThinkPadd schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Heb je een partner? Als je de factuur op zijn/haar naam laat zetten en zorgt dat het energiecontract ook op naam van je partner staat dan kan hij/zij de BTW teruggaaf volgens mij doen.
Helaas heeft zij ook al een eigen btw nummer met kor… dus die optie is er ook niet :'(
RobertV70 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:14:
Optimizers helpen alleen als je een deel van de panelen in de string gedurende de dag of een dagdeel in de schaduw hebt liggen. ligt alles in de schaduw of het overgrote deel van de panelen, dan helpt het bijna niets. Bovendien hebben de panelen zelf ook intern al een oplossing voor schaduw, bypass diodes, deze zorgen ervoor dat als het paneel gedeeltelijk of volledig in de schaduw ligt de stroom niet langer door de cellen loopt maar door de diodes. Hierdoor blijft de string dus gewoon in leven en heb je relatief weinig verlies.
Achterzijde ligt op noord west, dus de eventuele panelen moeten het dan sowieso al niet zo hebben van direct zonlicht. Zouden optimizers Dan niet zoveel toevoegen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40
@jckw optimizers maken van Schaduw zeker geen zon ;-)

Optimizers hebben met name nut bij verstrooide en complexe schaduw ... bomen bijvoorbeeld: Dit maakt dat er veel verschillende optimale powerpoints zijn bij de verschillende panelen.
Optimizers zijn relatief duur, dus ze moeten ook behoorlijk veel winst halen wil het rendabel zijn. Meestal is domweg meer panelen leggen het voordeligere antwoord met meer gerealiseerde opbrengst.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
jckw schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:40:
[...]

Achterzijde ligt op noord west, dus de eventuele panelen moeten het dan sowieso al niet zo hebben van direct zonlicht. Zouden optimizers Dan niet zoveel toevoegen?
Nee helaas, even uitleg, in een rijtje panelen van 14 stuks doen optimizers 100 kWh extra t.o.v. een serieel systeem. Als je dit wegstreept tegen de meerprijs van bijna 800 euro in het geval van Solaredge, dan kun je je voorstellen dat dit geen goed idee is. De combinatie met Tigo optimizers is nog minder, dat zijn simpelweg aan uit schakelaars, dus die dragen vrijwel niets bij aan paneel optimalisatie.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb 3 paralelle stringen van elk 5 SF-170 panelen op noord liggen.
Werkt ook prima met diffuus licht
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=37091&t=m

https://www.marktplaats.n...70-s.html?previousPage=lr

• jckw
Iedereen nog bedankt voor de info en adviezen! Afgelopen zaterdag de panelen neergelegd.
Uiteindelijk gekozen voor 2 strings van 8 JA Solar 380WP op een SMA Tripower 6.0. :*)

Is voorlopig ruim voldoende voor ons eigen gebruik en in de toekomst kunnen we altijd nog aan de achterkant extra bijleggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arxVFdB1t0MV3wQDMaT4_mXtKAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/76xOVpkC2IGi2KwKnfhiyMVK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door jckw op 29-10-2021 11:32 ]

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Dat is mooi, het is wel iets beter ze gewoon in 1 string aan te sluiten. Dan werkt de omvormer efficiënter.

• jckw
lothar schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:49:
Dat is mooi, het is wel iets beter ze gewoon in 1 string aan te sluiten. Dan werkt de omvormer efficiënter.
Had ik ook gezien, maar volgens Sunny design scheelt het maar 80 kWh (€ 6,40) op jaarbasis. Reden dat ik toch voor 2 strings gegaan ben, is het idee dat ik dan beide strings makkelijker in de gaten kan houden. Maar wellicht had ik het inderdaad beter in 1 string kunnen leggen. Inmiddels is de steiger echter weg, dus veranderen gaan we niet meer doen. ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan ze bij de omvormer gewoon aan elkaar knopen en dan op 1 ingang zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2021 12:07 ]

• jckw
AUijtdehaag schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:05:
Je kan ze bij de omvormer gewoon aan elkaar knopen en dan op 1 ingang zetten.
Aan elkaar knopen als beide plussen en beide minnen bij elkaar en zo aansluiten, of de plus van string 1 aan de min van string 2 en dan de overgebleven polen aan de omvormer?

• AUijtdehaag
  • Niet online
De 2e.
Plus (of min) van string 1 naar min (of plus) van string 2
En dan op de 1e ingang, zodat je 1 lange string hebt van 16 panelen

Voordat je ze los maakt, eerst de DC switch (zijkant) uit, anders trek je een vlamboog.

De SMA sunclix stekkers gaan zo los:
(maar dan met een platte schroevedraaier er tussen en niet de wartel losdraaien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcatdUh-DxriuwkTz3BRGUOXXk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4bIJ7R0XX0NTcWzJvi15aga.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2021 15:46 ]

Pagina: 1