Samsung UE75MU8000, al vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:05
Beste tweakers,

Op dit moment ben ik in het bezit van een Samsung UE75MU8000 (aan muur gemonteerd), waar ik nog best tevreden mee ben.
Ons huis wordt nu verbouwd en wij hebben o.a. een zwevend tv-meubel besteld om straks te installeren.
Echter als dat meubel eenmaal hangt, zal het vervangen van de TV best een lastige klus worden (niet onmogelijk). Daarom zit ik te kijken om de TV ook gelijk te vervangen. Maar de vraag is of het al de moeite waard is om dit te doen, gezien dit ook wel weer wat centen kost en de huidige nog niet heel oud is (gekocht 4 okt. 2018).

De huidige TV heeft een handige Oneconnect box, gezien het zwevend tv-meubel is dit wel heel handig om dit voor onze nieuwe TV ook te hebben. Dus redelijk gebonden aan Samsung? Ik heb al zitten kijken naar de Samsung Neo QLED QE75QN95A, maar ik twijfel dus enorm of ik er kwalitatief nou zoveel mee vooruit zou gaan.

De bedoeling is om de komende jaren, of dat nog met de oude of een nieuw toestel moet gebeuren, nog even vooruit te kunnen. Wij zijn enorme film/serie fans. Er zal tevens een nieuw dolby atmos installatie geplaatst worden, dus daar moet het beeld dan ook wel de juiste beleving bij geven :).

Eisen/wensen, indien toch vervangen
Budget +- 3500. Formaat niet groter dan 77 inch. Hoeft niet per definitie een Samsung TV te zijn, maar een oneconnect box heeft wel een hele grote voorkeur (of soortgelijke constructie). Het ondersteunen van 8K lijkt mij (nog) niet zo belangrijk, gezien ik daar voorlopig niet veel content voor verwacht. Of het OLED / QLED / LCD (of welke smaak dan ook) is maakt ook niet zoveel uit, al zou het wel handig zijn dat de tv redelijk te dimmen is (dus geen zonnebril op hoeft te zetten om fatsoenlijk tv te kijken :P ).

kort samenvattend:
Is de huidige TV (UE75MU8000) voldoende om voorlopig (+-5 jaar) nog mee door te kunnen?
Zo nee, wat zou gezien het wensenpakket een waardige opvolger kunnen zijn?

Beste antwoord (via Diversity op 15-10-2021 17:56)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:22
HDR en HDMI 2.1 features zijn de enige redenen om eventueel jullie huidige tv te vervangen.

De MU8000 begrijpt wat een HDR signaal is maar kan er verder niet veel mee doordat deze tv FALD en helderheid mist. Steeds meer titels komen uit in HDR, dit kan een goede reden zijn om als film- en serieliefhebber een nieuwe tv te kopen. Dolby Vision is momenteel marktleider op HDR gebied, hou er rekening mee dat Samsung dit format niet ondersteunt.

De meeste providers bieden een app aan waardoor een tv-ontvanger overbodig is, dit scheelt weer een HDMI kabel naar te tv. Imo zit er weinig verschil tussen de ‘Invisible Cable’ van Samsung en een netjes weggewerkte kabelgootje, hiermee beperk je de keuzen niet.

Persoonlijk zou ik, als film- en serieliefhebber, voor een OLED tv kiezen. De Sony 77A80J is momenteel scherp geprijsd. Betreft dezelfde winkel in beide links, wellicht elders ook voor hetzelfde bedrag te koop na wat onderhandelen.

De LG 77C1 en 77G1 (voor strak tegen de muur) zijn ook goede keuzes (met een prijsaanvraag voor minder te koop dan in de pricewatch), en bieden betere gaming features. A80J scoort daarentegen iets beter op het gebied van lineaire tv, films en series.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:22
HDR en HDMI 2.1 features zijn de enige redenen om eventueel jullie huidige tv te vervangen.

De MU8000 begrijpt wat een HDR signaal is maar kan er verder niet veel mee doordat deze tv FALD en helderheid mist. Steeds meer titels komen uit in HDR, dit kan een goede reden zijn om als film- en serieliefhebber een nieuwe tv te kopen. Dolby Vision is momenteel marktleider op HDR gebied, hou er rekening mee dat Samsung dit format niet ondersteunt.

De meeste providers bieden een app aan waardoor een tv-ontvanger overbodig is, dit scheelt weer een HDMI kabel naar te tv. Imo zit er weinig verschil tussen de ‘Invisible Cable’ van Samsung en een netjes weggewerkte kabelgootje, hiermee beperk je de keuzen niet.

Persoonlijk zou ik, als film- en serieliefhebber, voor een OLED tv kiezen. De Sony 77A80J is momenteel scherp geprijsd. Betreft dezelfde winkel in beide links, wellicht elders ook voor hetzelfde bedrag te koop na wat onderhandelen.

De LG 77C1 en 77G1 (voor strak tegen de muur) zijn ook goede keuzes (met een prijsaanvraag voor minder te koop dan in de pricewatch), en bieden betere gaming features. A80J scoort daarentegen iets beter op het gebied van lineaire tv, films en series.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Wat @Freshouttheoven zegt. Als jij je tv goed genoeg vindt dan kan ie nog makkelijk 5 jaar mee. Ook wel 10.
Het is een beetje de vraag wat je in een tv wenst en nu mist. Ik lees niet dat je de beste beeldkwaliteit wilt (anders had je geen MU8000 gekocht :+ ) en er een next-gen console aan hangt. Wat niet is kan nog komen uiteraard, maar een upgrade is dan niet nodig. Als ik naar mezelf kijk en ik iets in mn kop heb zitten, dan moet het gebeuren. Als ik een nieuwe tv op het oog heb, dan komt ie er ook al zit ik bij wijze met nog maar een 4 jaar oude perfect werkende OLED :P

Ik zou niet alleen naar de connectbox van Samsung kijken. Je beperkt je dan tot samsung en er is meer moois te koop bij andere merken (Sony en LG), zowel LCD als OLED (heeft samsung nog niet). Met dat budget is een 77" OLED te koop. Dan ga je er qua beeldkwaliteit énorm op vooruit en je hebt een topnotch HDR weergave

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diversity
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:05
Bedankt voor jullie input! Na overleg met mijn wederhelft toch besloten om de huidige TV nog even aan te houden. De TV hangt op een erg lichte omgeving (direct naast het raam, richting het zuiden), waar ik lees dat OLED niet altijd goed tot zijn recht komt. Tenzij je natuurlijk de boel verduisterd, wat wij ook niet willen.

Ik heb overigens wel een PS5 :), maar die komt op mijn nog in te richten kantoor/gamekamer (mancave :P ). Dan koop ik daarvoor wel een mooie, kleinere, OLED TV voor. Wat initieel eigenlijk al het plan was. Daar had ik de LG C1 al voor op het oog.

Voor de woonkamer kijken we over x jaar dan nog wel een keer.