zonnepanelen en micro-convertors

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hollandais1970
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-11-2024
Wij hebben een vaarbare woonboot gekocht en willen volledig zelfvoorzienend zijn.

Wij hebben zo'n 8-10 zonnepanelen gepland op dak, deze zullen in de zomer waarschijnlijk afdoende zijn. In de winter zullen we aanvullen op walstroom.

Het liefst willen we om meerdere redenen geen centrale Convertor in de boot maar convertor per zonnepaneel (geluid, grotere opbrengst per paneel, lagere stromen, etc).

Is er een opstelling waarbij de met 8-10 zonnepanelen werkt, de accu's oplaadt en ook met mico-convertors werkt voor de transmissie naar 220 volt waar de meeste systemen op zullen werken.

Het lastig om goed advies te krijgen, omdat vrij specifieke vraag is. Is er iemand met veel kennis die hier idee over heeft?

Veel dank!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ken geen micro inverter die zonder "het net" werkt.

Ik zou kijken naar de produkten van Victron, zodat je zowel off als ongrid kunt zijn.
Maar dan ontkom je niet aan "apparatuur" in de boot.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2021 12:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-10 12:02

FD2

Wat wil je allemaal op 230 V laten draaien ?

Als je met accu's gaat werken, kan je dan niet met 24 of 48 Volt uit ?

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

AUijtdehaag schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:43:
Ik ken geen micro inverter die zonder "het net" werkt.

Ik zou kijken naar de produkten van Victron, zodat je zowel off als ongrid kunt zijn.
Maar dan ontkom je niet aan "apparatuur" in de boot.
De Enphase IQ8 zou volgens geruchten zonder het net kunnen werken. Als je er dan ook nog een Enphase accu aan hangt, kan je overdag je stroom opwekken en opslaan en 's avonds zelf gebruiken.

Of je gaat werken met eigen accu's en een inverter, daarover zijn wel topics hier te vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 15-10-2021 15:00 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:31

Wuursj

want worst is al bezet

Direct met zonnepanelen 12v of 24v of zelfs 48V accu's laden zijn standaard oplossingen voor, kijk maar in de bootjes wereld of bij campers. In principe kan welke watersport winkel je wel helpen. Al is jouw installatie wel wat forser dan de meeste pleziervaart maar dat betekend eigenlijk alleen maar meer omvormertjes.

Het eerder aangehaalde Victron maakt leuke MPPT omvormers waar je 1 of meerdere panelen aan kan hangen, afhankelijk van de grootte. Die voeden je accu's op een goede manier via instelbare laadprogramma's, passend bij type en ladingstoestand van je accu's.

En uit die accu's trek je weer je stroom uit via een omvormer, passend bij je maximale stroomverbruik. Als je electrisch gaat koken, betekend dat een flinke. Die omvormer heb je ook gecombineerd met lader functie voor in de winter.

De moeilijkheid is om je accu's niet te veel te laten jojo-en (en dus slijten). LiFePo4 is al aardig betaalbaar en kan daar wat beter tegen dan 'gewone' lood accu's. Ik ben mijn eigen 3,6 kwh accu aan het bouwen voor ~600 euro voor op de boot.

[ Voor 21% gewijzigd door Wuursj op 15-10-2021 15:54 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst