Draagkracht houten zoldervloer i.v.m. plaatse fermacell 2e32

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtvandijk
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-05 21:12
We zijn bezig met het maken van een slaapkamer op onze zolder, het huis is gebouwd in 1967.

De zoldervloer is een houtenvloer met hier op vast gespijkerd houten planken 18mm dik.
Nu is de vloer op dit moment erg gehorig en hebben we veel last van contactgeluid wanneer er iemand op zolder rond loopt.

Om een optimale geluidsisolatie te bereiken willen we graag de zoldervloer voorzien van een fermacell 2e32 vloerplaten i.c.m. laminaat.

Nu is het gewicht van de fermacell platen 20kg/m2 en het laminaat 7kg/m2, ik was benieuwd of dit zou kunnen i.c.m. de huidige draagbalken:

* vloerdeel 1: 3.5 meter overspanning h.o.h 60cm, balken: 65x170mm
* vloerdeel 2: 4.5 meter overspanning h.o.h 50cm, balken: 2x 65x170mm
(er zijn steeds 2 draagbalken direct naast elkaar gelegd).

zou iemand mij hier bij kunnen adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:19
Blijven de houten planken liggen? Was die zolder altijd al uitgevoerd met die planken? Want je zal een klankkast hebben/krijgen. Daar helpt fermacell weinig tegen zonder isolatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dtvandijk
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-05 21:12
Ja, de zolder was altijd al uitgevoerd met de planken. Tussen de balken heb ik inmiddels geïsoleerd met steenwol om het klankkast effect weg te nemen. De Fermacellplaten wil ik vooral plaatsen om het contact geluid weg te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:45
Gezien de balkafmetingen en dikte van de vloerdelen is met een nuttige belasting van hooguit 150 kg/m2 gerekend. Alles wat je op de vloer erbij maakt, gaat van de nuttige belasting af.
Als het een logeerkamertje wordt dan zou het kunnen, maar als je een stel tieners wil huizen met de nodige spullen, dan wordt het kritisch.
Leg er een tapijtje neer. Dat helpt veel meer tegen contactgeluid dan zware platen en laminaat.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:04

MLLL

Palm Treo 650

estrichvloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:32
@mill precies zoals mill zegt, estrichvloer die is ervoor gemaakt om ook geluid te dempen.
ook niet licht trouwens.
lichter is gewoon tapijt nemen.
als je toch laminaat wilt, leg er dan de best dempende ondervloer onder die je kunt vinden, volgens moj os dat van dat rubber spul van ca een tientje de m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:04

MLLL

Palm Treo 650

Een estrichvloer verlijm je aan elkaar zodat het als het ware één grote plaat wordt.
Voor het draagvermogen van de balklaag zou ik daarom niet zo bang zijn.

Zo'n vloer is overigens niet goedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Wat is jullie punt? Hij wil toch ook een estrichvloer leggen?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1