Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eslu
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:18
Goedemiddag,

Voor op het kantoor willen wij graag een set panelen neerleggen, we zien dit meer als een test opstelling.
Bij geschiktheid zullen wij verder gaan uitbreiden.

Het beschikbare dakoppervlakte speelt geen rol, ruim 40x40 = 1600m2 platdak op zuid zonder opstakels beschikbaar. Geen last van schaduw.

Jaarverbruik 55.000 kwh

Als doel zouden wij graag 40 panelen willen neerleggen, verdeeld over 2 systemen (2x20 dus)

Aansluiting: 3x63A + 3x25A (2 meterkasten)

Budget is niet heel belangrijk, een terugverdientijd van 4,5 jaar zou mooi zijn.

De montage zullen wij zelf uitvoeren.

Ondanks dat er geen zinnige reden te bedenken is wil de directeur persé voor Solaredge met optimizers gaan 8)7, dit is niet te veranderen.

Ik kom zelf, niet gehinderd door enige kennis, uit op:
20x JA Solar JAM60S-17-325-MR-AB
20x optimizer P370
1x SolarEdge SE6k 3-fase

Kan iemand aangeven of dit een correcte samenstelling is?
Of er een betere configuratie beschikbaar is?

Mag dit zo maar geplaatst worden zakelijk? Of zit er een meld plicht aan zulke installaties?
Ook in de omgeving Utrecht, waar aangegeven wordt dat het net "vol" zit?

(En nee, zonder Solaredge is echt geen optie)

Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Groeten,

Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik gok dat ik het antwoord al kan raden, maar hoe is het verbruik verdeeld over de twee aansluitingen?

Verder ziet de samenstelling er voor mij normaal uit. Wij gaan (zonder optimizers) net iets meer leggen dan dit, met een teruglevering van zeg 16KW-piek gaat de netbeheerder niet moeilijk doen lijkt me (zoveel is het niet), op een 3x35 aansluiting.

Maar met 55 verbruik per jaar, waarom niet nog wat meer neerleggen? Op die 3x63 kun je véél kwijt.

[ Voor 74% gewijzigd door pagani op 15-10-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:04
Eslu schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:15:
Budget is niet heel belangrijk, een terugverdientijd van 4,5 jaar zou mooi zijn.
Eslu schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:15:
Ondanks dat er geen zinnige reden te bedenken is wil de directeur persé voor Solaredge met optimizers gaan 8)7, dit is niet te veranderen.
"zou mooi zijn" als in: het maakt niet veel uit?

Je wilt een TVT van 4,5 maar je wilt ook (zonder duidelijke reden nog SE). Ik zou ook wel een mooie Mercedes willen voor 5k. Hoe realistisch ben je/is je baas?

Ik kan mij wel voorstellen dat bij veel panelen je wilt weten welk paneel het niet lekker doet, ipv ze allemaal te moeten doormeten.. Maar met 20 panelen (verdeeld over 2 strings) ben je er toch redelijk snel uit?

[ Voor 23% gewijzigd door ID-College op 15-10-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zie nog wel een dingetje. Je wilt 14.8Kw piek neerleggen met een omvormer van max 8100 Watt. Je zult voor bijvoorbeeld een SE15 moeten gaan of over gaan overdimensioneren met een 12.5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eslu
@pagani
De grote aansluiting (3x63A) zal rond de 40.000kwh uitkomen
De tweede aansluiting (3x25A) zal rond de 10.000kwh uitkomen
De derde aansluiting valt voor nu nog buiten beschouwing

@ID-College
Het maakt voor ons niet uit of de terugverdientijd 4/5 of wellicht 6 jaar wordt. De investering is hoe dan ook zinvol. Met de montage in eigen hand lijkt mij dit een reëel doel (nogmaals, ik ben een leek op dit gebied)

De opmerking over wel/niet Solaredge zijn (hoe goed ook bedoeld, en ik geef je groot gelijk) geen mogelijkheid. De eis is echt Solaredge met optimzers.

[ Voor 15% gewijzigd door Eslu op 15-10-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:23
@Eslu
solaredge maakt de TVT een stuk langer.
lastig om onder de 5 jaar te blijven.

maar je grootste probleem is de 55.000kWh die je gebruikt.
waarom: 0-10.000 kWh zit een hoog belasting tarief op.
10.000 - 50.000kWh is al een stuk lager.
50.000 - 55.000kWh is belachelijk weinig belasting.
en ja eerst gaat er belachelijk weinig belasting er af, dan de stuk lager en pas als je echt veel opwekt de hoofd prijs.
dit maakt TVT's erg lastig en moeilijk.

stap 1 die je moet begrijpen.
elektra prijs en hoe die is opgebouwd.
je betaald 4 componenten.
1 kale elektra prijs, ik stel hem even voor het voorbeeld op 7ct (vul in wat je betaald.)
2. de energie belasting= EB +/-10ct
3. opslag duurzame energie (ODE) = +/-3ct
4. 21% btw (oke deze loop iets anders bij jouw.)
hier kun je de echte getallen opzoeken:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

tja dan zie je eigenlijk dat 75% van de elektra prijs belasting is.
maar die EB/ODE daalt flink als je veel kWh gebruikt.
tot de 10.0000kWh betaal je € 0,09428
tussen de 10.0000 en de 50.000 betaal je € 0,05164
en de het resje van boven de 50.000 dus 5.000 kWh, daar betaal je maar € 0,01375 EB.
dit is ook voor de ODE zo.

dus reken eens uit hoeveel geld je eigenlijk betaald voor je kWh's.
dit is erg weinig helaas, door het grote gebruik.

(heb even niet veel tijd voor je dus laat het even hier bij.
maar er is wel iets mogenlijk hoor, maar dit moet je eerst begrijpen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eslu
@migjes
Wow, die wist ik niet. Heel erg bedankt!
Goede link.
Ik ga er eens aan rekenen maar lijkt mij dan niet heel gunstig qua €

Dan is het alleen maar voor de leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Eslu schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:22:
@migjes
Goede link.

Bijzonder bedrijf :+ .
Gewoon voor de leuk een onlogisch systeem neerleggen om zoveel mogelijk geld te verbranden?
Wat is de gedachte daar achter? Op de netwerkborrel vertellen dat je als bedrijf groen bezig bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:59
Smobbo schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Bijzonder bedrijf :+ .
Gewoon voor de leuk een onlogisch systeem neerleggen om zoveel mogelijk geld te verbranden?
Wat is de gedachte daar achter? Op de netwerkborrel vertellen dat je als bedrijf groen bezig bent?
Zwarte klussen witwassen natuurlijk. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:56
Als je de directeur niet van SolarEdge af kan bewegen, ga dan groter.
Dan dalen de extra kosten voor SolarEdge pittig.

36x Longi 455 36*€155
18x p950 optimizer 18x€68
1x SE16K €1309
---
€8113 incl btw excl legmateriaal of €225 / paneel

20x Longi 455 20*€155
20x s500 optimizer 20x€55
1x SE8K €1349 (WUT? Duurder dan een 16K? jazeker)
----
€5549 incl btw excl legmateriaal of 277 / paneel.

Of, goed voor 56000kWh per jaar...
128x Longi 455 128*€155
18x p950 optimizer 64x€68
1x SE55K €2427
---
€26619 incl btw excl legmateriaal of 208 / paneel.

Er kan overigens bijna 3x dat op 1600m² maar dat trekt de aansluiting niet... en verzwaren kan er wel eens niet inzitten met de netbeheerders in winterslaap (Lees het niet fixen van het netwerk)

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 15-10-2021 19:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:56
@migjes
De kale elektriciteit prijs is momenteel veel hoger dan 7 ct.

@Smobbo
Dat is overdreven. Met een goed ontwerp, inkoop en uitvoering gaat PV echt geen geld kosten.

@Ronald
Passen die 36x445 Wp wel in 1 string? Maar goed, in deze situatie moet je in geval inderdaad op z'n minst beginnen met een zo lang mogelijke string van dubbele optimisers en een SE16k.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Er bestaat een subsidie, maar alleen als er afgelopen jaar meer dan 50.000 kWh is verbruikt.
https://www.rvo.nl/subsid...den-zakelijk/zonnepanelen
Als die 3 x 25A aansluiting en 3 x 63A aansluiting op hetzelfde huisnummer zitten zou ik er een belletje naar RVO aan wagen. Die mensen zijn best behulpzaam. (er is te weinig vraag naar deze subsidie)

Maar ook als je geen subsidie krijgt is die 3 x 25A een nobrainer. Daar zou ik sowieso kiezen voor die SE 16k met minimaal 28 panelen en maximaal zoveel Wp als maar in een string past.

Bij die aansluiting die 40.000 kWh per jaar verbruikt is het goedkoopste zakelijke contract momenteel 2 jaar vast voor 12356 euro / jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lrkQHeJJw55QQ0F1sxvZKu75OM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67KxinUaRHs9WmVLCD8MqwST.png?f=fotoalbum_large

Als je precies je jaarverbruik opwekt wordt dat 1085 euro per jaar (vanwege het hoge vastrecht voor 3 x 63A). De zonnepanelen verdienen dan 12356-1085=11271 euro per jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d47FwxWWh9Rih4Ut1YX-U6-kfBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TqJIMQdNQIqmCmuiqdZT9Cm7.png?f=fotoalbum_large

Screenshots van pricewise zakelijk, werkt momenteel beter dan gaslicht.com

Om ook in een slecht jaar 40000 kWh op te wekken moet je daarvoor een installatie van +/- 44 kWp leggen.
4 strings van 14 dubbele optimisers komt bijvoorbeeld goed uit. Dus dan wordt het 46480 Wp.
Bijvoorbeeld 112 x deze

Boodschappenlijstje. En er bestaat goedkoper bevestigingsmateriaal dan flatfix fusion.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCQUeuIO_vcau-QaWvoFcLB0h8s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/znobpMP6QtKMfXl6BhWc4MtY.png?f=fotoalbum_large
Reken nog 2000 euro voor werk in de meterkast en bekabeling, dan kom je op 26000 euro excl btw. Als je de manuren dan niet rekent is de terugverdientijd 26000 / 11217 = 2.3 jaar.

Disclaimer, dit is gerekend ten opzichte van wat momenteel het beste jaarcontract is. Over 3 maanden zou dit sommetje heel anders kunnen zijn. Maar 4 jaar tvt moet al snel lukken denk ik.

Ik kan de actuele zakelijke terugleververgoeding niet vinden maar misschien kun je ook meer dan het verbruik gaan opwekken.
Met diezelfde omvormer kun je bijvoorbeeld ook 6 van zulke strings aansluiten. 50% meer Wp, bijna 50% meer opbrengst, bijna 50% duurder. Afhankelijk van het teruglevertarief is dat ook terug te verdienen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
busscherski schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:06:
@Ronald
Passen die 36x445 Wp wel in 1 string? Maar goed, in deze situatie moet je in geval inderdaad op z'n minst beginnen met een zo lang mogelijke string van dubbele optimisers en een SE16k.
Alles getoetst in SE designer ;-)

Bepaalde situaties mag je hele hoge vermogens in 1 string doen.

[edit] Hij lijkt de 18x2x455 string te cappen op 13500W; maar simuleert dan niet meer dan 13kWh aftop... dus prima

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 15-10-2021 22:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Eslu schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 16:22:
@migjes
Goede link.

jep, hellaas doe je eerst de 5.000kWh salderen tegen een lage prijs.
dan pas 40.000kWh tegen een hoger prijs.
en als laatste tegen de volle prijs nog een 10.000kWh.

belangrijkste wat je er uit moet halen, dat is ga voor alles of ga voor niks.
helaas zo is het.

nu geef ik je een 7ct per kWh en zoals @busscherski ook zegt de prijs is hoger op dit moment.
maar is hij dat ook het jaar er op, en het jaar daarna etc etc....
beter even die 7ct aan houden want de prijs kan ook 4ct zijn of 15ct.
ik heb een glazen bol, maar wazig hij is, dat ik geen uitspraken doe over de toekomst. ;)
(en nu heeft de regering ook nog een aantal dingen aangekondigd.
https://www.rtlnieuws.nl/...as-en-energie-wat-merk-ik
dit kan ook voor het bedrijf-leven een inpakt hebben, maar hoeveel en wat precies, ik weet het nog niet.)

dan nog een puntje: je hebt het over 2 aansluitingen.
en maar 1x 55.000kWh.
hoe is dat verdeeld, en hoe zijn de energie contracten.
(je kunt de aansluitingen bij elkaar koppelen of apart afrekenen, en nog wat meer opties.
en dit kan veel veranderen natuurlijk.)

en dan nog een wijze uitspraak van een directeur hier in de buurt: als je anno 2010 als bedrijf geen energie beleid hebt, dan bestaat het bedrijf over 20 jaar niet meer.
dit zei hij toen hij 5 grote windmolens opende.

ik denk zelf, dat ondanks de lagere prijs en vast nog meer obstakels.
dat een aardige set panelen, best wel haalbaar is.
het maakt het bedrijf in ieder geval niet zo vatbaar voor hoge of lage prijzen, je zet er gewoon de prijs mee vast, en dat is zeker ook iets waard.
solaredge gaat het wel moeilijk maken, maar zelf installeren scheelt ook een flinke slok op de borrel.
wie weet wat er uit komt, we kunnen het altijd proberen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Eslu heb je al een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eslu
@busscherski
Zeker.
Op basis van de link van Migjes kon het plan van ons snel de prullenbak in.
Slechts de piek eraf halen gaat niet zinvol zijn gezien de staffelprijzen.

Het zal echt alles of niets moeten worden.

Op dit moment is de keuze daardoor nog gevallen op niets.

Allen, bedankt voor de reacties. Topic kan op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Eslu
dat is een te snelle conclusie.
ja de staffels zijn niet tof, maar paneel prijzen zijn ook erg laag.
dus er is nog veel mogenlijk.
paneel prijzen van 0,30€/Wp maakt zelfs 7ct/kWh nog niet eens een probleem.
met bevesteging spul kom je op 0,40€/Wp en dan omvormer 0,50€/Wp.
0,50€/Wp / 7ct/kWh = 7 jaar TVT.
schiet je dan een stukje de volgende staffel in, dan zit je al snel op een 10ct/kWh.
0,50€/Wp / 10ct/kWh = 5 jaar TVT.
en dit is niet heel moeilijk te halen, een 14ct/kWh is ook wel te doen. ;)
en als je naar de prijzen nu kijkt van elektra, dan zie je de vreemdste prijzen een kale elektra prijs van 14ct is op dit moment nog vrij normaal, en dan halen we nog met gemak de 20ct/kWh.
(we hebben hier al mensen die hebben een extra meter aan gevraagd, voor zuiver terug leveren.
die doen het dus zelfs zonder de staffel en alleen maar met de laagste prijs. )

dan hebben we ook nog 2 meterkasten en een onduidelijkheid wat de kWh verdeling is.
en hoe de bemetering is. dit kan best een hoop veranderen.

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 20-10-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
Kan het dak ook het gewicht van de ballast aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Houdt ook rekening mee dat zakelijke installaties gekeurd moeten worden, aldus de verzekeraars. Zelf aansluiten is niet ingewikkeld maar kan wel vervelend worden als het wordt afgekeurd.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

HSA.Solar schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:52:
Houdt ook rekening mee dat zakelijke installaties gekeurd moeten worden, aldus de verzekeraars. Zelf aansluiten is niet ingewikkeld maar kan wel vervelend worden als het wordt afgekeurd.
En vaak niet meer op een epdm dak.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Eslu schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:28:
@busscherski
Zeker.
Op basis van de link van Migjes kon het plan van ons snel de prullenbak in.
Slechts de piek eraf halen gaat niet zinvol zijn gezien de staffelprijzen.

Het zal echt alles of niets moeten worden.

Op dit moment is de keuze daardoor nog gevallen op niets.

Allen, bedankt voor de reacties. Topic kan op slot.
Je kunt om te beginnen toch het volledige verbruik van die 3x25 A aansluiting opwekken? Met 28 X 400 Wp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-05 22:34
Bij zakelijke installaties komt een Scope12 keuring vroeg of laat om de hoek kijken.. Als jullie bij SolarEdge blijven levert dat wel een aantal voordelen op tov normale stringomvormers.

Een paar zaken bv:

- Omvormers moeten afgezekerd worden met een factor 1,25x de uitgangsstroom, of ze nu vol belast worden of niet;
- Meterkasten moeten geschikt zijn voor de som van netaansluiting + omvormers samen (dubbele invoer en daardoor een verhoogde kortsluitstroom)
- Vlamboogdetectie is vaak een aanvullende eis (Zit standaard in een SE omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
MacgregorSound schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:12:
Bij zakelijke installaties komt een Scope12 keuring vroeg of laat om de hoek kijken.. Als jullie bij SolarEdge blijven levert dat wel een aantal voordelen op tov normale stringomvormers.

Een paar zaken bv:

- Omvormers moeten afgezekerd worden met een factor 1,25x de uitgangsstroom, of ze nu vol belast worden of niet;
- Meterkasten moeten geschikt zijn voor de som van netaansluiting + omvormers samen (dubbele invoer en daardoor een verhoogde kortsluitstroom)
- Vlamboogdetectie is vaak een aanvullende eis (Zit standaard in een SE omvormer)
Daarop inhakend; wij zijn ook zakelijk aan het kijken naar uitbreiding op een nieuwe locatie.
Na de hordes met upgraden van dakisolatie naar pir en versteviging van de constructie blijken er ook weer hogere eisen van de verzekeraar aan te komen.

De offerte werd daarom aangeboden met SolarEdge en de vraag om een 2e offerte met SMA werd beantwoord net:

“ Deze combinatie met de optimizer is 1 van de weinige merken die al is voorbereid met de aankomende eisen wat betreft vlamboog beveiliging en nog wat beveiligingen.
Wij moeten van de verzekering voor 1 juli ook al een scoop 12 keuring laten uitvoeren waar hier ook al op gekeurd word. Installatiebedrijven hier in de buurt plaatsen om deze reden eigenlijk alleen nog maar Solar Edge”

Zijn er al ervaringen met de nieuwe eisen en bijpassende hardware?

Ter info:
220x CanadianSolar CS3N-410MS
2x SolarEdge SE33.3K
110x P850

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@arjants Geen ervaring met eisen, maar ik zou me niet al te druk maken over het SolarEdge vs SMA verhaal.
De hoog vermogen SolarEdge omvormers zijn relatief voordelig en met optimizers per 2 panelen valt de meerprijs op het totaal ontzettend mee.

Waarom 2x 33.3K en niet de 66.6K?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 30-10-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:53:
@arjants Geen ervaring met eisen, maar ik zou me niet al te druk maken over het SolarEdge vs SMA verhaal.
De hoog vermogen SolarEdge omvormers zijn relatief voordelig en met optimizers per 2 panelen valt de meerprijs op het totaal ontzettend mee.

Waarom 2x 33.3K en niet de 66.6K?
Thanks, 2 aparte stroomaansluitingen bij het pand. Iets met een vol middenspanning netwerk 🤔

[ Voor 36% gewijzigd door arjants op 30-10-2021 21:45 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
arjants schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:42:
[...]
Zijn er al ervaringen met de nieuwe eisen en bijpassende hardware?
Wij hebben onlangs een installatie voorzien van aparte vlamboogdetectie, voor vlambogen werken ze feilloos maar het blijkt dat ze ook goed reageren op frequentieregelaars |:(

Maar gezien het feit dat ze bij het minste losse contact al reageren is wel een fijne gedachte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Vlamboog detectie is op steeds meer omvormers standaard. Onder andere Growatt heeft het tegenwoordig bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacgregorSound
busscherski schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:41:
Vlamboog detectie is op steeds meer omvormers standaard. Onder andere Growatt heeft het tegenwoordig bijvoorbeeld.
Klopt, maar deze gaan wel regelmatig af terwijl er niets aan de hand is of weigeren af te gaan wanneer er wel een vlamboog is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MacgregorSound schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:38:
[...]
Klopt, maar deze gaan wel regelmatig af terwijl er niets aan de hand is of weigeren af te gaan wanneer er wel een vlamboog is..
O ik zit niet bijzonder diep in die materie. Wel fijn dat het allemaal werkt zoals bedoeld.
Vanwege vals alarm staat arc-fault circuit interrupter (AFCI) bij Solaredge standaard uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@arjants
Ik zie bij SMA ook AFCI staan
https://files.sma.de/downloads/STP50-41-DS-en-13.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-10-2021 02:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1