Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:51
In andere topics van mij is wellicht op te merken dat de nieuwbouwwoning die wij sinds 2017 betrekken, fijn wonen is, maar ook issues kent vanuit de bouw. Dat schijnt vaker in de nieuwbouw plaats te vinden en van alle tijden. Maar dit bepaald wel dat ik argwanend ben op aspecten die mij opvallen en ik graag toets. De reden waarom ik deze topic start.

Enfin, door een melding van een buurman met een probleem van roest in de verdeler, ben ik aan het nagaan of ik dit kan relateren aan wat ik eerder zag (en nog steeds zie), maar niet bij stil heb gestaan.

Onze vloerverwarming is icm stadsverwarming van Eneco (Rotterdam gebied). We (straat) hebben de afgelopen jaren problemen gehad met de stadsverwarmingsunit, zoals vastgelopen klep, filters vuil, lucht in het systeem. Veelal was dit te relateren aan werkzaamheden die ze uitvoerde in zo'n station of het aansluiten van nieuwe woningen. Ik heb dus zo nu en dan de verdeler op zolder moeten ontluchten.

De woningen hebben twee verdelers, op de begane grond voor de keuken en woonkamer en eentje op zolder voor de zolder en 1e verdieping. Beide verdelers bij mij, maar na navraag ook bij andere buren, vertonen iets waarvan ik me afvraag of dit hoort of niet.

Roestvorming wordt veroorzaak door toevoeging van lucht, logische gedachte en ook terug te vinden op internet dat dit oorzaken zijn van systeemuitval of niet meer goedwerkende lussen.

Wat ik nu wil weten of is het water van stadsverwarming een bruine kleur is en dat daardoor het verklaarbaar kan zijn dat, als ik buizen oplicht (led van de telefoon), de kleur in de buis bruin is, maar dat het ook logisch te verklaren is dat de aanvoer (naar de vloer) veel donkerder is, dan de retour? Dat verschil lijkt mij een ophoping van vuile deeltjes te zijn in de aanvoer.

Herkennen tweakers deze situatie bij hun thuis met stadsverwarming?

Alle reacties

• mgizmo
Zijn er geen tweakers met stads- en vloerverwarming die mijn vraag kunnen beantwoorden?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:44

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Het huis van mijn moeder heeft wijkverwarming. Ik heb daar het water wel eens gezien dat door de leidingen loopt en dat is gewoon schoon. Als het bij jou vuil bruin is, zou ik dat eens melden bij de stadsverwarming, aangezien deze troep inderdaad kan zorgen dat kleppen enz vastlopen.
Ik weet niet of je zelf aan het systeem mag zitten (soms is het eigendom van de stadsverwarming en mag je er niet aanzitten), anders zou je wellicht kunnen overwegen om een vuilafscheider toe te voegen, zodat er minder rommel jouw huis binnen komt.

Bijv. https://www.spirotech.nl/producten/spirotrap

Normaliter plaatst men de vuilafscheider in de retour onder de ketel, maar aangezien dat bij stadsverwarming niet kan zou hij wellicht in de aanvoerende leiding in je huis geplaatst moeten worden, in elk geval op een punt vóór de verdelers.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 23-10-2021 12:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In de aansluitunit zit toch een warmtewisselaar? Hoe kan dan dat vuil in jouw systeem komen?

https://www.hvcgroep.nl/o...alles-over-de-warmte-unit

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Microkid

Microkid

Smile

De warmtewisselaar wordt gebruikt om heet drinkwater te maken (het schone drinkwater wordt opgewarmd via de warmtewisselaar waar het "vuile" water van de stadsverwarming doorheen loopt, beide komen dus nooit met elkaar in contact). Het water voor de (vloer)verwarming gaat gewoon in 1 keer door...

Staat ook bij de toelichting:
Het water van minimaal 70 graden stroomt vanuit het warmtenet (2) naar de warmte-unit die meestal in de meterkast hangt. Vanaf hier gaat het warme water rechtstreeks naar jouw verwarming. Het afgekoelde water stroomt terug het warmtenet (1) in voor een nieuwe opwarmronde.

[ Voor 37% gewijzigd door Microkid op 23-10-2021 12:55 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• ds23man

ds23man

Eenum

Dus bij een leidingbreuk in je huis staat het warmtenet je huis vol te pompen? Lekker als je niet thuis bent. Of hebben ze een flow beveiliging ingebouwd?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat is ook bij het gewone waternet dus blijkbaar is het risico klein vergeleken met de kosten als je het anders wilt doen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• mgizmo
ds23man schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:27:
In de aansluitunit zit toch een warmtewisselaar? Hoe kan dan dat vuil in jouw systeem komen?

https://www.hvcgroep.nl/o...alles-over-de-warmte-unit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v1jRe20oEqpR2mgLAwfYl7xugQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PP8inHvxQDrY6MyOB8zr2qOD.jpg?f=fotoalbum_large

Onze warmtewisselaarsunit. Linksonder komt de stadsverwarming binnen, rechtsonder is de aanvoer en retour naar/van de vloerverwarmingsunits. Het betreft dus geen gesloten systeem in huis.

Zo zien de leidingen er inmiddels van "alle" huizen uit (ik heb zelf vijf gezien). Leidingen die een grijze kleur vertonen gaan naar de vloer, de melkwit/bruine komen retour vanuit de vloer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tm29PPM6GqcKjZvtFhW2QA5lY0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKKjdum11JYBoxCqcErmpopJ.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is dus of dit normaal is bij stadsverwarming of dat dit door een foute installatie wordt veroorzaakt. Met 18 woningen acht ik het laatste klein, maar er is zoveel mis gegaan bij de installatie in de woningen, dat ik het ook niet kan uitsluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door mgizmo op 23-10-2021 13:30 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:32
Wat mijn ervaring is met stadsverwarming in m'n oude nieuwbouwflat (daar zat ik in de technische commissie dus ik kende de installatie redelijk goed), is dat het water zeker niet 100% schoon is wat in dat systeem zit. De vraag is wel even of je niet nog zit aan gesloten op een onderstation of direct op de 'hoofdlus' zegmaar.

Mijn oude flat had in de flat nog een onderstation met een grote warmtewisselaar. Hier kwam dan de hoofdlus binnen en droeg zijn warmte over aan de flat-lus. Deze flat-lus ging dan direct naar de appartementen en kwam dan binnen op een manier zoals jij hier ook aangeeft.

De filters van dit onderstation moesten de eerste paar jaar echt regelmatig schoongemaakt worden. We hadden dan ineens lauw water en dan zaten de filters weer vol. Vanuit die ervaring kan ik wel zeggen dat het zeker vaker voorkomt dat het water niet volledig schoon is in de lussen. Dit werd na verloop van tijd bij ons wel beter.

Dus ik weet niet of er bij jullie toevallig ook nog een nieuw onderstation is aangelegd voor de huizen of niet. Als dat wel het geval is zou het nog vuil kunnen zijn in dat nieuwe circuit. Gewoon even melden bij Eneco (in de aanname dat ALS er een onderstation is, het onderstation bij hun in beheer is. Dat is overigens geen gegeven. Bij ons was het eigendom van de VVE en moeste we het zelf onderhouden wat van die prachtige naar-elkaar-wijs-spelletjes geeft).

In mijn huidige flat moet ook eens in de 2 jaar een monteur even wat dingetjes schoonmaken in mijn eigen warmtewisselaar. Ook dat water is niet 100% schoon en kan problemen geven met de kleppen waardoor het water niet meer goed heet wordt. Vorige keer bleek dat hier trouwens ook weer aan een onderstation te liggen. Hoewel ik daar het fijne niet van weet (ik heb geprobeerd de monteur te ondervragen) kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit hetzelfde probleem was wat ik in m'n oude flat had. Verstopte filters.

UNOX: The worst operating system

• ds23man

ds23man

Eenum

Wat een installatiebende zeg.... En dat bij een woning uit 2017. Even over het verkleuren van je leidingen, dat ontstaat ook als je staal in je systeem hebt zoals standaard CV buis, maar ook een bij een stalen verdeler. In een systeem bij mij waar welgeteld 8 meter cv buis zit en stalen verdelers van Thermion worden de slangen ook grijs, zelfs de flowmeters zijn niet meer af te lezen.

• Microkid

Microkid

Smile

ds23man schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:08:
Wat een installatiebende zeg....
Normaliter zit er een kap voor en zie je daar niets van. Dit is vrij normaal hoor, zo'n binnenkant :)

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik bedoel er omheen, dit soort zooi wil ik dus echt niet in mijn meterkast hebben. Blijkbaar zijn de eisen voor een meterkast in een nieuwbouwhuis niet meer toereikend om een warmtenet aansluiting netjes in te bouwen.

• mgizmo
ds23man schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:54:
Ik bedoel er omheen, dit soort zooi wil ik dus echt niet in mijn meterkast hebben. Blijkbaar zijn de eisen voor een meterkast in een nieuwbouwhuis niet meer toereikend om een warmtenet aansluiting netjes in te bouwen.
Kun je wat concreter zijn? Bedoel je de waterleiding die ervoor ligt of de linkerkant of anders? Er zijn ook aanpassingen gedaan na de oplevering (gedeelte naast de retourleiding links (met de blauwe hendel).

En dank voor de toelichting van staal als dit een gegeven is, dan is dit een oorzaak. Wel erg benieuwd wat dit dan is en of het betekent dat de leidingen hierdoor sneller gespoeld moeten worden en dus niet de stadsverwarming de veroorzaker is van deze kleur. Ik zal ook Giesbers een mail sturen, maar gezien de historie wil ik me eerst wat meer ingelezen hebben, want het kan zomaar zijn dat ze geen eerlijk antwoord geven.

• ds23man

ds23man

Eenum

Kan heel concreet zijn: binnen de huidige normen die gelden voor meterkasten in het bouwbesluit is het gewoon niet mogelijk om zo'n stadsverwarming unit te plaatsen. Zal straks even een foto maken van mijn VV unit maken die er sinds 2016 in ligt.

Pagina: 1