Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvrij
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-04 21:10
Hallo forum,

In dit forum wordt Jaga meestal genoemd als het over lage temperatuur radiotoren gaat. Ik stel mij de Jaga voor als iets waar water door stroomt, met groot oppervlak en mechanische ventilatie om de luchtstroom te vergroten.

De serie Brink Elan is voor "indirect gestookte heteluchtverwarming". Er gaat warm (of koud) water in, er is een ventilator en er komt warme lucht uit.

Is er een essentieel verschil tussen de Jaga en de Brink Elan, of kan ik de technische specificaties gewoon met elkaar vergelijken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Jaga's zijn laagtemperatuurradiatoren, de Brink Elan is een balansventilatiepomp die je op de verwarming kan aansluiten, dat is nogal een verschil in functionaliteit. Voor de Elan zul je dus een koppeling aan een balansventilatiesysteem moeten voorzien (buizen door je huis)

[ Voor 24% gewijzigd door pagani op 15-10-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvrij
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-04 21:10
Ik bedoel deze: https://www.brinkairshop....kt/elan-toestellen/005700

Dit apparaat is echt bedoeld voor verwarming; misschien wel bedoeld om centraal te plaatsen gecombineerd met luchtkanalen die de warmte rondbrengen. Mijn vraag is of je de kanalen weg kan laten en dan een grote radiator hebt.

Het luchtdebiet van een Jaga Briza 12 is 100-400 m3/h (afhankelijk van het type), een balansventilatie doet bijna nooit meer dan 400 m3/h, de elan 10 noemt 650-800 m3/h.

[ Voor 20% gewijzigd door pvrij op 15-10-2021 19:27 . Reden: aanvulling ]