Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SAJ omvormer blijft herstarten tot de zon schijnt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, ik heb er weinig verstand van dus excuus als het voor de hand ligt. Ik heb al even gegoogled en de handleiding er op na geslagen, maar ik kan het niet vinden. En hier zitten de experts.

Ik kwam vanochtend in onze zojuist opgeleverde nieuwbouwwoning met 3 schaampanelen en een SAJ Sununo Plus 1k omvormer. Ik zag dat die omvormer de hele tijd probeerde op te starten en weer uit ging. Al snel dacht ik dat de zon natuurlijk niet schijnt dus logisch. Maar is dat gedrag normaal? Het zag er niet gezond uit.

Dit is waartussen hij cycled, om de 10 seconden o.i.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqtXSCHm4QNZ8QMY2v2X3vBZv2I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yAJl1TODWPj2gT3HueYupiqp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IwjhWoCD1lTg0SNGGpKeCtkBdc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zgvfg7fKnufa2hI2LNHqvBHu.png?f=fotoalbum_large

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:11
Je kunt best onze mening vragen, maar waarom ga je niet naar degene die dit opgeleverd heeft?

Hattrick: Thorgal Eagles

Verwijderd

Topicstarter
bregweb schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:49:
Je kunt best onze mening vragen, maar waarom ga je niet naar degene die dit opgeleverd heeft?
De uitvoerder heb ik er bij gehaald, die had er geen verstand van. Ik moest een ticket maken in het opleversysteem. Maar ik wil eerst checken of dit misschien normaal gedrag is.

Toen het licht werd deed hij het gewoon weer normaal namelijk.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:57
Hoe laat was dit? Was het bewolkt? Zou me niks verbazen als-ie een paar keer aan en uit ging, vanwege regen, donker, licht, and repeat…

Verwijderd

Topicstarter
Gramser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:33:
Hoe laat was dit? Was het bewolkt? Zou me niks verbazen als-ie een paar keer aan en uit ging, vanwege regen, donker, licht, and repeat…
Rond een uur of 8, bewolkt ja, het werd net een beetje licht.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:57
Volgens mij ging de mijne pas tegen 09:00 echt aan. Niks aan de hand vermoed ik.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:29
Ik neem aan dat de 3 x 60 cells / 120 half cells panelen op hetzelfde dakvlak liggen en geen schaduw hebben?

3 panelen is het absolute minimum waarbij deze omvormer in theorie aan de vereiste stringspanning komt. Ik vermoed dat de omvormer het sochtends blijft proberen tot er voldoende opbrengst is. Op jaarbasis kost dit gedrag niet veel opbrengst.
Als het geen hinderlijk geluid veroorzaakt is er eigenlijk niet zoveel aan de hand. Perfect is het natuurlijk niet, mogelijk heeft het invloed op de levensduur.

Deze SAJ heeft een nominale spanning van 360 V. Dergelijke stringomvormers werken geeneen van allen goed icm een stringlengte van 3 standaard panelen.
Ik verwacht bijvoorbeeld meer van kleine Growatts (die een lager nominaal voltage hebben)
https://cdn.webshopapp.co...watt-mic-750-3300tl-x.pdf
Zelf vind ik dat bij 3 panelen een string omvormer geen goede keuze is en je dan op micro omvormers uitkomt.

Maar goed. Hoe lang blijven deze schaampanelen liggen? Wordt het inmiddels niet een keer tijd dat ze een nieuw baasje krijgen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1