Koppelverkoop CV+wtw??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:59

mvh

State Governor

Topicstarter
In ons "nieuwe" apartment van ca. 2005 is een Agpo WTW en CV ketel aanwezig. Nu willen we de CV ketel preventief vervangen ivm de leeftijd.

Bij navraag geeft de VvE aan dat er één bepaald model cv ketel geplaatst moet worden, een ferroli bluesense CW4. Volgens de beheerder is dit omdat wtw en CV gekoppeld zijn.

Dit lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, en ik heb niet zoveel zin in "de goedkoopste CV ketel" met reviews als "binnen 5 jaar lek", of "4x per jaar onderhoud/storing".

Mijn vraag is nu, hoe komt deze beheerder erbij dat wtw en CV zo hard gekoppeld zijn? Ze staan zelfs niet eens in dezelfde ruimte. In ons huidige appartement staat de wtw wel naast de CV ketel maar daar zit ook geen verbinding tussen, de een behandelt de lucht en de ander het water.

Ik heb deze vraag inmiddels uitstaan bij een grote CV installateur en ook bij de beheerder, maar die reageert nog niet.

Vraag: kan ik dit advies negeren en gewoon een fatsoenlijk merk CV ketel laten plaatsen?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Beste antwoord (via mvh op 16-10-2021 11:23)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Typ eens "Optifor" in Google in dan vind je gelijksoortige verhalen. Het lijkt niet helemaal uit de lucht gegrepen.

De rookgassen van de ketel gaan door de WTW-unit. Bij vervanging van de ketel moet er verplicht iets met de rookgasafvoer gebeuren, maar een deel daarvan zit dus in de WTW unit.
edit:
Blijkbaar wordt alleen de rookgasafvoer gecombineerd met de afvoerlucht van de WTW door hetzelfde kanaal. Dat is anders dan wat ik dacht, dacht dat het ding daadwerkelijk warmte zou terugwinnen uit de RGA. :+

En verder zal het inderdaad met typegoedkeuringen / fabrikantvoorschrift te maken hebben dat je niet iedere willekeurige ketel op die WTW-unit mag aansluiten, ook al zou het wellicht wel gaan werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 15-10-2021 19:32 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-06 21:47
Waarom maakt het de VVE uit wat voor CV ketel jij plaatst? Dat lijkt me geen onderdeel van dat waar de VVE over gaat?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-06 20:09
Heb je foto's van de installatie? Daar is het misschien snel te zien wat voor situatie er zit en wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 23:40
Ik vraag me af hoeveel macht een VVE hier op kan hebben. Het is immers geen gedeelde voorziening.

Koppelen van WTW en CV kan wel, maar dan moeten er ook buizen en/of kabels tussen lopen.
En dan nog vraag ik me af in hoeverre dit zo vast hangt aan 1 type, maar dat is moeilijk te zien vanaf hier.

Heb je iets van typenummers van de huidige wtw en ketel? Misschien dat er uit handleidingen iets te destilleren valt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eensch met @timberleek Een VVE heeft in de regel niets te zeggen over de spullen binnen jouw woning. Mits ze maar voldoen aan de gangbare eisen. Dus geen afzuigkap aansluiten op een centrale afzuiging ofzo. Maar zolang jouw ketel gewoon een bestaande kan vervangen en dat niet stoort op de rest van het gebouw, zie ik geen reden waarom de VVE zich daarmee moet bemoeien. Ik heb zelf ook een apartement gehad en daar kon ik ook gewoon zelf beslissen wat voor ketel ik wilde.

Ik zou het reglement VVE er dus even op naslaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 15-10-2021 14:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:14
Begin vooral te lezen wat er in de VVE staat kwa regels.

Als het een prive CV ketel is, ( dus alles op eigen kosten zelf gekocht etc ) dan mag een VVE het niet bepalen.

https://www.wooninfo.nl/n...duele-ketel-niet-bepalen/

Als het een CV is die in beginsel al door een VVE is gekocht en het zo in de regels staat dan heb je een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-06 13:18
waarschijnlijk heb je een cv ketel die met zijn rookgas is gekoppeldt aan de wtw.
https://kti.nl/producten/...e-vervangen-agpo-optifor/
ik zou deze optie adviseren. een degenlijke intergas ketel. en zenher. wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Het enige ding is volgens mij dat het een collectief kanaal betreft, maar buiten dat is de ketel eigendom. Er is dan voor zover ik begrijp wel een verplichting om een onderhoudscontract af te sluiten na 2 jaar, maar dat is in ons huidig appartement ook het geval.

Ik kan nu even geen foto's plaatsen, we krijgen de sleutel in november.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 18:35
Ik zou even kijken in de statuten van de VVE, wat daar beschreven staat.. Zonder die tekst te weten weet je niet wat wel/niet mag, dus dat is het startpunt lijkt mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Dat heeft te maken met de WTW unit, jaren geleden toen ik nog voor mijn baasje werkte sloten wij wel eens andere merken cv ketels op de wtw aan. Echter vervalt dan het CE keurmerk.

Paar jaar geleden heb ik een aantal cv ketels vervangen welke net zoals bij TS aangesloten waren.

De enige optie was toen ook de agpo Ferroli Bluesense icm een ombouw set voor de Agpo WTW met deze ketel mag en kan je de WTW veilig gebruiken.

Ik weet dat Ferroli ook hier een Ce keurmerk voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Microkid schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:43:
Dus geen afzuigkap aansluiten op een centrale afzuiging ofzo.
Geen gemotoriseerd model in ieder geval. Een motorloos model kan in de meeste gevallen prima.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Typ eens "Optifor" in Google in dan vind je gelijksoortige verhalen. Het lijkt niet helemaal uit de lucht gegrepen.

De rookgassen van de ketel gaan door de WTW-unit. Bij vervanging van de ketel moet er verplicht iets met de rookgasafvoer gebeuren, maar een deel daarvan zit dus in de WTW unit.
edit:
Blijkbaar wordt alleen de rookgasafvoer gecombineerd met de afvoerlucht van de WTW door hetzelfde kanaal. Dat is anders dan wat ik dacht, dacht dat het ding daadwerkelijk warmte zou terugwinnen uit de RGA. :+

En verder zal het inderdaad met typegoedkeuringen / fabrikantvoorschrift te maken hebben dat je niet iedere willekeurige ketel op die WTW-unit mag aansluiten, ook al zou het wellicht wel gaan werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 15-10-2021 19:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
miciel schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:55:
waarschijnlijk heb je een cv ketel die met zijn rookgas is gekoppeldt aan de wtw.
https://kti.nl/producten/...e-vervangen-agpo-optifor/
ik zou deze optie adviseren. een degenlijke intergas ketel. en zenher. wtw.
Zehnder lijkt inderdaad een alternatief aan te bieden. Intergas is niet de enige ketel die je ermee kunt combineren:

https://zehndernl.zendesk...e-Optifor-met-Agpo-ketel-

Dat lijkt me een mooi alternatief als de Ferroli oplossing je niet aanspreekt.

@mvh Maar sla wel even alle relevante VVE documenten er op na of zo'n alternatief zou mogen! Misschien is de gedeelde afvoer ook nog een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 28-06 22:15
Wij hebben dit ook. Een Agpo WTW met daaraan de C.V. gekoppeld. Wij hebben echter een wel een andere C.V. (een Nefit ProLine). Maar, deze is in 2015 geplaatst. Sinds 2018 moet blijkbaar een deel van de rookgasafvoer in de WTW unit worden vervangen bij het plaatsen van een nieuwe C.V. Dit is kennelijk vrij complex en de onderdelen hiervoor levert Ferroli niet. Alleen voor hun eigen C.V. Vandaar dat je alleen dat specifieke model kunt plaatsen tegenwoordig.

Dat alternatief van Zehnder lijkt mij het beste eerlijk gezegd. Ik zou dit ook zeker even voorleggen aan de VvE om te achterhalen wat zij hier van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
kings54 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:32:
Dat alternatief van Zehnder lijkt mij het beste eerlijk gezegd.
Het nadeel is wel dat je de WTW dan dus compleet vervangt.

Kies je voor de oplossing van Ferroli dan kun je blijkbaar met een revisie van de WTW volstaan. Dit is budgettechnisch misschien toch interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Dank allen! Ik zal de documenten navragen en informatie inlezen.

Pagina: 1