Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-09 13:34
Dag allemaal,

Ook hier advies gewenst met betrekking tot aanschaf zonnepanelen.

Offerte opgevraagd bij een aantal partijen, waarvan twee reacties met offerte.

Ben concreet op zoek naar een bevestiging dat de prijs marktconform is en dat de installatie aansluit op de situatie/behoefte.

Dak details
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kMDNdpiTLN9E7S91caKskEjyPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zYHqyCaGxPCaDtrOrPHsZ7z9.png?f=user_large

Oppervlakte: 32m2 (8x4)
Helling: 48.2 graden
Schaduw: Geen

Verbruik
Schatting jaarverbruik 3400 kWh. Komende 5 jaar verwacht ik geen grote energieverbruikers aan te schaffen. Mogelijk over 5-10 jaar een EV.

Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase

Budget en doel
Doel is investering zo snel mogelijk terugverdienen. Budget moet passend zijn voor het doel.

Wie gaat het project uitvoeren
Volledige uitbesteding van installatie.

Bijhouden van data
Geen voorkeur.

Regio
Eindhoven

Reeds verkregen offertes
Twee offertes ontvangen.

Offerte 1
aanbieder: Zonneplan

componenten:
  • 13x Zonnepanelen van Zonneplan 370Wp. Volgens de website 'all-black monokristallijne zonnepanelen'
  • Zonneplan One omvormer
  • Zonneplan 4G-monitoring
  • Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Schuin Dak (Haken + Rail)
plaatsing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2uk1AMw9r0nfb7rKdJ-RzeyOpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KkgfjZLsA8TalRYPTltB1QyY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-xa0cQq2ehEctbcGbXXsusGzzEY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kO2pK6vOwwaPv0oFVWcQWm1D.png?f=fotoalbum_large

kosten: 5371,19 (excl. btw teruggave)

garantie
- Omvormer 10 jaar
- Panelen 12 jaar
- Monitoring 10 jaar
- SolarConstruct montagesysteem 20 jaar
- Vermogensgarantie 25 jaar

service
- BTW-teruggave-service
- Aanmelding bij netbeheerder

Offerte 2
aanbieder: Sungarant

componenten:
  • 10x Suntech 390Wp panelen
  • Goodwe omvormer op maat
  • Montage materialen en bekabeling
plaatsing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6n1x97fDXp_9IVmExXFZ7gEom0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pNzSNfX0PQjIxFqQ25DwPNuE.png?f=user_large

kosten: 4850,77 (excl. btw teruggave)

garantie
- Omvormer 10 jaar
- Panelen 25 jaar
- Onderconstructie 20 jaar
- Vermogensgarantie 25 jaar

service
-

Offerte 3
aanbieder: Sunsolar

componenten:
  • 12x Amerisolar Mono 410Wp full black panelen
  • Growatt MIN 4600 XE omvormer met wifi stick 1 fase
  • 4x MC4 stekkers
  • 32x 4mm2 Solarkabels
  • 12x Hartmann bevestigingsmateriaal
  • 20A Aardlekautomaat 300mA
plaatsing
2 rijen van 6 panelen in portrait

kosten: 4454,69 (excl. btw teruggave)

garantie
- Omvormer 10 jaar
- Panelen 20 jaar
- Vermogensgarantie 90% na 10 jaar en 90% na 25 jaar

service
-

Offerte 3
aanbieder: Sunsolar

componenten:
  • 24x Amerisolar Mono 410Wp full black panelen
  • Goodwe GW8K-DT met wifi omvormer fase 3
  • 4x MC4 stekkers
  • 40x 4mm2 Solarkabels
  • 24x Hartmann bevestigingsmateriaal
  • 4 polige 16A aardlekautomaat 300mA
plaatsing
staat niet benoemd, foutje offerte.

kosten: 8037 (excl. btw teruggave)

garantie
- Omvormer 10 jaar
- Panelen 20 jaar
- Vermogensgarantie 90% na 10 jaar en 90% na 25 jaar

service
-

[ Voor 15% gewijzigd door densoN op 04-11-2021 08:09 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zonneplan maakt geen zonnepanelen of omvormers, maar plakt er een eigen stikkertje op
Dat soort bedrijven zou ik links laten liggen.
Waar klop je aan, als ze failliet zijn?
Bovendien erg duur voor wat je krijgt.

Uiteraard hoeft je dak niet vol.
Echter is de regeling nu het gunstigste (100% salderen en btw teruggave)
Ik zou dus iets meer wegleggen dan je jaarverbruik. Dan heb je in de mindere maanden, meer direkt verbruik
Een paar panelen extra, zijn zo terug verdiend. Bovendien presteert de omvormer beter. (hogere Vmpp = beter rendement)

Kijk ook eens bij sun-solar Oss eventueel.

Heb het voor de gein het eens ingevuld wat je weglegt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/deSRVfcuGaqbFNv5F47I8Aeh_E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8ysVfCi3lt1ia0mxF6vebms.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.winkelman-zon...75wp-mono-full-black.html
Rendement vd omvormer is aan de lage kant met 8+5 panelen.

[ Voor 84% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2021 18:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• densoN
AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 17:56:
Zonneplan maakt geen zonnepanelen of omvormers, maar plakt er een eigen stikkertje op
Dat soort bedrijven zou ik links laten liggen.
Waar klop je aan, als ze failliet zijn?
Bovendien erg duur voor wat je krijgt.

Uiteraard hoeft je dak niet vol.
Echter is de regeling nu het gunstigste (100% salderen en btw teruggave)
Ik zou dus iets meer wegleggen dan je jaarverbruik. Dan heb je in de mindere maanden, meer direkt verbruik
Een paar panelen extra, zijn zo terug verdiend. Bovendien presteert de omvormer beter. (hogere Vmpp = beter rendement)

Kijk ook eens bij sun-solar Oss eventueel.

Heb het voor de gein het eens ingevuld wat je weglegt.
[Afbeelding]
https://www.winkelman-zon...75wp-mono-full-black.html
Rendement vd omvormer is aan de lage kant met 8+5 panelen.
Precies waar ik naar op zoek was. Ik ga nog wat offertes opvragen. Je opmerkingen met betrekking tot de extra panelen heeft me al aan het denken gezet merk ik.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14
@densoN Je kunt met jouw dak echt wel ver gaan, 12 en 12 is nog niet eens het dak vol, maar dat is wel serieus opbrengst.

Dan denk je natuurlijk WTF @Ronald, waarom zo veel? Nou... Bereken je energiekosten nog eens met die opbrengst.
Bereken het nog eens met je gasverbruik vervangen door Warmtepomp-stroom: m3*8/3,6 als richtlijn.

Right, denk dat we dan op een lijn zitten waar we met zijn allen heen moeten :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
densoN schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 08:49:
[...]

Precies waar ik naar op zoek was. Ik ga nog wat offertes opvragen. Je opmerkingen met betrekking tot de extra panelen heeft me al aan het denken gezet merk ik.
omvormers werken het beste als ze de juiste Vmpp uit de panelen krijgen.

een grafiek voor 1 fase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
350Vmpp is het tofst.
maar temperatuur doet een beetje de Vmpp laten dalen, dus tel er een 10% bij op.
385Vmpp / 32-36Vmpp = 10 tot 12 panelen per kant.
hoef je niet te doen, maar probeer een beetje in die buurt te komen.

oost-west voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west heeft op een ander moment zijn top, dus een kleinere omvormer is heel goed mogenlijk.
en is een stuk goedkoper.

ik heb nu 6430Wp op een 4kW omvormer (op 16A groep).
5500kWh per jaar aan opbrengst (schuurtje doet ook nog een 500kWh)
hier mee kan ik bijna mijn stroomgebruik dekken van mijn huis en mijn warmtepomp.
ik reken een 800kWh en 150m3 gas nog af, maar betaal er bijna niks meer voor.
betaal een 10€ per maand aan voorschot, maar krijg vaak nog wat terug aan het einde van het jaar.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Beide offertes zijn erg duur, niet normaal, ik reken voor 10 panelen 4235 incl btw, dus waar die overige 600 aan op gaat is mijn vraag. Ik snap ook echt niet dat die bedrijven handel hebben, wat een bedragen. voor wat zonneplan betreft, 13 (waarschijnlijk Longi) panelen 5300 euro vragen met een Chinees omvormertje met zonneplan stickers erop, waanzin.

• Ronald
@RobertV70 en dan gebruik jij toch meestal REC Twinpeaks?
Ook nog eens geen chineesprijsvechterpaneel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
@Ronald Ja inderdaad, de offerteprijzen bij ons liggen doorgaans wel wat hoger vanwege de REC Twinpeak 4 panelen, dus als ik dan vindt dat prijzen met Chineese panelen hoog zijn dan kun je bedenken dat dat ook echt zo is.

• densoN
Inmiddels offerte sunsolar opgenomen (12 en 24 panelen) in TS. Wacht nog op terugkoppeling andere aanvraag. N.a.v. jullie feedback ben ik nog aan het onderzoeken hoe een eventueel overschot aan energie efficiënt kan worden ingezet. Warmtepompen zijn een nieuw onderwerp voor me, dus zal even na moeten gaan welke opties er zijn. Ik heb wel het geluk dat we beschikken over een aparte technische ruimte en een goed geisoleerde woning (A-label). Dus een warmtepomp zou zomaar een serieuze optie kunnen zijn.

[ Voor 104% gewijzigd door densoN op 18-10-2021 09:23 ]

• Ronald
Het valt me op dat voor O-W configuratie zware omvormers gebruikt zijn in de offertes. @AUijtdehaag heb jij hem nog in Sunny staan?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Ronald
Nee. Meestal maar 5 minuten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
Sunny geeft 6kW voor 12W+12O, of 3kW voor 6W+6O. @densoN heeft sunsolar een verdeling in gedachten?

De berekende max DC vermogens zitten daar maar een fractie boven. Heel normaal voor een stijl O-W dak.

• densoN
Ronald schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 12:59:
Sunny geeft 6kW voor 12W+12O, of 3kW voor 6W+6O. @densoN heeft sunsolar een verdeling in gedachten?

De berekende max DC vermogens zitten daar maar een fractie boven. Heel normaal voor een stijl O-W dak.
Het enige wat ik in de offerte tegenkom is:
"Leg plan : 2 rijen van 5 panelen in potrait plaatsen"

Dit lijkt niet in lijn met het aantal geoffreerde panelen, maar gezien het voorstel van de andere twee aanbieders doe ik de voorzichtige aanname dat ze aan beide kanten 1x6 of 2x6 willen leggen.

• densoN
Het heeft even geduurd door drukte bij de leveranciers, maar heb inmiddels de laatste offerte binnen.

Offerte 4
aanbieder: Natuma

componenten:
18x DM370M6-60HBB (Black)
1x SMA SB5.0-1AV-41
ClickFit Basic (Pannendak)
SMA Sunny Portal
Bekabeling

kosten: 8087 (excl. btw teruggave)

plaatsing:
3x3 oost en 3x3 west

garantie
- Omvormer 10 jaar
- Panelen 12 jaar
- Installatie 5 jaar
- Montagesysteem 20 jaar
- Eenmalige installatie op hardware/monitoring (1 uur)
- Vermogensgarantie 84.8% 25 jaar

Offerte 5
aanbieder: Groenwoningadvies

componenten:
10x 395 Wp Trina Solar panelen / 10x 395 Wp Trina Solar panelen / 10x 370Wp BAUER panelen / 10x 375 Wp Phono Solar panelen
1x SolarEdge omvormer / 1x Goodwe omvormer / 1x Growatt omvormer / 1x Growatt omvormer
10x SolarEdge P401 optimizers / geen optimizers / geen optimizers / geen optimizers
CLICKFIT_EVO bevestiging / CLICKFIT_EVO bevestiging / CLICKFIT_EVO bevestiging / CLICKFIT_EVO bevestiging

kosten:
4801 (excl. btw teruggave) / 3934 (excl. btw teruggave) / 4133 (excl. btw teruggave) / 3683 (excl. btw teruggave)

plaatsing:
2x3 (west) en 1x4 (oost) / 2x5 (west) / 2x5 (west) / 3x3 + 1 (west)

garantie
- Omvormer 12-15 jaar
- Vermogensgarantie 15 jaar (30 jaar voor BAUER)
- Opbrengstgarantie 25 jaar (30 jaar voor BAUER)

Dit vond ik wel een interessante zin in de algemene voorwaarden:
De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen,
aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant, alsmede wanneer de
oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.

Offerte 6
aanbieder: JD Energy Systems

componenten:
12x 370Wp DMEGC
1x SolarEdge 3500 HD Wave
12x SolarEdge optimizer P404
1x SolarEdge 12 panelen
12x Solar Construct Montage materiaal

kosten:
6001

plaatsing:
2x3 (west) en 1x4 (oost) / 2x5 (west) / 2x5 (west) / 3x3 + 1 (west)

garantie
- Panelen 20 jaar
- Omvormer 12 jaar
- Optimizers 25 jaar
- Montagesysteem 25 jaar
- Vermorgensgarantie 25 jaar

[ Voor 15% gewijzigd door densoN op 04-11-2021 08:10 ]

• densoN
Wat me overigens verbaast is dat alle partijen die ik tot op heden heb gesproken aangeven dat je de panelen moet afstemmen op je verbruik. Met het afbouwen van de salderingsregeling zou ik zeggen dat naar mate het verder wordt afgebouwd je meer wil terugleveren dan je verbruikt om op 0 uit te komen, of zie ik wat over het hoofd?

• Ronald
densoN schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:49:
Wat me overigens verbaast is dat alle partijen die ik tot op heden heb gesproken aangeven dat je de panelen moet afstemmen op je verbruik. Met het afbouwen van de salderingsregeling zou ik zeggen dat naar mate het verder wordt afgebouwd je meer wil terugleveren dan je verbruikt om op 0 uit te komen, of zie ik wat over het hoofd?
Nee je ziet niets over het hoofd... of ja eigenlijk wel... Nog een voordeel van veel teveel hebben liggen is verhoging direct eigen verbruik.

Als er niet gesaldeerd zou kunnen worden; dan wordt alles wat in jouw richting door de meter komt dus (keer op keer) belast. Voorkom je dat er stroom door de meter gaat, dan voorkom je dus die kosten.

De reden dat installateurs dit roepen is 1) terglevertarieven waren lager dan de productiekosten van zonnestroom (een goed systeem nu ~5ct/kWh over 20 jaar afschrijving, dat was hoger met eerder duurdere componenten) 2) saldering.

1) geld niet meer, het was voor de zomer al eenvoudig om richting 10ct/kWh te ontvangen (ik krijg 11... over 4000kWh)
2) afbouw/hervorming controversieel verklaard... en we hebben peuters als partijleiders... duurt nog even.

• Ronald
densoN schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:38:
Het heeft even geduurd door drukte bij de leveranciers, maar heb inmiddels de laatste offerte binnen.
Wat ik zo zie lijkt de 24 paneel offerte van Sunsolar op de lange termijn de beste keuze.

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:29
densoN schreef op donderdag 4 november 2021 @ 07:49:
Je moet je daken gewoon volleggen omdat:

- je directe eigen verbruik vergroot wordt
- arbeid en grondstoffen in de toekomst duurder worden
- teruglevertarief is bijna €0,32 (dal €0,21)
- geld op de bank niets doet.
- je in de toekomst meer gaat verbruiken

Het is mij opgevallen dat veel bedrijven (voor mijn gevoel) niet echt een visie hebben m.b.t het volleggen van de daken, altijd maar weer "Nee, niet meer dan je eigen gebruik". Luister hier naar de "visionaire Tweakers" haha en laat het volleggen voor een lage prijs per wp.

Ik heb mijn 3 daken (zuid, oost en noord) in 2x vol laten leggen, eerst oost en zuid en afgelopen week de noordkant (noord voor €0,73 per wp, oost en zuid voor €0,76 per wp). Heb nu in totaal 37 panelen (gasloos, met warmtepomp) en verwacht per jaar tussen de 2.000 - 2.500 kWh terug te leveren voor bijna €0,32 (dal €0,21) per kWh.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• densoN
Bravertal schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:27:
[...]
[knip]

Het is mij opgevallen dat veel bedrijven (voor mijn gevoel) niet echt een visie hebben m.b.t het volleggen van de daken, altijd maar weer "Nee, niet meer dan je eigen gebruik". Luister hier naar de "visionaire Tweakers" haha en laat het volleggen voor een lage prijs per wp.
[knip]
Dat dus. Het gebrek aan visie heeft in dit geval niet alleen nadelige gevolgen voor de klant, maar ook de leverancier. Je moet letterlijk de leverancier overtuigen om meer omzet te genereren. 8)7
Pagina: 1